Gå til innhold

Vil overraske samboer med bryllup. Lar det seg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et stort ønske om å overraske min kjære samboer på hans 30-års dag til sommeren. Jeg vil overraske han med at vi (endelig!) skal gifte oss. Problemet er bare det at jeg ikke kan sette igang noenting uten at han skriver under på papirene som må sendes inn til prøving på forhånd. Eller finnes det noen annen måte å gjøre det på???

Nå er det ikke sånn at jeg skal "lure" han til å gifte seg med meg. Dette er noe vi har satt på vent i mange år. Det er 12 år siden vi ble sammen og 8 år siden han gikk ned på kne og jeg sa ja. Men så ble det barn, hus-kjøp og det ene og det andre, slik at bryllupsplanene er blitt satt på vent gang på gang. Han er vel den som har vært mest ivrig på å få gjort det, mens jeg har tenkt at det ikke haster. Vi har jo hverandre uansett om vi er gift eller ikke. Han/vi har de siste årene vært igjennom MYE motgang. Det har vært utrolig tøft må mange måter og jeg tenker at han nå virkelig fortjener en opptur. Noe jeg VET han har ønsket lenge. Og noe som vil understreke hvor utrolig mye han betyr for meg. 

Det hadde vært så utrolig morsomt å overraske han på 30-års dagen med tidenes bursdagsgave. Noen som har erfaring med å gjøre dette? lar det seg gjøre i det hele tatt?  

Anonymkode: fe8b4...3e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hahahaha!!!! Hadde det vært mulig hadde jeg gjort det med glede! Men med en ekstreeeemt trang økonomi er det kun gratis vigsel på tinghuset som er gjennomførbart, desverre... Ingen stor og dyr fest med masse dilldall. Bare oss to og våre nærmeste.

AnonymBruker
Skrevet

Han må signere på egenerklæringen for at dere skal få prøvingsattest. Det er en grunn til at man ikke skal kunne overraske folk med giftermål. 

Jeg kjenner ikke din samboer, vet at min mann hadde blitt veldig skuffet om han ikke fikk ha noe å si i hvordan bryllupet vårt skulle være....

Anonymkode: f3663...75d

• Liker 5
Skrevet

Jeg vet om folk som har gjort lignende ting, dama i forholdet inviterte venner og familie på fest, og i invitasjonen sto det at hvis han sa ja så ble det bryllup, hvis ikke ble det fremdeles feiring av bursdagen hans, og at ingen måtte si noe til han for det var overraskelse uansett. Tidlig den dagen festen skulle være fridde hun, han sa ja og så giftet de seg på tinghuset samme dag. Vet ikke nøyaktig hvordan dette ble gjennomført, hadde jo trodd man måtte søke, men de ble nå gift..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må signere på egenerklæringen for at dere skal få prøvingsattest. Det er en grunn til at man ikke skal kunne overraske folk med giftermål. 

Jeg kjenner ikke din samboer, vet at min mann hadde blitt veldig skuffet om han ikke fikk ha noe å si i hvordan bryllupet vårt skulle være....

Når det gjelder hvordan det hele skal foregå er det noe vi allerede har snakket mye om sammen. Vi har vært forlovet i 8 år og kjenner hverandre så godt som det går an å kjenne noen andre enn seg selv. Vi er begge enige om at det ikke skal være stort og fancy. Så akkurat DET er jeg sikker på at han ikke kommer til å si noe på. Jeg VET han ville blitt kjempeglad!!! Jeg hadde ikke turt ågjøre noe sånt hvis jeg tvilte på det. Jeg er livredd for å gjøre feil i hvilken som helst situasjon, så her er jeg 100 % sikker på hva jeg gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Ginny skrev:

Jeg vet om folk som har gjort lignende ting, dama i forholdet inviterte venner og familie på fest, og i invitasjonen sto det at hvis han sa ja så ble det bryllup, hvis ikke ble det fremdeles feiring av bursdagen hans, og at ingen måtte si noe til han for det var overraskelse uansett. Tidlig den dagen festen skulle være fridde hun, han sa ja og så giftet de seg på tinghuset samme dag. Vet ikke nøyaktig hvordan dette ble gjennomført, hadde jo trodd man måtte søke, men de ble nå gift..

Takk for svar. Jeg har også hørt slike historier tidligere, så det må jo la seg gjøre på en eller annen måte. Og jeg mener, om det skulle være så galt at man faktisk ikke vil gifte seg når man blir overrasket på den måten, så kan man jo faktisk bare si nei! Ikke at det er noe tema i dette tilfelle akkurat!

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg har også hørt slike historier tidligere, så det må jo la seg gjøre på en eller annen måte. Og jeg mener, om det skulle være så galt at man faktisk ikke vil gifte seg når man blir overrasket på den måten, så kan man jo faktisk bare si nei! Ikke at det er noe tema i dette tilfelle akkurat!

Du kan kanskje få kontaktet kona til paradise Stian? Hun fikk det jo til. Eller han jornalisten i nordnorge

Anonymkode: 01ba9...2fe

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I deres tilfelle er det jo på mange måter noe dere alt er enige om. Jeg ville nok sett an mannen litt her, er han typen som liker å planlegge selskap, eller liker han best å ha andre som ordner? Regner med du kjenner han godt nok til å vite litt om hva han vil ha i bryllupet, slik at hvis han ikke liker planleggingsfaser så kan du likevel fikse en fest som har det han vil ha (og du såklart :P ).

Hva om du gjør noe lignende som de jeg kjenner? Planlegg overraskelsesfest, hvis han nå skulle si nei så er det jo bare å ha det som bursdagsfest heller? Og du kan jo ringe tinghuset i morgen f.eks og høre om dette lar seg gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ginny skrev:

I deres tilfelle er det jo på mange måter noe dere alt er enige om. Jeg ville nok sett an mannen litt her, er han typen som liker å planlegge selskap, eller liker han best å ha andre som ordner? Regner med du kjenner han godt nok til å vite litt om hva han vil ha i bryllupet, slik at hvis han ikke liker planleggingsfaser så kan du likevel fikse en fest som har det han vil ha (og du såklart :P ).

Hva om du gjør noe lignende som de jeg kjenner? Planlegg overraskelsesfest, hvis han nå skulle si nei så er det jo bare å ha det som bursdagsfest heller? Og du kan jo ringe tinghuset i morgen f.eks og høre om dette lar seg gjøre? 

Jeg har allerede sendt en mail til tinghuset. Så håper på svar derfra om ikke altfor lenge😊 Han er ingen stor fan av å planlegge, den delen er det jeg som ville stått for uansett om han visste hva som skulle skje eller ikke. Som sagt skal ikke dette være noen stor greie. Kun oss og de nærmeste. Kanskje en liten grillfest i hagen eller noe sånt i etterkant.

AnonymBruker
Skrevet

Han må fortsatt signere på erklæring fra brudefolket (egenerklæringen), aner ikke hvordan du skal komme unna den... Det enkleste er kanskje at dere overrasker gjestene og ikke ham? Så lager du en plan, bestiller alt,  fyller ut skjema og det eneste han trenger å gjøre er å signere så er dere klar for bryllup?

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han må fortsatt signere på erklæring fra brudefolket (egenerklæringen), aner ikke hvordan du skal komme unna den... Det enkleste er kanskje at dere overrasker gjestene og ikke ham? Så lager du en plan, bestiller alt,  fyller ut skjema og det eneste han trenger å gjøre er å signere så er dere klar for bryllup?

Han journalisten som ble nevnt tidligere skrev under når han fikk vite at han skulle gifte seg den dagen. Aner ikke hvordan det gikk til.

Skrevet

Det går ikke an å overraske noen med bryllup (heldigvis). Man må sende inn papirer til prøvingsattest, som innebærer underskrift fra begge parter, og forloverne, før man kan gifte seg. Dette må sendes inn innen fire måneder før man skal vies.

Hva med å heller overraske ham med en fest?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, lingua franca skrev:

Det går ikke an å overraske noen med bryllup (heldigvis). Man må sende inn papirer til prøvingsattest, som innebærer underskrift fra begge parter, og forloverne, før man kan gifte seg. Dette må sendes inn innen fire måneder før man skal vies.

Hva med å heller overraske ham med en fest?

Det går, det finnes flere eksempler:

http://www.tv2.no/a/7970174/

http://www.dagbladet.no/2015/07/13/nyheter/ekteskap/overraskelse/frieri/bryllup/40129776/

Anonymkode: 01ba9...2fe

• Liker 1
Skrevet

Ser det er flere som sier at dette er mulig ved å henvise til saker fra media, men jeg kan ikke skjønne hvordan man gjør det i praksis. Noen som har noen forslag? For jeg trodde ikke dette var mulig...

TS: har du fått noe svar fra tinghuset? 

• Liker 1
Skrevet

Det går ikke an å "bevise" at det kan gjøres ved eksempler fra media... Da må man vise til konkret lovverk. Så vidt jeg kan se, finnes det ingen juridisk mulighet for å kunne overraske noen med et bryllup, da ALLE som nevnt trenger prøvingsattest med BEGGES underskrift før vielsen.

Eksemplene fra media må altså være arrangerte (bare later som de ikke visste), ektefellen må ha lurt den som skulle overrraskes til å skrive under på papiret (etisk problematisk), eller de har ikke giftet seg rent juridisk (kun hatt en vielses-lignende sermoni). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjør det. Du kan risikere at det blir skikkelig pinlig

Anonymkode: 709d7...b22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, lingua franca skrev:

Det går ikke an å "bevise" at det kan gjøres ved eksempler fra media... Da må man vise til konkret lovverk. Så vidt jeg kan se, finnes det ingen juridisk mulighet for å kunne overraske noen med et bryllup, da ALLE som nevnt trenger prøvingsattest med BEGGES underskrift før vielsen.

Eksemplene fra media må altså være arrangerte (bare later som de ikke visste), ektefellen må ha lurt den som skulle overrraskes til å skrive under på papiret (etisk problematisk), eller de har ikke giftet seg rent juridisk (kun hatt en vielses-lignende sermoni). 

Enig her. 

Anonymkode: c7073...afe

• Liker 2
Skrevet

Begge må skrive under på prøvingsattestene.

fikk de i retur i dag med mangler, da vi hadde glemt å fylle ut hvem man gifter seg med på den enes erklæring (aner ikke hvordan vi kunne glemme det)

så kan ikke tro at det i det hele tatt lar seg gjøre å gifte seg uten dette. 

Disse skal jo prøves, for å se om dere har lov til å gifte dere med hverandre.

altenativ kan du jo ta en spansk en å si at dere kan skrive under på disse for å ha de liggende... Om ikke din kjære vet at de kun er gyldig 4 mnd da.

synes ideen om overraskelse til familie og venner hørtes enklere ut

• Liker 1
Skrevet

Hva med å overraske han med at du har booket dato også kan dere planlegge mer sammen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...