AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #1 Skrevet 17. april 2016 Det er på tide å våkne? Dette lille foredraget på 48 min bør sees God søndag Anonymkode: ef24f...3c6 2
Chizue Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 Er for glad i kjøtt til å bli veganer. Har prøvd det, men ble syk,slapp og lite energi til overs. Men, spiser bare kjøtt 1 dag i uka. (lagt det til fredag eller lørdag, for kosen sin skyld) Spiser også fisk i hverdagene. Men det er mye gode veganske retter man kan lage (Så derfor spiser jeg gjerne en vegansk burger i ukedagene, med god samvittighet ) Man trenger absolutt ikke å spise kjøtt hver eneste dag, men ett variert kosthold kommer man langt med. Problemet i dag tenker jeg heller at vi spiser for mye kjøtt og kunne man halvert produksjonen av kjøtt så kunne det blitt bedre for miljøet og dyrene også. 6
rh1 Skrevet 17. april 2016 #3 Skrevet 17. april 2016 Skjønner ikke hvorfor man skal være så innmari i mot noen av delene..:p så lenge folk tar vare på seg selv og får i seg alle næringsstoffer de trenger er det da ett fett for meg hva de spiser? (Er vel ett fett for meg uansett, da det ikke er mi jobb å holde oversikt over andres matinntak) 8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #4 Skrevet 17. april 2016 Det er helt unaturlig for et menneske å være veganer i og med at evolusjonen ville ha valgt deg bort om du var det for flere hundre tusen år siden, eller levde for bare få århundrer siden der du ikke kunne kjøpe b12 tilskudd...Jeg var vegetarianer i over 10 år og veganer i den del av disse. Det er lett å bli frelst på det og føle seg moralsk høyverdig, men det er en religion. Kom tilbake om noen år, og fortell om helseplagene det ga deg. Hjernen og sentralnervesystemet trenger animalsk føde. Å spise mindre kjøtt og mer sjømat er bra, men veganisme er bare galskap. Det er dessverre sjelden ex- veganere og vegetarianere orker å uttale seg, rett og slett fordi vi vet hvor fanatiske vi var så lenge det stod på og orker ikke de argumentene vi selv var med på å innprente gjennom år som aktivister...Det finnes aldri bare en sannhet. Anonymkode: dee69...a86 11
maiskorn Skrevet 17. april 2016 #5 Skrevet 17. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt unaturlig for et menneske å være veganer i og med at evolusjonen ville ha valgt deg bort om du var det for flere hundre tusen år siden, eller levde for bare få århundrer siden der du ikke kunne kjøpe b12 tilskudd...Jeg var vegetarianer i over 10 år og veganer i den del av disse. Det er lett å bli frelst på det og føle seg moralsk høyverdig, men det er en religion. Kom tilbake om noen år, og fortell om helseplagene det ga deg. Hjernen og sentralnervesystemet trenger animalsk føde. Å spise mindre kjøtt og mer sjømat er bra, men veganisme er bare galskap. Det er dessverre sjelden ex- veganere og vegetarianere orker å uttale seg, rett og slett fordi vi vet hvor fanatiske vi var så lenge det stod på og orker ikke de argumentene vi selv var med på å innprente gjennom år som aktivister...Det finnes aldri bare en sannhet. Anonymkode: dee69...a86 At det ikke hadde funket for århundrer siden betyr ikke at det ikke funker i dag. Poenget med veganisme er at vi kutter ut animalske produkter som er _unødvendige_ for at vi skal ha et fint, sunt og verdig liv. Nå får man kjøpt b12-tilskudd, så den problemstillingen der er ikke lenger aktuell. Det finnes så mange gode alternativer den dag i dag, at vi trenger rett og slett ikke å delta i massemord og oppavling kun fordi det smaker godt. Det er heller ikke nødvendig med noen animalske produkter for helsen sin del, om man gjør det riktig. Om man spiser sunt og tar b12-tilskudd vil det være mange helsefordeler i et plantebasert kosthold. I tillegg til at kjøttproduksjonen er den som forurenser mest i verden, og det selvsagt ville vært en fordel for dyrene å sluppet å bli avlet opp, tatt fra foreldrene etter noen dager, enten bli kvernet etter fødsel eller slaktet etter en mnd, proppet fulle i unaturlige stoffer for å bli størst mulig, fortest mulig, kun for å bli spist av oss. Jeg er kun vegetarianer, men det er absolutt et mål å bli veganer. For meg har det aldri vært noen tvil om hva som var det riktige, jeg har alltid sett opp til folk som klarer å la være å spise kjøtt. Kjøtt- og meieriindustrien er jævlig. Det er sannheten. Jeg lever et jævla fint liv på kjøtterstatninger. 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #6 Skrevet 17. april 2016 Det du ikke forstår er at det er hele landbruket, som var den største tabben i menneskehetens historie, som er problemet. Ekstensivt jordbruk med bruk av kunstgjødsel, utarming av matjord, forurensing av grunnvann og insekter som stadig blir resistente mot sprøytemidler. Monokultur isteden for blandingsbruk har ført til problemene. Det har også ført til overbefolkning av jordkloden som har gjort oss avhengige av industrijordbruk som gjør at vi må bruke "kunstige stoffer" for å lage all mat for å få nok. Det er ikke mer miljøvennlig å importere soya og eksotiske grønnsaker fra Asia isteden for å spise norsk produsert kjøtt. Som jeg sa over mente jeg akkurat det samme som deg med stor glød inntil få år siden, men innså at det er veldig naivt å tro at man kan "redde verden" ved å la være å spise kjøtt. Å spise variert og å unngå all mat med en innholdsfortegnelse og hvitt sukker er hva som gjør helsa bedre, ikke et kjøttfritt kosthold. Kjøtt er den perfekte næring og vi hadde aldri kommet dit vi er i evolusjonen i dag med en så stor hjerne uten animalsk kosthold. Tenk over detAnonymkode: dee69...a86 8
ajarRun Skrevet 17. april 2016 #7 Skrevet 17. april 2016 Jeg var veganer i 6 timer en gang. Men så regnet jeg ut at dersom jeg skulle overleve på salat måtte jeg spise 10 kilo salat, og det tok meg sånn 5 timer å fortære 2 kilo. Så med mindre jeg konstant spiste salat hele dagen ville jeg ikke få nok kalorier. Da ble jeg lei og spiste en sjokolade. Jeg synes det er grei arbeidsfordeling egentlig, kua får spise salat hele dagen og jeg får spise sjokolade i noen minutter. 10
Fredsmegleren Skrevet 17. april 2016 #8 Skrevet 17. april 2016 Man får da handle ut ifra sin egen samvittighet sa fru Varden 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #9 Skrevet 17. april 2016 1 time siden, Chibi skrev: Er for glad i kjøtt til å bli veganer. Har prøvd det, men ble syk,slapp og lite energi til overs. Men, spiser bare kjøtt 1 dag i uka. (lagt det til fredag eller lørdag, for kosen sin skyld) Spiser også fisk i hverdagene. Men det er mye gode veganske retter man kan lage (Så derfor spiser jeg gjerne en vegansk burger i ukedagene, med god samvittighet ) Man trenger absolutt ikke å spise kjøtt hver eneste dag, men ett variert kosthold kommer man langt med. Problemet i dag tenker jeg heller at vi spiser for mye kjøtt og kunne man halvert produksjonen av kjøtt så kunne det blitt bedre for miljøet og dyrene også. Enig. Jeg spiser så lite kjøtt som mulig men noe spiser jeg. Verden går til helvete om folk skal fortsette å fråtse i kjøtt. I dag vil jo alle kinesere helst spise kjøtt hver dag. Sier jo seg selv at det ikke finnes nok ressurser for slikt. Men om alle begrenser sitt kjøttforbruk så vil det hjelpe mye. Men jeg er nå glad i kjøtt selv. Litt i hvert fall. Og da helst så rent som mulig og så etisk som mulig. Både pga dyrevelferd og for miljøet og fremtiden til våre barn. Anonymkode: b55b1...d14 2
