Gå til innhold

Hvordan ta stikling fra rosebusk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en nydelig rosebusk i hagen (vet ikke hva den heter - er fra forrige eier). Har så lyst å få flere av denne - men vet ingenting om dette med stiklinger. Noen som vil gi meg en enkel forklaring? Når, hvordan, ta fra øverst eller nederst på kvist-stilken osv.. Blir veldig takknemlig for råd til en som ikke eier grønne fingre eller hagekunnskaper..

Anonymkode: 3830e...3b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En rosestikling må stå og rotslå seg i et fuktig og "innestengt" miljø. Jeg brukte en glassklokke, type osteklokke bare høyere, da jeg prøvde meg på rosestikling. Satte glassklokken over stiklingen, så den fikk det fuktig og fint. Stiklingen må stå i skyggen så den ikke blir overopphetet av sola, så sett den på nordsiden av en busk eller noe som gir skygge.

Få med et "knutepunkt", altså stedet der et bladpar deler seg ut fra kvisten, og skjær av en passelig lang kvist-topp rett under et slikt "knutepunkt". 15 cm lang stikling kanskje. Det er ut fra et slikt knutepunkt at rot-trådene evt kommer. Fjern det nederste bladparet, på den delen som skal stikkes ned i jorda.

Vann bakken der rosestiklingen skal stå veldig godt, evt vann potten veldig godt om du skal prøve i potte. Dytt stiklingen godt nedi jorden og klem til litt. Så er det bare å smøre seg med tålmodighet, og passe på at jorden holder seg passe fuktig, slik at begynnende, små rot-tråder ikke tørker ut.

Jeg husker dessverre ikke hvor lenge det tok før jeg så at stiklingen min hadde slått rot. Det man ser det på, er at stiklingen begynner å vokse. Når den gjør det, vet man at den suger næring fra egne røtter. Jeg lot glassklokken stå over stiklingen til den hadde fått ordentlige museøre-blader. (jeg tok stiklingen tidlig om våren, før bladene var kommet på rosen)

Hvis du har plantet stiklingen i bakken ute i hagen, bør den stå på plassen du valgte ganske lenge (hele første sommeren) før du evt tar sjansen på å flytte den til den permanente, mer solrike plassen som rosen skal stå. Små og skjøre rot-tråder på stiklingen i starten, så når den skal flyttes bør du ta med en ganske stor jordklump rundt røttene, så de ikke skades. En potte er kanskje det beste å rotslå den i, for da er flyttingen lettere.

Lykke til! Jeg har lest at det er lurt å ta en hel skokk med stiklinger, da suksessraten ikke er så stor. Men jeg tok bare èn, og fikk det til på første forsøk.

Hvis du ikke har glass å sette over stiklingene (f.eks. et lite akvarium opp ned), lag et telt i hvit eller gjennomsiktig plast.

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Klarte det nesten helt uten noe hjelp med en rosekvist som en katt hadde knekt av. Jeg la avispapir på bakken et skyggefylt sted, stakk et skrujern gjennom, og sattstiklingen gjennom hullet. Funket fint! :)

AnonymBruker
Skrevet

Du bør sjekke om rosen er podet først. Hvis den er podet er det sjanse for at avlegger ikke vil leve så mange år. Alt ettersom hardførhetsgraden på rosen og hvilken sone du bor i. Nå er det nevnt noen måter å ta avlegger på, en annen er å binde mose rundt grenen, pakke inn med litt plast og holde det fuktig til det kommer røtter. 

Anonymkode: e5ba4...636

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...