Gå til innhold

Hva slags joggesko?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jogger mest på grus. Bør jeg kjøpe asfalt-, pigg-, lettvekt- eller terrengsko? Det er kun de fire mulighetene jeg har når jeg ser på G-Sport sine sider. 

Anonymkode: cd85e...7d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper alltid de billigste ASICSene. De koster vanligvis under 300. Vanlige joggesko. Pigg eller asfaltsko høres helt feil ut og terrengsko er for tunge og har irriterende mye støtte.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg kjøper alltid de billigste ASICSene. De koster vanligvis under 300. Vanlige joggesko. 

Hva heter de? Funker de på grus? Er de gode? 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter de? Funker de på grus? Er de gode? 

https://www.gsport.no/produkt/113499/asics-gel-fujiattack-3-loepesko-dame

Disse feks, de har litt forskjellige navn, men de er helt like så vidt jeg kan se. Jeg synes de er de mest komfortable. Og å kjøpe billig er greit fordi da kan jeg løpe gjennom gjørme og søledammer. 

Har aldri sett noen fordel av dyrere joggesko, de er vanligvis slitte etter noen få måneder uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

https://www.gsport.no/produkt/113499/asics-gel-fujiattack-3-loepesko-dame

Disse feks, de har litt forskjellige navn, men de er helt like så vidt jeg kan se. Jeg synes de er de mest komfortable. Og å kjøpe billig er greit fordi da kan jeg løpe gjennom gjørme og søledammer. 

Har aldri sett noen fordel av dyrere joggesko, de er vanligvis slitte etter noen få måneder uansett. 

Herresko da? Er det egentlig noen forskjell på herre- og damesko, foruten størrelsen samt at noen av dameskoene er rosa?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herresko da? Er det egentlig noen forskjell på herre- og damesko, foruten størrelsen samt at noen av dameskoene er rosa?

https://www.xxl.no/asics-gel-xalion-3-lopesko-herre/p/1109810_1_style

https://www.xxl.no/asics-gel-xalion-2-lopesko-herre/p/1097824_2_style

De var dyre nå. Men hvis du leter litt kan du nok finne de billigere. Tror mine heter ASICS GEL 7 eller noe. Men de endrer navnene oftere enn de endrer skoene (virker som det er fargene som endrer seg og ikke designet).

Tviler på at det er noen store forskjeller på damesko og herresko utover farger og størrelser, men jeg har ikke prøvd. Kan forsåvidt teste om et par måneder når dette parret blir utslitt.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

https://www.xxl.no/asics-gel-xalion-3-lopesko-herre/p/1109810_1_style

https://www.xxl.no/asics-gel-xalion-2-lopesko-herre/p/1097824_2_style

De var dyre nå. Men hvis du leter litt kan du nok finne de billigere. Tror mine heter ASICS GEL 7 eller noe. Men de endrer navnene oftere enn de endrer skoene (virker som det er fargene som endrer seg og ikke designet).

Tviler på at det er noen store forskjeller på damesko og herresko utover farger og størrelser, men jeg har ikke prøvd. Kan forsåvidt teste om et par måneder når dette parret blir utslitt.

Greia er at jeg har størrelse 39, og som regel finnes det ikke herresko mindre enn størrelse 41 i butikkene. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Greia er at jeg har størrelse 39, og som regel finnes det ikke herresko mindre enn størrelse 41 i butikkene. 

De koster 300-400 kroner, jeg ville bare kjøpt et par og prøvd. Hvis du kan vente en måned eller to kan jeg teste for deg. 

• Liker 1
Skrevet

Du bør ikke kjøpe billigste variant som foreslås over her. Gå i en butikk med egen skoavdeling (typ g-max/xxl). Alle sko er for ulike formål og hvilke føtter du har. F.eks om du har overpronasjon vil en av disse billigvariantene være helt feil og kan gi belastningsskader. Spør på butikken og få de til å se på føttene dine før de anbefaler en sko. Her kan de også forskjell på mengdesko (til langdistanse, jogging osv), sko for styrketrening, intervalløp osv. Det er ikke rart den over må ha nye sko etter få mnd når hun kjøper helt gale sko. 

Hilsen fysioterapeut!

Skrevet
Et øyeblikk siden, Snopeguri skrev:

Du bør ikke kjøpe billigste variant som foreslås over her. Gå i en butikk med egen skoavdeling (typ g-max/xxl). Alle sko er for ulike formål og hvilke føtter du har. F.eks om du har overpronasjon vil en av disse billigvariantene være helt feil og kan gi belastningsskader. Spør på butikken og få de til å se på føttene dine før de anbefaler en sko. Her kan de også forskjell på mengdesko (til langdistanse, jogging osv), sko for styrketrening, intervalløp osv. Det er ikke rart den over må ha nye sko etter få mnd når hun kjøper helt gale sko. 

Hilsen fysioterapeut!

Hvor mange prosent har overpronasjon? Hvis det er noe galt med pronasjonen din går du en podiatrist, ikke til en 19åring som jobber på G-Sport. 

Joggesko fungerer bra til jogging, selv de billige. En nittenåring som jobber deltid på en sportsbutikk er ikke kvalifisert til å diagnostisere eller gjøre noe med feil på føtter. Og de fleste av oss har overraskende nok helt normale føtter og kan bruke normale billige sko.

Mengdesko må være det dummeste konseptet jeg vet om. Mer demping har ingen effekt, det er som å putte ett egg i en ovnshanske og slå den med en hammer, det har ingen effekt.

Jeg foretrekker å bruke 4 par sko i året framfor å måtte holde meg til stier og unna gjørme og hardt terreng. Terrengsko har alt for mye støtte og det fører til at jeg får mindre muskler i anklene, noe som kan føre til skade. Jeg vil ha minst mulig demping, minst mulig drop, og minst mulig støtte. Men der tar jeg en avveing mot pris, jeg vil ha sko som ikke begrenser meg, når de koster 300 kan jeg omså bytte de ut etter den første turen.

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jogger mest på grus. Bør jeg kjøpe asfalt-, pigg-, lettvekt- eller terrengsko? Det er kun de fire mulighetene jeg har når jeg ser på G-Sport sine sider. 

Tror du har postet dette på feil underfoum.

Skrevet
9 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Hvor mange prosent har overpronasjon? Hvis det er noe galt med pronasjonen din går du en podiatrist, ikke til en 19åring som jobber på G-Sport. 

Joggesko fungerer bra til jogging, selv de billige. En nittenåring som jobber deltid på en sportsbutikk er ikke kvalifisert til å diagnostisere eller gjøre noe med feil på føtter. Og de fleste av oss har overraskende nok helt normale føtter og kan bruke normale billige sko.

Mengdesko må være det dummeste konseptet jeg vet om. Mer demping har ingen effekt, det er som å putte ett egg i en ovnshanske og slå den med en hammer, det har ingen effekt.

Jeg foretrekker å bruke 4 par sko i året framfor å måtte holde meg til stier og unna gjørme og hardt terreng. Terrengsko har alt for mye støtte og det fører til at jeg får mindre muskler i anklene, noe som kan føre til skade. Jeg vil ha minst mulig demping, minst mulig drop, og minst mulig støtte. Men der tar jeg en avveing mot pris, jeg vil ha sko som ikke begrenser meg, når de koster 300 kan jeg omså bytte de ut etter den første turen.

Du er helt på bærtur. Det finnes omtrent like mange fotstillinger som det finnes fingre på en hånd. Om du ikke har fått skader eller feil fotstilling, kommer du til å få det. 40% normalpronerer, 50% overpronerer og 10% underpronerer. Jeg har heller ikke fått mindre muskleri ankelen.av terrengsko. Ikke kjenner jeg noen som har gjort det heller.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Her viser du jo at du ikke har peiling,  mine terrengsko er det paret jeg har med minst demping (fordi det ikke trengs i terrenget), lite drop og relativt lite støtte (men noen har mer støtte til anklene, rett og slett fordi noen trenger det). Terrengsko er ikke det samme som tur- eller fjellsko, mine er lette, gir godt feste og er desidert de beste i terrenget, men jeg ville ikke brukt dem om jeg kun skal løpe på grus. Da kjenner man underlaget for godt.

Anonymkode: 500a1...8a5

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her viser du jo at du ikke har peiling,  mine terrengsko er det paret jeg har med minst demping (fordi det ikke trengs i terrenget), lite drop og relativt lite støtte (men noen har mer støtte til anklene, rett og slett fordi noen trenger det). Terrengsko er ikke det samme som tur- eller fjellsko, mine er lette, gir godt feste og er desidert de beste i terrenget, men jeg ville ikke brukt dem om jeg kun skal løpe på grus. Da kjenner man underlaget for godt.

Anonymkode: 500a1...8a5

Noen terrengsko har alt for mye støtte til anklene. Og det er jo greit dersom du skal på en skogstur og ikke er vant til terrenget. Men jeg synes det er mye bedre å trene seg opp til å ikke trenge det, da må man starte roligere i nytt terreng. Kroppen er laget for å løpe, sko er ikke avgjørende, men man kan selvsagt ikke plutselig bytte terreng uten å trene seg opp. Det er da man sliter.

6 timer siden, OPIgirl skrev:

Du er helt på bærtur. Det finnes omtrent like mange fotstillinger som det finnes fingre på en hånd. Om du ikke har fått skader eller feil fotstilling, kommer du til å få det. 40% normalpronerer, 50% overpronerer og 10% underpronerer. Jeg har heller ikke fått mindre muskleri ankelen.av terrengsko. Ikke kjenner jeg noen som har gjort det heller.

Jeg er frisk og mennesker er skapt for å løpe. Jeg kan omså løpe barfot og det vil gå helt fint, men jeg er redd for glass og slikt så jeg begrenser barfotturene mine.

Hvordan måler du om du har mer eller mindre muskler i anklene enn du ville hatt uten sko?

• Liker 2
Gjest Dwight
Skrevet

Sko er ikke sko. Sånn er det bare. Du må ha en sko som passer til dine ben, men det betyr ikke at du må ut med så mye penger. En dyr og en billig sko skal vare like lenge, men du risikerer mer skade med en billig sko, det er mer komfortabel med en dyrere (som passer til foten din), dyrere sko har bedre temping osv som endrer hele løpingen din. Når du i tillegg skal løpe på hardt underlag så må du vite at hele kroppen din bæres på disse stegene, dårlige sko påvirker ikke bare beina men også legger, hofter, rygg, nakke osv :) 

AnonymBruker
Skrevet

Dyre sko er ikke alltid best. Mine beste kostet 600 kr og jeg får aldri vondt når jeg løper i dem. 

Anonymkode: 8e1fb...26a

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg er enig. Har fått spesialtilpassede såler som jeg legger i de Asics-joggeskoene som passer meg best. Og det er ikke nødvendigvis de dyreste, så det bruker jeg ikke ekstra penger på. Har prøvd sko for overpronasjon og fått j**** vondt av det. 

Gjest Dwight
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dyre sko er ikke alltid best. Mine beste kostet 600 kr og jeg får aldri vondt når jeg løper i dem. 

Bare her er det stor forskjell på 300kr og 600kr. Det finnes flere prisklasser enn bare "billigst" og "dyrest". Modellen jeg liker best koster ca 1000, mens toppmodellen koster 1800. 

AnonymBruker
Skrevet

Minimalistiske sko! Minst mulig demping og støtte. Da bruker du beina og resten av kroppen til å dempe, og trener opp musklene i beina til å støtte/holde balansen. Jeg har alltid hatt problemer med knær og rygg, men med "barfotsko" løper jeg på forfoten og er skadefri.

Anonymkode: 5c217...3f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...