Gå til innhold

Nordisk person vil flytte til Norge, prosess? rett på navpenger som arbeidssøker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Typen min fra nabolandet vil gjerne flytte hit :) , ikke til min adresse men finne seg noe eget eller bo med en venn. Hvordan registrerer man seg i Norge? Må han søke norsk statsborgerskap, evn hva skal til for å få det, eller er det vanligst å kun søke arbeidstillatelse?

Har han noen rettigheter på arbeidsledighetspenger fra nav mens han ser etter jobb? Evn hva skal til for at han får det? Hilsen meg 

Anonymkode: b4ffa...732

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan få arbeidstillatelse, han får ikke umiddelbart statsborgerskap, det må han vente med å søke. Nei, han får ikke penger fra NAV mens han leter etter jobb, da han ikke har noen trygderettigheter her. Ellers, ta kontakt med NAV, de kan kan hjelpe dere.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Stormborn88 skrev:

Han kan få arbeidstillatelse, han får ikke umiddelbart statsborgerskap, det må han vente med å søke. Nei, han får ikke penger fra NAV mens han leter etter jobb, da han ikke har noen trygderettigheter her. Ellers, ta kontakt med NAV, de kan kan hjelpe dere.

Hvordan får man trygderettigheter da?  Ved giftemål bare eller statsborgerskap?  Hørt om svensker (min er dansk) i Norge fikk bla sykepenger fra nav..men det er kanskje fordi de har hatt en jobb her først?  Det er vesentlig for han må jo ha råd til et sted å bo her, mens han ser etter jobb. Jeg bor i kollektiv så kan ikke ha han boende hos meg men vi ønsker så sårt å være i samme by og ikke avstandsforhold. 

Gjest kaninen
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får man trygderettigheter da?  Ved giftemål bare eller statsborgerskap?  Hørt om svensker (min er dansk) i Norge fikk bla sykepenger fra nav..men det er kanskje fordi de har hatt en jobb her først?  Det er vesentlig for han må jo ha råd til et sted å bo her, mens han ser etter jobb. Jeg bor i kollektiv så kan ikke ha han boende hos meg men vi ønsker så sårt å være i samme by og ikke avstandsforhold. 

Må jo si at det er veldig bra det ikke er sånn! Tenk om hvem som helst fra Skandinavia kunne flyttet hit og begynt å motta penger fra NAV fra dag en...Da tror jeg kassa hadde blitt tom farlig fort!

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordiske/EØS statsborgere kan i en del tilfeller ta med seg dapengerettigheter fra landet de flytter fra til Norge. Men det fordrer jo at de faktisk har mistet jobben i sitt respektive land. Ta kontakt med NAV for å få vite mer om det. 

I tillegg må man også ha mistet en jobb i Norge før man i det hele tatt har rett på dagpenger. Og det skulle bare mangle, det skulle tatt seg ut om vi skulle utbetalt dette uten noen forutsetninger og krav. Norge er allerede sosialkontor for store deler av verden og det er godt det i det minste finnes noen krav. 

Typen din er nødt til å forsørge seg selv. Hvorfor kan dere ikke heller bo sammen om han ikke kan flytte inn i ditt kollektiv? Så får du heller bidra med litt ekstra til han finner jobb. 

Anonymkode: 6682e...08f

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Typen min fra nabolandet vil gjerne flytte hit :) , ikke til min adresse men finne seg noe eget eller bo med en venn. Hvordan registrerer man seg i Norge? Må han søke norsk statsborgerskap, evn hva skal til for å få det, eller er det vanligst å kun søke arbeidstillatelse?

Har han noen rettigheter på arbeidsledighetspenger fra nav mens han ser etter jobb? Evn hva skal til for at han får det? Hilsen meg 

Hvorfor skal ha ha noen rettigheter på arbeidsledighetstrygd? Han får det når han har jobbet en stund.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å skaffe seg fast arbeid ville kanskje ha vært første-prioritet for noen.

Men tydeligvis ikke for denne karen... :dry:

Anonymkode: e440a...4bb

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Han må betale skatt for å få de fleste trygderettigheter. Han bør jobbe og spare opp penger i hjemlandet sitt.  

Anonymkode: b5c92...a2e

Gjest Blondie65
Skrevet

Han kan søke jobb først og deretter flytte hit? Problem løst.

Gjest Blondie65
Skrevet

Forøvrig er det UDI som ha Reed arbeidstillatelser og lignende å gjøre. De har gode hjemmesider. Foreslår at du undersøker litt der.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, kaninen skrev:

Må jo si at det er veldig bra det ikke er sånn! Tenk om hvem som helst fra Skandinavia kunne flyttet hit og begynt å motta penger fra NAV fra dag en...Da tror jeg kassa hadde blitt tom farlig fort!

Ja det er jeg forsåvidt helt enig i, håpte bare i vår situasjon (kanskje litt ego) at det var anderledes fra.nordiske land 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å skaffe seg fast arbeid ville kanskje ha vært første-prioritet for noen.

Men tydeligvis ikke for denne karen... :dry:

Er vanskelig å søke jobb fra utlandet, best om han hadde bodd her og kunne gå fysisk rundt med søknader... Men for å bo her trenger han jo noen penger å bo for, jeg har ikke råd til å forsørge to desverre 

AnonymBruker
Skrevet

Be han om å søke asyl som flykning. Da får han fulle pensjonsrettigheter, ledighetsretigheter og det som finnes av rettigheter uten at han trenger å jobbe en eneste dag for det.

Anonymkode: 28c56...6c5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden han er EU borger kan han reise hit og fikse seg arbeidstillatelse ved å levere en søknad. Men rett til dagpenger osv har han dessverre ikke før han har tjent en viss sum og skattet. Han kan sikkert få seg en 15 kr natten seng (et tilbud som finnes i noen byer til europeere som kommer for å søke seg arbeid), noe sosialstøtte tror jeg ikke han har rett på. Er han arbeidsdøker i sverige og mottar trygd der, kan han ta det med seg. Men tror de alle har kun 3 mnd på seg til å finne jobb før de må reise hjem igjen. 

Anonymkode: 63da3...7e7

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Be han om å søke asyl som flykning. Da får han fulle pensjonsrettigheter, ledighetsretigheter og det som finnes av rettigheter uten at han trenger å jobbe en eneste dag for det.

Pissprat!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Leo skrev:

Pissprat!

Dette gjelder jo selvfølgelig bare for "flyktninger" og immigranter fra land i Afrika eller Midtøsten.

Folk fra Danmark eller Sverige har jo (selvfølgelig) ikke denne muligheten...

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder jo selvfølgelig bare for "flyktninger" og immigranter fra land i Afrika eller Midtøsten.

Folk fra Danmark eller Sverige har jo (selvfølgelig) ikke denne muligheten...

Det er bare tull! Slutt å spre feilinformasjon!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Leo skrev:

Det er bare tull! Slutt å spre feilinformasjon!

Og hva er fakta da`?

Anonymkode: 984a2...2da

Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du etterlyser fakta, her er de:

Mannen er dansk - såvidt jeg vet er det ikke grunnlag for dansker bosatt i Danmark for å søke asyl noe sted i verden.

Siden mannen er dansk og både Danmark og Norge er en del av Schengen samarbeidet kan hr Danske flytte hit og arbeide og opparbeide seg rettigheter, det er ikke nødvendig å misbruke asylretten for å få det til. 

Men alt dette visste du vel, du følte bare for å spre ut ditt innvandringshat i en tråd som ikke handler om det

Skrevet

Tror han har rett til sosial stønad når han flytter til Norge. Men sikker er jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...