AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #1 Skrevet 15. april 2016 Vi har barn i alderen 17-21 år, og nå skal eldstemann forlate redet. Hun skal flytte sammen med kjæresten, og bo en annen by i minst 3 år pga studier. De yngre hjemmeboende barna diskuterer hvem som skal overta hennes rom når hun flytter da dette er det største rommet. Eldstemann ler og synes det blir deilig å få ryddet og kastet mye på rommet, og vi har kjøpt en større kasse som hun skal legge en del ungdommsminner i og annet hun ikke vil ta med når hun flytter. Dette og noe klær skal lagres hos oss. Vi hadde tenkt å bytte om på rommene til barna og lage til et gjesterom som hun og samboeren kan bruke når de kommer hit på besøk. Saken er at et par venninner har reagert på at hun ikke får beholde rommet sitt slik det er... Tom svigermor synes dette er forferdelig (de har faktisk sine barns rom ganske intakt) Både vi og datteren vår synes det er naturlig at et av de yngre søsknene får hennes rom, og hun er klar på at rommet hennes ikke bør stå (lilla med jentestaæsj og plakater) og synes det blir topp å komme hjem til et mer voksent gjesterom. Både når jeg og broren min flyttet ut ble våre rom gjort om, vi reagerte ikke i det hele tatt, vi hadde jo rom å sove på likevel når vi kom hjem. Vi har jo et gjesterom med dobbeltseng klar når hun kommer hjem, og hun vil jo selv kaste/stue vekk det meste. Hun flytter jo ikke på en midlertidig hybel, men vil skape sitt eget hjem. Hva er vanlig? Hva har du gjort med dine voksne barns rom? Anonymkode: 23db1...66d 1
strawberry Skrevet 15. april 2016 #2 Skrevet 15. april 2016 Nå er jeg i 20-årene, men mine foreldre ryddet iallefall ut av rommene når vi flyttet ut. Synes det hadde vært rart om rommet skulle stått urørt, er jo mye bedre å la de yngre søskene få et større rom og lage et fint gjesterom! 4
Commander Skrevet 15. april 2016 #3 Skrevet 15. april 2016 Hehe. Mitt gamle rom ble ryddet ut rimelig raskt. De neste årene fikk jeg en pappeske tilhørende mine gamle ting etterhvert som de fant dem på loft og skap. Alt fra skolebøker til gamle CD`er. Tror ikke jeg har igjen noe fra mine foreldres hus etter at jeg fikk mitt eget bosted. Er vel heller ikke forventet at barn flytter hjem etter 3 år borte. Bruk rommet som dere vil når det blir 100% klart at hun ikke kommer tilbake. Men sånn for høflighetskyld så er det greit å lufte ideen slik at de føler at de er inkludert i avgjørelsen. Eks.spørre om hun ser for seg å flytte inn igjen?? Når hun reiser så tar hun vel med seg det meste hun vil ha og trenger slik at det som står igjen passer greit å lagre på loftet til hun får eget hus og hjem. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #4 Skrevet 15. april 2016 Her flyttet eldstemann (min stesønn) for et par år siden, ca. ett år etter han flyttet ryddet vi rommet skikkelig og pakket det han hadde stående der i merkede esker vi satte i boden. Rommet ble tatt i bruk som tv/spillrom. Nå skal rommet pusses opp og yngstemann på 12 skal overta det, etter som det er det største rommet i huset. Eldstemann vet om dette og syntes det var en selvfølge at lillebroren skulle få det største rommet. Selv om han ikke har et rom hos oss lenger, så vet han selvsagt at han alltid er velkommen. Skulle det bli sånn at han må flytte hjem for en periode så kan han bruke gjesterommet så lenge han vil. Anonymkode: 67ca1...e2b 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #5 Skrevet 15. april 2016 Jeg og broren min har rommene våre intakt. Samme med våre kusiner og fettere som har flyttet hjemmefra. Tror faktisk også at min venninner har rommene sine sånn som de var hos foreldrene sine. Jeg er ofte hjemme, og liker å ha mitt eget rom. Men nå er jeg i en situasjon der jeg ikke har småsøsken som bor hjemme, og foreldrene mine behøver ikke de ekstra rommene til noe, som jeg vet om hvertfall. Anonymkode: 46a74...d0d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #6 Skrevet 15. april 2016 For meg og min bror var det litt glidende overganger der. Det ble først satt inn dobbeltseng på mitt rom da jeg hadde flyttet ut og hadde samboer og vi kom hjem på besøk - før min bror flyttet ut. Noen år senere var det han som hadde samboer og jeg som var singel, da overtok han og fruen rommet med dobbeltseng og jeg tok hans gamle når vi var hjemme samtidig. (Noe vi var ganske ofte i en periode, deilig å komme hjem til mamma og bli skjemt bort litt når man må flytte på hybel allerede som 16-åring). Nå har han overtatt kjellerleiligheten for en del år siden, mens han sparer. Jeg bor et stykke unna og har barn. Så nå er begge rommene strengt tatt gjesterom. Dog er det minste pusset opp prinsesserosa og er 'mormor-rommet' til vesla. Det største som var mitt, er fortsatt lyseblått som jeg valgte. Jeg har en del minner og utstyr på lagring der, i påvente av permanent (og litt større) bolig. Men det er ikke eksklusivt mitt rom. Det er der jeg sover når jeg er hjemme på besøk. Anonymkode: a0c50...066
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #7 Skrevet 15. april 2016 Vi er tre "barn" + foreldrene våre men huset vi er vokst opp i har 3 soverom. Jeg som er minst flyttet da inn på en slags sovealkove uten dør og vindu når jeg og min mellomste søster ble for store til å dele rom. Det var jo derfor en selvfølge at vi byttet om på rommene når hun eldste flyttet for å studere. Når jeg flyttet ut har rommet mitt blitt stående urørt, men jeg passer alltid på at det er veldig ryddig der når jeg drar derfra (mange tomme flater å sette fra seg ting på pluss en sofa), slik at det fungerer som et gjesterom når jeg ikke er hjemme. Det skal sies at jeg også har noen esker stående på rommet med en del kjøkkenting jeg har fått opp gjennom årene til jul og bursdag som jeg ikke ønsker å bruke mens jeg bor i kollektiv. Jeg kommer til å pakke ned hele rommet når jeg flytter for meg selv etter studietiden og da foreslå for foreldrene mine at de kan gjøre om rommet til et ordentlig gjesterom. Før jeg får meg egen leilighet så har jeg jo heller ingen plass å gjøre av det jeg eventult hadde ønsket å beholde. PS: Jeg hadde forresten blitt skikkelig sur om foreldrene mine pakket ned tingene mine uten å spørre meg. Det er noe jeg ønsker å gjøre selv alene, da jeg ikke har peiling på hva som kan dukke opp av pinlige ting fra tenårene Skulle dette gjøres mens jeg studerte i en annen by, så hadde jeg satt pris på at foreldrene mine spurte meg om å rydde vekk ting en ferie jeg var hjemme. Det er også en fordel å selv kunne avgjøre hva man ønsker å spare på, for jeg er rimelig sikker på at mye kan kastes. Anonymkode: ac0fe...ba2 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #8 Skrevet 15. april 2016 TS her; tusen takk for svar😊 Datteren min gleder seg veldig til å flytte, og har brukt ventetiden til å gå gjennom klær, pynteting og minner, det har blitt kastet mye (av henne) og en god del klær og sko skal på loftet i tilfelle. Boksen vi har kjøpt til minner som russeklær, bilder, osv fyller hun i selv, i tillegg har jeg funnet frem første barnesko osv som legges ned i. Det er en ganske stor kasse med plass til alt dette og mere til, det er koselig å ta vare på bamser fra barndommen og gaver fra venninner i ungdomstiden. Ser at vi ikke er på bærtur da i alle fall, hun vet hun er hjertelig velkommen hjem, og om ting skulle endre seg underveis kan hun alltids flytte hjem. Anonymkode: 23db1...66d 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #9 Skrevet 15. april 2016 Jeg flyttet ut av barnerommet da jeg flyttet på hybel som 16-åring, og lillebror tok over. Jeg syntes egentlig bare det var ålreit å bytte ut det store, rosa rommet med et mindre og mer voksent rom. Anonymkode: a09fc...b49 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #10 Skrevet 15. april 2016 Her var det også en selvfølge at vi pakket bort det vi ville ta vare på, men ikke brukte, og mamma ordnet rommene slik hun ville. (Det skal likevel nevnes at hun har prioritert å ordne soveplasser der, slik at vi skal ha et sted å sove når vi er på besøk der. Hadde hun revet veggene mellom og gjort noe helt annet ut av rommene, hadde jeg blitt litt snurt. ) Men det er en litt annen situasjon med oss, for vi er fire søsken, som i vår tid delte to soverom. Så om det noen gang skulle bli aktuelt at jeg flytter hjem til mamma igjen, vil jeg aldri ønske å "gjenoppleve" pikerommet slik det en gang var. Og du skriver jo at jenta selv syns tiden med pikerommet er forbi(les: "syns det blir helt topp å komme hjem til et mer voksent gjesterom", og er fornøyd med opplegget dere gjennomfører nå. Da syns jeg egentlig at svigermor bør skrive dette på kontoen for "folk er forskjellige", og gå videre i livet. Anonymkode: fa2e8...c52 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #11 Skrevet 15. april 2016 Alle er forskjellige. Det er deres hus, og til og med hun som flytter ut synes det er greit. Hvorfor skal da andre blande seg bort i hva dere gjør? "Mitt" rom har nå blitt min mors hobbyrom. De andres har blitt gjesterom. Tenk hvis de skulle ha 3 rom stående ubrukt "resten av livet". Alle vi "barna" har jo egne hus nå Jeg kan se at det er koselig å komme hjem å drømme seg bort i pikerommet og bli litt barn igjen innimellom alt hverdagsstresset med jobb etc. Men jeg synes nå at foreldrene våre fortjener å boltre seg i sitt eget hus. Og hvis småsøsken står i kø på rommet, så er det jo enda en grunn til å rydde ut av rommet. Anonymkode: f934f...11e 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #12 Skrevet 15. april 2016 Jeg er 20 og mitt soverom hos min mor er blitt et kontor, men at klesskapene med en del av klærne mine er der. Jeg må jo ha et sted jeg kan oppbevare sånne ting som jeg ikke bruker der jeg studerer. Sånn som for eksempel bunaden min og penkjoler jeg kun bruker i bryllup o.l henger igjen. Jeg har bodd hjemmefra i 4 år nå, og kommer aldri til å flytte hjem igjen. Jeg kaller det forøvrig ikke hjem i virkeligheten lengre, for mitt hjem er der jeg bor med samboeren min. Jeg og samboeren min sover på et gjesterom når vi er der. Mens hos min samboers foreldre så har han fortsatt soverommet han har hatt hele tiden med de tingene han heller ikke trenger der vi studerer. Men de har ikke noe plassmangel eller noe behov for å bruke rommet hans til noe annet heller, så da er det jo greit synes jeg. Anonymkode: 54dba...62b
Tad Skrevet 15. april 2016 #13 Skrevet 15. april 2016 Dette vil jo variere fra familie til familie, gjør det som er naturlig for dere. Mitt rom står inntakt selv om jeg har flyttet ut for å studere i en annen by i mange år. Dette er fordi jeg er hjemme i feriene og da jobber jeg og er med mine gamle venner osv. Hadde jeg ikke hatt eget rom og fortsatt følt at huset til foreldrene mine er "mitt hjem" også, så hadde jeg kanskje ikke dratt hjem like mye. Dette er de sikkert fult klar over, og har nok valgt å la rommet mitt stå som det er siden de vil ha meg hjem så mye som mulig Når jeg ikke er hjemme kan de selvfølgelig fritt velge å disponere det som gjesterom eller hva de måtte ønske. Kan se for meg at rommet mitt vil bli omgjort til 100% gjesterom/bli gitt bort til yngre søsken eller noe annet om jeg skulle få meg egen bolig i hjembyen min. Men er ikke helt sikker på om det blir tilfelle fordi foreldrene mine bor jo i et hus beregnet på en stor familie, og det er jo begrenset hvor mange kontor/gjesterom de har bruk for når alle barna deres har flyttet ut.
Pås Skrevet 15. april 2016 #14 Skrevet 15. april 2016 Begge rommene står der fortsatt.... Førstemann flyttet hjemmefra for 5 år siden, men har i mellomtiden flyttet tilbake (med samboer!). Yngstemann har flyttet ut for å studere i utlandet, men er ofte hjemme på lange ferier! Føler vel at ungdommene nå for tiden lettere flytter hjem igjen enn før! Da jeg flyttet sammen med min samboer så jeg meg aldri tilbake, dersom det hadde blitt slutt mellom oss tror jeg ikke jeg hadde flyttet hjem til mine foreldre uansett! Men når jeg ser mine barn (og deres venner!) driver de og flytter frem og tilbake jevnlig, noen opplever samlivsbrudd, andre skal bare spare penger...
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #15 Skrevet 15. april 2016 Da jeg flyttet hjemmefra ble rommet midt først ryddet så det så ordentlig ut, for at morfar skulle kunne bruke et rom med skrivebord når han kom på besøk. Så fant mamma ut at hylla mi gjorde mer nytte for seg et annet sted, og skulle byttes ut med en mindre hylle. Dermed ble mye pakket ned. Senere innså pappa at hvis kontoret hans skulle pusses opp (som del av en større oppussing, så det ville ta tid) måtte han ha kontor et annet sted. Dermed måtte resten av tingene mine i bokhylla og i skrivebordet pakkes vekk. Jeg har ikke noe problem med alt dette, for når jeg er der sover jeg på gjesterommet. Der er det plass til mannen min, sengene er bedre og vinduene er bedre plassert. Så lenge jeg får bruke kottet på det gamle rommet mitt til lagerplass er jeg fornøyd. Hos svigerforeldrene mine er det litt tilsvarende, bortsett fra at der sover vi i hans gamle seng. Hans gamle rom har blitt lager. Anonymkode: 54651...f61
Daria Skrevet 15. april 2016 #16 Skrevet 15. april 2016 Rommet mitt sluttet å være mitt i det øyeblikket jeg dro på folkehøgskole etter videregående. Hvorfor i all verden skulle jeg legge beslag på et rom i et ikke overveldende stort hus jeg ikke lenger bodde i på fulltid? Nå har begge foreldrene mine flyttet etter at jeg flyttet hjemmefra, så det er uansett ikke noe tema. 3
Gjest chiki Skrevet 15. april 2016 #17 Skrevet 15. april 2016 Her laget de gjesterom med en gang jeg flyttet på folkehøgskole. Husker jeg ble fornærmet siden jeg bare var 17 år og hadde tenkt å flytte hjem for å ta siste året på videregående. men så møtte jeg mannen min der og flyttet aldri hjem, bare om sommeren. litt sårt at de aldri gjorde det samme mot de 3 søskene mine. Nå har 2 av de fortsatt rommene sine, men de har også flytter hjem
oslojente1980 Skrevet 15. april 2016 #18 Skrevet 15. april 2016 Da jeg flyttet hjemmefra så ble rommet mitt ryddet. Broren min som er 7 år yngre fikk mitt gamle rom og jeg hans. Helt klart siden det rommet som jeg hadde var størst. Rommet mitt ble gjort om til gjesterom. Vi er en familie med mine og dine barn. Alle har hvert sitt soverom. Barna er 9 og 12 år. 3 barn totalt. I sommer pusset vi opp alle rommene og utgangspunkt i å lage rommene fine for gjesterom senere. Alle fikk tapet på en vegg og malte de andre veggene. Ny parkett og skyvedørsgarderobe og siden det er ganske dyrt så tenkte vi at rommene er fine som gjesterom senere. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #19 Skrevet 15. april 2016 Når broren min flyttet ut fikk rommet hans, og når den andre broren min flyttet ut ble rommet til en tv stue og mitt gammel rom ble til kontor. Anonymkode: 43b76...8db 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #20 Skrevet 15. april 2016 Synes det er litt forskjell på f.eks. TS som flytter for godt sammen med sin kjæreste, og noen som skal bo på hybel noen år og kommer hjem i ferier og gjerne skal gå videre på skole hjemme og da bo der igjen. Men om det bare er midlertidig at ungdommen flytter, så bør han/hun godta at rommet brukes til gjester, eller at han/hun bytter rom slik at han/hun da har det minste rommet, så småsøsken kan "oppgradere". Anonymkode: f934f...11e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå