AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #1 Skrevet 17. april 2016 Det er bare en diskusjon vi har i familien. Gutten er 18 år, jobber 4 dager i mnd( gidder ikke mer), surrer rundt, bryr seg ikke stort om skolen og er hele tiden blakk. Faren sier hvis han ser at han fortsetter å gå på jobb og oppfører seg skikkelig så skal han hjelpe ham å kjøpe leilighet leilighet.Han ønsker seg bil også. Far har det godt med penger, men ikke så mye at han kan betale regningene hans og forsørge han. Hva med kostnader med å eie en leilighet, regningene osv?! Er det virkelig en løsning? Når det gjelder mine barn så tenker jeg at de får flytte ut og leie,sammen med venner eller alene. og når jeg ser at de klarer seg bra, er flinke med penger så kan jeg hjelpe med leiligheten. De må først lære å klare seg økonomisk og vise at de er ansvarlige voksne mennesker. Anonymkode: 7029f...9d8
Gjest Jessica Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 (endret) Jeg hadde ikke kjøpt leilighet til en som kun jobbet noen dager i måneden. Når mine barn klarer å vise at de er voksne ansvarlige mennesker med arbeidsmoral og økonomisk sans . Da skal de få tilskudd til leilighet. Før det? Ingenting Endret 17. april 2016 av Jessica
stan Skrevet 17. april 2016 #3 Skrevet 17. april 2016 Kjøp leiligheten og la gutten leie den med litt gode vilkår. Ellers må han klare seg selv økonomisk. Om han klager, minn han på at han leier rimelig, han kan jo prøve å finne noe bedre. 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #4 Skrevet 17. april 2016 Far eier 2 leiligheter allerede og leier ut. Leien er for høy for gutten. Av en eller annen grunn mener de at det er biligere for han å eie. Han har aldri hatt ansvar for noe eller betalt en eneste regning. ts Anonymkode: 7029f...9d8
MapleSirup Skrevet 17. april 2016 #5 Skrevet 17. april 2016 Det får være opp til enhver forelder etter evne og egne vurderinger.. Jeg kan forstå at man ser det som en potensiell løsning eller et insenti for å øke motivasjonen.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #6 Skrevet 17. april 2016 Ja det hadde jeg gjort. Man hjelper barna sine uansett. Det fornyftige er å eie, dette 'uansvarlige barnet' hadde ikke trengt mindre foreldrehjelp om det hadde leid? Anonymkode: 8851d...020 1
ajarRun Skrevet 17. april 2016 #7 Skrevet 17. april 2016 Er du kanskje litt bitter fordi du ikke har penger til å gi dine barn samme mulighet? Ved å kjøpe han en med to soverrom kan han bo ekstremt billig med en kompis, han trenger kanskje litt hjelp i starten men det går seg til etterhvert. Han har bare godt av å vokse opp. Høres ut som en fantastisk ide. 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #8 Skrevet 17. april 2016 Jeg er ikke bitter. Både meg og min bror har det godt med penger. Og vi(familien) har støttet ham som alene far i mange år. Problemet er at han sliter med å sette krav og det er stor sannsynlighet at han blir skuffet og betaler på den leilighet også. Vi er mer opptatt at gutten først lærer å klare seg selv og får kjenne på det virkelige livet der ute. Problemet er at vi er lei å se min bror deprimert og skuffet. Sønnen besøker ham nesten aldri og tar kontakt bare nå han trenger penger. De lager avtaler men sønnen avlyser konstant. Vi er glad i det barnet, men jeg er også bekymret for min bror. Og derfor ønsker vi som familie å finne den beste løsninger. vi har alltid vært veldig nære , støttet hverandre og ryddet opp etter hans dårlige valg. ts Anonymkode: 7029f...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #9 Skrevet 17. april 2016 Vel, mine foreldre så helst at jeg kjøpte med en gang i stedet for å kaste penger ut av vinduet på å leie. Anonymkode: e8a19...f04 3
Gjest O.G. Skrevet 17. april 2016 #10 Skrevet 17. april 2016 Broren din gjør gutten ei bjørnetjeneste ved å kjøpe leilighet til ham.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #11 Skrevet 17. april 2016 Du får kast han ut, og be han om å gå til NAV. Da får pipa en annen lyd. Første måneden er sikkert kjeeeempe gøy. Helt til han merker hvor tøft voksenlivet er. Husleie, strøm, internett, mobil, buss/bil og mat. Fra NAV får du så lite at du klarer det så vidt, hvis du er smart nok til å tenke litt fremover og planlegge. Han lærer ikke på noen annen måte. Kjøper dere hus og bil + gir han lommepenger, da kommer dere til å slite til den dagen du dør. For han får da aldri mulighet til å lære noe som helst. Han kommer til å droppe utav skolen og slutte i jobben. Han vinner - dere taper. Til den dagen han står alene, da taper han også. Anonymkode: 5b8ab...749 1
stan Skrevet 17. april 2016 #12 Skrevet 17. april 2016 Saken her er vel ikke egentlig leiligheten, men hvordan få skikk på gutten. Hvis han fortsetter slik TS beskriver har han jo ingen framtid, foruten å leve på faren og NAV. Jeg tror det må stilles krav til gutten. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #13 Skrevet 17. april 2016 Ja, still krav til ham. Vasker han sine egne klær? Vet han overhodet hvordan man vasker en dass? Kan han koke poteter og gjøre andre grunnleggende ting på kjøkkenet? Dersom han noensinne har lyst på dame, og få et forhold til å fungere, bør det være på plass. Anonymkode: 7458a...cf7 1
MapleSirup Skrevet 17. april 2016 #14 Skrevet 17. april 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, still krav til ham. Vasker han sine egne klær? Vet han overhodet hvordan man vasker en dass? Kan han koke poteter og gjøre andre grunnleggende ting på kjøkkenet? Dersom han noensinne har lyst på dame, og få et forhold til å fungere, bør det være på plass. Anonymkode: 7458a...cf7 TS er tante til barnet. Det er begrenset hvor mye hun skal lære bort
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #15 Skrevet 17. april 2016 5 minutter siden, MapleSirup skrev: TS er tante til barnet. Det er begrenset hvor mye hun skal lære bort Hehe, sant nok. Anonymkode: 7458a...cf7 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #16 Skrevet 18. april 2016 Gutten må jo lære å føre ett budsjett, og å holde seg til det, gjerne føre regnskap for sitt eget bruk også, og lære seg å betale sine regninger før han flytter ut synes jeg. Har han ikke lært noe av det enda? Min far lærte meg det da jeg flyttet på internatskole som 16-åring. Han må jo også skjønne at han må jobbe mer enn 4 dager i uka dersom han skal betale ned på husleia selv, noe han absolutt bør gjøre. "bryr seg ikke stort om skolen", skriver du. Går han på vgs? Har han valgt feil linje for ham, kanskje? Anonymkode: 53458...3ee
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #17 Skrevet 18. april 2016 I g for seg er det ikkenoe problem at uge flytter rett ut i leilighet. Hvor ellers skulle de flytte. Du får la broren din styre det her, dette har du ikke noe med Anonymkode: 987e2...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #18 Skrevet 18. april 2016 Det er akkurat det vi prøver å si til han. At gutten først må lære at det er ikke bare bare å kjøpe leilighet og bil. Besteforeldre hjelper gjerne med bil når han viser at han er klar for det. Han går på gymnaset, har en del fravær og ca 3 i snitt. Broren min er veldig lettlurt og ufattelig glad i barna sine. Vi er redd at det blir bare en stor bjørnetjeneste. Nevøen min er veldig glad i festing, har mange eldre venner og som sagt har aldri betalt en eneste regning. De pengene han tjener på jobben bruker han opp på en uke og da er det foreldre som må stille opp med ukepenger. ts Anonymkode: 7029f...9d8
Millimani Skrevet 18. april 2016 #19 Skrevet 18. april 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får kast han ut, og be han om å gå til NAV. Da får pipa en annen lyd. Første måneden er sikkert kjeeeempe gøy. Helt til han merker hvor tøft voksenlivet er. Husleie, strøm, internett, mobil, buss/bil og mat. Fra NAV får du så lite at du klarer det så vidt, hvis du er smart nok til å tenke litt fremover og planlegge. Han lærer ikke på noen annen måte. Kjøper dere hus og bil + gir han lommepenger, da kommer dere til å slite til den dagen du dør. For han får da aldri mulighet til å lære noe som helst. Han kommer til å droppe utav skolen og slutte i jobben. Han vinner - dere taper. Til den dagen han står alene, da taper han også. Anonymkode: 5b8ab...749 Dessverre er det noen som ender opp sånn. Min eks-stebror, antakelig...jeg har ikke kontakt med ham lenger, men han var sånn ganske lenge. Den dagen han begynte å tjene egne penger, ja da slutta mammaen (min eks-stemor) endelig å gi ham penger til "alt". Det var en mamma som virkelig lot gutten gå for lut og kaldt vann....iallfall nesten. Nå tjener riktignok denne gutten noe på å jobbe fire dager i måneden, men dog.. Den dagen han flytter ut så klarer han seg ikke på det. Da bør TS sin bror sette foten ned, og si til gutten at nå er han stor nok til å klare seg selv. Jeg flytta selv hjemmefra som 18-åring, og kjente da at pengene løp på en annen måte enn før. Jeg betalte ikke noe særlig for husholdningen da jeg bodde hjemme hos mamma. Men har senere bidratt med å handle inn jule-mat, bensin-penger for lengre ferie-turer i mammas eller mine søskens biler, osv. Mine søsken som bodde hjemme litt lenger enn meg, - ja de måtte etter hvert begynne å handle husholdnings-artikler fra egen lommebok istedenfor å få penger av mamma. I tillegg til å betale bensin-penger bl.a. 11 timer siden, MapleSirup skrev: TS er tante til barnet. Det er begrenset hvor mye hun skal lære bort Tja... Ungdommer kan lære mye av en tante! Ikke alle har "våkne" foreldre, og da er det godt at en tante er mer våken, og villig til å "se" med åpne øyne, istedenfor å "se med blinde øyne", som kanskje barnets far gjør her... 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat det vi prøver å si til han. At gutten først må lære at det er ikke bare bare å kjøpe leilighet og bil. Besteforeldre hjelper gjerne med bil når han viser at han er klar for det. Han går på gymnaset, har en del fravær og ca 3 i snitt. Broren min er veldig lettlurt og ufattelig glad i barna sine. Vi er redd at det blir bare en stor bjørnetjeneste. Nevøen min er veldig glad i festing, har mange eldre venner og som sagt har aldri betalt en eneste regning. De pengene han tjener på jobben bruker han opp på en uke og da er det foreldre som må stille opp med ukepenger. ts Anonymkode: 7029f...9d8 Hvordan var broren din selv på den alderen? Eller din svigerinne, hvordan var hun? Kanskje dette er "arvelig"? Dere er redde det blir en stor bjørnetjeneste. Ja, det blir det jo, men den tjenesten må ta slutt en dag. Skjønner broren din at han gjør sønnen sin en bjørnetjeneste? Det virker ikke sånn, men der har broren din litt å lære også.
Tekopper Skrevet 18. april 2016 #20 Skrevet 18. april 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: I g for seg er det ikkenoe problem at uge flytter rett ut i leilighet. Hvor ellers skulle de flytte. Du får la broren din styre det her, dette har du ikke noe med Anonymkode: 987e2...c8f kollektiv, studentleilighet, internat. mange andre alternativer som ikke innvolverer at han får alt servert på ett sølvfat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå