AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #1 Skrevet 17. april 2016 Mitt barn har atopisk eksem som krever visse ting for at det ikke skal bli verre. Han må smøres med kremer når eksemen oppstår og denne helgen hadde han eksem over store deler av kroppen og hadde kloremerker (ikke fra samme dag) etter å ha klødd på det. Etter et par dager med smøring og klær vasket med nøytral såpe +god skylling har det blitt bedre, men nå er det to uker til neste gang han kommer tilbake, og da er det tilbake til start. Det er utrolig vondt å se på at mor ikke gjør noe! Mor (som har hovedomsorg) lytter ikke når jeg forklarer hvor viktig det er å holde det i sjakk, smøre og bruke nøytrale såper etc. og bokstavelig talt trekker på skuldrene og sier at det ikke er atopisk eksem og at jeg tuller/overdriver. Han har det konstantert fra legen at det er det han har, og får utskrevet kortisonkremer for sykdommen.... Klærne hans lukter kraftig (!) såpe og særlig på områdene som han kan bli klam på i løpet av dagen er rammet med eksem på grunn av klærne han går med. Jeg har han kun annenhver helg, men sitter her forbannet over at mor ikke gjør noe for å lette barnets hverdag! Jeg har selv atopisk eksem (arvelig) og aner ikke hvordan jeg skal gå frem for å få mor til å forstå at det er viktig å kutte ut vaskemiddel som skader huden og andre ting hun må følge opp? Kan jeg kontakte lege og få legen til å ringe mor for konsultasjon på sykdommen barnet vårt har? Kan jeg ringe skolen for å få de til å være obs på smøring om barnet klør på kroppen? FVK med krav om at hun følger opp eller mister omsorgen? Barnevernet? (ja, det er så ille at jeg vil kalle det omsorgssvikt). Jeg er rådvill og i sjokk... Barnet vil ikke til mor generelt og ytrer mye at han vil bo her. Er bekymret for hvordan dette vil gå ut over skolegangen til vårt barn. Husker selv hvor ille det var å klø overalt hele dagen. Det kan ikke fortsette slik, men jeg alene når ikke gjennom til mor. Har prøvd i flere perioder, men nå ser det ut som om eksemet er kommet for å bli, noe som gjør det ekstra viktig å ta forhåndsregler, smøre og passe på at barnet har det bra! Hilsen fortvilt far som håper på råd for hva jeg kan gjøre. Beklager dersom egne følelser for mors oppførsel påvirker innleggets innhold. Anonymkode: 55ab0...982 1
stan Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 Snakk med legen. Hør hva han eller hun kan gjøre. Snakk med familievernkontoret, få til møte hvor dette er tema. Finn ut om det er manglende kunnskap eller manglende vilje / evne som er mors problem. Det beste vil jo være at hun tar dette på alvor. 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #3 Skrevet 17. april 2016 Hva med å ta kampen om å få mer samvær? Altså, når mor ikke vil smøre eller bry seg, så er det kanskje like greit.. (Regner med at det er mer enn bare dette, og at du er skikket) Fvk kan kanskje hjelpe. Snakk med bv, advokat etc. Anonymkode: 21cc3...d39 1
GammelKaktus Skrevet 17. april 2016 #4 Skrevet 17. april 2016 Dette er omsorgssvikt. Hvorfor i all verden følger hun ikke dette opp? Synes du skal prøve å få barnet på full tid, det er jo tydeligvis noe han selv ønsker og. Hvor gammelt er barnet, forstår det er slik at han er i skolealder. Da skal barnets mening høres. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 15 timer siden, stan skrev: Snakk med legen. Hør hva han eller hun kan gjøre. Snakk med familievernkontoret, få til møte hvor dette er tema. Finn ut om det er manglende kunnskap eller manglende vilje / evne som er mors problem. Det beste vil jo være at hun tar dette på alvor. Siden vi var sammen i mange år, kjenner hun godt til sykdommen og vet at barnet har det. Så dette går på vilje, hvor det virker til at hun rett og slett bare ikke bryr seg. Når jeg tidligere har tatt det opp ignorerer hun det jeg sier. Vi har et veldig dårlig samarbeid, så om hun eventuelt prøver å straffe meg gjennom dette, er det kun gutten vår det går ut over. Tenker å ringe lege, også for å sjekke om hun har tatt ham med til kontroll generelt eller om hun har tatt ut kortisonkrem som barnet har på resept. ts Anonymkode: 55ab0...982
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å ta kampen om å få mer samvær? Altså, når mor ikke vil smøre eller bry seg, så er det kanskje like greit.. (Regner med at det er mer enn bare dette, og at du er skikket) Fvk kan kanskje hjelpe. Snakk med bv, advokat etc. Anonymkode: 21cc3...d39 Kampen om samvær har jeg dessverre ikke kommet noe vei med. Barnet var lite når vi flyttet fra hverandre, og økt samvær utover minstekrav i barneloven kan jeg bare glemme. Mor er utrolig flink til å prate for seg, og å manipulere, så etter 3 år med møter, advokat etc, går det dessverre ikke. Dessverre har økonomi mye å si i dette, hvor økt samvær betyr mindre for mor i måneden. Hvordan hun klarer å nekte på at barnet ikke ønsker å bo der er for meg uforståelig, men jeg gjør det beste ut av det. Men på dette punktet blir jeg rasende over at ikke mor gjør noe med det. Gutten vår hadd virkelig et kraftig utbrudd, og klødde skikkelig. Fikk så vondt av han. ts Anonymkode: 55ab0...982
stan Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Siden vi var sammen i mange år, kjenner hun godt til sykdommen og vet at barnet har det. Så dette går på vilje, hvor det virker til at hun rett og slett bare ikke bryr seg. Når jeg tidligere har tatt det opp ignorerer hun det jeg sier. Vi har et veldig dårlig samarbeid, så om hun eventuelt prøver å straffe meg gjennom dette, er det kun gutten vår det går ut over. Tenker å ringe lege, også for å sjekke om hun har tatt ham med til kontroll generelt eller om hun har tatt ut kortisonkrem som barnet har på resept. ts Anonymkode: 55ab0...982 Hvis det virkelig er det at hun av en eller annen grunn ikke vil ta seg av barnet på god nok måte, så må du jo vurdere å prøve å ta over omsorgen i større grad. Det er jo fortsatt noe å snakke om hos familievernkontoret. Men både barnevernet og rettsystemet må involveres om mor er i mot å gi fra seg omsorg. Det er viktig at du dokumenter alt som skjer. Skriv en dagbok om barnet. Det beste er jo å få mor til å ta barnets behov på alvor. Endret 18. april 2016 av stan
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 Hvor gammel er gutten? Kanskje du kan lære han opp til å smøre seg selv? Vertfall med de kortisonfrie kremene. Få til et møte med familievernkontoret, mor høres virkelig ikke helt god ut. Anonymkode: 0d830...c05 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 Dette må du ikke gi deg på. Allergi som ikke blir tatt hensyn til bli bare verre og verre. Gutten plages og det vil bli verre. Jeg er ikke overrasket, det finnes en del mennesker som mener dette med parfyme og allergi er overdrevet, og de pøser på med parfymerte vaskemidler og skyllemidler i klærne, selv til helt små barn. De klarer ikke å ta innover seg at det er bruken av parfyme/såpe som gir dem selv eller ungene plager fordi de ikke klarer å se for seg for eksempel å vaske klær i nøytralt vaskemiddel. Mange mennesker er så avhengig av duftene sine at de forsvarer det selv om alt peker mot ting de bruker i hverdagen. Gutten din kan risikere å måtte betale dyrt resten av livet hvis ikke mor tar til vettet. Jeg hadde snakket med legen til gutten om dette, han er ditt barn også. Jeg hadde bedt om råd først og fremst hos lege og spesialist. Ta bilder av huden hans når gutten kommer fra mor, og ta bilder når han drar fra deg når huden er bedre. Hvis dette er noe som gjentar seg så har du dokumentasjon på at han er mye verre når han kommer og at mor ikke tar dette på alvor. Tar hun ikke til vettet selv, må du nesten bruke de midlene du kan for å få barnet 100% For meg er det helt ufattelig at noen velger et vaskepulver fremfor sin egen sønn. Anonymkode: db75a...09c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå