AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #1 Skrevet 15. april 2016 Jeg har et lite "problem" med ei venninne som jeg har kjent i et halvt års tid. Hun er snill og grei, men hun krever så mye! Hun vil finne på noe hver eneste dag, og jeg har egentlig ikke energi til å være sosial hver eneste dag, og tilegg har jeg andre venner som jeg også ønsker å tilbringe tid sammen med. Venninnen min sliter veldig for tiden, og jeg vet at hun ikke har så mange andre venner, så det gjør vondt å avvise henne, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre? Og når hun spør om vi skal treffes vil hun gjerne tilbringe helde dagen/kvelden med meg, spør om jeg vil overnatte osv. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, har sagt nei ganske mange ganger nå, foreslått heller at vi kan gå en liter tur, eller bare dra en tur på kafe, men får nye forespørsler hele tiden likevel. Jeg er en person som trenger mye alenetid og kjenner at jeg er så utrolig sliten for tiden, jeg studerer og føler at det er litt krevende for tiden, så jeg har behov for å slappe av når jeg kommer hjem fra skolen og trenger å hente meg inn i helgene. For meg er det egentlig nok å være sosial en gang i uka... Anonymkode: 1cf6a...6df
M1988 Skrevet 15. april 2016 #2 Skrevet 15. april 2016 Kanskje finne en unnskyldning? Si at du har så masse skolearbeid så du kan nok ikke være sosial mer enn en dag i uka, kanskje?
-Ishtar- Skrevet 15. april 2016 #3 Skrevet 15. april 2016 Heisann! tror det er lurt å være så tydelig som mulig, si ja når du kan og det passer (og du vil) og si nei når det ikke passer. Når du sier nei 6 ganger på rad og forklarer det med at du har lyst til å slappe av alene, være med andre venner og behøver å fokusere på studier osv så bør hun respektere det. Dette vennskapet går begge veier og det er viktig at du setter grenser, for din egen skyld. Ikke gjør henne den utjenesten med å gi etter i ett sett til du blir så lei og irritert på henne at du ikke orker vennskapet i det hele tatt. Om du føler på det å si nei så ville jeg tenkt på det slik: du hjelper henne ved å "oppdra" henne til å bli litt mer sosialt intelligent og til å skjønne at i en hektisk hverdag med jobb/ studier/ barn så er det INGEN som har tid til venner hver dag. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå