Gå til innhold

Er det ofte at boliger blir kjøpt på forkjøpsrett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvor vanlig det er å kjøpe bolig på forkjøpsrett dersom boligen er solgt over takst til andre som ikke er medlem. Er dette bare et Oslofenomen eller er det vanlig over hele landet?

Anonymkode: a221b...3a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig over hele landet. Vil folk ha den aktuelle leiligheten så trenger de ikke være med på å by og dermed presse prisen opp. Noen meglere er flinke til,å utlyse forkjøpsrett før visning. Men dette koster som oftest selger en del tusenlapper og selgere som er obs på dette venter til etter budrunde så de sparer de tusenlappene. 

Du må uansett melde deg inn i boligbyggelaget og betale innmelding. Var jeg deg ville jeg  meldt meg inn når jeg hadde vunnet budrunden og ville ha boligen. Noen melder seg inn samtidig som de melder forkjøpsrett i håp om å få boligen de har tapt budrunden på. 

Ringer du boligbyggelaget så får du en prosentvis antall boliger som er tat på forkjøpsrett. 

Anonymkode: 4b97d...adb

Skrevet

Vanlig i hele landet vil jeg tro og veldig frustrerende for den som tror han har fått tilslaget og så kommer forkjøpsrettkjøperen fram akkurat innen fristen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte for ikke lenge siden min først leilighet på privatvisning dagen før visning :)

Anonymkode: 8488d...638

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte for ikke lenge siden min først leilighet på privatvisning dagen før visning :)

Skjønner ikke helt hva du mener. Du kan da ikke kjøpe på forkjøpsrett før visning!!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig over hele landet. Vil folk ha den aktuelle leiligheten så trenger de ikke være med på å by og dermed presse prisen opp. Noen meglere er flinke til,å utlyse forkjøpsrett før visning. Men dette koster som oftest selger en del tusenlapper og selgere som er obs på dette venter til etter budrunde så de sparer de tusenlappene. 

Du må uansett melde deg inn i boligbyggelaget og betale innmelding. Var jeg deg ville jeg  meldt meg inn når jeg hadde vunnet budrunden og ville ha boligen. Noen melder seg inn samtidig som de melder forkjøpsrett i håp om å få boligen de har tapt budrunden på. 

Ringer du boligbyggelaget så får du en prosentvis antall boliger som er tat på forkjøpsrett. 

Å melde seg inn nå har jo ingenting for seg. Da er jeg jo uansett sist i køen. Saken er at jeg vant budrunden, men forkjøpsretten løper en uke til. Nesten ingen boliger her (Telemarksområdet) blir kjøpt via forkjøpsrett over takst. Lurer bare på om hvordan det stiller seg ellers i landet foruten Oslo. Vet at mange boliger blir solgt via forkjøpsrett her, men da gjerne fordi de går under takst.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forkjøpsrett innebærer retten til å tr inn på det største budet.

Dette gjelder jo stort sett bare for større borettslag av type OBOS. Veldig sjeldent sett på landsbasis

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å melde seg inn nå har jo ingenting for seg. Da er jeg jo uansett sist i køen. Saken er at jeg vant budrunden, men forkjøpsretten løper en uke til. Nesten ingen boliger her (Telemarksområdet) blir kjøpt via forkjøpsrett over takst. Lurer bare på om hvordan det stiller seg ellers i landet foruten Oslo. Vet at mange boliger blir solgt via forkjøpsrett her, men da gjerne fordi de går under takst.

Jeg kjøpte min leilighet med forkjøpsrett selv om jeg meldte meg inn rett før jeg begynte boligjakten. Jeg stod jo uansett over slike som deg, som ikke hadde forkjøpsrett! :) Dette var i Bergen. 

Anonymkode: b497f...762

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En megler sa for veldig kort tid siden at de aller, aller fleste som kjøper med forkjøpsretten, har nettopp meldt seg inn. De vinner jo over de som ikke har meldt seg inn. Dette var mtp Bori (Romerike)

Anonymkode: 7badb...772

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er derfor folk har aksjer i boligbyggelag som ofte går i arv. Jeg gjorde dette selv. Det er som et trumfkort, og hvis man ikke vil overby litt ekstra, er det alltid en risiko.

Anonymkode: d4804...999

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grattis med leilighet, men du blander det å kuppe en leilighet før visning med det å kjøpe bolig i boligbyggelag (som f eks OBOS) via forkjøpsretten

Anonymkode: fa829...7a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Leiligheten min ble "kuppet" før visning. Vi tok den på forkjøpsrett. Flaks egentlig, var villig til å betale mer en den ble kuppet for.

Anonymkode: 3cf7d...d40

Gjest Mysticgirl
Skrevet (endret)

Ja, det er vanlig over hele landet. Da slipper de å være med på budrunden for og  presse prisen opp. Da kan de med lang ansiennitet lene seg tilbake og bare tre inn i det aksepterte budet. Derfor er det lurt å melde seginn flere år før boligkjøp. 

Endret av Mysticgirl
AnonymBruker
Skrevet
Den 17. april 2016 at 19.07, AnonymBruker skrev:

En megler sa for veldig kort tid siden at de aller, aller fleste som kjøper med forkjøpsretten, har nettopp meldt seg inn. De vinner jo over de som ikke har meldt seg inn. Dette var mtp Bori (Romerike)

Anonymkode: 7badb...772

Ja, men nå har jeg jo allerede vunnet budrunden og da er det jo liten vits i å melde seg inn for å få denne boligen på forkjøpsrett. Skjønner poenget ved evt neste leilighet ja. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 17. april 2016 at 19.05, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte min leilighet med forkjøpsrett selv om jeg meldte meg inn rett før jeg begynte boligjakten. Jeg stod jo uansett over slike som deg, som ikke hadde forkjøpsrett! :) Dette var i Bergen. 

Anonymkode: b497f...762

Og du trådte inn i budet som allerede var gitt over takst og også med samme overtakelsesdato?

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hurra! Ingen krevde forkjøpsrett og jeg fikk boligen :bolledeig: Hadde jeg ikke trodd etter det jeg leste her! Lykke :hoppendeglad:

• Liker 3
Gjest Mysticgirl
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hurra! Ingen krevde forkjøpsrett og jeg fikk boligen :bolledeig: Hadde jeg ikke trodd etter det jeg leste her! Lykke :hoppendeglad:

Gratulerer :kghjerte:

Skrevet

Da jeg kjøpte leiligheten jeg bor i nå, vant jeg først to andre budrunder hvor begge leilighetene ble tatt på forkjøpsrett. Ufattelig irriterende, for der og da mister man liksom litt håpet. Bor i en OBOS-leilighet nå, så jeg er jo medlem og har dermed ansiennitet som kan komme godt med når jeg skal kjøpe noe større, men jeg må si at jeg er ikke helt for at det skal være slik.

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet
Et øyeblikk siden, Clarity skrev:

Da jeg kjøpte leiligheten jeg bor i nå, vant jeg først to andre budrunder hvor begge leilighetene ble tatt på forkjøpsrett. Ufattelig irriterende, for der og da mister man liksom litt håpet. Bor i en OBOS-leilighet nå, så jeg er jo medlem og har dermed ansiennitet som kan komme godt med når jeg skal kjøpe noe større, men jeg må si at jeg er ikke helt for at det skal være slik.

Det er jo dette borettslagene er bygget på. Man kjøper jo bare et medlemskap som gir deg fordeler når man skal kjøpe. Derfor burde man kjøpe medlemskap flere år før tiltenkt kjøp av bolig. 

Når du kjøper en borettslagleilighet kjøper du egentlig bare en andel i borettslaget og får leie ei leilighet for fellesutgiftene

Skrevet
5 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Det er jo dette borettslagene er bygget på. Man kjøper jo bare et medlemskap som gir deg fordeler når man skal kjøpe. Derfor burde man kjøpe medlemskap flere år før tiltenkt kjøp av bolig. 

Når du kjøper en borettslagleilighet kjøper du egentlig bare en andel i borettslaget og får leie ei leilighet for fellesutgiftene

Det er jeg klar over, men jeg synes fortsatt at konseptet med forkjøpsrett er en uting. Etter min mening bør det være slik at den som er villig til å by mest, får leiligheten.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...