AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #1 Skrevet 15. april 2016 det lurer jeg virkelig på. En familie jeg kjenner med fem barn fra før er blitt fosterforeldre. De klarer knapt å ta seg av de fem de har. Mor i familien fremstår som høyst merkelig, til tider kan hun virke som hun er lettere psykisk utviklingshemmet. Far kjenner jeg mindre til, men han er noe rar han og. De fremstår absolutt ikke som ressurspersoner (da tenker jeg ikke økonomi, men vet det er rimelig fra hånd til munn til tider der pga arbeidsledighet). Det eneste de har er et digert hus. Undersøker virkelig ikke bv fosterfamiliene bedre? Holder det at familiene er gode å snakke for seg? Eller er det så manko på fosterfamilier at de må ta hva som helst? Det hører med at barnet de har fått ikke er i familie ellerfra vennekrets etc. Det er et fremmed barn som er plassert der. Anonymkode: 83a08...68c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #2 Skrevet 15. april 2016 Flere utnytter systemet og tjener penger på å ha barna. Et par jeg kjenner til, har 9 (?!) fosterbarn.... Og de er ikke egnet til å ta seg av dem. For litt siden nå fikk de også omsorg for fosterbarnebarn, fordi en av fosterbarna ikke var egnet som mor. Det ande barnet hennes ble også tatt fra henne, men der er det faren som fikk omsorgen. Jeg og mannen ønsket en periode å bli fosterforeldre, men vi er ikke innenfor alle kravene. Merkelig hvordan andre kan ta inn 9 stykker, men vi er ikke egnet til ett... Men å få barn generelt kan alle få. Når det er krav til å bli fosterforeldre, burde det egentlig vært krav for å få lov til å få barn generelt.... Alle er ikkeegnet dom foreldre. Meg og min mann kunne fint ha hatt flere boende her, men vi mangler plass. Håper det ikke er lenge til vi har mulighet til å skaffe et større hjem, med plass til noen som har behov for oss. Anonymkode: 2df00...755 1
Ulven Skrevet 15. april 2016 #3 Skrevet 15. april 2016 (endret) Nei hvem som helst kan ikke bli fosterforeldre. Det er helsemessige krav, økonomiske krav, stabile boforhold, stabil inntekt, politiattest, gode samarbeidevner etc MEN vil man lure systemet, er det mulig. Det er mennesker som anbefaler fosterhjemmene, og disse kan lures hvis man vil gå inn for det. Edit: Edit: De private fosterhjemsaktørene har lavere grense for hvem som blir anbefalt. Endret 15. april 2016 av Ulven
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #4 Skrevet 15. april 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: det lurer jeg virkelig på. En familie jeg kjenner med fem barn fra før er blitt fosterforeldre. De klarer knapt å ta seg av de fem de har. Mor i familien fremstår som høyst merkelig, til tider kan hun virke som hun er lettere psykisk utviklingshemmet. Far kjenner jeg mindre til, men han er noe rar han og. De fremstår absolutt ikke som ressurspersoner (da tenker jeg ikke økonomi, men vet det er rimelig fra hånd til munn til tider der pga arbeidsledighet). Det eneste de har er et digert hus. Undersøker virkelig ikke bv fosterfamiliene bedre? Holder det at familiene er gode å snakke for seg? Eller er det så manko på fosterfamilier at de må ta hva som helst? Det hører med at barnet de har fått ikke er i familie ellerfra vennekrets etc. Det er et fremmed barn som er plassert der. Anonymkode: 83a08...68c Din oppfatning av dine naboer trenger ikke være den samme oppfatningen barnevernet har av familien. Fosterforeldre skal kurses og politiattest leveres før de får oppdrag. Anonymkode: ba153...ab8 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #5 Skrevet 15. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: det lurer jeg virkelig på. En familie jeg kjenner med fem barn fra før er blitt fosterforeldre. De klarer knapt å ta seg av de fem de har. Mor i familien fremstår som høyst merkelig, til tider kan hun virke som hun er lettere psykisk utviklingshemmet. Far kjenner jeg mindre til, men han er noe rar han og. De fremstår absolutt ikke som ressurspersoner (da tenker jeg ikke økonomi, men vet det er rimelig fra hånd til munn til tider der pga arbeidsledighet). Det eneste de har er et digert hus. Undersøker virkelig ikke bv fosterfamiliene bedre? Holder det at familiene er gode å snakke for seg? Eller er det så manko på fosterfamilier at de må ta hva som helst? Det hører med at barnet de har fått ikke er i familie ellerfra vennekrets etc. Det er et fremmed barn som er plassert der. Anonymkode: 83a08...68c Hvis du er bekymret: meld. Anonymkode: ede7a...cdb
minister-mio Skrevet 15. april 2016 #6 Skrevet 15. april 2016 De har vært gjennom både kursing og godkjenning. Kanskje du er dårlig på å lese mennesker?
Carrot Skrevet 15. april 2016 #7 Skrevet 15. april 2016 Det man ser på utsiden er ofte ulikt det som skjer på innsiden, og for å bli godkjent fosterhjem er det meste som sjekkes på innsiden og lite på utsiden betyr noe. At TS mener mor har en diagnose får meg til å undres litt fordi mennesker flest går vel ikke rundt og tillegger andre diagnoser? Og arbeidsledighet har overhode ingen innvirkning på omsorgsevnen heller, så jeg lurer på hvilke kriterier TS mener et fosterhjem bør ha? 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #8 Skrevet 15. april 2016 Personlig syns jeg at familier med mange barn ikke bør bli fosterforeldre da barna som trenger et nytt hjem ofte har behov for full oppfølging. Og det vil de ikke få om familien allerede har 5-7 barn under 20 år. Meld ifra om bekymringsverdige familier. Det er mange som aldri burde blitt godkjent. Anonymkode: 2e6db...d36
jabx Skrevet 15. april 2016 #9 Skrevet 15. april 2016 45 minutter siden, minister-mio skrev: De har vært gjennom både kursing og godkjenning. Kanskje du er dårlig på å lese mennesker? Ja, det er litt merkelig det TS skriver. Det er noe som ikke stemmer. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #10 Skrevet 15. april 2016 37 minutter siden, Carrot skrev: Det man ser på utsiden er ofte ulikt det som skjer på innsiden, og for å bli godkjent fosterhjem er det meste som sjekkes på innsiden og lite på utsiden betyr noe. At TS mener mor har en diagnose får meg til å undres litt fordi mennesker flest går vel ikke rundt og tillegger andre diagnoser? Og arbeidsledighet har overhode ingen innvirkning på omsorgsevnen heller, så jeg lurer på hvilke kriterier TS mener et fosterhjem bør ha? Jeg har ikke delt ut diagnose. Jeg har sagt at hun er noe merkelig og kan fremstå som lettere psykisk utviklingshemmet. Dette for å beskrive personen. Kan vel også si "ikke av de skarpeste knivene i skuffen". Litt problemer med å fikse det sosiale samspillet. jeg har ikke sagt at arbeidsledighet er et problem. Jeg har sagt at de ikke fremstår som resurssterke personer og at jeg med det ikke mener økonomisk. Selv om jeg vet de har det trangt økonomisk også i perioder pga arbeidsledighet. Økonomiske resurser gjør ikke mye med omsorgevnen. Men en familie som tar til seg et 6. barn bør være resurssterke på andre områder. Anonymkode: 83a08...68c
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #11 Skrevet 15. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: det lurer jeg virkelig på. En familie jeg kjenner med fem barn fra før er blitt fosterforeldre. De klarer knapt å ta seg av de fem de har. Mor i familien fremstår som høyst merkelig, til tider kan hun virke som hun er lettere psykisk utviklingshemmet. Far kjenner jeg mindre til, men han er noe rar han og. De fremstår absolutt ikke som ressurspersoner (da tenker jeg ikke økonomi, men vet det er rimelig fra hånd til munn til tider der pga arbeidsledighet). Det eneste de har er et digert hus. Undersøker virkelig ikke bv fosterfamiliene bedre? Holder det at familiene er gode å snakke for seg? Eller er det så manko på fosterfamilier at de må ta hva som helst? Det hører med at barnet de har fått ikke er i familie ellerfra vennekrets etc. Det er et fremmed barn som er plassert der. Anonymkode: 83a08...68c Ikke hvem som helst, men god til å snakke for seg. Gått gjennom pridekurs . Kjenner to familier som har kun tatt jobben for å få en ekstra inntekt. Det er ikke kødder engang. Er du riktig flink så forhandler du frem større betaling. Da folk kan kjenne seg igjen kan jeg ikke skrive om det. Det jeg har sett er skrekkelig. Eks en familie trengte renovering av huset. Sånn ble de fosterforeldre. Anonymkode: 574a3...1b2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #12 Skrevet 15. april 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig syns jeg at familier med mange barn ikke bør bli fosterforeldre da barna som trenger et nytt hjem ofte har behov for full oppfølging. Og det vil de ikke få om familien allerede har 5-7 barn under 20 år. Meld ifra om bekymringsverdige familier. Det er mange som aldri burde blitt godkjent. Anonymkode: 2e6db...d36 Her snakker vi 5 barn under 11 fra før. Anonymkode: 83a08...68c
Zienna Skrevet 15. april 2016 #13 Skrevet 15. april 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig syns jeg at familier med mange barn ikke bør bli fosterforeldre da barna som trenger et nytt hjem ofte har behov for full oppfølging. Og det vil de ikke få om familien allerede har 5-7 barn under 20 år. Meld ifra om bekymringsverdige familier. Det er mange som aldri burde blitt godkjent. Anonymkode: 2e6db...d36 Fosterbarn er som barn flest, forskjellige. Noen behøver omgang med andre barn i hverdagslivet, f.eks. for å lære seg sosiale "regler" via dem. Andre har ingen spesielle behov, og atter andre trenger voksenkontakt. I den grad det er mulig blir dette alltid vurdert når et barn plasseres. Det er stor mangel på fosterhjem. De aller fleste har nok med seg, og kan ikke tenke seg å ha ansvar for et barn ekstra. Alternativet er barnehjem. Mener du det er bedre? Din og andres vurdering fra utsiden er ren gjetning. Det er strenge krav for å bli fosterforeldre, og familien blir jevnlig fulgt opp ved både møter og hjemmebesøk. Jeg synes fosterforeldre, som åpner sine hjem for andre barn som trenger det, fortjener honnør. 1
Carrot Skrevet 15. april 2016 #14 Skrevet 15. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke delt ut diagnose. Jeg har sagt at hun er noe merkelig og kan fremstå som lettere psykisk utviklingshemmet. Dette for å beskrive personen. Kan vel også si "ikke av de skarpeste knivene i skuffen". Litt problemer med å fikse det sosiale samspillet. jeg har ikke sagt at arbeidsledighet er et problem. Jeg har sagt at de ikke fremstår som resurssterke personer og at jeg med det ikke mener økonomisk. Selv om jeg vet de har det trangt økonomisk også i perioder pga arbeidsledighet. Økonomiske resurser gjør ikke mye med omsorgevnen. Men en familie som tar til seg et 6. barn bør være resurssterke på andre områder. Anonymkode: 83a08...68c "lettere psykisk utviklingshemmet" er en diagnose, på samme måte som "ikke den skarpeste kniven" er å sette mennesker i bås basert på egen oppfatning - noe man i enkelte sammenhenger bør passe seg mer for enn i andre. Spesielt når det er i en negativ setting. Samtidig kan jeg ikke se at du har beskrevet eller kommet med noe i fht det du ser på er å være ressurssterk. For meg er den ytre fremtoningen i form av sosial omgang som du beskriver eller penger mindre viktig dersom de følger opp barna, er tilstedeværende, gode på kjærlighet, omsorg og grenser for eksempel som er langt viktigere enn det å slarve med naboen over gjerdet eller tjene godt. Poenget jeg prøver få frem er at ditt syn på dette nok farger deg en hel del ut fra måten du beskriver situasjonen, heldigvis er det vel slik at de som vurderer og godkjenner fosterhjem i de fleste tilfeller gjør en god jobb. Og de som godkjennes er flotte folk.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #15 Skrevet 16. april 2016 10 timer siden, Carrot skrev: For meg er den ytre fremtoningen i form av sosial omgang som du beskriver eller penger mindre viktig dersom de følger opp barna, er tilstedeværende, gode på kjærlighet, omsorg og grenser Nå er det på dette området de ikke klarer å følge opp. Anonymkode: 83a08...68c
Carrot Skrevet 16. april 2016 #16 Skrevet 16. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå er det på dette området de ikke klarer å følge opp. Anonymkode: 83a08...68c Hva mener du følge opp? For meg blir det helt feil å komme med påstander på en slik måte. Å følge opp sosialt kan være å sørge for at barna deltar i aktiviteter, det trenger ikke bety at far / mor må være med, snakke med andre foreldre, drikke kaffe, te osv.. Å følge opp sosialt kan være å gi ungene trygghet på at de er gode nok i enhver sosial setting selv om man kanskje ikke er helt komfortabel selv - så du må nok gjøre bedre enn dette hvis du skal forklare hvorfor du mener de ikke er egnet når noen med tyngde tydeligvis har vurdert dem som velegnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå