Gå til innhold

Tid for bunadstråd igjen -snart 17 mai :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet det ligger en haug av disse ute fra før, men starter en ny likevel! -nytt år, nye muligheter :)

Hvilken bunad har du/ønsker du deg?

Og på hvilket grunnlag velger du bunad (hvilken tilknytning har du)? 

Fortell gjerne også om hva bunad betyr for deg og hvilke bunader du ellers liker/ikkr liker :) 

Anonymkode: f49f6...467

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Topp tre liste for min del (utenom den bunaden jeg har selv) er:  

1. (i den grad det kan kalles for bunad) Samedrakt fra Kautokeino 2. Kvinnedrakt fra Krødsherad 3. Vinterbunad fra Hardanger

Selv har jeg setesdalsbunad pga min mor og far er derfra. Arvet bunaden til min mor som hun igjen arvet fra sin mor da jeg var konfirmant (min mor passet den ikke lenger, så hun fikk sydd seg ny). Synes det er ekstra stas å ha en arvet siden gome (bestemor) sydde den selv da hun sto som konfirmant. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har Øst Telemark prinsesse med hjul. Er fra Skien. 

Anonymkode: 97909...9ec

AnonymBruker
Skrevet

Har Lundebybunad, men skulle jeg valgt en bunad uten å ta hensyn til tilknytning så måtte det blitt Åmlibunaden :)

Anonymkode: 655de...63b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en grønn nordlandsbunad, og er født og oppvokst i nordland, og jeg synes egentlig den er veldig flott:) Jeg fikk alt bunadssølvet og skjorten fra bestemor, mens bunaden betalte jeg fra egen lomme, så samlet sett er jo det litt stas:) Jeg er den første i min familie som har bunad. Nordlandsbunaden synes jeg vinner disse norges-vakreste-bunad-kåringene til stadighet, men personlig synes jeg beltestakken fra øst-telemark i lilla er så fin:)

Anonymkode: 5bb60...322

Skrevet

Skulle gjerne hatt pitesamisk drakt. 

har blå nordlandsbunad, men bruker den ikke da den må sys inn. Dessuten er det kjedelig å gå med akkurat lik bunad som nesten alle andre rundt deg.

• Liker 1
Skrevet

Har sunnmørsbunad, den sorte. Kvinnebunad fra Ørsta er den beskrevet som. 

Veldig glad i den, og bruker den så snart anledningen tilsier at man kan bruke bunad. 

(mannen min har også bunad, fra sunnmøre. Skal innrømme jeg synes vi er flotte sammen når vi har på oss bunad :) Dessuten er han dødskjekk i bunad! )

• Liker 1
Skrevet

Jeg har Rogalandsbunad. Beige vest med blomster, mørkeblått skjørt. Jeg er fra Haugesund, så jeg har den pga tilknytning og fordi jeg synes den er kjempefin, elsker å ha på meg bunaden min :) Jeg hadde Hardangerbunad før, men ønsket meg Rogalandsbunad lenge, så jeg fikk den til konfirmasjonen min. Synes Hardangerbunaden er veldig fin også.

AnonymBruker
Skrevet

Har trønderbunad i fargen blå gloria. Har den fordi jeg er fra trøndelag, og den betyr veldig mye for meg fordi det dremormor som har sydd den. 

Jeg liker den veldig godt, og det er vel ikke så alt for mange som har den i akkurat den fargen enda. I tillegg synes jeg lundebybunaden og lofotbunaden er veldig fin. 

Anonymkode: 084c6...5f9

• Liker 1
Gjest Bergtekjen
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet det ligger en haug av disse ute fra før, men starter en ny likevel! -nytt år, nye muligheter :)

Hvilken bunad har du/ønsker du deg?

Og på hvilket grunnlag velger du bunad (hvilken tilknytning har du)? 

Fortell gjerne også om hva bunad betyr for deg og hvilke bunader du ellers liker/ikkr liker :) 

Bunaden eg har er fløyelsliv-/smekkebunaden frå Vest-Telemark. Denne har eg fordi eg blei fødd i Telemark og har budd der nesten heile livet. For meg er det så fint å kunne fortelle om bunaden min og vise at eg er frå Telemark, at det er plassen eg høyrer heime! Dei eg snakkar med merkar hvertfall at eg ikkje er frå Oslo når eg åpnar munnen :fnise:
Bunaden eg kunne tenkt meg er ein beltestakk, antakeligvis raud eller blå. Mest sannsynlegvis raud for det virkar meir som den tradisjonelle fargen for meg.
Personleg har eg valgt bunad (fått bunad) etter kvar slekta mi og eg er frå og dette synest eg er den "riktige" måten å gjere det på.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Topp tre liste for min del (utenom den bunaden jeg har selv) er:  

1. (i den grad det kan kalles for bunad) Samedrakt fra Kautokeino 2. Kvinnedrakt fra Krødsherad 3. Vinterbunad fra Hardanger

Selv har jeg setesdalsbunad pga min mor og far er derfra. Arvet bunaden til min mor som hun igjen arvet fra sin mor da jeg var konfirmant (min mor passet den ikke lenger, så hun fikk sydd seg ny). Synes det er ekstra stas å ha en arvet siden gome (bestemor) sydde den selv da hun sto som konfirmant. 

