AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #1 Skrevet 15. april 2016 Skal snart ha planlagt KS, og har lest om hvor viktig det er at de får overført mor sin bakterieflora. De kommer jo ut helt "blanke", og det første de møter er kirurgen/barnelegen og de bakteriene de må ha. Det er vel tidlig i forskningen, men det virker som at det kan være lurt å gjøre et forsøk på å overføre bakterier fra mor. Noen av dere som vet hvordan norske sykehus er innstilt til dette? Eller akkurat hvordan det gjøres? Har hørt om kompress i skjeden, men nå leste jeg om at det bør være bakterier fra endetarmen også. I tillegg vil jeg ha barnet til meg så raskt som mulig, måling, veiing osv kan vente. Skal på samtale på sykehuset før KS, men vil gjerne være litt forberedt. Synes det er litt sært å snakke med hvermannsen om akkurat dette... Anonymkode: e7661...1bd
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #2 Skrevet 15. april 2016 Du må nesten forholde deg til reglene på operasjonsstuen. For det er det det er. En operasjon. For å si det sånn.....du vil IKKE ha endetarmsbakterier inn i ett stort operasjonssår..... Anonymkode: 8921b...a6e 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #3 Skrevet 15. april 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må nesten forholde deg til reglene på operasjonsstuen. For det er det det er. En operasjon. For å si det sånn.....du vil IKKE ha endetarmsbakterier inn i ett stort operasjonssår..... Anonymkode: 8921b...a6e Tror du har misforstått endel, håper på svar fra noen som vet litt om dette. Forøvrig er det helt vanlig å ha preferanser for hvordan ting gjøres også på en operasjonsstue.. Anonymkode: e7661...1bd 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #4 Skrevet 15. april 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du har misforstått endel, håper på svar fra noen som vet litt om dette. Forøvrig er det helt vanlig å ha preferanser for hvordan ting gjøres også på en operasjonsstue.. Anonymkode: e7661...1bd Greit man kan ha preferanser. Men det er fremdeles en steril operasjonsstue. Hensynet for å unngå infeksjoner går over hensynet til ønskede preferanser. Det som skjer er at ungen løftes ut av magen og får svelg renset. Samtidig som dette skjer så veier de og vasker ungen og du blir sydd sammen. Det er vesentlig for din kropp at såret blir lukket fortest mulig. Det er derfor jeg sier at du må forholde deg til reglene på operasjonsstuen. Husker en tråd her inne om en dame som mente hun skulle opereres i mørket og alle ansatte skulle være musestille når ungen ble tatt ut og en stund etterpå så det første ungen hørte var faren og morens stemme og at morkaken skulle melkes. Fullstendig brist i virkelighetsoppfatning...Det må da være viktigere at mor overlever og ikke får infeksjon. Anonymkode: 8921b...a6e 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #5 Skrevet 15. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Greit man kan ha preferanser. Men det er fremdeles en steril operasjonsstue. Hensynet for å unngå infeksjoner går over hensynet til ønskede preferanser. Det som skjer er at ungen løftes ut av magen og får svelg renset. Samtidig som dette skjer så veier de og vasker ungen og du blir sydd sammen. Det er vesentlig for din kropp at såret blir lukket fortest mulig. Det er derfor jeg sier at du må forholde deg til reglene på operasjonsstuen. Husker en tråd her inne om en dame som mente hun skulle opereres i mørket og alle ansatte skulle være musestille når ungen ble tatt ut og en stund etterpå så det første ungen hørte var faren og morens stemme og at morkaken skulle melkes. Fullstendig brist i virkelighetsoppfatning...Det må da være viktigere at mor overlever og ikke får infeksjon. Anonymkode: 8921b...a6e Hva har dette med spørsmålene mine å gjøre? Du vet tydeligvis ikke noe om det jeg spør om, så hvorfor svare? Ts Anonymkode: e7661...1bd 6
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #6 Skrevet 15. april 2016 Hei TS pr i dag er ikke dette praksis ved norske sykehus , selv om forskningen er godt kjent. Det er mulig noen steder åpner for dette, her må du nesten forhøre deg nærmer med ditt sykehus. Å få barnet opp til deg på brystet er derimot fullt mulig, du kan ha barnet hos deg mens de lukker operasjonssåret det er likevel som nevnt her slik at barnet vil få svelget renset, veiing og måling tar svært kort tid og gjøres ofte i samme slengen. Lykke til! Anonymkode: 43b8d...5c3 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #7 Skrevet 15. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei TS pr i dag er ikke dette praksis ved norske sykehus , selv om forskningen er godt kjent. Det er mulig noen steder åpner for dette, her må du nesten forhøre deg nærmer med ditt sykehus. Å få barnet opp til deg på brystet er derimot fullt mulig, du kan ha barnet hos deg mens de lukker operasjonssåret det er likevel som nevnt her slik at barnet vil få svelget renset, veiing og måling tar svært kort tid og gjøres ofte i samme slengen. Lykke til! Anonymkode: 43b8d...5c3 Takk! Har fått to barn med KS før, men da fikk jeg ikke barna før lenge etterpå, 2-3 timer tror jeg. Håper det blir annerledes denne gangen. Skal føde på St.Olavs, håper de kjenner til det med bakterieoverføring der Ts Anonymkode: e7661...1bd
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #8 Skrevet 15. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva har dette med spørsmålene mine å gjøre? Du vet tydeligvis ikke noe om det jeg spør om, så hvorfor svare? Ts Anonymkode: e7661...1bd Hvorfor så frekk? Jeg prøver å hjelpe. Anonymkode: 8921b...a6e 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #9 Skrevet 15. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor så frekk? Jeg prøver å hjelpe. Anonymkode: 8921b...a6e Svarene dine var jo helt meningsløse i forhold til det jeg spurte om. Vet ikke hvorfor du snakker om endetarmsbakterier i operasjonssåret og operasjoner i mørket. Jeg spurte spesifikt om noen hadde kjennskap tiltemaet, og det har du jo tydeligvis ikke, derfor lurte jeg på hvorfor du svarte. Ts Anonymkode: e7661...1bd 1
Amarone Skrevet 15. april 2016 #10 Skrevet 15. april 2016 Jeg aner faktisk ikke om det ble gjort da jeg hadde keisersnitt. Men jeg fikk først hilse på barnet, og deretter ha barnet hos meg mens de sydde, men etter veiing og påkledning (som tok maks fem min). Deretter hadde jeg barnet hos meg på postoperativen, hvor vi begynte ammingen. Dette var på Ullevål. Mitt inntrykk var at mest mulig kontakt mellom mor og barn var normalen, med mindre det skjedde noe uforutsett.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #11 Skrevet 15. april 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Svarene dine var jo helt meningsløse i forhold til det jeg spurte om. Vet ikke hvorfor du snakker om endetarmsbakterier i operasjonssåret og operasjoner i mørket. Jeg spurte spesifikt om noen hadde kjennskap tiltemaet, og det har du jo tydeligvis ikke, derfor lurte jeg på hvorfor du svarte. Ts Anonymkode: e7661...1bd Herregud... Anonymkode: 8921b...a6e 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #12 Skrevet 16. april 2016 Jeg har tre barn med KS. Nr 2 og 3 ble kolonisert med mine bakterier rett etter fødsel. Fikk bare positiv feedback fra operatør og jordmor angående ønsket. Gikk kjempefint Anonymkode: 6ea52...35e 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #13 Skrevet 16. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tre barn med KS. Nr 2 og 3 ble kolonisert med mine bakterier rett etter fødsel. Fikk bare positiv feedback fra operatør og jordmor angående ønsket. Gikk kjempefint Anonymkode: 6ea52...35e Interessant! Vet du hvordan det ble gjort? Måtte du forklare mye på forhånd, eller var de godt kjent med konseptet når du la frem ønsket? Og hvilket sykehus fødte du på? Ts Anonymkode: e7661...1bd
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #14 Skrevet 16. april 2016 Den 15. april 2016 at 13.08, AnonymBruker skrev: Greit man kan ha preferanser. Men det er fremdeles en steril operasjonsstue. Hensynet for å unngå infeksjoner går over hensynet til ønskede preferanser. Det som skjer er at ungen løftes ut av magen og får svelg renset. Samtidig som dette skjer så veier de og vasker ungen og du blir sydd sammen. Det er vesentlig for din kropp at såret blir lukket fortest mulig. Det er derfor jeg sier at du må forholde deg til reglene på operasjonsstuen. Husker en tråd her inne om en dame som mente hun skulle opereres i mørket og alle ansatte skulle være musestille når ungen ble tatt ut og en stund etterpå så det første ungen hørte var faren og morens stemme og at morkaken skulle melkes. Fullstendig brist i virkelighetsoppfatning...Det må da være viktigere at mor overlever og ikke får infeksjon. Anonymkode: 8921b...a6e Man kan da overføre bakterier til babyen uten kontakt med operasjonssåret. Det er vel bakteriene i fødselskanalen/skjeden som er viktige, om enhver kan tenke seg at det er mulig uten kontakt med såret. Jeg tror likevel neppe det gjøres i norske operasjonsstuer ennå, ts, men hadde jeg vært deg hadde jeg også spurt. Det er jo et relevant spørsmål når man har hørt hvor viktig denne bakteriefloraen er. Om forskningen er rett og er tolket rett har jeg ikke sjekket. Det er jo mange myter som lett blir fakta i ulike sammenhenger. Anonymkode: 28575...f83 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #15 Skrevet 16. april 2016 Brukeren over her har jo fått gjort det på to av sine barn, går utfra at det var i Norge siden hun ikke nevnte noe annet. Skal spørre på sykehuset, håper at de ikke er ukjente med det. Ts Anonymkode: e7661...1bd
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #16 Skrevet 16. april 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brukeren over her har jo fått gjort det på to av sine barn, går utfra at det var i Norge siden hun ikke nevnte noe annet. Skal spørre på sykehuset, håper at de ikke er ukjente med det. Ts Anonymkode: e7661...1bd Så bra Anonymkode: 28575...f83
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #17 Skrevet 16. april 2016 Hei igjen, Ts! Hørte i dag fra en venninne som er sykepleier ved universitetssykehuset i Stavanger at de gjør dette om mor ønsker det, det brukes da et kompress som gnies over ansiktet til baby etterpå. Da ville jeg tatt dette opp som et ønske , vil tro det er gjennomførbart når andre sykehus åpner for det da har du et konkret sykehus å henvise til i tilfelle Anonymkode: 43b8d...5c3 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2016 #18 Skrevet 16. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen, Ts! Hørte i dag fra en venninne som er sykepleier ved universitetssykehuset i Stavanger at de gjør dette om mor ønsker det, det brukes da et kompress som gnies over ansiktet til baby etterpå. Da ville jeg tatt dette opp som et ønske , vil tro det er gjennomførbart når andre sykehus åpner for det da har du et konkret sykehus å henvise til i tilfelle Anonymkode: 43b8d...5c3 Takk! Anonymkode: e7661...1bd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå