exictence Skrevet 17. april 2016 #1 Del Skrevet 17. april 2016 Hva betyr egentlig "misforstå meg rett"? Betyr det ikke det samme som "forstå meg rett"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 17. april 2016 #2 Del Skrevet 17. april 2016 http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/forsta-eller-misforsta-meg-rett/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 17. april 2016 Forfatter #3 Del Skrevet 17. april 2016 @Silfen, takk for interessant link. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #4 Del Skrevet 17. april 2016 41 minutter siden, exictence skrev: Hva betyr egentlig "misforstå meg rett"? Betyr det ikke det samme som "forstå meg rett"? Det er en tulleversjon, som når folk skriver "skriveleifer". Men den blir såpass mye brukt at jeg mistenker at en del folk faktisk tror det heter "misforstå meg rett", og bruker den i fullt alvor. Anonymkode: e10d6...c60 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 17. april 2016 Forfatter #5 Del Skrevet 17. april 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er en tulleversjon, som når folk skriver "skriveleifer". Men den blir såpass mye brukt at jeg mistenker at en del folk faktisk tror det heter "misforstå meg rett", og bruker den i fullt alvor. Anonymkode: e10d6...c60 Ja, det ville jeg tro. Synes uttrykket høres litt småteit ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #6 Del Skrevet 17. april 2016 Ettersom jeg har skjønt, betyr det noe som "jeg kommer til å si/har sagt noe du mest sannsynlig kommer til å misforstå, men du må bare se ironien i det" ? Vanskelig å forklare. Men at du sier noe på en måte som du vet kan misforstås, fordi du sier det ironisk eller på en annen måte som kan misforstås... Så du må påpeke at lytteren må skjønne at du ikke mener det bokstavelig. Anonymkode: f96a4...94a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #7 Del Skrevet 17. april 2016 Jeg tolker det slik at det vedkommende sier kan forståes på flere forskjellige måter, og ønsker da å påpeke at de vil mottaker skal tolke det i beste mening. Anonymkode: 53981...ac1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 18. april 2016 Forfatter #8 Del Skrevet 18. april 2016 Ja, slik må det forståes som dere over her sier. Jeg ville valgt å si at jeg håper du forstår meg,............men det jeg skal si kan lett misfprståes. Eller rett frem at jeg håper du tolker det i beste mening ............................gjerne med glimt, smil, ironi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr. A. Kula Skrevet 18. april 2016 #9 Del Skrevet 18. april 2016 Det er også naturlig å bruke overfor personer der man har erfaring med at vedkommende ofte misforstår meningen som er uttrykt. Som i "Jeg vet du ofte misforstår meg, men misforstå meg rett denne gangen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeAnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #10 Del Skrevet 23. mai 2020 (endret) On 4/18/2016 at 1:46 PM, Dr. A. Kula said: Det er også naturlig å bruke overfor personer der man har erfaring med at vedkommende ofte misforstår meningen som er uttrykt. Som i "Jeg vet du ofte misforstår meg, men misforstå meg rett denne gangen". Jeg må dra opp denne tråden, fordi jeg ser denne frasen blir brukt utallige ganger over hele KG. Da i sammenhenger der man ikke har erfaring med at vedkommende misforstår hva som er ment. Det blir rett og slett brukt feil, og folk skriver "misforstå meg rett" der det er ment å si "ikke misforstå meg" eller "forstå meg rett". Det er sjelden jeg henger meg opp i slikt, men dette ser jeg overalt på internett at jeg kjenner jeg holder på å bli gal. Endret 23. mai 2020 av IkkeAnonymBruker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #11 Del Skrevet 23. mai 2020 Det er ikke noe som tilsier at dette utrykket bare kan brukes overfor folk en vet misforstår lett. Det er ikke ett premiss. Det er en humorgreie egentlig. I utgangspunktet en sammen blanding av : missfortå meg ikke og forstå meg rett. Endel har nok glemt humorutgangspunktet men din innvending er feil Anonymkode: 38364...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeAnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #12 Del Skrevet 23. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke noe som tilsier at dette utrykket bare kan brukes overfor folk en vet misforstår lett. Det er ikke ett premiss. Det er en humorgreie egentlig. I utgangspunktet en sammen blanding av : missfortå meg ikke og forstå meg rett. Endel har nok glemt humorutgangspunktet men din innvending er feil Anonymkode: 38364...a28 Men jeg tror ikke det lenger er en humorgreie - jeg tror, som jeg sa, at uttrykket blir brukt brukt feil, at de bare tror "misforstå meg rett" faktisk er det riktige å si. Når det ikke er det (ref. Språkrådet). Det skrives jo "misforstå meg rett", som er "feil" i alle tilfeller jeg har sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #13 Del Skrevet 23. mai 2020 7 minutter siden, IkkeAnonymBruker skrev: Men jeg tror ikke det lenger er en humorgreie - jeg tror, som jeg sa, at uttrykket blir brukt brukt feil, at de bare tror "misforstå meg rett" faktisk er det riktige å si. Når det ikke er det (ref. Språkrådet). Det skrives jo "misforstå meg rett", som er "feil" i alle tilfeller jeg har sett. Ja folk har nok glemt det er humor.( Men språk utvikler seg.) Jeg trodde din innvending var at det ble brukt ovenfor folk en ikke visste pleide missforstå Slik som det er med folk på nett/Kg. Syns du skrev det i første innlegg. Men mulig jeg missforsto deg feil. Jeg må dra opp denne tråden, fordi jeg ser denne frasen blir brukt utallige ganger over hele KG. Da i sammenhenger der man ikke har erfaring med at vedkommende misforstår hva som er ment. Nå brukes det vel mest om før skal si noe som lett kan bli misforstått. Og ofte ment alvorlig ja. Anonymkode: 38364...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #14 Del Skrevet 23. mai 2020 ja denne delen var sitat ditt innlegg «sitat» falt ut 😉 Jeg må dra opp denne tråden, fordi jeg ser denne frasen blir brukt utallige ganger over hele KG. Da i sammenhenger der man ikke har erfaring med at vedkommende misforstår hva som er ment. Anonymkode: 38364...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #15 Del Skrevet 23. mai 2020 Ikke ute etter å ta deg altså. Ikke missforstå. Folk bruker det nok ofte feil, ja Anonymkode: 38364...a28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeAnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #16 Del Skrevet 23. mai 2020 Just now, AnonymBruker said: ja denne delen var sitat ditt innlegg «sitat» falt ut 😉 Jeg må dra opp denne tråden, fordi jeg ser denne frasen blir brukt utallige ganger over hele KG. Da i sammenhenger der man ikke har erfaring med at vedkommende misforstår hva som er ment. Anonymkode: 38364...a28 Ja, men det du siterer meg i er også noe jeg siterer fra Dr. A. Kula, som postet før meg. hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeAnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #17 Del Skrevet 23. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja folk har nok glemt det er humor.( Men språk utvikler seg.) Jeg trodde din innvending var at det ble brukt ovenfor folk en ikke visste pleide missforstå Slik som det er med folk på nett/Kg. Syns du skrev det i første innlegg. Men mulig jeg missforsto deg feil. Anonymkode: 38364...a28 I see what you did there...... 🤪 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2020 #18 Del Skrevet 23. mai 2020 1 minutt siden, IkkeAnonymBruker skrev: I see what you did there...... 🤪 (Aha.. angående sitatet 😊) og ja syns den ble bra 😉 Ha knall dag 🍀 Anonymkode: 38364...a28 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå