Gå til innhold

Gode sauser fra bunnen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager det aller meste av mat fra bunnen, men en ting jeg sliter med å lage er sauser. Jeg synes at mange hjemmelagede sauser smaker smør og æsj, bortsett fra vanlig hvit og brun saus og tomatsauser til pasta. Tyr stort sett til Toro; bearnaise, hollandaise, lys pastasaus etc.

Er det noen som har tips til gode, enkle sauser jeg kan lage selv, som ikke er veldig kaloririke eller smaker bare smør?

Anonymkode: 2953f...094

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hollandaise og bearnaise er jo smørsauser, så at de smaker smør er jo ikke akkurat rart. Du kan gjøre de litt lettere med å spe med 1-2 ss vann til slutt, bruke frisk sitronsaft og urter. 

Lys pastasaus er egentlig enkelt. Du kan lage en jevning av smør/mel eller mel/melk (litt vanskeligre å lage klumpefri), bruk god kraft/buljong, krydder og urter, melk eller (mat)fløte for å runde av smaken. Noen dråper sitronsaft løfter smaken, det samme gjør litt hvitvin, tørr sherry (kokt ut i begynnelsen) etc. 

Skrevet

Jeg lager saus på slump... Har alltid enten noe kraft, en skvett vin eller øl tilgjengelig. Koker det ned litt, har i div smakstilsetnigner (soyasaus, worschestiershiresaus som jeg aldri greier å skrive riktig og har gitt opp, eddik av diverse slag, balsamico, sitrussaft osv osv osv osv), noe urter eller krydder, og litt meierprodukt, litt smør, melk, fløte eller creme fraiche. Alt etter hva jeg har i skapene og hva jeg skal ha saus til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager ofte følgende saus til torsk:

Kokosmelk, karripulver, ingefær, salt, pepper og lime. Du må nesten smake deg fram mht mengde av hver ingrediens. Jevner m maizena.

Anonymkode: 5aacf...c3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...