Gå til innhold

God vegetarmat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve å innføre "Kjøttfri mandag" i familien, som vill si at vi har en dag i uka hvor vi dropper kjøtt. Så trenger noen tips til god vegetarmiddager, pappa er litt skeptisk og litt kresen så trenger noe som faktisk smaker godt : )
(skal ikke spise kylling eller fisk heller)

Anonymkode: 23935...63f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

indisk linsegryte

vegetarlasagne

pastaretter

chili sin carne

lapskaus uten kjøtt

bakt potet/søtpotet

salater i alle varianter, gjerne med godt brød til

vegetarpizza

falafel

Utover dette lager jeg som regel alltid vegetarvarianter av ting man bruker kjøtt i, for eksempel vegetarisk tikka masala, taco, osv osv. 

Anonymkode: 51d76...3eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vegetartaco er kjempegodt! Jeg pleier å varme en boks med (skylte) kidney beans sammen med en boks hakkede tomater, og blande det hele med tacokrydder. 

Falafel i pitabrød er også veldig godt. Både disse rettene er vel mer helgemat enn hverdagsmat, men det gjør kanskje ikke noe. 

Anonymkode: f7cca...aa1

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut veganmisjonen.com. Veldig mange gode oppskrifter!

• Liker 1
Skrevet

Favoritter hjemme hos meg er

pasta med soyafarse i stedet for kjøttdeig (smaker helt likt) 

nachos med facon  

taco med kidneybønner i chilisaus (evt. soyafarse) 

tikka masala, der bruker jeg mye falafel eller quorn-filet

tapas!! bakte grønnsaker er det beste i verden, altså. sjekk ut veganmisjonen for inspirasjon

og sushi :) 

Ellers er det mange gode typer wok med nudler eller ris, der du ikke savner kjøttet i det hele tatt. Kan eventuelt hive oppi noen kjøtterstatninger der også, men det er ikke nødvendig i det hele tatt. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hva består vegetarisk sushi av?

Mine tips: Vi har hatt gratinert blomkål og fennikel i dag, med masse smaksrik ost i gratineringssausen - supergod vegetarmat.

Ellers er cannelloni en vegatarfavoritt (spinat- og ricottafyll, og tomatsaus over og under rullene), indisk dhal og andre vegetarcurryer, og alle typer vegetariske pastaretter. Spiser også mye purésupper av grønnsaker til hverdags (potet og purre, gulrot, røde linser og ingefær, gresskarsuppe, jordskokksuppe... )

Anonymkode: e89f0...4f4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva består vegetarisk sushi av?

Mine tips: Vi har hatt gratinert blomkål og fennikel i dag, med masse smaksrik ost i gratineringssausen - supergod vegetarmat.

Ellers er cannelloni en vegatarfavoritt (spinat- og ricottafyll, og tomatsaus over og under rullene), indisk dhal og andre vegetarcurryer, og alle typer vegetariske pastaretter. Spiser også mye purésupper av grønnsaker til hverdags (potet og purre, gulrot, røde linser og ingefær, gresskarsuppe, jordskokksuppe... )

Anonymkode: e89f0...4f4

sushi med grønnsaker er likefullt sushi :) bruker av og til tofu, gjerne marinert eller fritert i tempurablanding. men aller mest gulrot, agurk, avokado og mango :)

AnonymBruker
Skrevet

grøt, pannekaker, pizza, suppe

Anonymkode: 14ef2...321

Skrevet

Ser at flere er nevnt før, men nevner de igjen fordi dette burde absolutt prøves ut!

-Vegetarlasagne (her kan man finne flere ulike typer, mye variasjon av saus og grønnsaker)

-Meksikansk bønnegryte

-Taco med litt "nytt" tilbehør, finnes drøssevis av alternativer som ikke står framme på det norske tacobordet 

-Falafel

-Grønnsaksburger (her kan det også varieres masse, men anbefaler å lage selv for veggis-burger på butikken er sjeldent godt)

-Gulrot og søptotetsuppe med ingefær

-Couscous/bulgur/quinoa/pasta salater med masse godt oppi 

-Risotto med sopp 

-Indiske gryter

-Pizza

-Ovnsbakte og fylte grønnsaker (f.eks. søtpotet, sopp, tomat, paprika)

-Paier (shepherds pai)

-Ratatouille

-Fajitas

Skrevet

Har en suppe som jeg lager som jeg liker godt.

2 persillerot ,2 pastinakk, 1 løk, 3 fedd hvitløk, 3 vårløk, 3 stenger selleri, champinjong, 2 kyllingbuljong, 1 svinebuljong eller grønnsaksbuljongterning,  2 til 3 ss maisenna,  6 til 7 dl vann,  salt , pepper og fløte.

Kutt alle grønnsakene i  små biter og stek myke i olje. Putt oppi maisenna og rør inn. Putt oppi buljongterning og vann og la det småkoke ca 10 min.  

Stek fersk champinjong.  

Fyll på med fløte I suppen.  Salt og pepper. 

Tilsluttet legg oppi ferdig stekt champinjong  og gi et lite oppkok.  Champinjong  mengde blir etter smak og behag. 

vann og fløte reguleres etter hvor tynn/ tykk du vil ha suppa.

Denne suppa har jeg komponert selv.

En annen veldig god suppe er Tyrkisk Linsesuppe.  Den finner du på nett om du Googler. 

Blomkålsuppe er også et alternativ. 

AnonymBruker
Skrevet

Bli medlem i "hva slags veganermat lager du Idag" på Facebook :) der er det mye inspirasjon! 

Anonymkode: 9fa01...016

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...