TS

Vinterbunaden var skikkeleg fin!

Skrevet

Raudtrøyebunad fra Øst-Telemark. 

Har ingen tilknytning til Øst-Telemark. Har visstnok slekt i Vest-Telemark og skulle vel egentlig hatt bunad eller beltestakk fra det området (kusinen min har den lilla beltestakken som er helt nydelig), men jeg har arvet denne fra bestemoren min som syntes raudtrøyebunaden var finest da hun fikk den sydd til seg sent på 80-tallet. Så da ble det slik ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Svalbardbunad fordi jeg er oppvokst i Longyearbyen.

Anonymkode: b42ea...44b

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en Bolsøy-bunad som jeg arvet etter mormor. Sølvet er også arvet, og er en blanding av gammelt arvesølv og nyere sølv. Før konfirmasjonen brukte jeg Malo-bunaden jeg også arvet etter mormor, den sydde hun rett etter krigen da hun var veldig slank og stoffrasjoneringen gjorde det vanskelig å ha ekstra stoff for å kunne legge den ut senere. Den har vært pikebunad for mine tanter, min mor, enkelte søskenbarn og meg, og venter nå på neste generasjon.

Jeg har en hemmelig liten drøm om å komponere min egen bunad med elementer fra de ulike stedene jeg har tilknytning. Det er ganske mange selv uten å telle med familien jeg giftet meg inn i eller stedet min mor vokste opp. Jeg tenker kanskje fargene fra Bolsøy, broderier fra Ørsta og å inkludere Tronheimsrosen på et eller annet vis, men jeg aner ikke om det vil funke. Helst skulle det også vært inkludert noe kinesisk.

• Liker 1
Skrevet

For første gang har jeg bunad i år! Jeg har vært så heldig å arve min svigermors nydelige Hardangerbunad (hun passer ikke inn i den lengre), og jeg gleder meg sånn til å bruke den! <3

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Dorey skrev:

For første gang har jeg bunad i år! Jeg har vært så heldig å arve min svigermors nydelige Hardangerbunad (hun passer ikke inn i den lengre), og jeg gleder meg sånn til å bruke den! <3

Så stas 😊 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har Lundebybunad, men skulle jeg valgt en bunad uten å ta hensyn til tilknytning så måtte det blitt Åmlibunaden :)

Anonymkode: 655de...63b

Ja den er veldig fin og kler de fleste fasonger :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sølvrosen skrev:

Jeg har en hemmelig liten drøm om å komponere min egen bunad med elementer fra de ulike stedene jeg har tilknytning. Det er ganske mange selv uten å telle med familien jeg giftet meg inn i eller stedet min mor vokste opp. Jeg tenker kanskje fargene fra Bolsøy, broderier fra Ørsta og å inkludere Tronheimsrosen på et eller annet vis, men jeg aner ikke om det vil funke. Helst skulle det også vært inkludert noe kinesisk.

Linker til tråden i tilfelle du vil ha litt inspirasjon (det er ikke jeg som er ts, jeg er vedkommende som maste om bilde)

Når det gjelder trådens tema, er jeg glad i bunader, og veldig fascinert av egenkomponerte drakter. På mange måter liker jeg egenkomponerte drakter bedre enn bunader, i og med at det ligger gjerne en symbolsk tanke bak hvert eneste motiv. Jeg er svært glad i beltestakken, ettersom det finnes et vell av muligheter, både med hensyn til farger, mønster og materialer.  Jeg synes det er trist at folk ikke er klar over disse valgmulighetene, og omtaler "den lilla beltestakken" som en egen variant. Som om beltestakker kun finnes i rød, lilla eller blå.

Selv har jeg bunaden fra Vest-Agder, den har også mange valgmuligheter og jeg har endt opp med valg som er litt utradisjonelle, men helt lovlige, om jeg kan bruke det ordet. Beltestakken skulle jeg gjerne hatt, og da ville jeg tatt et dypdykk i bunadbøkene for å finne de valgene som jeg liker aller best. 

Anonymkode: e61de...311

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bunader jeg IKKE liker er Oslobunaden. En vederstyggelighet med pannebånd(!), og som er laget for å feire 150-årsjubileet til et kjøpesenter. 

Anonymkode: e61de...311

• Liker 2
Skrevet

Har så utrolig lyst på Bergensbunaden i hvit! Har opphav/familie flere forskjellige steder i Norge, men er veldig glad i Bergen og synes den hvite er spesielt fin :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Åmlibunad, og ville ikke byttet den ut med noen annen. Har familie i Aust-Agder, så derfor var det et lett valg å ta. Ellers kunne jeg ha valgt både Nedre Buskerud-bunaden, eller Østfold-bunaden, men valget var som sagt veldig lett ;)

Anonymkode: 82847...a3a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...