AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #1 Skrevet 15. april 2016 Har lyst til å kjøpe noen fine blomster å ha ute. Hvor lang tid ville det tatt for et frø og vokse ca? Jeg tenkte å bestille lavendel frø på nettet. Og hvor mange frø bør jeg legge i krukken? Har kjøpt en stor potte så vil ha noe som gjør litt utav seg og ikke blir for lavt. Går det forresten an å plante lavendel sammen med noe annet, noen tips? Anonymkode: 2d3b4...a84
Zienna Skrevet 15. april 2016 #2 Skrevet 15. april 2016 Lavendel er nydelige sammen med roser Hos meg overvintrer den ikke en gang, så selv om jeg synes den er nydelig, prøver jeg ikke å så engang. Har lest på hageblogger at lavendel krever en del, f.eks. skrives det om dette her: https://hageflekken.wordpress.com/tag/lavendel/
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #3 Skrevet 15. april 2016 Hvor lang tid det tar, kommer litt an på hvilken sort det er snakk om. Samboer har et par sorter frø som trenger flere måneder i fuktige, kalde og mørke omgivelser før de i det hele tatt begynner å spire, og noen som spirer bare de får litt jord, vann og dagslys. Og så kommer jo andre faktorer inn, som hva slags jord(blanding) du sår i, hvor mye lys de trenger, temperatur, vann ... Jeg sjekket lavendelfrø på en svensk side vi bruker å bestille frø fra, og lavendelen skal ha begynt å spire innen en måned. Hvis ikke kan du sette dem i kjøleskapet i en måned. Det vi bruker å gjøre når vi sår frø, er å så dem i små potter først, kanskje halvparten av et sånt drikkebeger i plast, med hull i bunnen. (Lavendelen skal visstnok dekkes med plast også, når du sår frøene.) Når de har vokst litt, får de en litt større potte, og så videre, helt til de når den størrelsen vi vil ha. Vi har brukt å legge tre-fire frø i hver potte når vi sår, det er ikke alltid alle kommer opp i det hele tatt. Anonymkode: 03c0f...0f7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #4 Skrevet 15. april 2016 Takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve meg på noen frø senere en gang. Fristet litt mer nå å dra å kjøpe en plante Anonymkode: 2d3b4...a84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå