AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #1 Skrevet 17. april 2016 Vil bevegelser av en viss størrelse på min konto ha noen betydning, som for eksempel et telefonkjøp for pengegaver (bursdag), feriepenger, skattepenger? Oppgir man kontoopplysninger (saldo, bevegelser), skal eller kan dette bli kontrollert osv? Bare lurer på om jeg må gi kontanter til en annen person som kan kjøpe denne telefonen for meg (virker ganske teit), eller om jeg kan kjøpe en ny telefon helt uten at det kan få noen negative konsekvenser for meg. Jeg har ikke hele beløpet til telefonkjøpet nå, bare litt over halvparten. Har det evt noen betydning om jeg låner resten av pengene av et familiemedlem nå, slik at jeg får kjøpt telefonen nå, og får inn "mye" penger på kontoen? Anonymkode: cd7d4...338
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 Dagpengene kan du vel bruke til det du vil? NAV har uansett ikke tilgang til å se aktivitet på din konto. Anonymkode: b2165...907 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #3 Skrevet 17. april 2016 Håper det, men spør siden det er litt størrelse på dette telefonkjøpet og ikke bare 500 kr som jeg MÅ bruke på en telefon fordi jeg rett og slett ikke har en telefon. Telefonen min er tre år gammel og jeg vil unne meg en ny telefon for disse pengene nå. Ønsket meg penger til bursdagen min fordi jeg vil kjøpe en ny telefon, så jeg har nesten bare fått pengegaver. Anonymkode: cd7d4...338
applestories Skrevet 17. april 2016 #4 Skrevet 17. april 2016 Når du søker dagpenger skal du svare på om har rett på flere utbetalinger fra arbeidsgiver, og om du får økonomiske ytelser, type foreldrepenger, sykepenger, uføretrygd, etterlønn fra arbeidsgiver, pensjon eller lignende. NAV bryr seg ikke om hva du bruker pengene dine på, bare at du oppfyller kravene til å få en ytelse. Først når det er snakk om sosialhjelp kan NAV kreve å se hva du har på konto. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #5 Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, applestories skrev: Når du søker dagpenger skal du svare på om har rett på flere utbetalinger fra arbeidsgiver, og om du får økonomiske ytelser, type foreldrepenger, sykepenger, uføretrygd, etterlønn fra arbeidsgiver, pensjon eller lignende. NAV bryr seg ikke om hva du bruker pengene dine på, bare at du oppfyller kravene til å få en ytelse. Først når det er snakk om sosialhjelp kan NAV kreve å se hva du har på konto. Hva med å låne penge fra en forelder? Det som evt ville vært aktuelt Anonymkode: cd7d4...338 1
applestories Skrevet 17. april 2016 #6 Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hva med å låne penge fra en forelder? Det som evt ville vært aktuelt Anonymkode: cd7d4...338 Har ingenting å si. Så lenge du ikke har inntekt fra lønnet arbeid er ikke NAV interessert i økonomien din. Dersom du mister jobben har du krav på erstatning for tapt arbeidsinntekt, så lenge du oppfyller kravene til å stå som arbeidssøker - altså at du søker på jobber og gjør det som kan kreves av deg for å få ny jobb. Dersom du jobber noen timer og får lønn for dette (gjelder til en viss grad også ulønnet frivillig arbeid) må du oppgi dette. Men penger du får, låner, får tilbake på skatten, vinner i lotto - dette har ikke noe å si. Du kan ha minus på konto eller ti millioner på konto - det har ingenting å si. 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #7 Skrevet 17. april 2016 Jeg har jobb nå, men veldig lav inntekt og hun jeg snakket med hos NAV mente at det vil være lurt å søke om dagpenger. Tusen takk, da virket det ikke som at dette telefonkjøpet vil by på noen problemer. Anonymkode: cd7d4...338
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #8 Skrevet 17. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobb nå, men veldig lav inntekt og hun jeg snakket med hos NAV mente at det vil være lurt å søke om dagpenger. Tusen takk, da virket det ikke som at dette telefonkjøpet vil by på noen problemer. Anonymkode: cd7d4...338 Har du nylig gått ned i stilling? Du må ha minst 50% nedsatt arbeidstid for å få dagpenger... Man får ilke dagpenger om man f.eks har tatt en liten stilling og tjener lite i jobben sin... Anonymkode: 66247...460 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå