Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå hørres jeg fæl ut.. Jeg vet dette er mitt eget problem og har ingenting med den overvektige personen å gjøre.

Men jeg er dømmende når det gjelder overvektige, føler på en måte at tynne er bedre (!) 

jeg klarer ikke tenne på en overvektig mann, uansett hvor fantastisk personligheten måtte være. 

Kan det være for at hjernen ubevisst sender signaler om at denne personen er usunn/syk?

så noen programmet kroppen vår på TV2 på tors? Der var det ei som snakket om at verden behandler henne anderledes etter hun gikk ned 40kg. Er dette noe som sitter i hode eller fakta tror dere? 

Bare for å gjøre en ting klart, jeg utrykker ikke hva jeg tenker/føler, jeg prøver så godt det lar seg gjøre å behandle alle mennesker med respekt.                       Dette ganger på samvittigheten min for jeg vet at det er galt.

Så for å kaste stein i glasshus, jeg er ca 20kg overvektig selv, nei jeg liker ikke meg for øyeblikket. Føler meg mindre verdt i forhold til andre.

Anonymkode: a664d...9ae

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel det at man tenker de ikke har kontroll, og at de er late og ikke bryr seg om seg selv. Vet ikke jeg, gikk ned 60kg for tre år siden og fikk høre hele tiden så pen jeg hadde blitt og masse kommentarer om hvor flott jeg så ut og sånt. Ble ikke særlig glad for det, var litt mere sånn, jaha så jeg var superstygg før...trivelig...

Anonymkode: 41e32...48d

• Liker 13
Gjest Jonasmann
Skrevet (endret)

Jeg er fet, og jeg kan svare deg på dine spørsmål. Ja, det er nok tanker om 1. Å ikke greie å kontrollere seg selv i matveien. 2. Glupskhet. 3. Eventuell usunnhet (du trenger ikke å være usunn selv om du er fet). 4. Folk bli tiltrukket av kropp, og med mye fett på den, ser en ikke den vanlige kroppen like godt. Dermed er det vanskeligere å bli tiltrukket.

Det er likevel håp for oss tjukkaser: 1. Trene. 2. Spise mindre. 3. Fettsuging. 4. Gå til psykolog å få innblikk i hvorfor en ikke greier å holde seg unda mat. 5. Håpe på at vi kan finne noen som liker tjukkaser.

Endret av Jonasmann
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på en skikkelig smell, møtte veggen og ble sengeliggende over flere månender og gikk opp mange kilo. Fra før var jeg veldig aktiv, gikk mye fjellturer og drev med styrketrening 5-7 ganger i uka. For å si det sånn så hater jeg kroppen min nå, og jeg klarer ikke å like den. Jeg klarer for eksempel ikke tanken på å prøve å finne meg en type når jeg er ut sånn som nå, mest fordi jeg ikke kunne tenke meg å vise meg naken for noen. Men det er vanskelig å gå ned igjen, spesielt fordi jeg ikke er helt i toppform enda. 

Jeg ser også ned på overvektige, og jeg ser ned på meg selv. Jeg ser ned på meg selv fordi jeg ikke klarer å ta de riktige grepene  for å gå ned i vekt. Og det er vel derfor jeg ser ned på andre overvektige også, fordi de ikke klarer (eller gidder) å ta de riktige grepene for å gå ned i vekt. Jeg ser på overvektige (og dermed meg selv) som svake, uten selvkontroll og mer eller mindre late. Sånn som jeg er nå. Nå må det påpekes at jeg syns det er forskjell på overvektige og dvaske, enn overvektige og godt trente. At man er godt trent, men likevel litt for glad i god mat er greit. Jeg ville nok ikke funnet meg en type som var veldig overvektig selv om han var godt trent, men disse menneskene er ok. De jeg tenker på er de som er overvektige og late, de som overhodet ikke tar noe vare på kroppen sin. Og gjerne syter over å ikke gå ned i vekt og finner mange unnskyldninger for å ikke sette i gang med vektnedgang. For det er tøft og vanskelig, det kreves litt. Sånn som jeg er nå, altså tiltaksløs i forhold til å komme i gang med vektnedgang og trening. Og derfor hater jeg meg selv og ser virkelig ned på meg selv. 

Anonymkode: e0da4...299

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange overvektige har en tendens til å komme med en masse unnskyldninger og bortforklaringer rundt sin overvekt. Det er nok noe av forklaringen, tror jeg. Det er dette som irriterer meg i alle fall, ikke overvekten i seg selv.

Anonymkode: cd91e...a8e

• Liker 5
Skrevet

Det er bestandig sånn at det er de som selv er overvektig som har den aller største forakt mot andre overvektige.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel det at man tenker de ikke har kontroll, og at de er late og ikke bryr seg om seg selv. Vet ikke jeg, gikk ned 60kg for tre år siden og fikk høre hele tiden så pen jeg hadde blitt og masse kommentarer om hvor flott jeg så ut og sånt. Ble ikke særlig glad for det, var litt mere sånn, jaha så jeg var superstygg før...trivelig...

Anonymkode: 41e32...48d

Sånn er det for ei venninne av meg og, gikk ned 45 kg og får stadig høre hvor pen hun er. Hun fortalte meg at hun og tenkte det samme som deg; hvor pen er jeg egentlig når ingen kommenterte det da jeg var overvektig? Er det kroppsfasongen de mener er pen. Og var jeg så stygg før? Dessuten irriterte det henne at mange butikkansatte i klesbutikker er blitt supertrivelig mot henne nå, de som overså henne tidligere. Som om at hennes verdi som kunde i en klesbutikk steg bare fordi hun gikk ned noen kilo. Som hun sier selv så hadde hun mer behov for hjelp til å finne klær som passet til henne da hun var overvektig enn nå når hun er tynn og det meste passer henne. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk på en skikkelig smell, møtte veggen og ble sengeliggende over flere månender og gikk opp mange kilo. Fra før var jeg veldig aktiv, gikk mye fjellturer og drev med styrketrening 5-7 ganger i uka. For å si det sånn så hater jeg kroppen min nå, og jeg klarer ikke å like den. Jeg klarer for eksempel ikke tanken på å prøve å finne meg en type når jeg er ut sånn som nå, mest fordi jeg ikke kunne tenke meg å vise meg naken for noen. Men det er vanskelig å gå ned igjen, spesielt fordi jeg ikke er helt i toppform enda. 

Jeg ser også ned på overvektige, og jeg ser ned på meg selv. Jeg ser ned på meg selv fordi jeg ikke klarer å ta de riktige grepene  for å gå ned i vekt. Og det er vel derfor jeg ser ned på andre overvektige også, fordi de ikke klarer (eller gidder) å ta de riktige grepene for å gå ned i vekt. Jeg ser på overvektige (og dermed meg selv) som svake, uten selvkontroll og mer eller mindre late. Sånn som jeg er nå. Nå må det påpekes at jeg syns det er forskjell på overvektige og dvaske, enn overvektige og godt trente. At man er godt trent, men likevel litt for glad i god mat er greit. Jeg ville nok ikke funnet meg en type som var veldig overvektig selv om han var godt trent, men disse menneskene er ok. De jeg tenker på er de som er overvektige og late, de som overhodet ikke tar noe vare på kroppen sin. Og gjerne syter over å ikke gå ned i vekt og finner mange unnskyldninger for å ikke sette i gang med vektnedgang. For det er tøft og vanskelig, det kreves litt. Sånn som jeg er nå, altså tiltaksløs i forhold til å komme i gang med vektnedgang og trening. Og derfor hater jeg meg selv og ser virkelig ned på meg selv. 

Jeg kjenner meg igjen i der du skriver. Gikk også opp i vekt etter sykdom som gjore meg inaktiv = opp 20kg på 1,5 år. 

Jeg ungår sosiale sammenheng så lenge det lar seg gjøre og prøver å gjøre med anonym blant folk. 

Nå er jeg igang :) håper på å bli meg selv igjen til høsten. Lykke til!

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det for ei venninne av meg og, gikk ned 45 kg og får stadig høre hvor pen hun er. Hun fortalte meg at hun og tenkte det samme som deg; hvor pen er jeg egentlig når ingen kommenterte det da jeg var overvektig? Er det kroppsfasongen de mener er pen. Og var jeg så stygg før? Dessuten irriterte det henne at mange butikkansatte i klesbutikker er blitt supertrivelig mot henne nå, de som overså henne tidligere. Som om at hennes verdi som kunde i en klesbutikk steg bare fordi hun gikk ned noen kilo. Som hun sier selv så hadde hun mer behov for hjelp til å finne klær som passet til henne da hun var overvektig enn nå når hun er tynn og det meste passer henne. 

Poenget er at dette er veldig vanlig når noen slanker seg.. Burde ikke være det. Slank= pen jeg er skyldig i å mene det. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, waco skrev:

Det er bestandig sånn at det er de som selv er overvektig som har den aller største forakt mot andre overvektige.

Kan godt tenkes men jeg hadde samme tankegang da jeg veide 55kg

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke ned på overvektige, ser ned på rike mennesker som ikke bidrar eller tenker på medmennesker som har mindre. ( Gjemmer bort penger i skatteparadis)

Anonymkode: fc165...59c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at dette er veldig vanlig når noen slanker seg.. Burde ikke være det. Slank= pen jeg er skyldig i å mene det. 

Ts

Enig med deg, er du slank blir du regnet som pen.

Har alltid hatt spinkel benbygging og vært slank ( veldig tynn enkelt år ) og har faktisk fått mye pes fra andre damer pga det. At jeg er slank og har en slik benbygging er arv fra familie..... så, det er ikke alltid enkelt for slanke heller.

Leste om en som var veldig overvektig, han ble spyttet på, daglig kalt for stygge ting o,l- så forstå at de har det vanskeligere.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke ned på overvektige, ser ned på rike mennesker som ikke bidrar eller tenker på medmennesker som har mindre. ( Gjemmer bort penger i skatteparadis)

Hvorfor kan ikke en overvektig være ett rikt menneske som ikke bidrar eller tenker på medmennesker som har mindre?

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, waco skrev:

Hvorfor kan ikke en overvektig være ett rikt menneske som ikke bidrar eller tenker på medmennesker som har mindre?

Klart, men du forstod sikkert poenget. det går ikke på størrelse, men på verdier og holdinger.

• Liker 4
Gjest incognita
Skrevet

Jeg ser ned på mennesker som dømmer andre uten å sitte på hverken innsikt eller kunnskap om den personen. 

Overvektige er like forskjellige som slanke. Noen er late, noen er spreke. Noen har vært uheldige, for andre er det selvforskyldt. Noen er ressurssterke, andre ikke. Nå er det slik at man ikke kan se disse forskjellene med det blotte øyet ute i verden, så man må være forsiktig med å dømme basert på overvekt alene.

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
2 minutter siden, incognita skrev:

Jeg ser ned på mennesker som dømmer andre uten å sitte på hverken innsikt eller kunnskap om den personen. 

Overvektige er like forskjellige som slanke. Noen er late, noen er spreke. Noen har vært uheldige, for andre er det selvforskyldt. Noen er ressurssterke, andre ikke. Nå er det slik at man ikke kan se disse forskjellene med det blotte øyet ute i verden, så man må være forsiktig med å dømme basert på overvekt alene.

Word! 

Skrevet

Verden er blitt ganske annerledes etter jeg ikke lenger er feit. Men jeg er ikke helt sikker på om det kun er alle andre. Tror jeg må dra min del av lasset der. Men, tror nok "alle andre" bidro til at jeg ble teit som feit. For ja, folk dømmer. Men jeg dømmer jo andre også, men fortrinnsvis uten at folk vet om det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at dette kan være sårt, men faktum er at det er helt naturlig. De aller fleste synes det er penere med en slank kropp og et slankt ansikt, heller enn rund kropp og rundt ansikt. Nei, folk syntes nok ikke at hun var like flott før som de synes nå.

Det med butikkhjelp kan ha flere årsaker: Kanskje ser hun mer selvsikker ut nå og mer åpen, og at hun dermed lettere får hjelp. Kanskje butikkmedarbeidere føler seg beklemt med å hjelpe overvektige mennesker fordi de har lite som passer og overvektige gjerne har en del skam knyttet til sin fasong. Kanskje foretrekker de tynne kunder av andre årsaker. Kanskje innbiller hun seg innimellom ting også.

Når det gjelder komplimentene: Hun utstråler sikkert mer selvtillit nå. Hun finner flottere klær som faktisk passer. Folk ser endringen og da blir det automatisk et tema. Og ja, hun ser faktisk bedre ut på ordentlig i de aller flestes øyne. Beklager, men slik er det. Det betyr likevel ikke at de sier at hun var så himla stygg før, hun var bare ikke like vakker. Det innebærer som regel heller ingen nedvurdering av hennes menneskeverd, bortsett fra hos folk som hater tjukkaser. Det er dessverre noen av dem, men ikke så mange.

Hun må rett og slett slutte å være hårsår på vegne av sitt gamle selv. For å bruke meg som eksempel: Da jeg var yngre, var jeg lubben, jeg hadde dårlig stil, jeg var sjenert. Det var mye "galt" med meg. Nå har jeg snudd om på det meste og gjør suksess blant menn. Jeg tenker da vitterlig ikke at buhu, jeg var ikke bra nok for deg før. Nei, jeg setter heller pris på at jeg nå har en "pakke" folk liker. Selv ville jeg heller ikke valgt en tykk mann med stygge klær som ikke klarte å føre en samtale med det motsatte kjønn. Jeg er ikke tankeleser, jeg kan ikke se hvor fantastiske folk er inni, og hvorfor skulle jeg uansett ville ha den som er fantastisk inni når jeg kan få dem som er fantastisk på alle måter?

Anonymkode: 87dec...047

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Word! 

Jeg vil ikke påstå at du har den aller største toleranse for andre mennesker og deres meninger.

Men hva vet vel jeg?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes selv jeg ser bedre ut nå enn når jeg en periode var 20 kg tyngre. Jeg tok det som komplimenter når jeg fikk tilbakemelding på at jeg så fantastisk ut. Jeg tenker ikke noe mer enn det, ikke hva de synes om meg før. For sannheten er at jeg set bedre ut, jeg ser friskere ut og jeg ser sunnere ut. Jeg har mye mer overskudd og bedre livskvalitet.

Når jeg ser kraftig overvektige folk synes jeg synd på dem for jeg vet at det tynger og er medvirkende til et vanskeligere liv. Du møter mer motstand og fordommer.

For å svare på spørsmålet vil jeg si at om jeg ikke ser ned på dem så møter jeg dem med fordommer og lurer på hva som gjør at en ikke tar tak. 

Anonymkode: 864d0...524

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...