Pixxie Skrevet 17. april 2016 #1 Skrevet 17. april 2016 Har lite peiling på blomster, hage og planter! Kjøpte en blomsterpotte til å ha ute, og fylte den med litt store steiner nederst for tyngde og for at det skulle "drenere" jorden litt. Men jorden er etter en stund sorpete og fæl. Er det meningen av vi må lage hull i disse pottene for at vannet skal renne helt gjennom eller er det noe annet som er feil? Håper noen kan svare meg
minister-mio Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 Dersom den er tett i bunnen er det kanskje en potteskjuler og da bør du ha en plastpotte inni. Men stein i bunnen skal gjøre noe av samme nytten. Har du mulighet til å vanne fra bunnen? Det bør også hjelpe
onyx Skrevet 17. april 2016 #3 Skrevet 17. april 2016 Har den ikke hull i bunnen? Da kan du ikke plante direkte i den, da er den som "pyntepotte" å regne. Hvis det ikke er hull, så kan ikke vannet renne ut og du ender opp med sørpe, forståelig nok.
Rumle Skrevet 17. april 2016 #4 Skrevet 17. april 2016 Jeg planter av og til i potter uten hull, men da kun planter som jeg kjenner godt og hvor jeg har full kontroll på vanningen; de må stå under tak, viktig å ikke vanne for mye og la jorden tørke opp mellom hver gang du vanner. Det er ikke ideelt på noen måte, men det går om man er oppmerksom Hva er potten du har kjøpt laget av? Jeg lager ofte hull for å få drenering i diverse, sinkpotter kan du slå hull i med en stor spiker, plastpotter kan du feks. bore hull i. Når du har fått hull til drenering er det greit å legge lecasteiner eller litt grus i bunnen før du fyller på med jord og planter. Av og til legger jeg litt planteduk mellom lecasteinene og jorden også, da slipper du at jorden siger ned i lecaen/grusen.
Pixxie Skrevet 17. april 2016 Forfatter #5 Skrevet 17. april 2016 Den er i plast og kjøpt på Ikea! Hadde trodd at det ville følge med en plastpotte til hvis det var meningen at det skulle være noe inni Er som sagt grønn! Men da vet jeg at jeg må lage hull før jeg planter igjen! Takk for svar dere (Prøvde å multisitere men fikk med mitt eget innlegg og det ble bare tull)
onyx Skrevet 17. april 2016 #6 Skrevet 17. april 2016 Vel, når du kjøper en plante, så kommer jo den i en plastpotte... Bare lag hull i bunnen du, så går det fint og du trenger ikke bekymre deg for at plantene dine drukner! Det er fortsatt lurt med stein til drenering i bunnen, så det kan du fortsette med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå