Gå til innhold

Hva serverer man Afghanistanere?

Anbefalte innlegg

Gjest Puneune
Skrevet

Fått nye naboer fra Afghanistan, for noen uker siden. De snakker ingenting norsk og nesten ikke engelsk. De yngste barna har løpt ned til oss noen ganger. Her Jar de lekt ute med våre unger og inne på ungenes rom, men vi har ikke fått til å prate med familien. I dag kom plutselig eldste barnet deres med en tallerken med tre forskjellige retter på... Jeg har ikke hjerte til å bare si takk å levere tilbake en tom tallerken. 

Jeg vet ikke bakgrunnen til at vi fikk denne maten heller, men vi vil gjerne gi de noe tilbake også. Men jeg er så usikker på hva. Har dere noen forslag til noe som kunne vært enkelt og greit å gitt tilbake?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så koselig :) Om du ønsker å bake noe eller lage noe middag bestemmer du selv. Litt usikker på evt. kostholdsregler, men de spiser i alle fall ikke svin om de er troende muslimer. 

Gjest kaninen
Skrevet

Så hyggelig. Jeg har også støtt og stadig fått (kjempe god!) middag fra naboene mine fra Somalia. Da jeg ikke er en kløpper på kjøkkenet har det derimot ikke blitt noe mat tilbake til dem...Men godteri til høytider, det pleier barna der å få. :)  

Du har jo mange muligheter i forhold til mat. Hva med fisk? Du kan jo også invitere dem hjem på middag! :)Min erfaring er at de er glad i fisk, så skikkelig norsk fisk kunne jo falt i smak. Ellers har man jo "norsk" taco som er en folkefavoritt...Det vil jo også kanskje være nytt for dem.  Mange muligheter. :)

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, kaninen skrev:

Så hyggelig. Jeg har også støtt og stadig fått (kjempe god!) middag fra naboene mine fra Somalia. Da jeg ikke er en kløpper på kjøkkenet har det derimot ikke blitt noe mat tilbake til dem...Men godteri til høytider, det pleier barna der å få. :)  

Du har jo mange muligheter i forhold til mat. Hva med fisk? Du kan jo også invitere dem hjem på middag! :)Min erfaring er at de er glad i fisk, så skikkelig norsk fisk kunne jo falt i smak. Ellers har man jo "norsk" taco som er en folkefavoritt...Det vil jo også kanskje være nytt for dem.  Mange muligheter. :)

Vil det ikke bli problemer kommunikasjonsmessig? 

Jeg holder også en knapp på å tillage en vanlig norsk matrett. Fisk høres veldig lurt ut. Ved andre kjøttvarer, dersom de er muslimer, må det kjøpes inn halal. 

Anonymkode: bb7f1...49c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med boller og kake av noe slag? Det er jo 100% sikkert at man ikke kan bomme på..Det er kanskje også enklere og kjappere å lage enn en hel middagsrett

Anonymkode: 51766...94f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lassange med vegetar kjøtt? 

Lapskaus uten kjøtt?

Grønnsaks suppe? 

Tomat suppe?

Spagetti og saus uten kjøtt? 

Toro pose meksikamsk/ amerikansk gryterett med bønner/ linser? 

Masse man kan lage :D 

Anonymkode: c439f...42a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lagd en eplekake. Enkelt og greit og da slipper de å lure på ingrediensene. 

Anonymkode: 1cb5e...ec9

• Liker 10
Skrevet

Hvis de er muslimer, noe som er sannsynlig, så spiser det alt utenom svinekjøtt. Kylling og lammekjøtt har de i mange av sine retter og de jeg kjenner lager alt fra bunnen. Siden de kom med mat til dere så er de nok åpne for å smake på det meste selv enten det er middag eller kake. 

• Liker 2
Skrevet

Eplekake var en god ide synes jeg.

Eller skikkelig "norske" vafler. Det er få andre land som har slike vafler vi har i Norge, både i form og på smak/konsistens.
Send med litt rømme og/eller syltetøy.

Slik slipper du unna problemet med kjøtt. Selv om du vet/tror du har unngått kjøtt de ikke kan/vil spise, så kan de jo aldri være sikre på hva som er i en rett. Bakverk er mye enklere.

• Liker 5
Gjest kaninen
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil det ikke bli problemer kommunikasjonsmessig? 

Kanskje, kanskje ikke. Men det kan kanskje være greit å vente til de har fått litt norsk på plass.  Men synes uansett vafler som noen skrev over her var en god ide. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vafler høres lurt ut. Det er jo norsk tradisjonsmat, og de vil ikke lure på ingrediensene. Hyggelig å utveksle matkulturelle godbiter

Anonymkode: 9388b...528

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke sendt middag, det er sært syns jeg. Send noe man pleier å gi til nye naboer som eplekake eller kjeks, noe sånt.

Anonymkode: 72071...fcf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Pass på at ikke O-store T finner deg her på forumet da :fnise: beklager :ironi:

Men jeg syntes vafler var en veldig god ide, noen skikkelig gode hjemmelagde vafler, og gjerne send med litt rømme og hjemmelaget syltetøy. (Om du kjøper må du passe på at det ikke er gelatin i, men det er kanskje ikke så vanlig i syltetøy.) Eventuelt kan de også få med brunost, jeg syntes hvert fall at brunost er det beste man kan ha på vafler). 

Eplekake var også en god ide. Men send maten tilbake på samme tallerken som du fikk kanskje, ellers føler de kanskje at de må sende tilbake igjen mat til deg. Altså, det er jo ikke noe problem det så klart, men tenker at det kanskje er koseligere å gi hverandre mat/kaker etc., når man har lyst, og ikke at det blir sånn greie mellom dere at dere føler dere fanget i en evig rundgang som ingen tør å avbryte :fnise: 

Anonymkode: 4ac29...51a

• Liker 1
Gjest Puneune
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med boller og kake av noe slag? Det er jo 100% sikkert at man ikke kan bomme på..Det er kanskje også enklere og kjappere å lage enn en hel middagsrett

Anonymkode: 51766...94f

Siden vi er på farten denne helgen, ble det faktisk boller :) får heller lage en matrett en annen dag der tiden er enda litt bedre :) 

Gjest Puneune
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pass på at ikke O-store T finner deg her på forumet da :fnise: beklager :ironi:

Men jeg syntes vafler var en veldig god ide, noen skikkelig gode hjemmelagde vafler, og gjerne send med litt rømme og hjemmelaget syltetøy. (Om du kjøper må du passe på at det ikke er gelatin i, men det er kanskje ikke så vanlig i syltetøy.) Eventuelt kan de også få med brunost, jeg syntes hvert fall at brunost er det beste man kan ha på vafler). 

Eplekake var også en god ide. Men send maten tilbake på samme tallerken som du fikk kanskje, ellers føler de kanskje at de må sende tilbake igjen mat til deg. Altså, det er jo ikke noe problem det så klart, men tenker at det kanskje er koseligere å gi hverandre mat/kaker etc., når man har lyst, og ikke at det blir sånn greie mellom dere at dere føler dere fanget i en evig rundgang som ingen tør å avbryte :fnise: 

Anonymkode: 4ac29...51a

Hadde tenkt å gi tilbake på samme tallerken ja :) er litt for å ikke bare sende en tom tallerken tilbake :) baker noen boller å gir tilbake. 

Tusen takk for alle gode forslag :) nå har jeg jo litt ideer på lur :)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Puneune skrev:

Fått nye naboer fra Afghanistan, for noen uker siden. De snakker ingenting norsk og nesten ikke engelsk. De yngste barna har løpt ned til oss noen ganger. Her Jar de lekt ute med våre unger og inne på ungenes rom, men vi har ikke fått til å prate med familien. I dag kom plutselig eldste barnet deres med en tallerken med tre forskjellige retter på... Jeg har ikke hjerte til å bare si takk å levere tilbake en tom tallerken. 

Jeg vet ikke bakgrunnen til at vi fikk denne maten heller, men vi vil gjerne gi de noe tilbake også. Men jeg er så usikker på hva. Har dere noen forslag til noe som kunne vært enkelt og greit å gitt tilbake?

Du har spurt om dette på et annet nettsted? Under fult navn. Vil bare gjøre deg oppmerksom på at det kan være lett å identifisere deg. Kanskje du har flere tråder her på kg, som du ikke ønsker at folk skal vite hvem du er. 

Anonymkode: 0aafe...9b8

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lassange med vegetar kjøtt? 

Lapskaus uten kjøtt?

Grønnsaks suppe? 

Tomat suppe?

Spagetti og saus uten kjøtt? 

Toro pose meksikamsk/ amerikansk gryterett med bønner/ linser? 

Masse man kan lage :D 

Anonymkode: c439f...42a

Det står da ingenting om at de er vegetanianere??  Du kan jo unngå svin i tilfelle de er muslimer ellers er det jo bare å lage kjøttretter. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber sammen med to afghanere. Den ene spiser svin og den andre ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved andre kjøttvarer, dersom de er muslimer, må det kjøpes inn halal. 

Så viktig er det ikke. Å vise takknemmelighet og være en god gjest står høyere enn slakteregler. Jobber forøvrig i kantine, og det eneste de er opptatt av i praksis er om det er svin i maten eller ikke. 

Anonymkode: 0bb7f...b26

• Liker 1
Skrevet

Om man lager kjøttretter bør man i hvert fall velge halalkjøtt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...