Gå til innhold

har DU fordommer mot unge mødre?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor går grensen for "ung" da? Jeg ser meg selv som en ung kvinne, jeg er 23. Men hører mange snakke om unge mødre i alderen 16-20.. Så det kommer an på hva du mener med ung.

Fordommer har jeg uansett ikke, alt er individuelt og kjekt å vite bakgrunnen for valgene før man dømmer noen som helst for noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ønsket meg barn siden jeg var rundt 21 selv, jeg, så - nei, jeg har ikke fordommer mot unge mødre. Jeg har riktignok ingen barn enda, da, men jeg synes faktisk det er hyggelig at folk blir gravide uansett jeg, så lenge de er over 18år.. hehe.. Der kommer mine "fordommer" inn, fordi jeg mener at det er svært få 18åringer som egentlig er klare for å bli foreldre. Eller, for all del - de kan være klare. Men jeg tenker at de bør leve litt mer av ungdomstiden sin først før de blir foreldre. Det er det jeg tenker, da. Men det er jo alles valg, og jeg har ingen rett til å dømme noen for det uansett. Det gjør jeg heller ikke, da, men jeg tenker at de har det kanskje litt travelt.

Opplever ikke at noen har fordommer mot de over 20 som blir foreldre uansett om de er under 25. Før i tiden var det jo veldig vanlig å få sine første barn rundt 20-21årsalderen. Men det har blitt flere og flere som setter karrieren først og venter med barn til de er over 30 eller nærmere 30. Det ønsker ikke jeg - jeg vil være ferdig med å føde barn til jeg er 30, og det er jo alle sitt valg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tari ikke innlogget

Jeg må smile litt når jeg leser innlegget ditt. Jeg leste overskriften og tenkte ung mor fra 16-20, og jammen meg mente du meg også :-) Nei, jeg har ingen fordommer mot unge mødre. Uansett om de er 16 eller 25. Selv fikk jeg barn da jeg var 24, men følte meg ikke som det man vanligvis refererer til når man sier "ung mor". Men, jeg syns jo selv at jeg kanskje var litt tidlig ute, og mener vel egentlig at man kan vente til man er 25 med å få barn. Men, jeg har ikke fordommer mot unge mødre av den grunn, syns bare man skal kjenne litt på det å være ung, bo alene osv. først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hadde nettopp fylt 21 da jeg fikk min første, og så yngre ut. Jeg fikk mange blikk når jeg var ute og trillet barnevogna, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg fordømmer ingen som er unge mødre - jeg var en selv, fikk barn da jeg var 17...

Men, jeg var absolutt ikke klar for ansvaret og hadde heldigvis masse famile rundt meg som hjalp meg med det meste....

Jeg dømmer ingen på noen som helst måte - noen kan være modne når de er 17, og noen er ikke modne for oppgaven selv om de er over 25 år...

Men, jeg syns det er for tidlig å bli mor - eller far - i den alderen.... Det er så veldig mye som må settes på hold når man har barn, så det beste er å ha levd litt først...syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lillian i det meste hun skriver. Jeg bor i Skottland, og her er det mange flere veldig unde moedre. Hoerte nettopp om en 14-aaring som venter barn. Da tenker jeg stakkars jente, hun fikk ikke vaere barn saa lenge! Her borte har lav alder paa moedre mye med fattigdom aa gjoere, saa naar jeg ser tenaaringer med bare mager og snuppete t-skjorter som gaar trillende med smaa barn paa kjopesentre, saa tenker jeg "enda en ung tenaaringsmor" og synes det er litt harry. Jeg tror ikke barn boer ha saa unge foreldre (naa snakker jeg om 15-17 aar gamle moedre), de har sannsynligvis ingen stabil familieenhet (faa av disse er gift). Men naa snakker jeg om Storbritannia, og ikke Norge. I Norge tror jeg det er lettere, og ikke at man nodvendigvis er fra en fattig bakgrunn selv om man blir mor tidlig. Og dette blir uansett generelt, man kan helt sikkert finne enkelttilfeller hvor det gaar bra med mor og barn ogsaa her i Storbritannia.

Saa til spoersmaalet ditt kan jeg vel svare "tja", men da anser jeg ikke 20-25-aaringer for unge moedre (ikke at de er gamle heller, da!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man er mer klar for ansvaret barn innebærer når man er over 25. Tror man har godt av å leve uten barn de årene. Sier ikke at man nødvendigvis er en dårlig mor, og mange er klare for barn før den tiden, men stort sett tror jeg de fleste bør vente til 25-års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man er mer klar for ansvaret barn innebærer når man er over 25. Tror man har godt av å leve uten barn de årene. Sier ikke at man nødvendigvis er en dårlig mor' date=' og mange er klare for barn før den tiden, men stort sett tror jeg de fleste bør vente til 25-års alder.[/quote']

Jeg er enig med deg.. jeg har vært ung mor med et lite barn da jeg hadde mest lyst til å feste og være ung. Og takket være foreldre som stilte opp mer enn 100% fikk jeg også muligheten. I ettertid ser jeg jo selvfølgelig at de gjorde det for sønnen min og ikke meg, men jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk rase fra meg selv om jeg hadde en liten sønn...

Hadde jeg fått velge om igjen ville jeg ikke vært sønnen min foruten, men jeg ville ventet om jeg hadde hatt valget omigjen... (Allerhelst skulle jeg valgt å ikke hatt sex den kvelden, men...)

Hvis det er meningen å få input til skal/skal ikke her, så vil mitt råd være å ikke gjøre det... når man er under 25 år - hvis man ikke er i et stabilt forhold selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dolphina

Jeg synes de er for unge når de ikke har fullført videregående. Så lenge du har det, så kan du komme deg videre senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ..ellapille..

Jeg fikk barn da jeg var 16 1/2 år.

Noen blikk fikk jeg jo" stakkars jente hu ha ødelagt livet sitt,hu har virkelig lagt lista for livet,hun får ingen ungdumstid osv.

Og alle hadde helt RETT.

Jeg var bleieskiftarbeider mens mine venninner var ute på fester.

Hvilket barn ønsker seg en mor som selv er barn??

Ingen tør jeg å påstå.

Min unge hadde hatt det så mye bedre om jeg hadde vært 10 år eldre da jeg fikk ham.

Så jeg er imot at ungdummer får barn.

Det er langt mer enn stor mage og barnevogn og KULT er det absolutt ikke.

Idag er jeg 33 og sønnen min blir 17,men hvor har livet mitt blitt av??

Nei,jeg har mer enn en gang skremt vettet av unge tenåringer som ønsker seg barn tidlig.

Og heldigvis så har det hjulpet. For hvor mange forhold er det som varer da de får barn som 16-17 åringer??

Det er et fåtall det og da har jeg spilt på dette med å være alene om omsorgen for barnet,slit,tungvint,nattevåk,aldri fri,dårlig råd osv.

For uansett hvor glorieaktig noen tror det er,så er det ingen som er klar til å bli mamma med alt ansvar det medfølger som 16 åring.

,men jeg har vel gode grunner for å ha dem også.

Hilsen ellapille

Så ja jeg har vel fordommer da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke få barn når man er under 25? Kroppen vår er faktisk laget slik at vi tåler graviditet og fødsel best i begynnelsen av 20-årene... Om en nybakt mor på 35 har fordommer mot en nybakt mor på 25-ja da mener nå jeg at det er noe galt...

Når man blir mor som 16 åring-da mener jeg definitivt at man er for ung. Man har ikke begynt/så vidt begynt på videregående, og sjelden fungerer det slik at mor og far holder sammen resten av livet. Dessuten er det veldig mye mor på 16 går glipp av. Men OM det skjer; så må man bare gjøre det beste ut av det uansett...

Hilsen er som er ung og verpeklar!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener de fleste er for unge og har opplevd for lite i livet sitt før ca 25-års alder. Fysiologisk er det sikkert best å få barn ved 20-års alder, men det er et svakt argument for meg. De færreste er modne nok i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de fleste er for unge og har opplevd for lite i livet sitt før ca 25-års alder

Dette er jeg ikke nødvendigvis enig i. Selvsagt gjelder det noen, men de aller fleste jeg kjenner og omgås har opplevd "nok" når de er mellom 21-25 til at de er modne nok for å få barn. Selvsagt er det forskjell på folk, noen fester og herjer til de er 30 mens andre raste fra seg i tenårene. Jeg går under sistnevnte, som sjelden fester noe særlig nå og som har slått meg til ro for lengst. Jeg har opplevd mer enn mange, kanskje mer enn en del 25åringer har - derfor synes jeg det blir feil å generalisere og si at de fleste er for unge før de er 25. (For ordens skyld er jeg bare 23)

Jeg tror dette er så individuelt at jeg synes det nestne blir feil å diskutere i det hele tatt, siden vi mennersker er så forskjellige. Jeg har en bekjent som fikk barn da hun var 25, hun hadde ikke fått rast fra seg og setter bort ungen rett som det er fordi hun skal feste. Jeg har ei venninne som er 23 som fikk barn nå nylig, og hun har vært moden for det lenge fordi hun som meg, raste fra seg da hun var tenåring.

Det jeg uansett er enig i, er at under 20 er uansett for ungt til å få barn! Men der igjen, en 18åring kan være mer moden enn en 20åring i visse tilfeller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok lett for å tenke "hva tenker de på?" når jeg hører at jenter på min alder, eller enda yngre, får barn. tenker ofte at det er et lite gjennomtenkt valg, men vet likevel med meg selv at hvis jeg hadde blitt gravid nå så hadde jeg hatt problemer med å vite hva jeg skulle gjøre. selv om jeg er for abort i situvasjoner hvor jenter blir gravide veldig tidlig og ikke har mulighet/erfaring nok til å ta seg av barnet, så vet jeg ikke om jeg hadde klart å ta det valget selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest sexysadie

Unge mødre for meg er når jentunger under 19-20 år får barn.

Jeg himler med øynene når jeg hører om gravide ungdomsskoleelever.

Lurer litt på hvordan klimaet er hjemme hos dem med prat om prevensjon og slikt, men jeg regner med at "hu mor" ikke tror slikt om den lille piken sin. :roll:

Så alt kan jo være i den skjønneste orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg innrømmer at jeg har fordommer mot unge mødre (under 20). Jeg lurer virkelig på hva de tenker med som tydeligvis ikke bruker prevensjon, og dessuten lurer jeg ofte på hva hastverket er, tror disse at livet er slutt etter 25? Personlig mener jeg også at man i det minste bør være i stand til å forsørge seg selv før man skal forsørge en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie
Personlig mener jeg også at man i det minste bør være i stand til å forsørge seg selv før man skal forsørge en annen.

Nemlig.

Hvor skal den unge med barnet bo?

Hvor skal "pappa" bo?

Det er jo en hel del praktiske problemer knyttet til at mindreårige får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det Arkana sier om at man i det misnte bør være i stand til å forsørge seg selv før man bringer et barn til verden. Dette har både med alder å gjøre, men også med økonomi. Jeg synes det er trist at arbeidsløse som ikke har orden på økonomien får barn. :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...