Gå til innhold

Alt dette støvet! Blir støvete med en gang! Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i leilighet og det blir så sykt støvete , jeg skjønner ikke hvor dt kommer fra! Jg er ikke så ofte utendørs så tror ikke dt er noe jeg drar md meg inn, men bare en halv dag eller dag etter jeg har vasket er det masse synlig støv igjen. Etter en uke er alle overflater halvgrå og hybelkaniner hoper seg opp. Sokker er fullstendig grå på undersiden så mye støv at det nesten ikke forsvinner i vaskemaskinen.
Hva er det som genererer støv på den måten?? Jeg bor i sentrum, kan det fly inn gjennom vinduet f.eks?
Kan det komme av klærne (tørker klær i stua) eller hva pokker? Aldri hatt det sånn i tidligere leiligheter.
Dårlig ventil, lekk lufteluke/vifte ??
Hva kan jeg gjøre for å minske støvet??? Hvor ofte må dere vaske støv?!

Anonymkode: 896aa...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, støv fra veiene kommer inn

og tøyfibre fra klestørking er en del av støvet

Anonymkode: 522c8...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man får kjøpt en slags tettvevd netting til å feste på vindusrammene slik at det ikke kommer inn støv utenfra ved lufting

Dette er bl.a. brukt av støvallergikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støv kan komme både innen- og utenfra. Klær og tekstiler støver mye. Klestørk i stuen kan både føre til støv og dårlig inneklima i form av fukt (og kan føre til fuktskader på leiligheten om du ikke har vinduet åpent så fukten slipper ut). Om du bor nær veien kan det komme veldig mye støv inn derfra. Samme om du har trær og mye planter utenfor. 

Der jeg bodde før var det knapt støv, her jeg bor nå er det hybelkaniner på soverommet (som vender mot veien) etter tre-fire dager. Samme på badet, der blir det utrolig støvete (antar det er fra håndklær, samt at ventilasjonssystemet der fører til ekstra mye støv). 

Du kan prøve å begrense lufting fra de vinduene som vender mot vei, samt begrense hvor mye tekstiler du har liggende åpent. Bruk skap framfor hyller, så har du færre steder du må tørke støv.

Anonymkode: 59e75...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støvet du har inne er i hovedsak døde hudceller, håret ditt og fibre fra klærne. Det er ikke svevestøvet utenfra som støver ned leiligheten din. Du sier det selv: du er mye innendørs. Du genererer mye støv på egenhånd. Lufter du lite i tillegg, så har ikke støvet noen steder å gå heller.

Anonymkode: 391cd...9bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, Avocado skrev:

Luftrenser! 

Forklar hva den kan gjøre? 

Det er støvete hos meg og, men jeg er sykmeldt og orker ikke rengjøre like ofte for tiden. Unngår tepper på gulv, gardiner og haugevis med puter. Det hjelper på. Klipper håret pigg, dusjer jevnlig. Lever ganske minimalistisk. I min forrige leilighet var badet verst. Der var det like støvete etter bare noen timer. Tror det var pga tørketrommel og dårlig avsug. Pluss at det kom inn mye dritt fra lufteventilene i veggen. 

Anonymkode: 25bf8...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør sette deg inn i hva støvninneholder så forstår du hvor det kommer fra. Lo fra klær, støv fra papir, litt forurending kommer inn ved lufting. Har du stoffmøbler, tepper og mye nye klær, tørker klesvasken i oppholdsrom m.m. så blir det støv. Noen slipper og mye hudceller og får dermed mer støv. 

Hva du gjør rent med og hvordan påvirker og. 

Anonymkode: f7926...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Avocado skrev:

Luftrenser! 

Uvitenheten er stor på kg. Hva tror du en luftrenser gjør med støvet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uvitenheten er stor på kg. Hva tror du en luftrenser gjør med støvet? 

Hva mener du?

Det hjelper. Trenger ikke tørke støv like ofte med luftrenser.

Anonymkode: 6043b...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk masse støv inn når jeg bodde i sentrum av oslo, kom blant annet via glipper rundt vinduene (var teorien, vi hadde ikke ventiler), så om disse ble tettet med vindusisoleringsteip hjalp det endel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Det hjelper. Trenger ikke tørke støv like ofte med luftrenser.

Anonymkode: 6043b...a95

En luftrenser har ingen som helst støvfjernende effekt. Dette er bare noe du tror. Skal du ha fakta så finner du det hos naaf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får kjøpt en slags tettvevd netting til å feste på vindusrammene slik at det ikke kommer inn støv utenfra ved lufting

Dette er bl.a. brukt av støvallergikere

Hvor? Sliter med utrolig mye støv vi også, og bor midt i sentrum så alle vinduer vender ut mot trafikkerte veier :dry: Leiligheten er ca. like stor som der vi bodde tidligere, med de samme møblene og det samme problemet med at vi må tørke klær i oppholdsrom og ikke har ventilasjon på badet, men allikevel er det vannvittig mye mer støv her. Enig med TS, det er til å bli gal av! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, Momseguri skrev:

Hvor? Sliter med utrolig mye støv vi også, og bor midt i sentrum så alle vinduer vender ut mot trafikkerte veier :dry: Leiligheten er ca. like stor som der vi bodde tidligere, med de samme møblene og det samme problemet med at vi må tørke klær i oppholdsrom og ikke har ventilasjon på badet, men allikevel er det vannvittig mye mer støv her. Enig med TS, det er til å bli gal av! 

Kanskje et slikt insektsnett (hvis det er tettvevd nok) kan brukes? http://www.clasohlson.com/no/Insektsnett-til-vindu/34-1114?LGWCODE=341114000;83825;6293&gclid=CKH73O-6kMwCFQLjcgodHggLaw

Jeg finner ikke det som er mot støv. Eventuelt kan man jo kjøpe et tettvevd stoff i metervare og montere på borrelåsbånd selv på stoffet og på vindusrammen (karmen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainbow støvsuger kan brukes som luftrenser. Den suger inn svevestøv i rommet, og støvet går inn i vannbeholderen der det blander seg med vannet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, Momseguri skrev:

Du kan spørre etter pollenfilter til vindu på apotek. Mange selger det også på nett. 

Anonymkode: 59e75...937

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Avocado
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En luftrenser har ingen som helst støvfjernende effekt. Dette er bare noe du tror. Skal du ha fakta så finner du det hos naaf.no

Ingen som helst støvfjernende effekt er jo veldig bastant å påstå. Produsentene mener noe annet. Fant ikke noe fakta om dette umiddelbart på siden du refererte til, men har de skrevet noe negativt om luftrensere vil jeg tro det er etter allergikerstandard. 

Vi hadde store støvproblemer etter oppussing. Luftrenser hjalp VELDIG. Det er ikke noe jeg tror, men noe jeg har erfart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

" Mange allergikere kjøper luftrensere eller luftavfuktere for å ha hjemme, og dersom man plasserer luftrenseren ved det åpne vinduet, skal de bidra til å holde pollenet ute av huset. NAAF har en liste over luftrensere som de mener er gode nok for allergikere. " http://www.vg.no/forbruker/hus-og-hjem/pollen-vask-katten-og-hjemmet-ditt/a/10004804/

Luftrenseren renser også bort støv fra luften som kommer inn gjennom vinduet om denne plasseres under vinduet.

Ville da latt vært å ha katt i steden for å utsette katten for slik vask som beskrevet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15. april 2016 at 12.22, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang hatt en slik du? Jeg har hatt i mange år og du ville blitt overrasket over hvor mye støv den faktisk samler! Det ser man jo når man tømmer filteret det. Er som å tømme oppsamleren i robotstøvsugeren. Man skjønner bare ikke hvor alt støvet kommer fra. 

Trist at du kommer med slike villedende påstander som det ikke er hold i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det du skriver høres ganske ekstremt ut.  Vet ikke hva slags oppvarming du har, men i leilighet er det vel kanskje kun elektrisk?  Vet at vifteovner gir masse støv.  Å tørke klær inne er en annen kilde til hybelkaninenes formering. 

En god støvsuger, hvor du skifter filter og poser ofte, er kjempeviktig.  Noen støvsuger er de rene støvutblåsere.  Tror også det er viktig å holde innganger s.s. gangen, ren.  Og så må man aldri bruke kost/støvbrett inne. 

Jeg bor forholdsvis landlig, og lufter godt, også om vinteren.  Vasker halve huset den ene helgen og den andre halvparten den andre helgen, altså hver 14. dag egentlig.  Selv om vi fyrer med ved om vinteren er ikke støv et problem.  Og hos oss har støvet veldig mange nedfallsflater (ikke minimalistisk, altså).   Jeg vasker nøye to-tre ganger i året, tidlig vår, høst og til jul. Hater det, så tak og vegger blir ikke vasket hvert år, nei.    Ellers bruker jeg en sånn statisk støvkost i bokhyller av og til (anbefales!) , og fuktig klut av og til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...