AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #1 Skrevet 16. april 2016 Enten det er butikknasking, prøve seg på venners kjæreste, kjørt i fylla og drevet med stoff. Kan man da senere i livet dømme andre for å gjøre det samme? Anonymkode: 58150...6d6
Gjest O.G. Skrevet 16. april 2016 #2 Skrevet 16. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten det er butikknasking, prøve seg på venners kjæreste, kjørt i fylla og drevet med stoff. Kan man da senere i livet dømme andre for å gjøre det samme? Anonymkode: 58150...6d6 Helst ikke, det kan hurtig se ut som at man hykler skikkelig.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #3 Skrevet 16. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten det er butikknasking, prøve seg på venners kjæreste, kjørt i fylla og drevet med stoff. Kan man da senere i livet dømme andre for å gjøre det samme? Anonymkode: 58150...6d6 De eneste i Norge som har lov til å dømme noen er offentlig ansatte Dommere i rettene. Å fordømme andre for deres handlinger er en egenskap man bør legge av seg, om man har den egenskapen ved seg. Anonymkode: 6552f...477 1
michaeline__07 Skrevet 16. april 2016 #4 Skrevet 16. april 2016 Siden du prøver deg på dine venners kjærester, så kan du ikke få dem dømt pga det. Det kvalifiseres ikke til straff dessverre. Skjønner at du er sur, men å true henne med julig er nok ikke riktig vei å gå. Ja, du kan anmelde de for noe du selv har gjort men tviler på at du blir respektert.
annebanane Skrevet 16. april 2016 #5 Skrevet 16. april 2016 Dersom de aldri lærer og gjør dette om og om igjen, samt du har lært for lengst, så synest jeg at en kan det. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #6 Skrevet 16. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten det er butikknasking, prøve seg på venners kjæreste, kjørt i fylla og drevet med stoff. Kan man da senere i livet dømme andre for å gjøre det samme? Anonymkode: 58150...6d6 Blir jo i prinsippet veldig hyklersk å dømme noen andre for noe man selv har gjort også. Men det kommer vel litt an på konteksten. La oss si at jeg kjørte med promille én gang da jeg var 19 og umoden, men bare én eneste gang før jeg skjønte hvor idiotisk det var og aldri gjorde det igjen. Og så har det gått en del år og jeg har nå en venninne på 35 som kjører med promille både titt og ofte. Da synes jeg på en måte at jeg kan dømme henne, fordi hun både burde vært for moden til sånn idioti, og fordi hun gjentar feilen uten å endre seg. Fyllekjøring er jo den samme handlingen for oss begge isolert sett, men jeg synes allikevel hun er mer umoralsk pga konteksten. Anonymkode: 164e1...eb8 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #7 Skrevet 16. april 2016 Jeg bruker ikke stoff, eller noe sånt, men la oss si at jeg hadde en livsstil som ikke har så bra, så blir det for dumt å sette seg selv på en pidestall for å fortelle andre hvordan ting skal være når man selv har levd sånn. Det er ikke greit, etc. Nei, kunne ikke vært moralens vokter sånn sett, nei. Anonymkode: 82b5c...9e7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #8 Skrevet 16. april 2016 Nei herregud, ingen er perfekte og alle gjør feil. Let etter det positive med folk, for alle har noe positivt å bidra med Å se ned på noen for noe de ikke får gjort noe med, sier mer om deg enn den du dømmer. Lev livet og se fremover, - failer du så er det ikke så big deal, gjort er gjort! Se fremover og prøv å lær av tidligere hendelser, men ikke døm andre Anonymkode: dd210...265
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #9 Skrevet 16. april 2016 Ja! Du kan ikke fordømme dem som personer for feilene de gjør, men du er absolutt rette personen til å si hvorfor det ikke er lurt, nettopp fordi du har gjort de samme feilene selv. Da kan det være de gidder å høre. Anonymkode: 6436b...5aa 1
Chinchilly Skrevet 16. april 2016 #10 Skrevet 16. april 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enten det er butikknasking, prøve seg på venners kjæreste, kjørt i fylla og drevet med stoff. Kan man da senere i livet dømme andre for å gjøre det samme? Anonymkode: 58150...6d6 Jeg skjønner ikke hvorfor du skal dømme noen i utgangspunktet. Du, av alle, burde jo snarere være i stand til å se at det er fullt mulig for normalt oppegående personer å av ulike grunner regelrett drite seg loddrett ut, begå kriminelle handlinger, osv osv. Hva er poenget med å dømme? Hva hjalp det f.eks deg den gang? Jeg tviler du fikk spesielt mye ut av å bli møtt slik. I stedet kan du jo bruke din egen erfaring til å grave frem litt ydmykhet og møte vedkommende med litt mer romslighet enn det som kanskje først kommer frem av innlegget ditt. Vi er alle i stand til å begå feil, - og så kan man heller skille de menneskene som facer dritten, tar konsekvensene og virkelig lærer, - kontra de som neste måned ( og måneden etter det, og måneden etter det) har klart bragden med å gjøre samme dritten en gang til. 1
Zienna Skrevet 17. april 2016 #11 Skrevet 17. april 2016 Den 16.04.2016 at 16.00, Chinchilly skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor du skal dømme noen i utgangspunktet. Du, av alle, burde jo snarere være i stand til å se at det er fullt mulig for normalt oppegående personer å av ulike grunner regelrett drite seg loddrett ut, begå kriminelle handlinger, osv osv. Hva er poenget med å dømme? Hva hjalp det f.eks deg den gang? Jeg tviler du fikk spesielt mye ut av å bli møtt slik. I stedet kan du jo bruke din egen erfaring til å grave frem litt ydmykhet og møte vedkommende med litt mer romslighet enn det som kanskje først kommer frem av innlegget ditt. Vi er alle i stand til å begå feil, - og så kan man heller skille de menneskene som facer dritten, tar konsekvensene og virkelig lærer, - kontra de som neste måned ( og måneden etter det, og måneden etter det) har klart bragden med å gjøre samme dritten en gang til. Godt svar! Hjertens enig.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #13 Skrevet 18. april 2016 3 timer siden, AmandaVI skrev: Nei, men det har ikke hindret noen enda. Så TS opplever mye sånn, er mye mislikt og folk er veldig sjalu og misunnelige? Nei, nå var jeg fordomsfull. Anonymkode: 82b5c...9e7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #14 Skrevet 18. april 2016 Nå er ikke jeg noen fan av fordømmelse i det hele tatt. Men hvis du selv gjorde noe dumt i tenårene, som en annen gjør i slutten av tyveårene, så er du ingen hykler om du reagerer på det. Anonymkode: 60ee2...2aa
AmandaVI Skrevet 19. april 2016 #15 Skrevet 19. april 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke jeg noen fan av fordømmelse i det hele tatt. Men hvis du selv gjorde noe dumt i tenårene, som en annen gjør i slutten av tyveårene, så er du ingen hykler om du reagerer på det. Anonymkode: 60ee2...2aa Folk tenker alltid en ting og sier noe helt annet. Er det så overraskende?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå