AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #1 Skrevet 16. april 2016 Helt nybygde boliger som selges, kan man få de til under takst? Er det noen som har erfaring med det? Boligen har ligget til salgs i snart ett år, og prisen er satt ned en gang uten at det har hjulpet på interessen. Prisen per kvm er en god del høyere enn andre nybygg, uten at det kan "forsvares" mtp beliggenhet. (Det jeg mener er at nye boliger i dyrere strøk er billigere per kvm enn denne boligen). Dokumentavgiften skal betales av hele kjøpesummen også visstnok, selv om jeg trodde det kun var på tomteprisen ved nybygg. (?) Jeg er som dere sikkert forstår interessert, men er ikke villig til å betale prisen de har satt 😊 Anonymkode: 7aa90...d8a
Gjest økonomifrue Skrevet 17. april 2016 #2 Skrevet 17. april 2016 Ingen kan forby deg å prøve, så er det opp til selger å avgjøre om det er et tilbud de kan godta.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #3 Skrevet 17. april 2016 Jeg har ingen personlig erfaring, men flere venner av meg har det. Deres erfaring er at det er lettere å få ting med på kjøpet (oppgradert kjøkken/garderobe/bad), enn det er å få redusert pris. Men som @økonomifrue sier, legg inn et bud. Selger avgjør om det er et bud de kan godta, eller ikke. Anonymkode: 2c322...9da
Gjest økonomifrue Skrevet 17. april 2016 #4 Skrevet 17. april 2016 Ene huset vi kjøpte helt nytt, fikk vi under taskt. Utbygger var interessert i å komme i gang med salget, da det var flere like boliger de hadde for salg i samme område. I tillegg kjøpte vi midt på vinteren, og da var interessen. Vi fikk ikke gjort noen endringer, da huset var tilnærmet helt ferdi, men vi fikk velge den boligen vi ville ha med det vi mente var den beste tomta. Så det er jo lov å prøve seg, verste er at selger sier de vil ha takst.
thefos Skrevet 17. april 2016 #5 Skrevet 17. april 2016 Vi har akkurat kjøpt oss helt ny bolig og den fikk vi 340000,- under takst! Den hadde ligget ute lenge uten noe særlig interesse så utbygger godtok det første budet vi la inn Utbygger har i tillegg gjort masse oppgraderinger i huset så vi føler oss heldige!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #6 Skrevet 17. april 2016 39 minutter siden, thefos skrev: Vi har akkurat kjøpt oss helt ny bolig og den fikk vi 340000,- under takst! Den hadde ligget ute lenge uten noe særlig interesse så utbygger godtok det første budet vi la inn Utbygger har i tillegg gjort masse oppgraderinger i huset så vi føler oss heldige! Var boligen ferdigstilt da dere la inn bud? Og fikk dere den på første budet? Ble oppgraderingene gjort etter at den egentlig var ferdig? Hvilke oppgradering ble gjort? hvor lenge hadde boligen ligget ute for salg? Den jeg kikker på er helt ferdig og har vært det like lenge som den har ligget ute for salg. Boliger med samme størrelse og standard fem min lenger borte er taksert til 500-700 000kr lavere enn denne. (Men de ligger også innenfor to forskjellige skolekretser, og jeg har allerede barn i den første). takk til alle som har svart 😊 Anonymkode: 7aa90...d8a
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #7 Skrevet 17. april 2016 Du må bare prøve med et bud som reflekterer det du synes boligen er verdt. Jeg så på en nybygget enebolig i Oslo i høst. Prisen huset lå ute for var altfor høy. Vi la ikke inn bud, men huset ble solgt 1,2 millioner under takst! Og dette var i et veldig populært område. Angående dokumentavgift skal du betale en prosentandel av tomteverdien. Men hvis ikke det gjelder for boligen du ser på nå kan det være at en opprinnelig kjøper har overtatt huset formelt, og så selger det videre. Da blir det vanlig dokumentavgift. Anonymkode: 6aa32...c4a
thefos Skrevet 17. april 2016 #8 Skrevet 17. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Var boligen ferdigstilt da dere la inn bud? Og fikk dere den på første budet? Ble oppgraderingene gjort etter at den egentlig var ferdig? Hvilke oppgradering ble gjort? hvor lenge hadde boligen ligget ute for salg? Den jeg kikker på er helt ferdig og har vært det like lenge som den har ligget ute for salg. Boliger med samme størrelse og standard fem min lenger borte er taksert til 500-700 000kr lavere enn denne. (Men de ligger også innenfor to forskjellige skolekretser, og jeg har allerede barn i den første). takk til alle som har svart 😊 Anonymkode: 7aa90...d8a Boligen var ikke helt ferdigstilt da vi la inn bud. Manglet fliser på bad og vaskerom, lister og en del småting. Vi fikk den på første budet ja, eiendomsmegleren var litt sjokka over at de godtok et så lavt bud. Oppgraderingene er blitt gjort underveis tror jeg. Det er satt inn spotter i taket i gang, på vaskerom og bad i underetasjen. Både bad og vaskerom er flislagt og det er satt inn dusjvegger på badet. Jeg er litt usikker på hvor lenge den har ligget ute men tror det er over 1 år. Prisen er også gått ned en gang før vi la inn bud.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #9 Skrevet 17. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må bare prøve med et bud som reflekterer det du synes boligen er verdt. Jeg så på en nybygget enebolig i Oslo i høst. Prisen huset lå ute for var altfor høy. Vi la ikke inn bud, men huset ble solgt 1,2 millioner under takst! Og dette var i et veldig populært område. Angående dokumentavgift skal du betale en prosentandel av tomteverdien. Men hvis ikke det gjelder for boligen du ser på nå kan det være at en opprinnelig kjøper har overtatt huset formelt, og så selger det videre. Da blir det vanlig dokumentavgift. Anonymkode: 6aa32...c4a Det er ett byggfirma som eier boligen, og som står som selger i prospektet. De kjøpte tomten og satt opp huset selv, jeg trodde det skulle tilsi kun dokumentavgift på tomten? Anonymkode: 7aa90...d8a
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 Ikke noe problem å prute under prisantydning hvis selgeren har dårlig tid. Ved nybygg betaler man bare dokumentavgift på tomta. Anonymkode: a9162...304
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #11 Skrevet 18. april 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke noe problem å prute under prisantydning hvis selgeren har dårlig tid. Ved nybygg betaler man bare dokumentavgift på tomta. Anonymkode: a9162...304 Er veldig usikker på hvordan byggfirma forholder seg når de sitter med en bolig de ikke har fått solgt etter så lang tid, og om de i det hele tatt kjenner på følelsen av at de vil "bli kvitt" huset. Likviditeten til firma er bra. Selger hadde nok forventet et raskere salg, fordi sånne boliger er vanligvis populære her. På tidspunktet boligen ble lagt ut var her flere spennende objekter, men de andre objektene var billigere, og ble solgt raskt. Jeg har lest litt mer om dokumentavgiften, og det som står i prospektet MÅ være feil. Boligen er helt nybygd, ferdigattest er ikke søkt ennå, og boligen er absolutt ikke tatt i bruk. Sløvt og uproft av vedkommende som laget prospektet (-som forøvrig er laget av en proff i bransjen!) Den foreslåtte "totalprisen" er ganske mange tusen for mye pga denne "lille" regnefeilen. Det har vært flere fellesvisninger uten salg. Jeg vurderer å be om en privatvisning. Burde jeg nevne dokumentavgiften? Eller bare holde det for meg selv til jeg vet om jeg vil legge inn et bud? (Jeg tror "lav dokumentavgift" fort kan tiltrekke seg andre interessenter, hvis de endrer tittelen på annonsen) ts Anonymkode: 7aa90...d8a
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #12 Skrevet 19. april 2016 I det området jeg bor i så pleier selgerne å redusere prisen etter en stund. En stor enebolig fikk redusert prisen med 10% før den ble solgt. Før du starter prutingen bør du dra på visning. Anonymkode: a9162...304
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #13 Skrevet 19. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er veldig usikker på hvordan byggfirma forholder seg når de sitter med en bolig de ikke har fått solgt etter så lang tid, og om de i det hele tatt kjenner på følelsen av at de vil "bli kvitt" huset. Likviditeten til firma er bra. Selger hadde nok forventet et raskere salg, fordi sånne boliger er vanligvis populære her. På tidspunktet boligen ble lagt ut var her flere spennende objekter, men de andre objektene var billigere, og ble solgt raskt. Jeg har lest litt mer om dokumentavgiften, og det som står i prospektet MÅ være feil. Boligen er helt nybygd, ferdigattest er ikke søkt ennå, og boligen er absolutt ikke tatt i bruk. Sløvt og uproft av vedkommende som laget prospektet (-som forøvrig er laget av en proff i bransjen!) Den foreslåtte "totalprisen" er ganske mange tusen for mye pga denne "lille" regnefeilen. Det har vært flere fellesvisninger uten salg. Jeg vurderer å be om en privatvisning. Burde jeg nevne dokumentavgiften? Eller bare holde det for meg selv til jeg vet om jeg vil legge inn et bud? (Jeg tror "lav dokumentavgift" fort kan tiltrekke seg andre interessenter, hvis de endrer tittelen på annonsen) ts Anonymkode: 7aa90...d8a Tenker du burde spørre om dokumentavgiften. Vi bygger eneboliger som selges uten dokumentavgift. Vi har nå en som har stått en stund og det vurderes som den skal overtas av søsterselskapet som er egentlig selger av disse. Men i det øyeblikket den blir overført dit må fremtidig kjøpet betale dokumentavgift, så enn så lenge har vi ikke foretatt noe overlevering av denne. Anonymkode: b8e78...971
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #14 Skrevet 19. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenker du burde spørre om dokumentavgiften. Vi bygger eneboliger som selges uten dokumentavgift. Vi har nå en som har stått en stund og det vurderes som den skal overtas av søsterselskapet som er egentlig selger av disse. Men i det øyeblikket den blir overført dit må fremtidig kjøpet betale dokumentavgift, så enn så lenge har vi ikke foretatt noe overlevering av denne. Anonymkode: b8e78...971 Hvorfor vurderer dere å overføre boligen til søsterselskapet når konsekvensen for kjøper blir så stor? Jeg skal uansett forhøre meg med megler😊 Anonymkode: 7aa90...d8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå