AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #1 Skrevet 16. april 2016 Sikkert noe av det særeste jeg har skrevet her inne, men i dag fant jeg en bie krabbende langs gulvet i leiligheten. Vil tro den akkurat har våknet, for den virket veldig svak. Husket å ha lest en artikkel om "førstehjelp for humler" så jeg har så langt fanget den i et glass og gitt den syltetøy og frukt å spise, men er usikker på hva jeg skal gjøre videre! Om jeg slipper den ut på denne tiden av året så fryser den vel ihjel? Kanskje det er noen biologer eller lignende her som har råd? Anonymkode: bf1be...bb6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #2 Skrevet 16. april 2016 Kan du ikke kontakte norsk birøkterlag? Anonymkode: b16d9...e0b
M1988 Skrevet 16. april 2016 #3 Skrevet 16. april 2016 Den fryser ikke ihjel nå. Her hvor vi bor er det flere bier ute allerede, og har vært det en stund. 1
Honey Dew Skrevet 16. april 2016 #4 Skrevet 16. april 2016 Forsøk å gi den litt syltetøy med sukker i. Har hatt svimete bier/vepser innendørs her også og de har kviknet til når de har blitt plassert på et fat med syltetøy. Den er nok våknet opp fra dvalen sin Steller vi godt med våre flygende venner, steller de godt med oss. Hilsen en som har blitt stukket hundreogfjerten ganger i sin iver med å hjelpe svake vepser og bier 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #5 Skrevet 16. april 2016 Hva med å trampe på den også gå videre? Eller kaste den i do? Anonymkode: d9e1a...4e8
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #6 Skrevet 16. april 2016 Husk at den trenger vann også Anonymkode: 9d5bd...148 1
Honey Dew Skrevet 16. april 2016 #7 Skrevet 16. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å trampe på den også gå videre? Eller kaste den i do? Anonymkode: d9e1a...4e8 Det er faktisk noen av oss som har empati med insekter 6
AnonymBruker 42 Skrevet 16. april 2016 #8 Skrevet 16. april 2016 (endret) Bland litt sukkervann til den. Funker for både bier, humler og sommerfÅglar Edit. Sett den i solen også ... Endret 16. april 2016 av Beeblebrox 1
Namine Skrevet 16. april 2016 #9 Skrevet 16. april 2016 Jeg er desverre veldig redd for veps, så jeg hadde nok aldri tord å prøve å hjelpe den. Men jeg syns det var utrolig søtt å lese at du prøver så godt du kan å redde den ts, tommel opp til deg! så god å lese at det finnes så gode mennesker der ute. jeg har derimot flere ganger båret edderkopper og slikt ut da, de er jeg ikke redd for. 1
Honey Dew Skrevet 16. april 2016 #10 Skrevet 16. april 2016 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...... Endret 16. april 2016 av Honey Dew
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #11 Skrevet 16. april 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å trampe på den også gå videre? Eller kaste den i do? Anonymkode: d9e1a...4e8 Gjør mot andre det du vil at de skal gjøre mot deg Anonymkode: 11ec5...dc0 4
Mis(s)Understood Skrevet 16. april 2016 #12 Skrevet 16. april 2016 Syltetøy med sukker pleier fungere, det er væske i syltetøyet også. Ellers er sukker oppløst i vann det som ofte tas hjertelig imot som dråper på et tefat, - og så setter du tefatet med bien og syltetøyet/sukkervannet ut i solen (hvis det er sol hos dere nå). Den vet hvor den bor, og vil fly hjem til kuben når den er i stand til det Mange bier omkommer når de er ute på første rekognoseringstur om våren pga temeratur (inne bikuben er det sånn ca 35 varmegrader) og sult (dersom birøkteren ikke har fôret skikkelig og godt. Våren er knipetid også for biene, det er dårlig med mat). Du er snill, TS
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #13 Skrevet 16. april 2016 1 minutt siden, Honey Dew skrev: Den kommentaren var unødvendig. Noen av oss har faktisk empati med insekter, enten du tror det eller ei. Jada, du trenger ikke si det 2 ganger. Vi fikk det med oss den første gangen. Når du lar en veps/bie stikke deg, dør den btw. Anonymkode: 6a8a5...0c4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #14 Skrevet 16. april 2016 18 minutter siden, Honey Dew skrev: Forsøk å gi den litt syltetøy med sukker i. Har hatt svimete bier/vepser innendørs her også og de har kviknet til når de har blitt plassert på et fat med syltetøy. Den er nok våknet opp fra dvalen sin Steller vi godt med våre flygende venner, steller de godt med oss. Hilsen en som har blitt stukket hundreogfjerten ganger i sin iver med å hjelpe svake vepser og bier På hvilken måte mener du de steller godt med deg da? Anonymkode: 3cbe6...d84
Honey Dew Skrevet 16. april 2016 #15 Skrevet 16. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, du trenger ikke si det 2 ganger. Vi fikk det med oss den første gangen. Når du lar en veps/bie stikke deg, dør den btw. Anonymkode: 6a8a5...0c4 Har bare sagt det en gang. En kan faktisk ikke unngå at slike små dør innimellom når en forsøker å hjelpe dem. De dør også når du tramper på dem btw
Honey Dew Skrevet 16. april 2016 #16 Skrevet 16. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: På hvilken måte mener du de steller godt med deg da? Anonymkode: 3cbe6...d84 De gir oss honning 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #17 Skrevet 16. april 2016 Så hyggelig å se at det er så mange som bryr seg. Var redd det kunne bli for kaldt ute siden temperaturen her er litt svingende nå, men da forsøker jeg med litt sukkervann og syltetøy og setter den utenfor mens det fortsatt er sol. Må forresten innrømme at om det hadde vært en veps så hadde jeg kverket den uten å nøle. Men bier liker jeg. -TS Anonymkode: bf1be...bb6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #18 Skrevet 16. april 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å trampe på den også gå videre? Eller kaste den i do? Anonymkode: d9e1a...4e8 Anonymkode: 88e80...3a9 2
Rumle Skrevet 16. april 2016 #19 Skrevet 16. april 2016 (endret) *så at det var link i HI, så da fjerner jeg denne Endret 16. april 2016 av Rumle
Honey Dew Skrevet 16. april 2016 #20 Skrevet 16. april 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hyggelig å se at det er så mange som bryr seg. Var redd det kunne bli for kaldt ute siden temperaturen her er litt svingende nå, men da forsøker jeg med litt sukkervann og syltetøy og setter den utenfor mens det fortsatt er sol. Må forresten innrømme at om det hadde vært en veps så hadde jeg kverket den uten å nøle. Men bier liker jeg. -TS Anonymkode: bf1be...bb6 Så bra. Bier er jo mye hissigere enn vepser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå