AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #1 Skrevet 17. april 2016 Vi har ingen her i byen. Alle besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn bor spredt i hele landet. Er vi flere i samme situasjon? Skal vi dele noen praktiske tips? Livet er jo fint men skulle ønske de var nærmere. ikke aktuelt å flytte. Anonymkode: 315eb...d8d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 Har det på samme måte, synes det ble ekstra vanskelig og sårt når vi selv fikk barn. Har heller ikke så stort nettverk med venner her men håper det blir bedre etter hvert Anonymkode: 1d3d6...6c5
kvinneguide Skrevet 17. april 2016 #3 Skrevet 17. april 2016 Er ikke i samme situasjon for jeg bor nærme storfamilien. Vi treffes et par ganger i måneden på middager, bursdager, eller besteforeldre som hjelper til med barnebarn et par ganger i mnd. Men det jeg ville si var at noen ganger har jeg tenkt at det må være litt fint å bo langt fra hverandre også, særlig dersom man har stor bolig og kan besøke hverandre en helg, i ferier og sånt. Ser for meg at man kommer nærmere når man har flere dager sammen enn noen timer nå og da.
Fredsmegleren Skrevet 17. april 2016 #4 Skrevet 17. april 2016 Rundt 90% av familien bor på en helt annen del av landet, men vi pleier å besøke dem hvert år midt i juli og blir der et par uker. Dersom det er langfri i forbindelse med juleferien drar vi også dit om det skulle fungere Skulle nok gjerne hatt dem nærmere, men det blir som regel mye koseligere når man først får sett dem
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #5 Skrevet 17. april 2016 Bor 400 mil fra nærmeste familiemedlem, og ser de maks én gang i året. Uaktuelt å flytte. Anonymkode: 461db...aa4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #7 Skrevet 17. april 2016 Litt artig tråd. Vi snakket idag om at det var så ensomt og vanskelig å bo så langt unna familie. Vi bor langt unna familie og venner og med 2 barn under 5 år har det vært vanskelig å kombinere familieliv Med 100 %jobb. Misunner virkelig de som får hjelp flere ganger i uka med henting og barnepass Anonymkode: 5659a...436
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 Vi har det også slik, bortsett fra søstera mi som bor tre kvarterts reise med kollektivtransport fra oss. Svigers bruker vi ca. 1 time å komme oss til med tog. Svigers har svært travle hverdager, og helger på grunn av jobb og oppussing etc, så vi er ikke nevneverdig med de. Søstera mi er topp å være med både for meg og ungen når vi er med henne. Jeg har riktig nok også en tante og en onkel som bor bare et kvarters kjøretur fra oss, men de har jo også sine jobber. Uaktuelt for vår del også å flytte. Eneste tipset jeg har, er at for de som er førstegangsforeldre og har en tøff hverdag, så kan HomeStart være et godt tilbud. Da kan man få litt kjærestetid alene. Men det er litt sårt ja, at barnet aldri kunne bli hentet i barnehagen av sine besteforeldre (for kosens del). Og at de ikke kunne bli med på avslutningen for hele barnehagetiden, første skoledag etc pga den lange avstanden. Anonymkode: 83bc5...0cf
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 12 timer siden, MortenOslo skrev: Hva er en storfamilie? Det er jo barnets tanter, søskenbarn, besteforeldre, oldeforeldre etc. Anonymkode: 83bc5...0cf
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 Vi har de fleste familiemedlemmene på andre siden av landet, men mine foreldre bor nært oss. Likevel er vi nøye på å ikke drive rovdrift på dem, og vi ber meget sjelden om barnepass, og henter og leverer alltid selv i bhg og skole. Vi besøker dem i helgene innimellom (de har et aktivt liv og reiser mye, og er i full jobb, så de må alltid sjekke i kalenderen før vi avtaler noe), og det er koselig, men da er vi med barna, og hjelper bestemor med matlaging etc. Familien er et koselig innslag i hverdagen i ny og ne, men ikke noe som avlaster oss regelmessig eller er til stor praktisk hjelp. Jeg har mange venner i samme situasjon - der besteforeldrene er enten veldig aktive med jobb og reising, eller der de er uføre og trenger hjelp med hus og hjemmestell, i stedet for at de yter hjelp. Bare et lite innspill, det er altså ikke slik at alle med familiemedlemmer i nærheten får masse avlastning Anonymkode: 611d5...b7d
MortenOslo Skrevet 19. april 2016 #11 Skrevet 19. april 2016 Den 18.04.2016 at 8.48, AnonymBruker skrev: Det er jo barnets tanter, søskenbarn, besteforeldre, oldeforeldre etc. Anonymkode: 83bc5...0cf Er det vanlig å ha kontakt med alle disse? I så fall har jeg bommet kraftig på det familiære plan.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #12 Skrevet 19. april 2016 3 minutter siden, MortenOslo skrev: Er det vanlig å ha kontakt med alle disse? I så fall har jeg bommet kraftig på det familiære plan. Det kommer jo blant annet an på hvor nær man bor dem. Her bor omtrent alle på den andre siden av landet enn hva vi gjør, så da er det ikke så ofte man har muligheten. Anonymkode: 83bc5...0cf
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #13 Skrevet 19. april 2016 3 minutter siden, MortenOslo skrev: Er det vanlig å ha kontakt med alle disse? I så fall har jeg bommet kraftig på det familiære plan. Det kommer jo blant annet an på hvor nær man bor dem. Her bor omtrent alle på den andre siden av landet enn hva vi gjør, så da er det ikke så ofte man har muligheten. Anonymkode: 83bc5...0cf
MortenOslo Skrevet 19. april 2016 #14 Skrevet 19. april 2016 Her bor vel omtrent alle i eller nær Oslo. Det er vel kanskje litt ironisk at hvor nærmere du bor, jo mindre kontakt har en. Jeg vet ikke om det stemmer. Jeg har kontakt med mor og søsken. Det er alt. Resten er en slags greie jeg ikke kjenner så godt. Kan det være mulig at man er nærmere sine hvis man kommer fra et mindre sted? Uansett hvor de i dag bor? Eller er det kanskje bare meg.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #15 Skrevet 22. april 2016 Hvorfor prater "alle" så mye om all hjelp og støtte de får fra storfamilien da? Anonymkode: 315eb...d8d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #16 Skrevet 22. april 2016 Vi bor 7 km unna min familie. Planlegger å flytte til samme nabolag på sikt. Men det er pga skole, nærmiljø og at det er mer sentralt. Anonymkode: 2cfb7...b23
ceccans Skrevet 22. april 2016 #17 Skrevet 22. april 2016 Vi bor 5 timer unna min familie med tog/bil. Pappa + stemor og søstrene mine bor 9 timer unna (men muligheter for fly da). Det har ikke vært noe stort problem sålangt, men nå som vi venter vår første i juli kjenner jeg litt mer på det enn tidligere. Ikke pga avlastning, men jeg har selv alltid hatt et kjempe nært forhold til min bestemor og bestefar - det var mitt andre hjem i oppveksten, og synes det er litt trist at mine barn ikke får det samme med min familie. Samboers familie bor halvannen time unna, så det er jo litt mer overkommelig Ikke aktuelt å flytte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå