Gå til innhold

Får spam-mail fra "låneselskaper"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen anelse om hvorfor jeg får det, da jeg er generelt veldig forsiktig med å klikke på linker som er shady. Kan det være virus? Jeg lager nye regler for hver mail (jeg har outlook), som gjør at jeg sletter alt fra avsender, men de får alltid sendt gjennom mail. 

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å stoppe dette? 

Anonymkode: e8ef9...e69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ofte er det en link nederst i mailen, hvor du kan "melde deg ut", slik at de ikke sender deg mailer lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Du har svart på en eller annen spørreundersøkelse eller konkuranse der du kan vinne noe du ikke binner og gitt i fra deg mailadressen din. Dermed har mailadressen blitt viderefomidlet og det renner inn. Forbrukerrådet har noe om dette på sidene sine. Det eneste som hjelper er å dra det til søppelmappen og slette ved å klokke avmeld, og å blokkere der du kan. Jeg har hatt det tullet lenge. Uten å få det stanset.

Anonymkode: 3658b...c99

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har svart på en eller annen spørreundersøkelse eller konkuranse der du kan vinne noe du ikke binner og gitt i fra deg mailadressen din. Dermed har mailadressen blitt viderefomidlet og det renner inn. Forbrukerrådet har noe om dette på sidene sine. Det eneste som hjelper er å dra det til søppelmappen og slette ved å klokke avmeld, og å blokkere der du kan. Jeg har hatt det tullet lenge. Uten å få det stanset.

Greia er at jeg nettopp ikke har svart på noe spørreundersøkelse. Jeg er klar over spammen man kan få i ettertid, da jeg har vært telefonselger og ringt opp folk som har svart på disse undersøkelsene. Det er merkelig, fordi disse mailene kom etter jeg ble gjeldsfri.

TS

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Greia er at jeg nettopp ikke har svart på noe spørreundersøkelse. Jeg er klar over spammen man kan få i ettertid, da jeg har vært telefonselger og ringt opp folk som har svart på disse undersøkelsene. Det er merkelig, fordi disse mailene kom etter jeg ble gjeldsfri.

TS

Det er enkle spørreundersøkelser der du bare trykker på et regnestykke på en avisside ol. Eller på ebay der det står at du har mail ol. Les på forbrukerrådet eller forklar problemet for dem, så får du gode svar.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen anelse om hvorfor jeg får det, da jeg er generelt veldig forsiktig med å klikke på linker som er shady. Kan det være virus? Jeg lager nye regler for hver mail (jeg har outlook), som gjør at jeg sletter alt fra avsender, men de får alltid sendt gjennom mail. 

Noen tips til hva jeg kan gjøre for å stoppe dette? 

Eposter blir lekket i hytt og pine når store selskaper blir hacket. Sony mistet mange millioner, og de erikke de eneste. Det kan også virus hos noen andre som har samlet det. Du kan jo google epostadressen for å se om den finnes på en nettside. 

Bare lag et spamfilter som fanger opp noen ord i eposten.

30 minutter siden, Taklampe skrev:

Ofte er det en link nederst i mailen, hvor du kan "melde deg ut", slik at de ikke sender deg mailer lenger.

Dette er det dummeste du kan gjøre. Hvis det er et seriøst selskap vil det funke, men for et spamselskap vil det bare føre til mer spam. Ved å klikke på lenken (hvilken som helst) vil de få bekreftelse på at det er en aktiv epostadresse, at du klikker på lenker i spam, og da selger de eposten din videre. Bruk spamfilteret for å bli kvitt spam.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Dette er helt sikkert tilfeldig, med mindre selskapet som sender deg mail er de du hadde lån hos. Spam for forbrukslån og lignende er ekstremt vanlig.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Eposter blir lekket i hytt og pine når store selskaper blir hacket. Sony mistet mange millioner, og de erikke de eneste. Det kan også virus hos noen andre som har samlet det. Du kan jo google epostadressen for å se om den finnes på en nettside. 

Bare lag et spamfilter som fanger opp noen ord i eposten.

Dette er det dummeste du kan gjøre. Hvis det er et seriøst selskap vil det funke, men for et spamselskap vil det bare føre til mer spam. Ved å klikke på lenken (hvilken som helst) vil de få bekreftelse på at det er en aktiv epostadresse, at du klikker på lenker i spam, og da selger de eposten din videre. Bruk spamfilteret for å bli kvitt spam.

Dette er helt sikkert tilfeldig, med mindre selskapet som sender deg mail er de du hadde lån hos. Spam for forbrukslån og lignende er ekstremt vanlig.

Takk for svar.

Jeg trykker aldri på linkene (bildene i mitt tilfelle), og de flytter jeg rett i søppelinnboksen. Men det rare er at jeg ikke ser noe mail, det er kun overskrift som f.eks; "lån opp til 400.000 i dag uten sikkerhet" og et litt fancy bilde, jeg får minst 4-5 av disse hver dag, alle fra forskjellige selskaper. Selskapet jeg hadde lån hos, har ikke sendt meg mail, det er andre selskaper.

Takk igjen, jeg skal sette opp filteret hvor "lån" er hovedordet.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som mange av mailene gjemmer seg bak USA. De aller fleste spam-mails jeg nå har sett på (inkl de i søppelboksen), stammer fra USA. Det som står under her (som er et sitat fra en av mailene) stemmer overhode ikke. Jeg har aldri vært på noen av nettsidene de opplyser om i disse små tekstene sine. Jeg trykker ikke på "klikk her for å melde deg av" heller.

Er dette virus eller spam? Hilsen TS

Vi håper du satte pris på denne e-posten. Ønsker du ikke lenger å motta e-poster fra oss,klikk her for å melde deg av. Denne eposten kommer ikke fra LeadsPartner AS, men fra en av deres kommersielle samarbeidspartnere. 

Du har mottatt denne LeadsPartner AS annonsen fordi du har valgt å motta tilbud fra yoursavingsfiesta.com. Vi har forpliktet oss til å levere forskjellige gode tilbud, oppdateringer og kampanjer til deg."

AnonymBruker
Skrevet
Den 18.4.2016 at 2.25, AnonymBruker skrev:

http://www.nettavisen.no/na24/aase-(77)-bombarderes-med-lanetilbud/8447408.html

Der har du litt å lese på. Finner du ut hvordan svineriet stoppes, del gjerne løsningen i tråden. Vil tro det er samme typen mail vi alle tre får. 

Anonymkode: cc8e4...87a

Tusen takk. Det er ikke like ille for meg. Men etter jeg fikset litt, så har jeg vel kanskje fått 1 eller 2 om dagen. Jeg har som sagt outlook (hotmail), og jeg endret slik at kun trygge avsendere kan sende meg mail. Noe spam kommer fortsatt gjennom, men det går rett i søppelboksen også håper jeg mailen forstår at dette er søppel. Alt annet jeg har markert som spam og blokkert, går rett til slettet-boksen. 

Jeg klikket på tannhjulet på mailsiden (øverst til høyre) og trykket på options. På venstre side får man opp masse valg, og der ser man en kategori som viser "Junk email." Derfra kan man blokkere avsendere osv.

Det jeg har gjort når disse mailene faktisk har kommet inn, er at jeg har trykket på pilen ved siden av "Reply". Der får man opp en rullegardin med flere valg, og jeg trykker på "Delete all messages from..." også huker jeg av for fremtidige mail også. Det ser ut til å ha hjulpet endel.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du har skrevet ned epost-adressen din ett eller annet sted? For eksempel på ett eller annet diskusjonsforum på internett, en eller annen side (enten på Facebook, eller andre steder) for eksempel for kjøp og salg av ett eller annet?

Prøv å tenk litt tilbake: Når begynte du egentlig å få slike e-poster, og har du oppgitt epost-adressen din ett eller annet sted før du begynte å få slike e-poster om lån?

Anonymkode: 9cc43...087

AnonymBruker
Skrevet
Den 19.4.2016 at 20.04, AnonymBruker skrev:

Kanskje du har skrevet ned epost-adressen din ett eller annet sted? For eksempel på ett eller annet diskusjonsforum på internett, en eller annen side (enten på Facebook, eller andre steder) for eksempel for kjøp og salg av ett eller annet?

Prøv å tenk litt tilbake: Når begynte du egentlig å få slike e-poster, og har du oppgitt epost-adressen din ett eller annet sted før du begynte å få slike e-poster om lån?

Anonymkode: 9cc43...087

Vet du, jeg har hatt den mailen i så mange år, så jeg kan ikke svare på det. Det kan selvfølgelig hende at jeg ikke var forsiktig en eller annen gang, men det er for sent å si nå. Jeg vet bare at jeg generelt pleier å være ganske forsiktig med og opplyse om mail på sånne sider.

Men, det virker som at ingenting hjalp (nei, ikke det jeg skrev tidligere heller, det hjalp kun et par dager før jeg ble oversvømmet med spam...)

Så nå har jeg opprettet ny mail. Skal absolutt være mer forsiktig med den, også får jeg bruke min gamle mail til andre ting.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...