Gå til innhold

Virker knipeøvelser?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Melissa Gioberti utl.

Knipeøvelser for skjeden, virker de?

Jeg mener, har de virkelig noe for seg? Skal man bruke de hele tiden? Når og hvordan (!) bruker man de egentlig? Synes ikke helt det der fungerer så veldig bra..

Noen tips?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det er ikke alle dette faller like lett for, mange må lære å knipe de riktige musklene. Det finnes et apparat som måler styrken i knipene. Da vet man at man bruker de riktige musklene, og kan også måle fremgangen! Disse apparatene er å få gjennom legen (kan bestilles privat også, men er dyre), og er vel bergnet på kvinner som har svak bekkenbunn.

Jo svakere bekkenbunnen er i utgangspunktet, jo vanskeligere er det å trene den opp. Men det går an! Mange har større nytte av "treningsapparater" som gir en motstand man kniper mot, enn knipekuler og andre vekter. Gir svært god effekt ganske fort, og motstanden kan reguleres etter hvert som man blir sterkere.

Synes denne ga bedre og raskere effekt enn tradisjonelle knipekuler:

http://urinary-incontinence-sexual-dysfunc...ter_images.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke helt det der fungerer så veldig bra..

De sier du er glad for at du har gjort knipeøvelser tidlige når du skal i fødsel...

Eller når du er i en situasjon hvor urinlekasjer er vanlig...

Da vil du nok merke en virkning av knipeøvelsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de virker. Sats på få knip, som du holder så lenge som mulig og når du slipper opp hold igjen, litt etter litt. Viktig for alle selv dem som ikke har født barn :-)

:ler: plutselig begynnte jeg å knipe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle dette faller like lett for, mange må lære å knipe de riktige musklene. Det finnes et apparat som måler styrken i knipene. Da vet man at man bruker de riktige musklene, og kan også måle fremgangen! Disse apparatene er å få gjennom legen (kan bestilles privat også, men er dyre), og er vel bergnet på kvinner som har svak bekkenbunn.

Jo svakere bekkenbunnen er i utgangspunktet, jo vanskeligere er det å trene den opp. Men det går an! Mange har større nytte av "treningsapparater" som gir en motstand man kniper mot, enn knipekuler og andre vekter. Gir svært god effekt ganske fort, og motstanden kan reguleres etter hvert som man blir sterkere.

Synes denne ga bedre og raskere effekt enn tradisjonelle knipekuler:

http://urinary-incontinence-sexual-dysfunction-help.com/kegelmaster_images.html

Hei Gjest!

Du har tydeligvis prøvd dette apparatet som kalles Kegelmaster. Kan du utdype litt om hvordan du synes den er å bruke i praksis og hvordan effekten er? Har hatt lyst til å prøve Kegelmaster en stund, men er i tvil om det er like bra som de skryter av på hjemmesiden, og dessuten er det dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så rart om knipeøvelser ikke virker, når man blir rådet til å knipe 5 sekunder, og gjenta 15 ganger 10 ganger per dag.

Begynn i det små. Hold foreksempel 5 sekunder som om du holder en ert innerst i vagina (prøv å få til den følelsen) cirka 5-10 ganger to ganger per dag i starten og øk på etterhvert.

Du kommer til å glemme øvelsene, om du ikke legger de til en fast rutine, men om man hopper over en dag eller tre, betyr ingenting i den store sammenhengen. Det er bare å ta fatt igjen.

Men det stemmer som en skriver, at egentlig burde man sittet her og skrevet om temaet, for nå merker jeg at jeg kniper jeg også...

Å drive med riding er en fin form for knipeøvelse hvor du gjør øvelsen uten at du merker det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er endel plaget med korsryggen pga en skade og fikk da beskjed av fysoterapauten at kniping og trening av bekkenmuskelaturen var meget bra. Den beste beskrivelsen han ga meg, i tillegg til det som er skrevet over "holde en ert inne i skjeden", var å knipe igjen strålen når en tisser. Når en kniper over strålen er det rett muskel en bruker. Når en har fått feelingen på dette og funnet rett muskel så tenker en ikke lenger over dette, og kan fint sitte å "små trene" litt når en for ex taster på KG :ler:

Det sies også at mange mannfolk er veldig glade i en stram bekkenmuskelatur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fysio sa at en IKKE måtte bruke do metoden for å finne riktig musklatur, dvs holde strålen.

En fin måte å finne riktig musklatur uten å måtte bruke fingre eller annet er.

Sitt på en stol, helt rett i ryggen slik at skjede presses mot stolen. Knip. Det skal føles som om du vinker med halebeinet.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fibula skrev:

Hei Gjest!

Du har tydeligvis prøvd dette apparatet som kalles Kegelmaster. Kan du utdype litt om hvordan du synes den er å bruke i praksis og hvordan effekten er? Har hatt lyst til å prøve Kegelmaster en stund, men er i tvil om det er like bra som de skryter av på hjemmesiden, og dessuten er det dyrt!

Ja det er dyrere enn knipekuler, jeg betalte vel ca. kr. 700,- for et år siden. Jeg hadde ikke problemer med svak bekkenbunn eller inkontinens men det kan jo være greit å holde bekkenbunnsmusklene så sterke som mulig likevel synes jeg. Dessuten forbygger man jo senere problemer.

Det følger med fjærer til å feste inni kegelmasteren, det er disse fjærene som yter motstanden du skal knipe mot. Det er 4 fjærer og 4 forskjellige posisjoner å sette fjæren i så det er mange styrkenivåer. Man fører apparatet inn i skjeden, når man så skrur opp skruen som holder den sammen gjør fjæren(e) at den åpner seg slik at du må knipe for å klemme den sammen igjen. Kan muligens sammenlignes litt med en slik håndtrener-fjær som du klemmer på for å bli sterkere i hendene, den ser jo helt annerledes ut men prinsippet er vel noe av det samme. Jeg synes jeg raskt ble sterkere og måtte sette inn flere fjærer, min samboer er også rimelig fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fibula skrev:

Ja det er dyrere enn knipekuler, jeg betalte vel ca. kr. 700,- for et år siden. Jeg hadde ikke problemer med svak bekkenbunn eller inkontinens men det kan jo være greit å holde bekkenbunnsmusklene så sterke som mulig likevel synes jeg. Dessuten forbygger man jo senere problemer.

Det følger med fjærer til å feste inni kegelmasteren, det er disse fjærene som yter motstanden du skal knipe mot. Det er 4 fjærer og 4 forskjellige posisjoner å sette fjæren i så det er mange styrkenivåer. Man fører apparatet inn i skjeden, når man så skrur opp skruen som holder den sammen gjør fjæren(e) at den åpner seg slik at du må knipe for å klemme den sammen igjen. Kan muligens sammenlignes litt med en slik håndtrener-fjær som du klemmer på for å bli sterkere i hendene, den ser jo helt annerledes ut men prinsippet er vel noe av det samme. Jeg synes jeg raskt ble sterkere og måtte sette inn flere fjærer, min samboer er også rimelig fornøyd!

Takk for beskrivelsen! Oppmuntrende å høre at du raskt ble sterkere. Kanskje jeg skal gå til innkjøp av en sånn. Synes ikke knipekuler fungerer så bra, og i følge reklamen for Kegelmaster skal visst den være mye mer effektiv. Og som du skriver er det store muligheter for at en eventuell partner blir mer fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung mor
Min fysio sa at en IKKE måtte bruke do metoden for å finne riktig musklatur, dvs holde strålen.

En fin måte å finne riktig musklatur uten å måtte bruke fingre eller annet er.

Sitt på en stol, helt rett i ryggen slik at skjede presses mot stolen. Knip. Det skal føles som om du vinker med halebeinet.

Lykke til :-)

ja, altså det komme selvfølgelig ann på HVOR store problemer du har..

hmmm.. for å si det slik, har du bekken problemer tror jeg IKKE du vil bli annbefalt "vinke" metoden...

men heller den jeg snakket om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...