Gå til innhold

Leggemetode, slutte med sprinkelseng.. Hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår på 2,5år har akkurat skjønt hvordan han kommer seg ut fra sprinkelsenga, så nå har vi tatt av den ene siden på senga.

(Om 2 uker blir vår nye baby født, og mora mi skal være her alene med våre barn, han på 2,5 og ett på 4år. Vi håper at legginga skal ha blitt som vanlig, altså rimelig problemfri til da. Ikke ideell timing, men slik blir det).

Men hvordan løser vi dette på best mulig måte?

Da den eldste gjorde det samme gikk det helt fint. Han sto opp noe i starten, vi fulgte han tilbake i senga og sa god natt. I løpet av 3 dager var det null problem. Han her derimot....

Vi er på tredje kvelden nå. Jeg tar "kampen", for jeg er like sta som gutten. Har fulgt han tilbake til senga sammenhengende i 1,5 time alle kveldene. Han legger seg ned, venter til jeg er ute av døra, og står opp. Og slik går det i ett, helt svett jeg...

Jeg sier god natt, er bestemt, men ikke sur/sint, heller ikke veldig hyggelig. Han er nok forundret over dette nye, blir frustrert når han ikke får stå opp, er veldig kreativ og prøver ALT..!  Synger, ler, hopper, gjør grimaser, slår, sparker, skaller(!) etter meg, drar i rullegardina, kryper under sprinkelsenga, gjemmer seg, kler av seg, hyler men gråter ikke. I kveld presterte han å kle av seg og bæsje på golvet!! Jeg vasket, tørket og tok på pysjen bak/frem. Han er veldig rolig og fattet mens dette pågår, men tydelig oppgitt over at han ikke får noen reaksjon. 

Så etterhvert gjesper han og sovner helt rolig.

Gjør jeg det på riktig måte tro? Har ingen anelse om hva jeg skal gjøre ellers. Han er generelt ei hard nøtt med masse viljestyrke, og går gjerne i kamp om det trengs, tror kanskje det er det han ønsker. Derfor har jeg valgt denne teknikken selv om det tar tid.

Anonymkode: 3199b...3a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fortsatt på samme måte, følg ham tilbake med minst mulig oppmerksomhet. 

Og evt som backup, snekre en høyere kant på sengen, som kan settes på rundt sengen hvis bestemor ikke føler seg komfortabel med en toåring som har mulighet til å gå rundt i huset om natten. Antageligvis er det ikke så mye høyere kant som skal til som gjør det umulig å klatre over.

Anonymkode: cbe4b...b51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre som har tanker om hvordan man håndterer barn som står opp 1 million ganger og gjør alt i stedet for å sove..? Ny kveld i kveld, og han er fortsatt like standhaftig... 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye sover han på dagen? Jeg tror du bare må være konsekvent, følge tilbake uten styr, sånn som du gjør i dag :) 

Hadde og har en gutt som er likedan. Husker jeg og tok den kampen som høygravid, så vet hvor tungt det er! Her er det fortsatt slik i perioder, men merker at siden vi alltid har vært konsekvente, og gjort på samme måte, så blir de periodene enklere og enklere.. :) 

Anonymkode: 0ce9d...e31

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eller lage et belønningssystem av noe slag. Et klistremerke for hver kveld han ikke står opp og en liten premie etter f.eks 5 eller 10 merker og litt lengre intervall i neste runde. 

Anonymkode: 1bdba...97e

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller lage et belønningssystem av noe slag. Et klistremerke for hver kveld han ikke står opp og en liten premie etter f.eks 5 eller 10 merker og litt lengre intervall i neste runde. 

Han er nok for liten til å forstå noe av det. Ser på broren som nå er 4, han har skjønt konseptet med belønning fra ca 3,5, men ikke yngstemann. :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Takk for flere svar! Veldig vanskelig å vite om det man gjør er riktig, og hvordan det føles for barnet når en gjør sånn og slik.
Men i kveld gikk det faktisk over ganske mye fortere enn de tre forrige kveldene, det føltes ihvertfall sånn. :) Ikke at målet helliger middelet, men det føles ganske greit, siden han ikke blir veldig lei seg eller fortvilet.

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han er nok for liten til å forstå noe av det. Ser på broren som nå er 4, han har skjønt konseptet med belønning fra ca 3,5, men ikke yngstemann. :)

TS

Det er kanskje forskjellig fra barn til barn, men vi har seks stykker og alle de har ihvertfall forstått det på den alderen.  Men det må ikke gå over for mange dager før det vanker en premie for da mister de tråden. 

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye sover han på dagen? Jeg tror du bare må være konsekvent, følge tilbake uten styr, sånn som du gjør i dag :) 

Hadde og har en gutt som er likedan. Husker jeg og tok den kampen som høygravid, så vet hvor tungt det er! Her er det fortsatt slik i perioder, men merker at siden vi alltid har vært konsekvente, og gjort på samme måte, så blir de periodene enklere og enklere.. :) 

Anonymkode: 0ce9d...e31

Han sover ca 1 time om dagen. Har drøftet det med barnehagen, og vi er enige om at han trenger det for å fungere. :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare fortsatt å følge ham tilbake, vær rolig og bestemt. Han skjønner fort at han ikke vil komme noen vei med det. Men tenker at sjansen er stor for at han vil prøve seg på bestemor også når hun skal bo hos dere og ha ansvar for legging mens du er på sykehuset. Viktig at hun følger samme "oppskrift" som deg. Og når dere kommer hjem med ny baby er det sannsynlig at han vil fortsette enda en stund med å stå opp. Men bare du/dere er konsekvente og rolige, så vil det gå seg til. 

Anonymkode: bbcb3...13d

AnonymBruker
Skrevet

Håper han aksepterer at bestemor legger han, det er ikke enkelt å være bestemt og konsekvent med barnebarn som man sjelden ser. Men jeg tror han bryter seg mest på oss foreldrene heldigvis. Her i huset er det bare jeg som takler slike utholdenhetspeøver, ikke engang pappan... :sprettoy:

Uansett, om hun ender med å gi opp mens vi er på sykehuset får så være, jeg tar opp tråden når jeg kommer hjem :P

Takk for svar, godt å høre at en ikke er helt på jordet.

Ts

Skrevet

Jeg ville absolutt fortsatt slik du gjør. Det vil lønne seg på sikt, så ikke gi deg :) Jeg syns slik konsekvent behandling fungerer veldig bra på våre tre barn, da skjønner de at det ikke er noen vits å holde på med det de ikke skal. (men det kan absolutt være en prøvelse av og til). 

Tipper det går bra før uka er over :)

AnonymBruker
Skrevet

Kryss i taket og bank i bordet!! I kveld fortalte jeg eventyr og sa god natt, og gikk ut som jeg alltid gjør. Dette er en tre kvarter siden, han har ikke stått opp igjen..!! :smilorange:

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...