AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #1 Skrevet 16. april 2016 Vet noen her om jeg kan få lån på rundt 2,2 - 2,3 milioner enten fra husbanken eller vanlig bank. det er snakk om å søke Ung uføre, da vil inntekten min være på 262 098 kr i året. ( hvis jeg har forstått så er dette minste man kan få som ung uføre ). Jeg har ingen egenkapasitet. Men foreldrene mine har mulighet til og være kausjonisten. Jeg kan nok få startlån av husbanken med ung uføre, men har lest at i Min kommune så får man som enslig låne mellom 1, 7 mil og 2150000 mil. Bor i Bærum og her begynner 2 rommene stort sett på 2,2 mil. Skulle gjerne kjøpt en 2 roms da jeg er i 30 åre og vil nok ikke ha mulighet til og kjøpe meg noe større senere ( hvis jeg ikke møter en senere) pluss at PgA sykdommen min tilbringer jeg store deler av tiden min inne i leiligheten min. Lurere på om noen tror at siden foreldre mine kan være kausjonisten at jeg vil ha mulighet til 2,2 mil i lån med inntekten 262 098 kr. jeg har studiegjeld ( men den blir sletta hvis jeg blir ung ufør) har ellers ikke noe lån. Jeg eier en bil men den har jeg ikke lån på. Har alltid betalt regninger til rett tid. Jeg er helt ny på dette her og vet lite om lån og regler ved kjøp av leilighet så hadde blitt veldig takknemlig for svar 😊 Anonymkode: 39aee...fcc
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #2 Skrevet 16. april 2016 Synes 2200 000kr høres fullstendig urealistisk ut. Det finnes lånekalkulatorer på nett, lek litt med en sånn en og husk at du må tåle renteøkning. Anonymkode: d97c0...781
Glitnir Skrevet 16. april 2016 #3 Skrevet 16. april 2016 Nei, det kan du nok bare glemme. Det ville vært fullstendig uforsvarlig av både deg og banken. 3
Frøken Mitzi Skrevet 16. april 2016 #4 Skrevet 16. april 2016 Ein tommelfingerregel for lånestorleik er 3 gonger årslønn. Så det er nok dessverre ganske urealisrisk å få lå.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #5 Skrevet 16. april 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet noen her om jeg kan få lån på rundt 2,2 - 2,3 milioner enten fra husbanken eller vanlig bank. det er snakk om å søke Ung uføre, da vil inntekten min være på 262 098 kr i året. ( hvis jeg har forstått så er dette minste man kan få som ung uføre ). Jeg har ingen egenkapasitet. Men foreldrene mine har mulighet til og være kausjonisten. Jeg kan nok få startlån av husbanken med ung uføre, men har lest at i Min kommune så får man som enslig låne mellom 1, 7 mil og 2150000 mil. Bor i Bærum og her begynner 2 rommene stort sett på 2,2 mil. Skulle gjerne kjøpt en 2 roms da jeg er i 30 åre og vil nok ikke ha mulighet til og kjøpe meg noe større senere ( hvis jeg ikke møter en senere) pluss at PgA sykdommen min tilbringer jeg store deler av tiden min inne i leiligheten min. Lurere på om noen tror at siden foreldre mine kan være kausjonisten at jeg vil ha mulighet til 2,2 mil i lån med inntekten 262 098 kr. jeg har studiegjeld ( men den blir sletta hvis jeg blir ung ufør) har ellers ikke noe lån. Jeg eier en bil men den har jeg ikke lån på. Har alltid betalt regninger til rett tid. Jeg er helt ny på dette her og vet lite om lån og regler ved kjøp av leilighet så hadde blitt veldig takknemlig for svar 😊 Anonymkode: 39aee...fcc Tror ikke noen bank og heller ikke kommunens Startlån/tilskudd vil vurdere å gi den lån før du får en varig stønad. Om du regner med å få ung uførtillegget så vil nok en lånegiver se inntekten på papiret før de vurderer en lånesøknad. Alle kommuners kriterier for tildeling av lån og tilskudd er politieks behandlet og kan ikke under noen omstendigheter tilpasses søkers ønsker, særlig ikke maksgrensen for tildeling av beløp. Om en ordinær bank vil gi deg lån med kausjonist må du bare søke og prøve for å få svar på. Men alle som låner ut penger er opptatt av å tjene på utlån av penger og å få pengene sine tilbakebetalt som avtalt når de låner ut. Derfor er inntekt og gjeld det de beregner hva som er forsvarlig å låne ut, med tanke på tilbakebetalingsevnen til kunden. Få forjoldene i orden hos Nav, og søk lån deretter. Du må gjerne justere ned standarden din dor å få kjøpt deg noe med kommunens hjelp. Anonymkode: 41b22...e21 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #6 Skrevet 16. april 2016 Men hva gjør du den dagen renta øker? Hvordan skal du klare å betale lånet da? For lån på 2,2 er veldig høyt med din inntekt. Du må jo betale husleie og, den er ofte på rundt 3000 kr eller mer. Jeg har selv inntekt på 300 000, og fikk tilbud om lån i banken på 1,3 mill, da hadde jeg 700 000 kr selv. Tok bare opp 1 mill, og med en husleie på 4000 kr i måneden, så føler jeg at jeg hadde ikke klart mer lån enn det. Anonymkode: 434c4...612
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #7 Skrevet 16. april 2016 Selv for en pers med gjennomsnittlønn/500k er 2mill mye. Så tror nok dessverre det blir veldig vanskelig, du skal jo leve også.. Anonymkode: 57bfc...837
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #8 Skrevet 16. april 2016 Ok, ser ut fra svarene her at det ikke blir mulig ned lån på over 2 mil. Som sagt så er jeg ikke så god på sant, derfor jeg spør meg litt rundt 😊 Blir bare litt forvirret da husbanken har sagt at det vil være null problem å få startlån hos dem med ung ufør. Og på Bærum sin side står det at man som enslig får mellom 1,7 mil - 2 150 000kr i startlån. kan det være dere blander vanlig bank med husbanken sine regler? Tror det skal være noe andre regler med renter og sånt der. Startlån er jo til de som har det svært vanskelig økonomisk ( men man må ha fast inntekt som ung ufør regnes som ( har spurt) ser også en lengre opp her nevner noe om husleien vil være på rundt 4000kr , de 2 rommene jeg har sett har vært + - 2000 kr i husleie. ( så kommer selvfølgelig lånet itillegg) mn kanskje jeg kunne fått bostøtte ? Lurer på om jeg kan få det ? Anonymkode: 39aee...fcc
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #9 Skrevet 16. april 2016 Det gis startlån til folk som ikke er på trygdeytelser, og som dermed har større inntekt enn deg og høyere betalingsevne. Uavhengig av hvor du har lån må du være i stand til å betjene lånet på den inntekten du har, også hvis renten øker (noe den før eller siden kommer til å gjøre). Det er et krav for p få lån. Å satse på at du får bostøtte nok til å holde deg flytende er ikke veien å gå. Husk at startlån skal være til nøktern bolig i en rimelig prisklasse, det er ikke sikkert du kan belage deg på en tomroms i det området du helst vil bo. Jeg har en kamerat som nettopp har kjøpt med startlån, han fikk ramme på max 1,5 mill inkludert fellesgjeld. Da ble det en ettroms med sovealkove i et annet området enn der han helst ville bo. Du kan ikke sette kriteriene først og så satse på at det offentlige stiller med penger til det du vil ha. Du ønsker deg lån på 2,2-2,3 mill med 260' i inntekt, til sammenligning har jeg den summen i boliglån med inntekt på 750'. Sier vel litt om hvor høyt du legger listen. Anonymkode: 55a6c...e4e
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #10 Skrevet 16. april 2016 Du må se hva som er inkludert i husleien og, noen steder så er nesten ikke noe inkludert, og da kommer det utenom. Men gå inn på en lånekalkulator på nett, så regner du på lån på 2,2 mill, og tar 5% rente, for renten kommer til å øke. Så ser du hva du må betale i måneden da. For det med husleie, strøm, internett osv. Så er jeg ganske sikker på at du ikke har råd til det. Husk du skal kunne leve og. Anonymkode: 434c4...612 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #11 Skrevet 16. april 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gis startlån til folk som ikke er på trygdeytelser, og som dermed har større inntekt enn deg og høyere betalingsevne. Uavhengig av hvor du har lån må du være i stand til å betjene lånet på den inntekten du har, også hvis renten øker (noe den før eller siden kommer til å gjøre). Det er et krav for p få lån. Å satse på at du får bostøtte nok til å holde deg flytende er ikke veien å gå. Husk at startlån skal være til nøktern bolig i en rimelig prisklasse, det er ikke sikkert du kan belage deg på en tomroms i det området du helst vil bo. Jeg har en kamerat som nettopp har kjøpt med startlån, han fikk ramme på max 1,5 mill inkludert fellesgjeld. Da ble det en ettroms med sovealkove i et annet området enn der han helst ville bo. Du kan ikke sette kriteriene først og så satse på at det offentlige stiller med penger til det du vil ha. Du ønsker deg lån på 2,2-2,3 mill med 260' i inntekt, til sammenligning har jeg den summen i boliglån med inntekt på 750'. Sier vel litt om hvor høyt du legger listen. Anonymkode: 55a6c...e4e Som sagt så er jeg helt blank på dette , har ikke noe lån og ikke noe peiling på sånt. Jeg har på ingen måte noe krav og bo i et bra område i Bærum. Samme hvor i Bærum det måtte bli. Men vil bo her da familie bor her og PgA sykdom er det ikke lett og flytte til et ukjent sted. Men har skjønt ut fra svarene at over 2 mil er uralistisk. Ble bare usikker for var ikke det inntrykket jeg fikk av de som deler ut startlån i kommunen. Men godt mulig jeg har misforstått. er 1, 7 mil også urealistisk ? Med tanke på at det står på siden til Bærum kommune at man som enslig kan få mellom 1.7 mil og 2150000kr ? Rart at jeg skulle fått mindre enn det da. Vil ikke være mulig å få leilighet i Bærum ( ei heller 1 Roms) for under det . Anonymkode: 39aee...fcc
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #12 Skrevet 16. april 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må se hva som er inkludert i husleien og, noen steder så er nesten ikke noe inkludert, og da kommer det utenom. Men gå inn på en lånekalkulator på nett, så regner du på lån på 2,2 mill, og tar 5% rente, for renten kommer til å øke. Så ser du hva du må betale i måneden da. For det med husleie, strøm, internett osv. Så er jeg ganske sikker på at du ikke har råd til det. Husk du skal kunne leve og. Anonymkode: 434c4...612 Internett/ TV og varmtvann er iallfall ofte inkludert i husleien her jeg bor. Anonymkode: 39aee...fcc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #13 Skrevet 17. april 2016 Jeg ville avsluttet denne tråden hvis jeg var deg, TS. Mesteparten som står her er bare piss. Lever en søknad når du er ung ufør. Hilsen en som fikk 7 ganger inntekt gjennom boligkontoret Anonymkode: fd491...814 3
Million Skrevet 17. april 2016 #14 Skrevet 17. april 2016 (endret) Selv om en leilighet er annonsert til prisantydning, er det store sjanser for at den blir solgt for mye mer enn det, når budrunden er i gang. Noen ganger går boligene for flere hundre tusen over prisantydning i annonsene. Har du kalkulert med det når du snakker om lån på 2.3 mill? Jeg var på visning på en leilighet i Oslo 5 for et par måneder siden. Den var annonsert til 2.2 millioner, noe som var ganske lavt til å være en leil. av den størrelsen i den gaten. Jeg dro på visning, og jeg bød på leiligheten. Men fryktelig raskt skjøt budrunden skikkelig fart, og før jeg visste ordet av det, var prisen kommet opp i 2.750.000....! Det ble den solgt for... over en halv mill. over prisantydning i annonsen! (det var nok en lokkepris i akkurat det tilfellet, den prisen som sto som prisantydning i annonsen) I tillegg til at du må regne med å betale mer enn prisantydning for en bolig, må du huske på alle andre regninger som renner på når du bor for deg selv - også når man bare skal leve et helt normalt liv uten store utskeielser. Internett, tv-lisens, mobilregning, mat, tannlege, lege, apotek, frisør, noen klesplagg i året, sko.........regningene utenom huslån og husleie bare renner på. Jeg klarer bare ikke se for meg at din inntekt på 260-270.000 skal holde til å betjene et lån i den størrelsen i tillegg til alt det andre det koster å leve. Dessverre...:( Jeg tror du i første omgang bør søke deg litt vekk fra Bærum, kanskje et mindre attraktivt område, der leilighetene er rimeligere. I tillegg tror jeg du bør belage deg på en ettroms-leilighet med sovesofa i stua, altså uten soverom. Det er rimeligere. Men uansett hva vi her på KG sier, så er det ikke vi som avgjør. Det du kan gjøre er å søke om lån, og så handle etter det svaret du får. Etter hva jeg har forstått, krever Husbanken at man har søkt om boliglån og fått avslag i minst TO vanlige banker, før man kan søke om lån hos dem. Det vet du kanskje? Det er bare å sette i gang søkeprosessen så fort uføre-statusen din er klarlagt. Men du, jeg ser du skriver at du skal søke ung ufør, samtidig som du skriver at du er i 30-årene? Hvordan kan du få ung ufør da? Trodde man måtte være 26 eller yngre? Endret 17. april 2016 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #15 Skrevet 17. april 2016 6 timer siden, Million skrev: Selv om en leilighet er annonsert til prisantydning, er det store sjanser for at den blir solgt for mye mer enn det, når budrunden er i gang. Noen ganger går boligene for flere hundre tusen over prisantydning i annonsene. Har du kalkulert med det når du snakker om lån på 2.3 mill? Jeg var på visning på en leilighet i Oslo 5 for et par måneder siden. Den var annonsert til 2.2 millioner, noe som var ganske lavt til å være en leil. av den størrelsen i den gaten. Jeg dro på visning, og jeg bød på leiligheten. Men fryktelig raskt skjøt budrunden skikkelig fart, og før jeg visste ordet av det, var prisen kommet opp i 2.750.000....! Det ble den solgt for... over en halv mill. over prisantydning i annonsen! (det var nok en lokkepris i akkurat det tilfellet, den prisen som sto som prisantydning i annonsen) I tillegg til at du må regne med å betale mer enn prisantydning for en bolig, må du huske på alle andre regninger som renner på når du bor for deg selv - også når man bare skal leve et helt normalt liv uten store utskeielser. Internett, tv-lisens, mobilregning, mat, tannlege, lege, apotek, frisør, noen klesplagg i året, sko.........regningene utenom huslån og husleie bare renner på. Jeg klarer bare ikke se for meg at din inntekt på 260-270.000 skal holde til å betjene et lån i den størrelsen i tillegg til alt det andre det koster å leve. Dessverre...:( Jeg tror du i første omgang bør søke deg litt vekk fra Bærum, kanskje et mindre attraktivt område, der leilighetene er rimeligere. I tillegg tror jeg du bør belage deg på en ettroms-leilighet med sovesofa i stua, altså uten soverom. Det er rimeligere. Men uansett hva vi her på KG sier, så er det ikke vi som avgjør. Det du kan gjøre er å søke om lån, og så handle etter det svaret du får. Etter hva jeg har forstått, krever Husbanken at man har søkt om boliglån og fått avslag i minst TO vanlige banker, før man kan søke om lån hos dem. Det vet du kanskje? Det er bare å sette i gang søkeprosessen så fort uføre-statusen din er klarlagt. Men du, jeg ser du skriver at du skal søke ung ufør, samtidig som du skriver at du er i 30-årene? Hvordan kan du få ung ufør da? Trodde man måtte være 26 eller yngre? Jeg mottar aap med ung ufør tillegget og har gjort det i flere år enn 4 år som egentlig er Max grensen for aap. takk for svar 😊 Anonymkode: 39aee...fcc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #16 Skrevet 17. april 2016 Jeg fikk startlån og tilskudd mens jeg gikk på aap. Var riktignok i sluttfasen, og legeerklæring + dokumentasjon fra nav tilsa at jeg tilslutt ville blitt ufør. Da fikk jeg en sum på 1.5 (startlån og tilskudd). Senere måtte jeg selge og flytte til en annen kommune, da var jeg blitt ufør, og fikk en makssum på 1.650 000 (inkl tilskudd). Skal du ha en to-roms må du nok belage deg på å kjøpe litt i utkanten av området. Jeg ville bare levert en søknad med all dokumentasjon og legeerklæring, og sett hva svaret ble. Lykke til. Anonymkode: a7b54...40e
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #17 Skrevet 17. april 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk startlån og tilskudd mens jeg gikk på aap. Var riktignok i sluttfasen, og legeerklæring + dokumentasjon fra nav tilsa at jeg tilslutt ville blitt ufør. Da fikk jeg en sum på 1.5 (startlån og tilskudd). Senere måtte jeg selge og flytte til en annen kommune, da var jeg blitt ufør, og fikk en makssum på 1.650 000 (inkl tilskudd). Skal du ha en to-roms må du nok belage deg på å kjøpe litt i utkanten av området. Jeg ville bare levert en søknad med all dokumentasjon og legeerklæring, og sett hva svaret ble. Lykke til. Anonymkode: a7b54...40e Takk for svar 😊 Hvilke 2 kommuner er dette snakk om ? Vet det er forskjellige regler fra kommune til kommune. Hva betyr tilskudd ? Jepp ny på dette 😛 Anonymkode: 39aee...fcc
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #18 Skrevet 27. februar 2017 Gammel tråd, men TS bør tenke på å flytte til kommuner i nærheten av Bærum med betydelig lavere boligpriser, som Lier og Røyken. Det er så godt kollektivtilbud i stor-Oslo at det ikke nødvendigvis tar særlig mye lenger tid å komme seg til familie og venner med f.eks. tog (som går minimum hver halvtime) enn med kollektiv på tvers av Bærum (kollektivtilbudet på tvers i Bærum er elendig i forhold til i store deler av resten av stor-Oslo). TS kan ikke regne med å kunne ha bil dersom hun skal ha mulighet til å få Startlån, selv med uføretrygd med ung ufør-tillegg Anonymkode: cf627...c61
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #19 Skrevet 28. februar 2017 Hvorfor snakker alle om en renteøkning? Kan ikke ts få fast rente når hun har fått lån? Via husbanken. Anonymkode: d0e5e...8a2
penny_ Skrevet 28. februar 2017 #20 Skrevet 28. februar 2017 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor snakker alle om en renteøkning? Kan ikke ts få fast rente når hun har fått lån? Via husbanken. Anonymkode: d0e5e...8a2 Kan man binde renten i lenger enn 10 år? Ser at man kan binde den i 20 år i husbanken, men det gjelder vel bare startlånet. Endret 28. februar 2017 av penny_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå