Gå til innhold

Kan vi få lån på 2-3 mill? Student + arbeidende

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer ønsker å kjøpe leilighet i Oslo.

Vi har god oppspart egenkapital. Jeg har totalt 400 000 i EK, og samboer har vel rundt 300 000.

Problemet er at vi har dårlig likviditet! (lav inntekt) Jeg er student (master i økonomi) og har totalt 10 000 inn i mnd. Han har nettopp begynt som eiendomsmegler med provisjon, men med grunnlønn på 20 000 i mnd. Vi er ikke langt i fra å være 30 år.

Vi ønsker å kjøpe en 44-60 kvm toroms i Oslo (trenger ikke være helt sentralt).

Hvordan kan vi få banken til å gi oss høyt nok lån på 2-3 mill?

Vi er begge flinke å spare/ingen betalingsanmerkelser, og går i pluss hver mnd, men det er vel ikke nok til å overtale de til å gi oss dette lånet når vi får utbetalt 30 000 i mnd?

Hvilke banker er snillest på lån?

Hvordan kan vi vise banken at vi vil klare å betjene renter og avdrag på et så stort lån (for det klarer vi)?

Anonymkode: 311a8...3f1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvilke banker som er "snillest", men ifølge banken vår er de pålagt å legge SIFO-tallene til grunn for beregningen av hvor mye disponibel inntekt man har til nedbetaling av lån. Det hjelper derfor ikke om dere kan vise til et lavere forbruk over tid. 

Bankene er også pålagt å stresstseste låneevnen deres slik at dere skal ha mulighet til å betjene lånet selv om renten stiger med fem prosent (?). MEN: Dersom dere binder renten, vil den stresstestingen først gjelde fra bindingstidens utløp, og da vil du ha mye høyere inntekt. Tror det er et godt alternativ for dere. Dere kan også vurdere å bare binde renten på deler av lånet. 

Anonymkode: acd32...b2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så flinke dere har vært :) Ville bare si det :)

Anonymkode: 24f48...f5b

AnonymBruker
Skrevet

Er helt imponert over hva dere har spart opp jeg! Jeg fikk lån for et år siden, uten EK og som student. Jeg har 1 år igjen før jeg er ferdig med master. Det de vektla i min bank var at jeg hadde en veldig god deltidsjobb, og studerte et type studie der det ikke vil være vanskelig å få jobb som er greit nok betalt. 

Anonymkode: 1d17a...a14

AnonymBruker
Skrevet

^ Fikk 2,4 millioner foressten.

Anonymkode: 1d17a...a14

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk lån uten problemer fra DnB, jeg var student, men hadde husleieinntekter fra min leilighet i tillegg til deltidsjobb og han jobbet fulltid. Vi lånte 2mill, men kunne låne opptil 6 om vi ville. Dette var ett år siden og vi lånte extra noen måneder senere. 

Vi hadde ganske mye i EK hver i form av nedbetalte leilighet hver sentralt i Oslo og var nok årsaken til at vi fikk lån. Ett par vi kjenner var i full jobb, hadde mye høyere lønn enn oss fikk ikke noe særlig lån. De hadde lav EK. 

Anonymkode: f686a...930

Skrevet

Dere må ta et møte med banken, anbefaler dnb, de har vært hjelpsomme med meg. Problemet med Oslo er jo at prisene er så skyhøye, venninnen min solgte leilighet i går på 3,7 mill, den er 50 km2 og ikke veldig fresh, ligger dog sentralt. Hun kjøpte denne for 1,5 år siden for 2.8 ....

Kom dere inn på boligmarkedet raskest mulig er mitt tips..

DNB vektlegger høy og god utdannelse og jeg fikk låne 2,500,000 for 4 år siden da jeg tjente 550.000,- Dere bør nok ha en samlet inntekt på over 600.000 for å få over 2 mill i lån.

Skrevet

Ikke ha for høye forventninger til å få lån. Det å jobbe på provisjonsbasert lønn medfører at banken gjerne er litt mer restriktive med utlån. Jeg har en kamerat som er partner i et stort eiendomsmeglerkontor i Oslo og han har fått beskjed om at han må vise til en stabil inntekt de siste to årene før han kan få et boliglån.

Etter å ha selv ha jobbet som megler, vet jeg at grunnlønnen ofte er 20-25K, men dette er brutto, så syns det høres litt rart ut å ha ca kr 30 K i grunnlønn brutto.Er du sikker på at 20K er utbetalt?

Anbefaler forsåvidt å melde dere inn i et fagforbund, Econa for deg? Da får du bedre lånevilkår i Danske Bank og jeg har selv erfart at de ikke er like firkantede som andre banker med å innvilge lån og se på fremtidig inntekt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tipper jeg dere får. Det har i hvertfall mange jeg og mange av de jeg studerer med :)

Anonymkode: bb321...679

AnonymBruker
Skrevet

Går jo an å høre med banken, men hvis ikke har du jo maks 2 år til du er ferdigutdannet Ts og da blir det lettere.

Anonymkode: c035d...665

AnonymBruker
Skrevet

TS her! Takk for engasjement og svar! Mye bra innsikt som kommer godt med :) 

Anonymkode: 311a8...3f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...