Gå til innhold

Nordisk person vil flytte til Norge, prosess? rett på navpenger som arbeidssøker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Raven Emerald skrev:

Tror han har rett til sosial stønad når han flytter til Norge. Men sikker er jeg ikke.

Nei, det har han ikke. Som Schengen-borger kan han reise fritt innen Schengen, men han må kunne forsørge seg selv i hvert fall de tre første månedene. 

Anonymkode: da102...85e

Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har han ikke. Som Schengen-borger kan han reise fritt innen Schengen, men han må kunne forsørge seg selv i hvert fall de tre første månedene. 

Som nordisk statsborger, har han fulle rettigheter i Norge (dersom han har lovlig opphold (Registrert i forlkeregisteret, antar jeg) og fast bopel). 

Nordiske statsborgere har særrettigheter i de andre nordiske landene. 

Endret av Raven Emerald
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jeg forsåvidt helt enig i, håpte bare i vår situasjon (kanskje litt ego) at det var anderledes fra.nordiske land 

Er vanskelig å søke jobb fra utlandet, best om han hadde bodd her og kunne gå fysisk rundt med søknader... Men for å bo her trenger han jo noen penger å bo for, jeg har ikke råd til å forsørge to desverre 

Anonymkode: b4ffa...732

Han får spare, da, vet du. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Raven Emerald skrev:

Som nordisk statsborger, har han fulle rettigheter i Norge (dersom han har lovlig opphold (Registrert i forlkeregisteret, antar jeg) og fast bopel). 

Nordiske statsborgere har særrettigheter i de andre nordiske landene. 

Man må først ha mistet en jobb i Norge før man kan snakke om dagpenger. 

Anonymkode: 6682e...08f

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må først ha mistet en jobb i Norge før man kan snakke om dagpenger. 

Anonymkode: 6682e...08f

Ja. Men jeg sa heller aldri noe om at han har rett på dagpenger. Jeg sa jeg tror han har rett på sosialstønad. Han, som alle andre, må oppfylle visse krav for de forskjellige ytelsene. Som vil si at han må ha jobbet i Norge for å ha krav på dagpenger. Men de eneste kravene for sosialstønad som stilles ham, som dansk statsborger, er at han er folkeregistrert og har fast bopel i Norge. Han trenger ikke å ha bodd i Norge i tre måneder, på grunn av særreglene mellom de nordiske landene.

Endret av Raven Emerald
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jeg forsåvidt helt enig i, håpte bare i vår situasjon (kanskje litt ego) at det var anderledes fra.nordiske land 

Er vanskelig å søke jobb fra utlandet, best om han hadde bodd her og kunne gå fysisk rundt med søknader... Men for å bo her trenger han jo noen penger å bo for, jeg har ikke råd til å forsørge to desverre 

Så de som jobber i hjel og betal skatt skal forsørge han da?  Jeg er selv en utlending og klarte å skaffe med en jobb i en barnehage samtidig som jeg gikk fulltid på norsk språkkurs.  Snakk om innsats.    

Hva er feil med folk at de gidder ikke engang å prøve og jobbe HARDT for å få en jobb og forsørge seg.  Dere begge to bør skjerpe dere.

Anonymkode: f8d3a...a52

• Liker 2
Skrevet
Den 15.4.2016 at 10.00, AnonymBruker skrev:

Men for å bo her trenger han jo noen penger å bo for, jeg har ikke råd til å forsørge to desverre 

Du får det til å høres ut som du og han forventer at han skal FÅ pengene han trenger å bo for....?! Han får vel gjøre som folk pleier å gjøre; jobbe hjemme og spare opp penger først, og deretter flytte hit, med penger på konto. Han kan jo ikke bare dra fra hjemlandet sitt tomhendt, og tro at han blir gitt penger og alt med en gang han kommer hit!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...