AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #1 Skrevet 17. april 2016 Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg leilighet i borettslag. I dag skulle jeg skru opp ventilasjonsanlegget på badet litt, fordi det suser veldig av det. Jeg antok at det bare var støv, men når jeg skrudde opp, så jeg at det satt mugg på innsiden av ventilen. Jeg gikk til soverommet og skrudde opp ventilasjonen der. Det ser ut som om det er en god del mugg i den luka også. Begge ventilasjonsrørene går opp til naboen over. De er åpenbart koblet sammen på et punkt, men det ser ikke ut som om de er direkte koblet sammen. Dette er selvfølgelig ikke bra for inneklimaet, og jeg vil helst få fikset det så fort som mulig. Spørsmålet er - hvem bør ordne opp? Jeg har mulighet til å klage til selger via eierskifteforsikring, men jeg antar at mugg i ventilasjonsanlegget er borettslagets ansvar. Er det noen som vet? Anonymkode: 05567...3e7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 Du må lese i vedtektene til blr. Eller sameiet. Der står det klar hvem som har ansvar for hva. Men i utluften er det ikke så farlig som i blåse inn luften. Er det bare mugg opp på den delen du skrur ned elelr i røret innover? I nye brl så er ikke rørene koblet sammen, de går ut på tak i en rørgate, ett og ette rør. Anonymkode: 2771a...167 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #3 Skrevet 17. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må lese i vedtektene til blr. Eller sameiet. Der står det klar hvem som har ansvar for hva. Men i utluften er det ikke så farlig som i blåse inn luften. Er det bare mugg opp på den delen du skrur ned elelr i røret innover? I nye brl så er ikke rørene koblet sammen, de går ut på tak i en rørgate, ett og ette rør. Anonymkode: 2771a...167 Tusen takk for fint svar! Vedtektene i borettslaget er litt rotete formulert, men det ser ut som om de har svar for ventilasjonsanlegget. Det ser ut som om muggen bare er i den delen man skrur opp på badet, men at det også ligger i røret på soverommet. Dette er absolutt ikke et nytt borettslag, så jeg antar at ventilasjonen til de ulike leilighetene er koblet sammen. Anonymkode: 05567...3e7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg leilighet i borettslag. I dag skulle jeg skru opp ventilasjonsanlegget på badet litt, fordi det suser veldig av det. Jeg antok at det bare var støv, men når jeg skrudde opp, så jeg at det satt mugg på innsiden av ventilen. Jeg gikk til soverommet og skrudde opp ventilasjonen der. Det ser ut som om det er en god del mugg i den luka også. Begge ventilasjonsrørene går opp til naboen over. De er åpenbart koblet sammen på et punkt, men det ser ikke ut som om de er direkte koblet sammen. Dette er selvfølgelig ikke bra for inneklimaet, og jeg vil helst få fikset det så fort som mulig. Spørsmålet er - hvem bør ordne opp? Jeg har mulighet til å klage til selger via eierskifteforsikring, men jeg antar at mugg i ventilasjonsanlegget er borettslagets ansvar. Er det noen som vet? Anonymkode: 05567...3e7 Hvis der er kommet mugg så kan det enten være at tidligere eiere ikke har vært flinke med utlufting/rengjøring eller at borettslaget aldri har fått renset ventilasjonsanlegget. Ta bilder og kontakt styret snarest. Borettslag er som regelt knyttet til et boligbyggelag og der skal det finnes folk med bedre kompetanse. Ventiler i leilighet bør rengjøres ofte av eier også så sant disse kan tas ut. Jeg har vært i styret i borettslag og har sett at når beboere lukker alle ventiler så blir det mugg. Vi har for en tid tilbake fått et firma til og ta sjekk m/kamera i ventilasjonen hos oss samt rens. Der var det masse rart. Anonymkode: db3fa...abe
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis der er kommet mugg så kan det enten være at tidligere eiere ikke har vært flinke med utlufting/rengjøring eller at borettslaget aldri har fått renset ventilasjonsanlegget. Ta bilder og kontakt styret snarest. Borettslag er som regelt knyttet til et boligbyggelag og der skal det finnes folk med bedre kompetanse. Ventiler i leilighet bør rengjøres ofte av eier også så sant disse kan tas ut. Jeg har vært i styret i borettslag og har sett at når beboere lukker alle ventiler så blir det mugg. Vi har for en tid tilbake fått et firma til og ta sjekk m/kamera i ventilasjonen hos oss samt rens. Der var det masse rart. Anonymkode: db3fa...abe At borettslag er koblet til et boligbyggelag er veldig forenklet og ha rikke rot i vikrligheten. Jeg har aldri bodd i et borettslag tilknyttet boligbyggelag, og kjenner ca like mange er tilknyttet som ikke er. Store borettlsag er gjern tilknyttet, men ikke små. Anonymkode: 6a10a...f4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå