Gå til innhold

Bonus .. og tap av denne ved sykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klippet fra intervju med Terje Høili...

Utrolig at de ansatte godtar denne formen for bonus .. og at tom fagforeningen gjør det... :o

(Tviler på om de ansatte som har barn .. bidrar med sitt i forhold til ansvar for evt. syke barn.. - og det er sikkert andre arbeidsgivere i området veldig fornøyde med)

Sønnen Dag (36) er innkjøpsansvarlig i firmaet, og Høili-familien forventer at de ansatte gir alt for jobben: Lagerarbeiderne på det 25000 kvadratmeters store krimskramslageret, har en bonusordning som gir dem 25000 kroner i året dersom de ikke er borte fra jobben en eneste dag.

Ved en dags fravær synker bonusen til 20000, og ved to dagers fravær får du 15.000. Er du borte mer enn to dager i løpet av et år - uansett årsak - får du ingenting i bonus.

- Både de ansatte og jeg trives med - og tjener på - denne ordningen. Selv fagforeningen ble etter hvert fornøyd. Over 80 prosent får bonus hvert år, sier Høili.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det var litt drøyt å miste all bonus etter tre dagers sykefravær, men vi må ikke glemme at bonus er en premie man får for arbeidsinnsats. Har man ikke jobbet, uansett årsak (permisjon, sykdom etc) så er det ikke rettferdig at man skal få like mye bonus som de som har jobbet hele tiden. En bonusordning burde etter min mening heller gå andre vei, at man blir belønnet for arbeidsinnsats (at man f.eks. får bonus etter antall fakturerte timer e.l) ikke at det blir fratatt ved mangel på sådann. At det rett og slett blir en motivasjon til å jobbe heller enn en frykt for å være borte fra jobb.

Skrevet

.. Nei .. det er klart at bonus utbetales etter innsats ..

Men hva er innsats???

Mener du at feks. en som står på virkelig .. og gjør mer enn sin del av jobben .. (ikke tar en eneste røykepause)... - men som av en eller annen grunn er borte tre dager i løpet av et år - er en mye dårligere arbeidstaker enn en som feks. er på jobb (bruker masse tid på feks KG :ler: ) .. har 5-10 røykepauser pr dag osv..

Skrevet

Nei, og det er derfor jeg skrev at bonus bør gå etter innsats og ikke etter mangel på det. Om to personer klarer å produsere akkurat like mye, så er det irrelevant om den ene har vært sykemeldt to uker og i tillegg tar 10 røykepauser hver dag. Det er opp til hver enkelt hvordan de legger opp arbeidet, men de vet hvilke krav som må være oppnådd for at man får bonus etter endt mnd/kvartal.

Skrevet

Jeg synes det er litt frekt jeg, ikke minst ovenfor partneren sin arbeidsgiver. Når en har barn, har en fravær om man vil eller ei, og da må jo den andre parten alltid være hjemme, slik at de ikke går glipp av bousen, hvor riktig er det da?

Skrevet

Det spør jo litt hvilken type jobb det er da, er ikke alltid det er like lett å måle hvor effektiv eller kvalitetsbevisst hver enkelt har vært gjennom en dag (eller ett år, for den saks skyld), det kan fort bli subjektivt.

Derfor synes jeg en sånn bonus i utgangspunktet kan være positivt. Bakdelen her er jo at om du først av en eller annen grunn har vært borte i tre dager, kan du miste mye av incitamentet for å stå på resten av året (selv om du jo får vanlig lønn for arbeidet, som i utgangspunktet burde være nok), når du vet at du ikke får ta del i bonusen uansett hvor mye du står på!

Skrevet

Synes det er et tankekors, jeg ...

Han sier at over 80% av arbeiderne får bonus - kanskje det sier litt om at vi har altfor gode sykelønnsordninger i Norge. På min arbeidsplass så er det er vanvittig stort sykefravær - og etter at bedrifter ble IA-bedrift, så har fraværet ikke minsket - jeg tror heller tvert imot.

Klart vi må beskytte folk som virkelig er syke - men hva med alle som blir hjemme når de likegodt kunne gått på jobb ? Det er faktisk ganske mange. Kanskje en lignende belønning hadde gjort seg - det er helt klart at Norge ikke kan fortsette så veldig lenge med dagens sykelønnsordning ...

Synes det er en flott ordning for å få ned det "unødvendige" sykefraværet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...