Gå til innhold

Bør jeg gi meg? Omsorgsavtale som blir ødelagt av en 3. part.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg og eksen har en sønn på 13 år, i ettertid fikk han samboer og de fikk en sønn de også. Samarbeidet gikk helt supert! Vi deler 50% og har igrunn aldri hatt noen problemer.

Nå har disse to gjort det slutt og hans "nye" eks nekter han å ha sønnen sin 50% (økonomisk agenda), ikke mitt problem. Problemet mitt er at hun nekter å spørre arbeidsplassen sin om hun kan bytte kveldsvakter i helgene, dvs at hun ønsker at han skal ha guttene motsatt helg av hverandre.

Jeg har bedt han dra på familievernkontoret og ordne opp, for allerede eksisterende ordning bør være hovedprioriteten. Hun på sin side har planen klar og truer med at hun vil si at han har slått deres felles barn på familievernkontoret selv om det ikke er sant; for at han skal miste samvær og omsorg. Såklart vil han ikke dra ditt når hun truer med slikt!

Jeg er så frustrert og sint over at dama mener at JEG må endre på min avtale, jeg har ikke noe med disse to å gjøre? Samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor hun vil straffe barna, det var henne som ønsket å gå (Han ville ikke ha flere barn og da ville hun ikke fortsette forholdet).

Ender vel med at jeg taper i denne kampen fordi jeg elsker sønnen "min"... Jeg vil han skal fortsette med å ha lillebror i livet sitt mer enn 1 dag annen hver uke.
Jeg er redd for at hun vil sette igang nye problemer hvis hun først får vilja si!

Jeg vil ikke innblandes, men nå gjør hun nettopp dette! Hva ville dere gjort?

Anonymkode: c5da3...0b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør om du kan få en egen samtale med de  på familievernkontoret og forklar hvordan situasjonen er, som du har gjort her. Spør de da hva du eventuelt kan gjøre, dette trenger jo ingen å vite om utenom du!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Reist på familievernkontoret og sagt at ho truer med å si at han slår ungen om hun ikke får vilja si. På den måten er dere to som underbygger påstanden om at hun er villig til å lyve om så fæle ting. 

Anonymkode: 21aec...81a

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor ikke bare bytte helg? Har du noen grunn til å ikke ville det? For meg virker det som du bare er vanskelig av prinsipp, det er lov å være litt pragmatisk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvorfor ikke bare bytte helg? Har du noen grunn til å ikke ville det? For meg virker det som du bare er vanskelig av prinsipp, det er lov å være litt pragmatisk.

Sannsynligvis fordi de har en avtale som passer greit sånn som den er og det ikke finnes noen god grunn til å forandre den, og fordi at de to barna er søsken og fortjener å få være i hverandres liv.

Anonymkode: 71dbc...0f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg byttet uke senest for 2 år siden fordi de to til sammen ønsket dette. :) Jeg er langt fra vanskelig, men ja; ukene passer best slik de er nå.
Jeg kan jobbe hjemmefra i ferier og det kan ikke eksen. Grunnet dødsfall av flere av de eldre i hans familie har han ikke fler enn meg og støtte seg til, og hennes foreldre ønsket kun å passe deres felles barn i ferier.
Der har du en av grunnene til at jeg har fleste ferieuker og feriedager i nåværende avtale.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg byttet uke senest for 2 år siden fordi de to til sammen ønsket dette. :) Jeg er langt fra vanskelig, men ja; ukene passer best slik de er nå.
Jeg kan jobbe hjemmefra i ferier og det kan ikke eksen. Grunnet dødsfall av flere av de eldre i hans familie har han ikke fler enn meg og støtte seg til, og hennes foreldre ønsket kun å passe deres felles barn i ferier.
Der har du en av grunnene til at jeg har fleste ferieuker og feriedager i nåværende avtale.

Wow, en endring på to år, det høres jo grusomt ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan bytte helg, hva har ferier med det å gjøre?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Wow, en endring på to år, det høres jo grusomt ut.

Endring for 2 år siden sist ja. 

30 minutter siden, Tekopper skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan bytte helg, hva har ferier med det å gjøre?

Det å bytte fredag skjer ikke, det har vi prøvd og det var ikke noe som fungerte for noen av oss. Ved bytte må hele uka byttes på.
Ingen av oss tar fri i vinter-, påske- og høstferien.. Barnet må være et sted.

Må legge til at pappaen her ikke egentlig ønsker å bytte uke og synes selv at det er uendelig frekt av henne å kreve at jeg må irettesette meg etter hennes ønsker. Jeg og eksen er enige, det er 3. parten som er vanskelig.

• Liker 1
Skrevet

Hva denne eksen kommer med av beskyldninger på familievernkontoret betyr lite, de har uansett ingen maktmidler. dessuten er de fleste som jobber der såpass feige at de uansett ikke tar standpunkt til noe som helst. 

Hvis jeg var faren her så hadde jeg bare ikke gitt meg ifht å bytte uker. Hennes trusler virker jo bare så lenge han lar de gjøre det. 

• Liker 2
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Jwg synes også dette var forvirrende å forstå. Du drar inn ferier og helligdager, mener du at hun vil at sønnen din skal være til far da ettersom det er da han kan se lillebroren sin? Hun vil nekte ham 50/50, og han går med på det fordi hun truer med å lyve?  (Om barnet går/har gått i BHG/skole kan de også involveres for å avkrefte mistanke om vold..) - uansett så betyr jo dette at det minste barnet vil være sjeldent hos far. Så din sønn vil uansett se lite til lillebroren sin, som selvfølgelig er trist. Men om det som står i din ende er at du endrer uker som skal til for at de får se hverandre mer, hvorfor ikke gjøre det?  Hva taper du på det sånn i det lange løpet, er det jeg ikke helt forstår?  

Skrevet

Uansett hva den eksen truer med å si på familiekontoret så bør far absolutt møte opp. Møter han ikke så blir det skrevet på meklingsattesten og drar hun den til retten så stiller han med dårlige kort.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Sulosi skrev:

Uansett hva den eksen truer med å si på familiekontoret så bør far absolutt møte opp. Møter han ikke så blir det skrevet på meklingsattesten og drar hun den til retten så stiller han med dårlige kort.

Dette stemmer ikke. Dersom den ene parten kaller inn til mekling fordi man ønsker meklingsattest, så noteres det om den andre ikke møter. Men går saken til retten betyr det null og niks om den ene eller andre eller begge ikke møtte. Dessverre kan man sikkert mene, men sånn er realiteten.

I dette tilfellet høres det heller ikke ut som om rettssak er tema, det har kun vært nevnt at man kan møtes på familievernkontoret for å forsøke å løse en bestemt sak. Men mor ønsker altså ikke å møtes der, og forsøker med utpressing for å unngå det. Far kan be om møte på familievernkontoret og inviterer mor til å delta, men verken han eller familievernkontoret kan tvinge henne til å møte om hun ikke vil. Og det vil heller ikke få noen konsekvenser for noe som helst.

I denne konkrete saken mener jeg far bare må stå på sitt, begrunnet med ordningen han allerede har for ett av sine barn.

AnonymBruker
Skrevet

Så mange feige mannfolk som ikke står opp mot disse kjerringer. Dritt i hva hun eksen sier TS. Har hun sagt dette verbalt eller skriftlig? Hvis jeg var han ville jeg har tatt opp disse samtalene som bevis. Disse fedre må slutte å gi disse damene ballene sine og KJEMP FOR BARNA! 

Anonymkode: 9b1ac...dd5

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av oss tar fri i vinter-, påske- og høstferien.. Barnet må være et sted.

Men barnet er 13 år? Er ikke trettenåringer alene hjemme når foreldrene jobber i feriene?

Skrevet

Det at hun truer med å si han har slått barna for å få vilja si er utpressing. Dette er ulovlig og mannen kan anmelde henne for det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dette var veldig forvirrende. Men jeg heier på å være litt fleksibel og ikke gå i forsvar. Det er tross alt ungene det handler om. Jeg tenker også, at siden denne nye exen har fungert bra som stemor for barnet ditt, noe du sier. Hun har vært en voksen person for ham i flere år 50% av tiden, så er det viktigste nå at barna er brødre og at far og du får til et samarbeid også så det blir bra for den minste og storebror og far.
Ja, det er mulig nye ex er vanskelig, men man vinner absolutt ingen ting på å krangle. Jeg ville ha gjort det jeg kunne for å få dette til å fungere.

Anonymkode: bf5c0...8e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår HI slik at dersom TS går med på å bytte uker slik den nye eksen vil, så vil de to brødrene se svært lite til hverandre.

Jeg synes du skal kommunisere tydelig at du ikke ønsker å bytte fordi brødrene da får sett svært lite til hverandre. Når hun lager så mye drama hadde jeg vært veldig skeptisk til å være grei og fleksibel. Tenk bare på hva hun kan finne på neste gang? 

Kan faren kanskje forsøke å ta skjult opptak av at den nye eksen sier at hun skal lyve om at han har slått barna? Dette ville jeg ikke brukt  eller sagt noe om før hun faktisk har gått til det skrittet å anmelde han og at den anmeldelsen tas seriøst. 

Anonymkode: 3e1da...58b

AnonymBruker
Skrevet
Den 16.4.2016 at 2.50, Raven.WritingDesk skrev:

Jwg synes også dette var forvirrende å forstå. Du drar inn ferier og helligdager, mener du at hun vil at sønnen din skal være til far da ettersom det er da han kan se lillebroren sin? Hun vil nekte ham 50/50, og han går med på det fordi hun truer med å lyve?  (Om barnet går/har gått i BHG/skole kan de også involveres for å avkrefte mistanke om vold..) - uansett så betyr jo dette at det minste barnet vil være sjeldent hos far. Så din sønn vil uansett se lite til lillebroren sin, som selvfølgelig er trist. Men om det som står i din ende er at du endrer uker som skal til for at de får se hverandre mer, hvorfor ikke gjøre det?  Hva taper du på det sånn i det lange løpet, er det jeg ikke helt forstår?  

Barnet på 13 år taper på begge ordningene. Det at jeg nevner at hun ikke ønsker 50% ordning var egentlig bare for å få frem at hun selv er lite fleksibel/interessert i samarbeid, hun vil feks heller at barnet er hos besteforeldrene i stedet for pappaen sin når hun må jobbe (hun minster penger på at pappa får utvidet samvær). Akkurat den kampen legger jeg meg ikke det minste bort i, det er en avtale mellom dem.
Trusslene kommer i forbindelse med at megling blir tatt opp, hun ønsker ikke å dra på et slikt møte og hun vet sikkert også innerst inne at hun vil tape på et slikt møte.

Jeg får ferier fordi det passet eksen min best, men ja, i teorien er det ikke noe problem for meg å bytte uker. Eneste konsekvensen av dette vil bli at jeg i perioder har sønnen vår 3 uker av gangen når det er disse ukeferier. Så rent teoretisk vil pappaen tape samvær med sin eldste sønn ved bytte av ukene.

Den 16.4.2016 at 9.04, AnonymBruker skrev:

Så mange feige mannfolk som ikke står opp mot disse kjerringer. Dritt i hva hun eksen sier TS. Har hun sagt dette verbalt eller skriftlig? Hvis jeg var han ville jeg har tatt opp disse samtalene som bevis. Disse fedre må slutte å gi disse damene ballene sine og KJEMP FOR BARNA! 

Anonymkode: 9b1ac...dd5

Hun har sagt det pr tlf, og såklart fortalt det til besteforeldrene også slik hun vet at hun har noen som støtter henne selv om de ikke har vært til stede. De er villige til å juge i massevis, så det hadde helt klart vært moro å meldt dem inn til skatteetaten. ;)

Den 16.4.2016 at 9.04, litle_my skrev:

Men barnet er 13 år? Er ikke trettenåringer alene hjemme når foreldrene jobber i feriene?

I utgangspunktet så er han stor nok i massevis til å være alene hjemme i ferier, han liker det bare ikke og synes det er mye greiere å ha en voksen i hus. Det er jo ikke slik at jeg og mannen min sitter og ser på han og følger med på hver bevegelse gutten tar, vi sitter da typisk på kontoret og jobber.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår HI slik at dersom TS går med på å bytte uker slik den nye eksen vil, så vil de to brødrene se svært lite til hverandre.

Jeg synes du skal kommunisere tydelig at du ikke ønsker å bytte fordi brødrene da får sett svært lite til hverandre. Når hun lager så mye drama hadde jeg vært veldig skeptisk til å være grei og fleksibel. Tenk bare på hva hun kan finne på neste gang? 

Kan faren kanskje forsøke å ta skjult opptak av at den nye eksen sier at hun skal lyve om at han har slått barna? Dette ville jeg ikke brukt  eller sagt noe om før hun faktisk har gått til det skrittet å anmelde han og at den anmeldelsen tas seriøst. 

Anonymkode: 3e1da...58b

Det er den omvente situasjonen, hvis jeg ikke "gir" meg og bytter hele uka så får de ikke sett hverandre like mye.

Jeg er svært bekymret for hva hun vil finne på neste gang, det har allerede vært flere små episoder som tilsier at hun tenker minimalt på annet enn at yngstemann skal være hos henne 100% og økonomi..

AnonymBruker
Skrevet

Er dette ting du har hørt henne si, eller ting exen din forteller deg?

Anonymkode: d594b...e25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...