Chumi Skrevet 17. april 2016 #1 Skrevet 17. april 2016 Spør av nysgjerrighet oh fordi jeg er bonusmor til ei jeg synes kunne begynne å bry seg litt mer om andre snart... Når begynner barn å lære seg å sette seg inn i andres situasjon og følelser? Og når klarer de å handle ut fra dette? På hvilken måte er det best å jobbe med dette? Og i hvor stor grad kan man prege barn? Jenta jeg viser til har en mor med enormt dårlige empatiske evner, som igjen har en far med tilsvarende dårlige evner... Så jeg lurer på om det går i arv... Hun er i hovedsak opptatt av seg selv og sitt, og har ikke noe i mot å la andre barn ta skylden for ting hun har gjort galt, og dersom andre slår seg er det mest et irriterende avbrudd i leken. Hun er 7 år nå, og jeg synes jeg har sett veldig lite utvikling på de to årene jeg her kjent henne. Skjønner at ingen her har mulighet til å gi vurdering av jenta, og det ønsker jeg ikke heller! Men gjerne en pekepinn på hva som er vanlig :):) takk for alle svar!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 La jenta være i fred. Anonymkode: 98c96...98b 5
Teddi Skrevet 17. april 2016 #3 Skrevet 17. april 2016 Nå er jeg overhodet ikke erfaren når det kommer til slike ting, da jeg kun har en liten guttunge foreløpig. Når det har sagt, har jeg lest at et barn bør ha lært seg empati og medlidenhet for andre mennesker og dyr innen de er 5 år. Dette er en blanding av naturlig utvikling og miljø/tillærte egenskaper. Hvis jentas mor har lite empati, er det nok dårlig med det hos datter også... 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #4 Skrevet 17. april 2016 Mange må lære empati, og det tar tid. Ettersom du har lite erfaring med barn foreslår jeg at du lar dette barnet være i fred. Anonymkode: 0e900...b8a 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #5 Skrevet 17. april 2016 Har hun lært det da? Det er veldig få ting som er selvsagt for et barn, og fordi det er så kulturavhengig hva som er "rett" og "galt", må det være noen som har gått foran og vist vei. Dersom hun er vokst opp med rollemodeller som selv er lite sensitive i møte med andre, må det jo nødvendigvis være vanskelig selv å være sensitiv i slike situasjoner. Anonymkode: 21c3e...c9c 1
Gjest Juami Skrevet 17. april 2016 #6 Skrevet 17. april 2016 Det går nok ikke i arv, men det er ikke så rart jenta ikke lærer empati om foreldrene ikke har det. Det vanlige er at barn lærer sånt i barnehagealder, og jeg vet at mange barnehager jobber aktivt med dette. Det tas nok tak i på skolen og dersom de mener jenta viser lite empati.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #7 Skrevet 17. april 2016 Alle mennesker befinner seg på autisme/nevroseskala. Noen kan ha visse autistiske trekk, eller på andre holdet mer tegn til problemer med å regulere humøret/Adhd, men hvis mangelen på empati er veldig tydelig, så kan det jo tyde på aspbergers syndrom eller lignende lidelser. Slike barn forstår ofte ikke sosial interaksjon og empati like godt. Anonymkode: 3e99c...8c8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #8 Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, Juami skrev: Det går nok ikke i arv, men det er ikke så rart jenta ikke lærer empati om foreldrene ikke har det. Det vanlige er at barn lærer sånt i barnehagealder, og jeg vet at mange barnehager jobber aktivt med dette. Det tas nok tak i på skolen og dersom de mener jenta viser lite empati. Jeg har lest om at slikt er både arvelig betinget og at det forårsakes av miljø (altså enten eller og begge deler er mulig). Anonymkode: 2aee2...d72 4
Gjest Juami Skrevet 17. april 2016 #9 Skrevet 17. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest om at slikt er både arvelig betinget og at det forårsakes av miljø (altså enten eller og begge deler er mulig). Anonymkode: 2aee2...d72 Ja, det er godt mulig. Jeg har tenkt at folk kan bli født uten disse følelsene (altså ikke utvikler disse følelsene når de "skal" utvikles), men tenkte at det kunne skje hvem som helst. Selv om foreldrene er empatiske så blir ikke barna det selv. Men jeg tror det er muligheter for å lære empati uansett. På samme måte som det er også muligheter for barn som i utgangspunktet ville blitt empatiske ikke blir det pga. miljø.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #10 Skrevet 17. april 2016 Hvis begge foreldrene er lite empatiske så ser jeg for meg at det er ganske naturlig at hun er som hun er. Jeg er det motsatte, og jeg ser at barnet mitt på 4 har arvet det samme. Anonymkode: 66c56...d57
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #11 Skrevet 17. april 2016 Empati er ofte noe man faktisk kan lære seg, men så igjen vil det også være genetikk inne i bildet. Noen er veldig empatiske og andre må fysisk forklares at når du slår noen så får den andre vondt. Hadde det vært mitt barn så hadde jeg fokusert på empati og sosiale normer for at ungen ikke ender opp som enten mobbeoffer eller mobber. Bare husk at alle ikke er like empatiske av natur, de som er lite empatiske må i utgangspunktet være flinke på etikk og hva som sosialt er akseptabelt for å være med på leken. De vil ikke kunne læres å få vondt når andre har det vondt, men de vil skjønne at det er vondt. Anonymkode: b262f...624 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #12 Skrevet 17. april 2016 Å vise empiri begynner de med allerede i 2-års alderen. Hvis hun har foreldre som er lite empatisk er det ikke sikkert hun har lært seg hvordan. Vær et godt forbilde er mitt beste tips Anonymkode: bd98a...048 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #13 Skrevet 17. april 2016 Barnet mitt på 3 år er allerede veldig empatisk, ikke bare i forhold til oss, men også vennene i bhg. Ser også litt empati hos noen av de andre barna på avdelingen, men ser dem jo ikke så ofte, så kan ikke si noe om det helhetlige bilde hos dem. Anonymkode: 5dfe7...4cf 1
Chumi Skrevet 17. april 2016 Forfatter #14 Skrevet 17. april 2016 Takk for noen gode svar! Jeg er rett og slett bare nysgjerrig ! Hun har gode rollemodeller i meg og i faren sin, det er moren og FAREN til MOREN! Som mangler empatiske trekk! Ønsker gjerne flere eksempler på hvordan barn utvikler denne egenskapen osv. Gjerne uten for mye fokus på denne ene jenta, for henne vet ingen her nok om til å si noe om. Jeg tok det bare med for å vise hvorfor jeg lurte
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #15 Skrevet 17. april 2016 4 minutter siden, Juami skrev: Ja, det er godt mulig. Jeg har tenkt at folk kan bli født uten disse følelsene (altså ikke utvikler disse følelsene når de "skal" utvikles), men tenkte at det kunne skje hvem som helst. Selv om foreldrene er empatiske så blir ikke barna det selv. Men jeg tror det er muligheter for å lære empati uansett. På samme måte som det er også muligheter for barn som i utgangspunktet ville blitt empatiske ikke blir det pga. miljø. Noen kan ikke utvikle empati (medfølelse for andre) grunnet hjernefeil. Dette er heldigvis et lite mindretall. Jeg har også lest at noen forskere mener at mennesker som medfødt har evne til å utvikle empati (medfølelse), ikke utvikler dette grunnet at de ikke blir lært det av omsorgspersonene innen de har blitt 3-4 år. Anonymkode: 2aee2...d72 2
Chumi Skrevet 17. april 2016 Forfatter #16 Skrevet 17. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: La jenta være i fred. Anonymkode: 98c96...98b Hva i all verdens land og rike er det du mener med det??? Skal jeg melde meg ut og slutte og bry meg om henne?? Du skriver det sikkert for å provosere meg, og det klarte du !! Makan 2
Gjest kaninen Skrevet 17. april 2016 #17 Skrevet 17. april 2016 1 time siden, Chumi skrev: Spør av nysgjerrighet oh fordi jeg er bonusmor til ei jeg synes kunne begynne å bry seg litt mer om andre snart... Når begynner barn å lære seg å sette seg inn i andres situasjon og følelser? Og når klarer de å handle ut fra dette? På hvilken måte er det best å jobbe med dette? Og i hvor stor grad kan man prege barn? Jenta jeg viser til har en mor med enormt dårlige empatiske evner, som igjen har en far med tilsvarende dårlige evner... Så jeg lurer på om det går i arv... Hun er i hovedsak opptatt av seg selv og sitt, og har ikke noe i mot å la andre barn ta skylden for ting hun har gjort galt, og dersom andre slår seg er det mest et irriterende avbrudd i leken. Hun er 7 år nå, og jeg synes jeg har sett veldig lite utvikling på de to årene jeg her kjent henne. Skjønner at ingen her har mulighet til å gi vurdering av jenta, og det ønsker jeg ikke heller! Men gjerne en pekepinn på hva som er vanlig :):) takk for alle svar! Delen av hjernen som styrer empati starter å bli utviklet rundt 8 måneder, og det er blikkkontakt og annen stimulit som er med på å fremme denne utviklingen. Det er derfor man ser barn som blir adoptert bort forholdsvis tidlig kan mangle empati fordi de ikke har fått nok stimuli i denne viktige utviklingsfasen.
MapleSirup Skrevet 17. april 2016 #18 Skrevet 17. april 2016 Sjeldent med en tråd der en stemor kritiserer mor og oppdragelsen! Nesten aldri sånne tråder på KG... 4
Chumi Skrevet 17. april 2016 Forfatter #19 Skrevet 17. april 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange må lære empati, og det tar tid. Ettersom du har lite erfaring med barn foreslår jeg at du lar dette barnet være i fred. Anonymkode: 0e900...b8a Jeg har mye erfaring med barn. Hvordan skal hun lære empati om vi ikke skal bry oss om henne? Hvis du ikke har tenkt å komme med noe saklig, så kan du holde kjeft! 1
Chumi Skrevet 17. april 2016 Forfatter #20 Skrevet 17. april 2016 1 minutt siden, MapleSirup skrev: Sjeldent med en tråd der en stemor kritiserer mor og oppdragelsen! Nesten aldri sånne tråder på KG... Oppdragelsen hennes er igrunn god og hun er en omsorgsfull mor, men hun har en del trekk som viser at hun ikke setter seg så godt inn inandres ståsted... Også er jeg en engasjert stemor og generelt nysgjerrig på barns utvikling! Ser ikke helt at jeg kritiserte hennes oppdragelse ? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå