AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #1 Skrevet 16. april 2016 Jepp det har jeg. Trenger å fylle dette bedet med no fint, lettstelt, ikke-kostbare blomster og planter. Har ikke så peiling på planter som jeg skulle ønske jeg hadde. Bedet er ca 4-5 meter langt og deler av det ligger inntil berg. På vår og sommer er det solrikt og uten skygge fra 12-20. Jeg trenger tips til 5-6 fine prydbusker, blomster og planter som kan trives i dette bedet Gjerne også når dette bør plantes. På forhånd TAKK !! Anonymkode: 19379...cdb
ops2 Skrevet 16. april 2016 #2 Skrevet 16. april 2016 Hvilken klimasone er det der du bor? http://www.eplante.no/innhold/klimasonekart/ Hva mener du med prydbusker? Skal de blomstre, som roser, eller bare pent bladverk eller kanskje eviggrønn busk? Hvilket fargetema vil du ha? Du har sol så lenge som fra 12 - 20? Er det en skrivefeil? Det er jo skikkelig bra. Det er masse tøffe stauder, hosta, stormarikåpe og småhjerte er bra skyggeplanter. Hosta vokser sent de første par årene siden de må få etablert rotsystemet godt. Men så slår de til. Velger du de større hostasortene, så blir de nærmest som små busker. Hosta har ikke så imponerende blomster, men bladene er skikkelig flotte. Du kan finne blågrønne blader, grønne/gule og grønne/hvite bladvarianter på hvilket som helst hagesenter. Bonusen er at de er så tette at ugresset ikke klarer å komme til. Småhjerte sprer seg godt, den dekker ikke så bra som Hosta, men veldig bra bunndekker. Stormarikåpe har limegrønne blomster, men jeg elsker å putte inn disse i bukettene med sommerblomster. Limegrønt framhever alle andre farger. Det er også en som sprer seg og som holder ugress borte. Har du disse tre staudene, så skal det mye til for at de dør. De er skikkelig hardføre. Det som koster penger, er å kjøpe busker og stauder som trenger mye stell og så dør de hvis en ikke har tid nok til å pusle med de. Hvordan ser det ut der bedet ligger mot berg? Ligger berget bak blomsterbedet, slik at det ikke skygger? Er jorden dyp, eller er det bare noen cm dyp jord der? Hostra trenger ganske dyp jord. Stauder og busker som står ute ved hagesentrene, kan en plante så snart jorden er tint opp og varm. De er allerede vant til å stå ute, man sier de er herdet. Sommerblomster som margeritt, lobelia og slikt er det for tidlig for å plante ut. De tåler ikke å stå ute med mindre man har de i en krukke og kan ta de inn når det blir kaldt om natta. 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 Storkenebb Rozanne er fin og lettstelt. Kommer tilbake hvert år, men kommer litt sent, så det er fint å kombinere med løkblomster som blomstrer om våren. Jeg har god erfaring med krokus Ruby Giant. Anonymkode: 6ac87...f3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå