Gå til innhold

Scannede vedlegg til e-post: hvordan da?

Anbefalte innlegg

Gjest Melissa Gioberti utl.
Skrevet

Jeg skriver visst her på dataforumet bare når det oppstår problemer, men altså:

Jeg scanner vitnemål og attester med en scanner og da havner de i Word. Så lagrer jeg hvert enkelt dokument i HTML.

Så sender jeg disse som vedlegg i e-post. Men ingen av de jeg sender til klarer å åpne vedleggene: alt de ser er blanke dokumenter.

Så hva har gått galt denne gangen da?

Noen fornuftige data-mennesker som kan svare?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det feiler fordi du prøver å stappe noe som ikke er lagret som et bilde inn i HTML, og forventer at det dukker opp hos mottaker.

Hvis du har muligheten, gjør om til PDF i stedet for HTML. En HTML-fil lager bare en referanse til bildet, mens med PDF er du garantert at mottakeren ser det samme som deg. Det kan du f.eks. gjøre her:

http://www.fastpdf.com/ (har ikke prøvd denne, første som kom om da jeg søkte på "convert word to pdf" i Google.)

En pdf-fil forutsetter at mottaker har et pdf-leser installert hos seg. Det har de fleste. Adobe Reader er gratis og greit å laste ned fra internett.

Hvis du ikke vil sende PDF, så la fila bli i Word. Da vet du at bildet du scannet inn dukker opp på riktig sted. For å være på den sikre siden, kan du lagre som Word 97-format. Da bør de fleste klare å åpne Wordfila og se hva som står der.

Catzy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...