maiskorn Skrevet 17. april 2016 #10 Skrevet 17. april 2016 "Norsk produsert kjøtt" er verken veldig miljøvennlig eller veldig norsk, da kraftfòret som brukes til disse dyrene består av store mengder soya som er produsert i regnskogen. Kjøttindustrien opptar 45% av jordens totale dyrkbare landområder, og 1/3 av jordens overflate som ikke er dekket av is. Sannheten er at vi produserer nok mat til at hele jordens befolkning skal være gode og mette hver eneste dag, men 50% av det som blir produsert blir brukt til kraftfor til kjøttindustrien. At kjøtt var avgjørende for evolusjonen er fortid, det spiller ingen rolle nå. Det er anbefalt av omtrent alle verdens helseorganisasjoner å spise mindre kjøtt og mer grønnsaker. Til deg som tror at veganere kun spiser salat: Ta deg en tur til nærmeste dagligvarebutikk, og se deg litt rundt i frysedisken. Der vil du mest sannsynlig finne flere typer kjøtterstatninger som kjøttdeig, pølser, burgere, kjøttboller, bacon og mye annet. Av melk finnes det mandelmelk, soyamelk, havremelk, rismelk osv. Ellers er belgfrukter veldig gode kjøtterstatninger, selv bruker jeg bønner i nesten alt. Og la oss selvsalgt ikke glemme grønnsakene våre, da. Få hodet ut av ræva og tenk litt lenger en nesetippen, så kan jeg love deg at du til og med vil finne veganske sjokolader på nærmeste kiwi. Vi lever i 2016, folkens. 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #11 Skrevet 17. april 2016 1 time siden, maiskorn skrev: "Norsk produsert kjøtt" er verken veldig miljøvennlig eller veldig norsk, da kraftfòret som brukes til disse dyrene består av store mengder soya som er produsert i regnskogen. Kjøttindustrien opptar 45% av jordens totale dyrkbare landområder, og 1/3 av jordens overflate som ikke er dekket av is. Sannheten er at vi produserer nok mat til at hele jordens befolkning skal være gode og mette hver eneste dag, men 50% av det som blir produsert blir brukt til kraftfor til kjøttindustrien. At kjøtt var avgjørende for evolusjonen er fortid, det spiller ingen rolle nå. Det er anbefalt av omtrent alle verdens helseorganisasjoner å spise mindre kjøtt og mer grønnsaker. Til deg som tror at veganere kun spiser salat: Ta deg en tur til nærmeste dagligvarebutikk, og se deg litt rundt i frysedisken. Der vil du mest sannsynlig finne flere typer kjøtterstatninger som kjøttdeig, pølser, burgere, kjøttboller, bacon og mye annet. Av melk finnes det mandelmelk, soyamelk, havremelk, rismelk osv. Ellers er belgfrukter veldig gode kjøtterstatninger, selv bruker jeg bønner i nesten alt. Og la oss selvsalgt ikke glemme grønnsakene våre, da. Få hodet ut av ræva og tenk litt lenger en nesetippen, så kan jeg love deg at du til og med vil finne veganske sjokolader på nærmeste kiwi. Vi lever i 2016, folkens. Jepp dette med soyaproduksjon er rovdrift på naturen. Først hogger man ned store områder av regnskogen (jordas lunger) og produserer soya, som så blir fraktet med båter til Europa. I dens kjølevann enorme mengder forurensning. Men det er mulig å kjøpe norsk som er fora opp på norske råvarer. Vi har muligheter for egenprodusert mat om vi lar dyra gå mer ute og gi de mer gress. Så får det heller være at det tar lengre tid å oppnå slaktevekt, som gjør kjøttet dyrere. Men kjøtt bør koste. Det er ingen allemannsrett å spise kjøtt daglig. Skal man spise kjøtt som har levd godt, så er faktisk lam ikke av det verste. De lever hele sitt liv ute og er foret opp på morsmelk, gress og urter rett fra naturen. Vilt er også greit. De har heller aldri vært sperret inne på noen bås og blitt fora opp på regnskog. Anonymkode: b55b1...d14 1
ajarRun Skrevet 17. april 2016 #12 Skrevet 17. april 2016 1 time siden, maiskorn skrev: "Norsk produsert kjøtt" er verken veldig miljøvennlig eller veldig norsk, da kraftfòret som brukes til disse dyrene består av store mengder soya som er produsert i regnskogen. Kjøttindustrien opptar 45% av jordens totale dyrkbare landområder, og 1/3 av jordens overflate som ikke er dekket av is. Sannheten er at vi produserer nok mat til at hele jordens befolkning skal være gode og mette hver eneste dag, men 50% av det som blir produsert blir brukt til kraftfor til kjøttindustrien. At kjøtt var avgjørende for evolusjonen er fortid, det spiller ingen rolle nå. Det er anbefalt av omtrent alle verdens helseorganisasjoner å spise mindre kjøtt og mer grønnsaker. Til deg som tror at veganere kun spiser salat: Ta deg en tur til nærmeste dagligvarebutikk, og se deg litt rundt i frysedisken. Der vil du mest sannsynlig finne flere typer kjøtterstatninger som kjøttdeig, pølser, burgere, kjøttboller, bacon og mye annet. Av melk finnes det mandelmelk, soyamelk, havremelk, rismelk osv. Ellers er belgfrukter veldig gode kjøtterstatninger, selv bruker jeg bønner i nesten alt. Og la oss selvsalgt ikke glemme grønnsakene våre, da. Få hodet ut av ræva og tenk litt lenger en nesetippen, så kan jeg love deg at du til og med vil finne veganske sjokolader på nærmeste kiwi. Vi lever i 2016, folkens. Du er klar over at kjøtterstattningene er laget av soya? Litt ironisk at du kritiserer utenlandsk soya og så foreslår at jeg skal spise utenlands soya. Jeg er skeptisk til soya som kraftfor og ennå mer skeptisk til at jeg skal spise dyrefor. Soya er full av hormoner som gir deg større pupper, sikkert bra for slappe damer som er veganere men veldig dumt for menn. Sannheten er jo at det produseres langt mer mat enn vi trenger, og at det er økonomiske og politiske hinder som fører til sult. Som feks at vi bomber midt-østen eller gir penger til afrikanske diktatorer. Dessuten er ikke frossenmat sunt, det er fullt av salt og annet dritt. Å spise mer ferdigmat er ikke et alternativ, ei heller å trø i meg flere karbohydrater. Hvordan skal jeg få 200 gram proteiner per dag fra planter? Og ikke si soya, det egner seg ikke som menneskefor. Og hvor skal jeg få B12 fra? Det utvinnes jo fra dyr... Og uten det får man Wernickes-Korsakoffssyndrom som er det som får kroniske alkoholikere til å slutte å snakke sammenhengende. 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #13 Skrevet 17. april 2016 Det med kraftfor er faktisk ikke sant, det ble påpekt i Dagsnytt atten i forrige uke. Som jeg har skrevet før i denne tråden er veganisme en naiv drøm og en religion. Hilsen en ex- vegetarianer som kastet bort store deler av sitt liv på å tro på dette tullet. Anonymkode: dee69...a86 3
ajarRun Skrevet 17. april 2016 #14 Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det med kraftfor er faktisk ikke sant, det ble påpekt i Dagsnytt atten i forrige uke. Som jeg har skrevet før i denne tråden er veganisme en naiv drøm og en religion. Hilsen en ex- vegetarianer som kastet bort store deler av sitt liv på å tro på dette tullet. Anonymkode: dee69...a86 Det er ikke sant at vi bruker kraftfor? Til å fore storfe eller til å fore veganere? Vi bruker det til begge deler.
maiskorn Skrevet 17. april 2016 #15 Skrevet 17. april 2016 Soyaen som vanligvis blir brukt i kjøtterstatninger blir produsert på andre steder enn i regnskogen, som da påvirker miljøet i langt mindre grad. I tillegg er soyaen brukt i disse kjøtterstatningene brukt i moderate mengder, i motsetning til soyaen brukt i kraftfor, da dyrene trenger langt mere mat enn oss mennesker. Soya er forøvrig rikt på proteiner, men det et selvsagt ikke nødvendig for en vegetarianer eller veganer å spise disse kjøtterstatningene. Som nevnt ovenfor spiser jeg selv mest bønner som kjøtterstatning, da dette først og fremst er billigere, sunnere og etter min mening, minst like godt som både kjøtt og kjøtterstatninger. Det at jeg "anbefalte" soyakjøtt var mest fordi jeg ble provosert av personen som trodde veganere kun levde på salat, så jeg ville nevne flere alternativer. B12 er det eneste mennesket trenger som man ikke får i et plantebasert kosthold, men det får du forøvrig tak i i pilleform i dagligvarebutikker, helsekostbutikker, apoteker og på nett. 2
ajarRun Skrevet 17. april 2016 #16 Skrevet 17. april 2016 3 minutter siden, maiskorn skrev: Soyaen som vanligvis blir brukt i kjøtterstatninger blir produsert på andre steder enn i regnskogen, som da påvirker miljøet i langt mindre grad. I tillegg er soyaen brukt i disse kjøtterstatningene brukt i moderate mengder, i motsetning til soyaen brukt i kraftfor, da dyrene trenger langt mere mat enn oss mennesker. Soya er forøvrig rikt på proteiner, men det et selvsagt ikke nødvendig for en vegetarianer eller veganer å spise disse kjøtterstatningene. Som nevnt ovenfor spiser jeg selv mest bønner som kjøtterstatning, da dette først og fremst er billigere, sunnere og etter min mening, minst like godt som både kjøtt og kjøtterstatninger. Det at jeg "anbefalte" soyakjøtt var mest fordi jeg ble provosert av personen som trodde veganere kun levde på salat, så jeg ville nevne flere alternativer. B12 er det eneste mennesket trenger som man ikke får i et plantebasert kosthold, men det får du forøvrig tak i i pilleform i dagligvarebutikker, helsekostbutikker, apoteker og på nett. Piller laget av DYR! Hvordan er det greit? Veganere lever jo på salat. De får ikke en gang lov til å ta på litt dressing eller ost på salaten. 1
maiskorn Skrevet 17. april 2016 #17 Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev: Piller laget av DYR! Hvordan er det greit? Veganere lever jo på salat. De får ikke en gang lov til å ta på litt dressing eller ost på salaten. Jeg spiser salat veldig sjeldent, men om jeg gjør det kan jeg love deg at det er med en skikkelig god, vegansk dressing. Sjeldent ost, men det bruker jeg i andre ting. For eksempel på pizza, nachos, taco, u name it. Come again?
ajarRun Skrevet 17. april 2016 #18 Skrevet 17. april 2016 3 minutter siden, maiskorn skrev: Jeg spiser salat veldig sjeldent, men om jeg gjør det kan jeg love deg at det er med en skikkelig god, vegansk dressing. Sjeldent ost, men det bruker jeg i andre ting. For eksempel på pizza, nachos, taco, u name it. Come again? Ost er ikke vegansk, det er laget av ku. 2
maiskorn Skrevet 17. april 2016 #19 Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev: Ost er ikke vegansk, det er laget av ku. Ingen ost er laget av ku, men en del oster er laget av kumelk. Andre oster er laget av andre typer melk. 3
ajarRun Skrevet 17. april 2016 #20 Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, maiskorn skrev: Ingen ost er laget av ku, men en del oster er laget av kumelk. Andre oster er laget av andre typer melk. Ost er laget av melk, løpe og melkesyrebakterier. Hvem innbiller du at lager melken? Det er jo kua.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå