Gå til innhold

Lykkeligere når jeg "bare" går turer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Iallefall hvis man kun tenker på psyken. 
Men så kommer denne samvittigheten inn i bildet, blir liksom ikke i bedre form eller noe mer for liksom. 
Er en tidligere løper, som ble utbrent for litt over 6 mnd siden, og som fikk en løpeskade pga overdreven løping (elsket det en gang i tiden, men ble til tvang underveis)
Nå skal jeg liksom finne tilbake til livet og hverdagen og gleden. Og har fått fritt frem til å begynne så smått med løping igjen (hurra). Men plutselig klarer jeg ikke finne motivasjon til løping. Har bare lyst til å gi turer. Føler det gir meg så mye mer. Men det det ikke gir meg er en strammere kropp. Men det er jo akkurat sånn jeg ikke skal tenke. Og da har jeg ikke lyst til å gjøre noenting. Bare sitte på sofaen og spise sjokolade 😏 
Tips og råd noen??

Anonymkode: b2829...f8d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da går du i stedet for å løpe, enkelt og greit.

Anonymkode: eaa7f...c62

• Liker 8
Skrevet

Fortsett å gå turer! Jeg gjetter at du etter hvert blir så lei av det at du kan løpe litt for variasjonens skyld, og ikke for kroppens fasong. Det sunne for kroppen er aktivitet. Er turene lange nok, er de like bra for helsen som å løpe. 

Ikke fokuser på at du skal komme i "kroppsfasong", men å holde deg aktiv og "i form" på den måten - fordi det er bra for deg. 

• Liker 4
Skrevet

Gå tur i skog og mark, og hold deg til det så lenge det gjør deg lykkelig :) Det har i allefall gitt meg en strammere kropp, selv om det ikke var målet. Det viktigste er å holde seg i aktivitet, og å gå tur gir ro i sjela :)

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Du blir akkurat like stram av å gå som å løpe. Du brenner akkurat like mange kalorier per km du legger bak deg, det går bare fortere å jogge samme distanse. Så gå i vei. 

Endret av Runforit
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Runforit skrev:

Du blir akkurat like stram av å gå som å løpe. Du brenner akkurat like mange kalorier per km du legger bak deg, det går bare fortere å jogge samme distanse. Så gå i vei. 

Jeg tror du tar feil. En lang og god løpetur forbrenner 1000 kcal. Hvor lenge må man gå for å gjøre det samme tro.

Anonymkode: cf0c3...e64

Gjest Runforit
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du tar feil. En lang og god løpetur forbrenner 1000 kcal. Hvor lenge må man gå for å gjøre det samme tro.

Anonymkode: cf0c3...e64

Tull. Du brenner ca din egen kroppsvekt per km uavhengig av om du går eller løper. Det er så små differanser i forhold til etterforbrenning at det såvidt teller. Det tar bare lenger tid å komme seg fra a til b om en går. Veier du 60 kg så brenner du ca. 60 kcal per km. 

En god og lang løpetur forbrenner ikke ca. 1000 kcal. Hva er det? En god og lang tur? Er det en halv mil eller 15 km? Det kommer an på løperen, formen og hva vedkommende anser som en "god og lang" løpetur.

Endret av Runforit
Skrevet

Uansett hva du forbrenner mer eller mindre kalorier av: når du nettopp har vært utbrent kan du ikke tvinge deg selv. Hvis du har lyst å gå tur så gå tur. Hvis du har lyst å løpe så gjør det, men ikke push deg til å løpe fordi du vil ha strammere kropp. En utbrent kropp kan ikke konkurrere med en frisk kropp, uansett hvor stram den er. Husk at du vil kunne bruke kroppen din til noe, ikke sant; det er vel derfor vi vil ha fine stramme kropper. Men hvis du ikke blir helt helt frisk fra utbrentheten så hjelper det ikke hvor tynn du er. 

Vær snill med deg selv :) Det tar lang tid å komme seg. Hvis du vil gjøre mer enn å gå, kanskje du kan bruke tiden til du blir bra på å prøve ut nye måter å bruke kroppen på? Feks fjellturer, yoga, klatring, svømming, eller noe annet du har hatt lyst å prøve. Jeg syns det hjalp å variere mer, og å "leke" mer (stå på hender, slyngeyoga, buldring, ..). Det hjalp meg å sette mer pris på kroppen min for hva den kan gjøre, ikke bare hvordan den ser ut. Men hvis gåing er nok for deg nå, så hold deg til det. Du kommer nok tidsnok til å orke mer :) 

Lykke til. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...