Gå til innhold

Greier ikke å glede meg...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere...

Jeg og kjæresten min gifter oss i juli-05. Vi forlovet oss i juni 2003, men bestemte oss for å vente med å gifte oss til jeg er ferdig med skolegang og kunne flytte hjem på permanent basis. Ingen av oss som var interessert i å gifte oss og så skulle jeg flytte tilbake på hybelen etterpå!

Vi gleder oss stort, og ser fram til en fantastisk dag og en fantastisk tid med mye som skal skje både før og etter.

Min kjære har en søster som er samboer med en fraskilt mann. De har vært samboere ca siden juni 2003. I helga fridde han og hun sa ja. Kjempegledelig nyhet, syns vi alle! Men...

De har plutselig bestemt seg for at det haster å få til et bryllup, så de har bestemt seg for å holde bryllup før oss. Og når jeg fikk vite det, ble jeg så ufattelig lei meg. Syns det er så dårlig gjort at de plutselig skal pushe på og skynde seg å holde sitt bryllup først. Sikkert en egoistisk tanke, men sånn føler jeg det bare.

Min kjære synes også godt de kunne ha roet seg ned, og ventet til etter vi hadde blitt gift, siden det var vi som hadde satt dato først.

Misforstå meg rett, det hadde vært helt greit om de hadde giftet seg i 2004, men når de gifter seg i samme sesong som oss, i samme kirke, med fest i samme hus, med samme slekta, da... Ja da føler jeg meg helt overkjørt! Vi hadde ALDRI valgt å legge bryllupet vårt så tett foran dem om det var de som hadde satt dato først. Det hadde vært en selvfølge å vente til de var ferdige.

Jeg greier ikke å sette ord på hvorfor dette blir et sånt kjempeproblem for meg, men dette går virkelig innpå meg. FIkk vite dette i går, og jeg har ikke sovet i natt. Bare grått og grått, vært lei meg og forbanna om hverandre.

De skjønner heller ikke hvorfor de skulle ta hensyn til oss. Og vi kan ikke ta opp dette med noen hjemme hos min kjære, fordi alle er SÅ glade for at HUN skal gifte seg.

Dette gjør så vondt, og pr i dag greier jeg ikke å kjenne noen glede over at de skal gifte seg. Syns det er så dårlig gjort å gjøre dette. De kunne ha ventet til etter juli. Nå blir vårt bryllup "enda et bryllup i sommer."

Hilsen en trist Nilla.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres skikkelig kjipt ut. Skjønner deg veldig godt jeg. Men er det noe dere kan gjøre??? Håoer det ordner seg:)

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi spurte dem i går om de ikke kunne vente til etter vi var gift, men det så de absolutt ingen grunn til. Ingen forståelse der i gården. :cry:

Skrevet

Ja, den gjesten var meg da...

Det er jo ingen regel som sier at man ikke kan gifte seg før andre, men syns det er rart å ikke skulle ha forståelse for dette jeg da. Det hadde jeg hatt!

Skrevet

Ja jeg skjønner godt at dette var et "slag i trynet". Men hva kan nå gjøres?

Enten: så holder dere fast ved datoen. Samme kirke, lokale, og flere av de samme gjestene.

Eller: Utsett til oktober. Få et bryllup med høstens vakre farger. Om høsten skjer det svært lite. De fleste har ikke noe særlig ferieplaner, og de blir kjempeglad for en fest når mørket begynner å senke seg. Dere kan ha fest i et lokale med fyr på peisen!! Og dere kan pøse på med levende lys.

Og i alle senere år, så kan dere feire dagen uten at den kolliderer med andres bryllup/ferie. Og dere kan får rimelige turer rundt i Europas mange romantiske storbyer. Når det ikke er for varmt, og dere kan nyte høsten i Roma, Praha, Paris (Jeg reiser dit på fredag!!! 19 grader!! :) )

Jeg angrer aldri på at vi valgte oktober. Helt fantastisk. Så kunne søsteren min ta juni (samme år). Det ble to vidt forskjellige bryllup.

Uansett hva dere finner på, så håper jeg at dette ikke ødelegger gleden ved planleggingen. Se mulighetene du har. De er ikke få! :wink:

(Også få jo du den flotteste brudgommen. Eller hva?)

Skrevet

Det er interessant å få vite hvordan du ser på dette fra ditt ståsted, for vi hadde motsatt problemstilling: Vi kunne valgt å gifte oss i sommer, men da skulle brudgommens bror gifte seg og vi ville ikke ta fokus bort fra dem. To bryllup på en sommer i en liten søskenflokk ville automatisk tatt fokus litt bort fra vårt eget bryllup også tror jeg.

Ikke lett å gi råd til deg her. Liknende problemstillinger kan dukke opp igjen, f.eks når det ene paret får sitt første barn... Men slikt er jo selvsagt vanskelig å styre. Skjønner at du er frustrert, men er det mulig at dette kan snus til noe positivt, f.eks ved at du og svigerinnen din koser dere med bryllupsforberedelsene sammen?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Når skal de egentlig gifte seg? for du sier bare at det er i samme sesong som dere

Skrevet

Vi var i nesten samme posisjon i fjor. Satt egentlig bryllupsdatoen til august 05, men så snakket søsteren min om at de kanskje skulle gifte seg den samme sommeren. De ville da tatt i juli. Vi har familie som bor på vestlandet og det ville blitt vanskelig for dem å komme bortover to ganger på så kort tid. + alle følelsene som er nevnt over her.

Misforstå meg ikke, jeg er kjempeglad for at søsteren min har funnet samboeren og gleder meg stort til de en gang skal gifte seg! Men jeg følte at det ble for tett imellom. Så vi valgte å fremskynde vårt bryllup. Valget falt på nyttårsaften, da blir det to helt forskjellige bryllup for de gjestene som kommer i begge. Og vi kan hjelpe hverandre med tingene som skal ordnes uten å stresse med vårt eget samtidig.

Alt i alt passet dette best for oss. Hva som passer best for dere må dere avgjøre. Men jeg var i høstbryllup i fjor, til søsteren til sambo, og det var et flott bryllup, med helt andre farger enn de fleste bruker på sommeren, og det var flott å få en sånn fest på høsttiden også!

Skrevet

Flytt bryllupet til uken før deres. :sjarmor:

Gjest Tari ikke innlogget
Skrevet

Jeg forstår godt hva du mener, jeg ble til og med litt lei meg for at samboeren til søsteren min fridde rett oppunder bryllupet vårt jeg og annonserte det til alle....

Skikkelig smålig, jeg vet, men likefullt ble jeg lei meg.

(skal være forlover da så de er tilgitt :sjarmor: )

Håper dere finner en løsning dere kan være fornøyde med!

Skrevet

Jeg hadde reagert på akkurat samme måte som deg - og SÆRLIG når det er snakk om samme kirke, samme festlokale og samme tid på året...

Jeg syns rett og slett det er ganske frekt gjort - og jeg skjønner ikke at ikke de har forståelse for at det blir feil! :klø:

Syns egentlig ikke dere burde være de som flytter bryllupet - og om dere gjør det, så syns jeg dere skal være veldig klare på hvorfor dere gjør det!

Og som Elle Melle sier - flytt det GJERNE til uka før deres bryllup! :wink:

K

Skrevet
Flytt bryllupet til uken før deres. :sjarmor:

Jeg er så enig! Fortell din søster den glade nyheten, og se reaksjonen. Tenker pipa får en annen lyd :sjarmor:

Så utrolig dårlig gjort.....

Jeg og min mann satte dato 17 mnd frem i tid, og jeg ga klar beskjed til mine nærmeste at nå var det bare å holde seg i skinnet frem til etter vårt bryllup. Jeg hadde blitt utrolig såret dersom noen valgte å "blande" seg borti vår store begivenhet.

Til gjengjeld er jeg den som nå går og maser, vil så gjerne at de skal gifte seg..... :ler:

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Jeg forstår godt reaksjonen din. Jeg hadde nok følt det samme selv. Håper iallfall at det går bra med deg og din kjære.

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt at du ble lei deg. Det grenser til å ikke se andres behov enn sine egne når din egen søster sniker seg inn like før dere på denne måten.

Skrevet

Vet hvordan du har det... :trøste:

Vi var i samme situasjon. ikke lenge etter at vi hadde annonsert at vi skulle gifte oss, så kom den samme nyheten fra min søster. Ble skikkelig forbanna. Mente at det burde gå an å vente kanskje ett år, stille seg i køa på en måte. Men nei da. Endte med at vi trakk oss tilbake og drøyde ett år. Kunne jo ikke akkurat nekte de å gift seg heller... Men uansett ; utrolig irriterende og fullstendig respektløst. :kjempesinna:

Skrevet
Jeg skjønner veldig godt at du ble lei deg. Det grenser til å ikke se andres behov enn sine egne når din egen søster sniker seg inn like før dere på denne måten.

Det var visst svigerinnen hennes - altså søsteren til mannen - som skulle gifte seg. Ikke hennes egen søster. Men kjedelig uansett...

Skrevet

uff, ja det er ikke enkelt!

I går gikk jeg hjem fra skolen og bare gråt og gråt. Syns dette er så urettferdig. Det er sikkert egoistisk, men jeg syns det er dårlig gjort å skulle lure seg inn i det som er VÅR tid og VÅr "greie". Hadde det vært omvendt hadde vi ALDRI tenkt tanken på å snike oss inn foran de på dette viset!

Men jeg snakka med kjæresten min i går kveld, i 2 timer, og vi finner ut at det ikke er noe vi kan gjøre med det. De får bare glede seg til å ha bryllup i tidlig april, men teleløys, gjørme i kjolen, nakne trær og bare en og annen hestehov. Så kan de bare ha det så godt!

OG alle de feil som de gjør, kommer ikke vi til å gjøre.

Det som gjør dette til så stor en sak for meg, er at vi bor på gården hans, og tett innpå svigermor, og søstrene hans når der hjemme, temmelig ofte fordi de er lærere og har mye fri. (Dessuten er storesøster singel, og er jo desto mere hjemme da.) De siste to månedene har vi ikke hatt noen egen leilighet (Kårleiligheten) fordi alt er under oppussing med tanke på at vi skal ha hovedleiligheten fra neste år. Derfor bor vi for tiden sammen med dvigermor, og det er tøft!! Svigermor er snill og grei hun, men jeg takler ikke at det er noen som har oversikt med absolutt ALT vi gjør. Skal vi ha privatliv, må vi ty til soverommet!

Og å få denne bomben på toppen, det var det siste jeg/vi trengte. Dette skulle være noe bare vi skulle gjøre nå. Det blir jo selvsagt vårt eget løp nå også, men... Det blir allikevel noen andre som gjør dette samtidig med oss, og det var ikke en del av planen!

Nå skal det også sies at svigerfar sitter på sykehjem etter hjerneblødning, og hun vil skynde seg å gifte seg sånn at det er større sjanse for at han skal få oppleve bryllupet. Men svigerfar har bodd på hjemmet i FIRE år, uten at noe har skjedd. Skal man da anta at han plutselig ikke skal leve etter juli05 da? Syns det blir litt rart.

Og samboeren til søstera, altså han som fridde, satt hjemme hos oss i februar og sa at han ikke trodde på ekteskapet, og at dersom hun skulle bo sammen med han, ville hun forbli en ugift kvinne. Så frir han plutselig og kan ikke vente med å bli gift! De spør ikke engang, de ser ikke noe problem med å gjøre dette. ÅÅÅÅÅH, jeg blir så frustrert!!!

Han er den mest arrogante fyren jeg vet om, og ha ner nesten 20 år eldre enn meg, og ser på med som en liten drittunge. Hver gang han er på besøk hjemme hos oss på gården, må vi klistre på oss et smil og prøve å virke hjertelige ovenfor ham, fordi han tross alt er sammmen med søstera, men han er direkte arrogant og overlegen. Og kjeder han seg, gjør han ingenting for å skjule det. Syns han det du sier er uinteressant, gjær han det HELT tydeligat du er uinteressant for han.

Ja, nå bruker jeg visst KG på å få ut en god del frustrasjon m.m. Men det må bare ut! Jeg tror nemlig at dersom denne karen hadde vært mer tolerant og forståelsesfull så hadde han automatisk tenkt: Så skjønt at hun sa ja, det blir så bra et bryllup, men vi må selvsagt vente til etter de andre er ferdig med sitt bryllup, siden de var først ute.

Men nei da!!

Skrevet

Bra at Kg finnes så man kan få ut litt frusterasjon!

Litt av en situasjon du har kommet opp i...

Håper dere klarer å fokusere på bryllupet deres og blåse i søsterens bryllup framover!

K

Skrevet

Er det i April og dere skal i Juli??? :o Da må jeg innrømme at jeg ikke ser annet problem enn at du ikke fikk planlegginga helt for deg selv. At de rusher bryllupet sitt for å holde god nok avstand til deres er deres problem. Det vil jo bli to totalt ulike bryllup. Er det en grunn til at de ønsker så raskt bryllup (små i vente??). Det kan jo være at det ikke passer dem å ha bryllup om høsten (av en eller annen grunn). Syns jo at de har tatt ganske mye hensyn ved å legge datoen såpass mye tidligere. Da kommer dere jo ikke oppi hverandre. Ta det som en del av forberedelsen.

Og det din kommende svoger har sagt tidligere har man jo hørt fra så mange før. (Kan jo være han sa det for å få henne fra å mase, og for at det frieri skulle komme som en hyggelig overraskelse og ikke "forventet". Kjipt at han er så arrogant.

Får håpe at hans familie også vil dele bryllupsplanlegging med deg, slik at du slipper å oppleve at bare hennes bryllup er stas. Særlig siden dere bor "oppå" hverandre.

Skrevet

Ja, jeg er til dels enig med deg. Det hele ble litt greiere når de faktisk skal prøve å legge det til april. Kommer ikke til å gjøre noe ovenfor de for å uttrykke min frustrasjon på noe vis.

Synes fortsatt at det er rart at de må skynde seg sånn, men... Sånn er ståa, og jeg er fullstendig uenig, men det er ikke noe jeg/vi kan gjøre noe med. (Selv om det ikke hadde blitt slik om det hadde vært opp til meg. Men det er det jo ikke.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...