Gå til innhold

Bytte navn - hvorfor, hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ofte når noen sier de vil bytte navn, er det noen som alltid sier at det må de ikke gjøre. Å bytte navn, uansett årsak, er vel en privatsak som tilsier at slike kommentarer er helt unødvendige?

Selv har jeg byttet ut hele navnet til et navn som er mer meg. Og reaksjonene jeg ble møtt med var:

- Hvilket navn skal jeg legge deg på i telefonlista, jeg kjenner så mange allerede med slikt navn.

- Du gjør meg så forvirret!

- Åja, du heter da *(gammelt navn) + * (nytt navn) + *(kombinasjon nytt og gammelt) Hvorpå jeg sier nei, og skriver ned det nye navnet, og får Ååh! tilbake.

- Men ditt gamle navn var jo så passende på deg?

- Hvorfor akkurat deeeet navnet?!

- Rare blikk og taushet, sletting på facebook og andre medier.

.... osv

Anonymkode: 7aaea...421

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ditt valg. Synd at folk reagerer på den måten, men det er virkelig ikke ditt problem, så lenge det ikke er nære venner som avskriver deg pga. en så dårlig grunn.

Anonymkode: 85680...e1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor jeg lurer på hvorfor folk er så imot navneendringer. Det er jo et personlig valg, og så lenge navnet er et helt vanlig navn ser jeg ikke hvorfor folk har så imot det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS! Kan jeg spørre hvor gammel du var da du byttet navn? Jeg har et navn jeg virkelig hater, men føler at jeg er for gammel til å skifte (over 30). Og så er jeg redd for at det kan skape problemer med f.eks. jobbsøknader o.l. Jeg tenker på vitnemål, referanser fra gamle arbeidsgivere osv. 

Foreldrene mine er store motstandere av navneendringer. Jeg tror de ser på det som snobbete. Når det kommer til at jeg ønsker å bytte navn, tar de det som en personlig fornærmelse siden navnet mitt var en "gave" fra dem. De synes jo navnet er kjempefint.  Barna til et par av deres venner har byttet navn i voksen alder, og de blir nærmest aggressive når de snakker om det. 

Anonymkode: 609e6...3cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, TS! Kan jeg spørre hvor gammel du var da du byttet navn? Jeg har et navn jeg virkelig hater, men føler at jeg er for gammel til å skifte (over 30). Og så er jeg redd for at det kan skape problemer med f.eks. jobbsøknader o.l. Jeg tenker på vitnemål, referanser fra gamle arbeidsgivere osv. 

Foreldrene mine er store motstandere av navneendringer. Jeg tror de ser på det som snobbete. Når det kommer til at jeg ønsker å bytte navn, tar de det som en personlig fornærmelse siden navnet mitt var en "gave" fra dem. De synes jo navnet er kjempefint.  Barna til et par av deres venner har byttet navn i voksen alder, og de blir nærmest aggressive når de snakker om det. 

Jeg var 36, er 38 nå. Det er selvfølgelig noe arbeid med å oppdatere (Sjekke at alt det viktigste er oppdatert til nytt navn, jeg skaffet meg ny mail også og fjernet det gamle. Kontaktet alle offentlige etater, oppdaterte med ny info, nytt navn, ny mail.), men jeg har et brev fra altinn som dokumenterer navneendringen, og der står det gamle navnet og det nye navnet. Jeg har ikke oppdatert alle studiepapirer med nytt navn, så om det må dokumenteres at papirene tilhører meg, har jeg dette brevet som gyldig dokumentasjon.

Jeg har enda ikke informert familie og slekt, bortsett fra sambo og barn, om det nye navnet. Vi sees så sjelden og de bruker ikke navnet mitt(det gamle) på noe post eller annet allikevel. Når de ringer meg bruker de det gamle navnet på meg og jeg gidder ikke opplyse dem om det nye. Tenker det er min lille hemmelighet så lenge det varer. Mine foreldre vet ingenting. Den dagen de finner ut av det, og innser at det er gått en tid siden jeg foretok endringen og ikke har valgt å fortelle dem det, håper jeg (selv om det er usannsynlig) at de ser at de selv har hatt en viss betydning i dette. Det at jeg velger å ikke opplyse dem om navneendringen.

Jeg syns du skal gjøre som du vil. Vil du ha bort navnet du ikke liker, hvorfor ikke? Du lever tross alt nå. 

Jeg er forøvrig veldig glad jeg tok steget.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ingen som har byttet navn, bare som har lagt til et ekstra. Jeg bryr meg ikke så mye at jeg blokker de på face og skal lage stor ståhei. Men inni meg tenker jeg at det er litt teit. Litt sånn luksusproblem. Med mindre du har et helt jævlig navn. Vet jo om folk som har skifta fra helt normale navn til noe som høres ut som er fra Ringenes Herre, eller noe annet fancy. 

Anonymkode: 8a1d6...81f

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe rart at folk reagerer på navneskiftet (fornavn) fordi
1. Det er ganske sjeldent å bytte fornavn
2. Alle som kjenner deg fra før forbinder deg med det navnet du «alltid" har hatt, og det er utrolig vanskelig å venne seg av med det gamle navnet. Assosiasjonen mellom person og fornavn er kjempesterk! Ingen av oss ville vel f.eks kalt barnet vårt samme fornavn som en person vi intenst misliker, uansett hvor fint navnet er. 

Jeg synes imidlertid ingen har noen rett til å kritisere deg for valget ditt eller å prøve å motarbeide navnebyttet. Som du selv er inne på: valget er personlig, og du trenger ikke stå til ansvar overfor andre enn deg selv for dette. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var 36, er 38 nå. Det er selvfølgelig noe arbeid med å oppdatere (Sjekke at alt det viktigste er oppdatert til nytt navn, jeg skaffet meg ny mail også og fjernet det gamle. Kontaktet alle offentlige etater, oppdaterte med ny info, nytt navn, ny mail.), men jeg har et brev fra altinn som dokumenterer navneendringen, og der står det gamle navnet og det nye navnet. Jeg har ikke oppdatert alle studiepapirer med nytt navn, så om det må dokumenteres at papirene tilhører meg, har jeg dette brevet som gyldig dokumentasjon.

Jeg har enda ikke informert familie og slekt, bortsett fra sambo og barn, om det nye navnet. Vi sees så sjelden og de bruker ikke navnet mitt(det gamle) på noe post eller annet allikevel. Når de ringer meg bruker de det gamle navnet på meg og jeg gidder ikke opplyse dem om det nye. Tenker det er min lille hemmelighet så lenge det varer. Mine foreldre vet ingenting. Den dagen de finner ut av det, og innser at det er gått en tid siden jeg foretok endringen og ikke har valgt å fortelle dem det, håper jeg (selv om det er usannsynlig) at de ser at de selv har hatt en viss betydning i dette. Det at jeg velger å ikke opplyse dem om navneendringen.

Jeg syns du skal gjøre som du vil. Vil du ha bort navnet du ikke liker, hvorfor ikke? Du lever tross alt nå. 

Jeg er forøvrig veldig glad jeg tok steget.

Tusen takk for svar! 

Jeg er forberedt på at familien min ikke kommer til å godta et navnebytte. Og det er egentlig greit.

Det er noe med å se navnet mitt på et viktig dokument, når jeg ikke kjenner noen tilknytning til det navnet. Eller hver gang jeg må signere papirer og det føles ut som en forfalskning fordi navnet jeg skriver ikke er "meg". Tanken på at noen kan komme til å sette døpenavnet mitt på en gravstein en dag er faktisk verre enn tanken på å dø :fnise: Jeg forstår de som synes det er teit eller et luksusproblem, men det blir nok navnebytte en dag :) 

(Beklager at jeg avsporer tråden din) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! 

Jeg er forberedt på at familien min ikke kommer til å godta et navnebytte. Og det er egentlig greit.

Det er noe med å se navnet mitt på et viktig dokument, når jeg ikke kjenner noen tilknytning til det navnet. Eller hver gang jeg må signere papirer og det føles ut som en forfalskning fordi navnet jeg skriver ikke er "meg". Tanken på at noen kan komme til å sette døpenavnet mitt på en gravstein en dag er faktisk verre enn tanken på å dø :fnise: Jeg forstår de som synes det er teit eller et luksusproblem, men det blir nok navnebytte en dag :) 

(Beklager at jeg avsporer tråden din) 

Det gjør ingenting :) Bare glad for å kunne gi deg noe svar.

Kjenner igjen det med signatur, jeg slet så veldig med å signere noe med det navnet. Nå går det enklere ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sendt inn søknad om å få byttet etternavn. Tidligere har jeg lagt til et mellomnavn. Jeg har ikke fortalt dette til noen, det er jo tross alt mitt valg. Ikke sikkert jeg får det godkjent da. Hvor lang tid tok det før dere fikk beskjed om det nye navnet var godkjent forresten?

Anonymkode: e6f7f...1cb

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ingen som har byttet navn, bare som har lagt til et ekstra. Jeg bryr meg ikke så mye at jeg blokker de på face og skal lage stor ståhei. Men inni meg tenker jeg at det er litt teit. Litt sånn luksusproblem. Med mindre du har et helt jævlig navn. Vet jo om folk som har skifta fra helt normale navn til noe som høres ut som er fra Ringenes Herre, eller noe annet fancy. 

Anonymkode: 8a1d6...81f

Hehe det er ikke noe i den retning, Lord of Rings altså :) Det er mye som kan kalles luksusproblem av andre, mens den det gjelder kan det være avgjørende for. Du vet aldri hvorfor, derfor syns jeg man skal være forsiktig med å dømme. Jeg vet om flere som har endra fornavn og/eller etternavn, og alle har hatt mange gode årsaker.

3 timer siden, Margit Spat skrev:

Jeg synes ikke det er noe rart at folk reagerer på navneskiftet (fornavn) fordi
1. Det er ganske sjeldent å bytte fornavn
2. Alle som kjenner deg fra før forbinder deg med det navnet du «alltid" har hatt, og det er utrolig vanskelig å venne seg av med det gamle navnet. Assosiasjonen mellom person og fornavn er kjempesterk! Ingen av oss ville vel f.eks kalt barnet vårt samme fornavn som en person vi intenst misliker, uansett hvor fint navnet er. 

Jeg synes imidlertid ingen har noen rett til å kritisere deg for valget ditt eller å prøve å motarbeide navnebyttet. Som du selv er inne på: valget er personlig, og du trenger ikke stå til ansvar overfor andre enn deg selv for dette. 

Faktisk så tror jeg ikke endring av fornavn er så sjeldent. Det er nok flere enn man tror, og noen har kanskje byttet navn før du blir kjent med dem. 

Jeg er veldig fornøyd nå :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sendt inn søknad om å få byttet etternavn. Tidligere har jeg lagt til et mellomnavn. Jeg har ikke fortalt dette til noen, det er jo tross alt mitt valg. Ikke sikkert jeg får det godkjent da. Hvor lang tid tok det før dere fikk beskjed om det nye navnet var godkjent forresten?

Anonymkode: e6f7f...1cb

Det tok mindre enn to uker for meg. Da fikk jeg varsel om post på min side altinn, og senere kom brevet i postkassen.

AnonymBruker
Skrevet

Navneendring er veldig merkelig. 

Håpr du hadde et helt håpløst navn som virkelig ikke funket, for det er veldig spesielt å bytte navn. 

Tror du liksom at om du bytter navn så blir livet perfekt og du finner deg selv? Beklger din personlighetsforstyrrelse og håper det nye navnet ditt ikke er så spess

Anonymkode: d62d6...c48

Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk så tror jeg ikke endring av fornavn er så sjeldent. Det er nok flere enn man tror, og noen har kanskje byttet navn før du blir kjent med dem. 

Jeg er veldig fornøyd nå :)

Uten at jeg har klart å grave fram noen statistikk på det, vil jeg nok heller tro det er temmelig sjeldent. Navneforskeren i lenken sier i alle fall det, og jeg regner med at han er til å stole på :) : http://www.nrk.no/kultur/therese-var-ikke-therese-likevel-1.11270204 

Endret av Margit Spat
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Navneendring er veldig merkelig. 

Håpr du hadde et helt håpløst navn som virkelig ikke funket, for det er veldig spesielt å bytte navn. 

Tror du liksom at om du bytter navn så blir livet perfekt og du finner deg selv? Beklger din personlighetsforstyrrelse og håper det nye navnet ditt ikke er så spess

Anonymkode: d62d6...c48

Svært så negativ du er da? :) Du kjenner meg ikke engang :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste mennesker som skifter navn blir gjerne sett på som litt spesielle, kanskje litt alternative på en måte. Det er veldig sjeldent å gjennomføre navneskifte på fornavn.

Anonymkode: acef9...44e

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste mennesker som skifter navn blir gjerne sett på som litt spesielle, kanskje litt alternative på en måte. Det er veldig sjeldent å gjennomføre navneskifte på fornavn.

Anonymkode: acef9...44e

Du har jo de som endrer hele navnet pga vitnebeskyttelse og voldssituasjoner. Syns det blir litt feil å kategorisere alle som endrer navn som spesielle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, H.T.S skrev:

Har aldri reagert negativt over at noen har byttet navn, men jeg syns det er vanskelig å plutselig skulle kalle personen ved ett annet navn enn det jeg har blitt vant med.

I teorien skulle det jo vært en enkel sak, men i hodet mitt så er _det_ ansiktet _det_ navnet. Og den forbindelsen klarer jeg ikke bryte. Har en venn som går gjennom kjønnskiftet, og jeg tar megselv enda i å kalle han ved hans kvinnelige navn og jeg bruker hukjønn når jeg omtaler han veldig ofte. Det er fordi jeg alltid har kjent han som hun, og med ett spesielt navn.
Så det går vel etter assosiasjon, og assosiasjon sitter ganske sterkt fast i de flestes hjerner.

Det er litt av en forandring han står oppi. All respekt. Navnet går seg nok inn snart :) Jeg kjenner selv en som var jente før, og etter at jeg fikk vite det nye navnet smeltet det lett inn og det gamle falt bort. 

Skrevet

Gjør det som føles riktig for deg. Du skader ingen ved å bytte navn. Ok, så blir noen forvirra og foreldre kan bli snurt. Men hva så? Folk venner seg til det. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...