Gå til innhold

Valg av optiker for synstest, din erfaring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bruker både briller og linser, og trenger en ny synstest snart. Har tidligere bare gått til Specsavers, men jeg er nå så misfornøyd at jeg har bestemt meg for at det er på høy tid å slutte med å være lojal kunde. 

Jeg vil ha en optiker som tar seg tid til en grundig og seriøs undersøkelse, er hyggelig og yter god service, men forholder seg profesjonell, og som man kan stole på lar de faglige vurderingene veie tyngre enn ting som mersalg, tidsbruk osv. 

Bor i Bergen. Hvem har du god erfaring med her? Også mulig det blir kjøp av nye briller og linser hos de.

Også interesant å høre fra deg som har gode eller dårlige erfaringer med tilbud som linseabonnement. Opplevde selv å få langt dårligere kvalitet på oppfølgingen hos Specsavers etter jeg gikk med på å ha linseabonnement. 

Anonymkode: 28f89...0d7

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Også interesant å høre fra deg som har gode eller dårlige erfaringer med tilbud som linseabonnement.

Linseabonnement sluttet jeg med for mange år siden. Jeg tar synstest hos optiker og bestiller linsene på nett. Du sparer utrolig mye penger på dette.

Anonymkode: 3f51f...d43

AnonymBruker
Skrevet

Å, takk for input på det! Da skal jeg sjekke om jeg kan få mine rimeligere på nett (har mye korrigering på både nærsynthet og hornhinner). Har du først prøvelinser fra optiker som det står verdier på, eller ber du om å få denne informasjonen på utskrift? De vil ikke motsette seg det? :P

Skrevet

Brilleland har jeg dårlig erfaring med,etter at de presterte å bytte et glass i styrke +4 med et glass i styrke 0. Vi har byttet til Brillehjørnet nå og er kjempefornøyd. Der får en profesjonell behandling og de er kjempeflinke.

Men jeg aner ikke om det er en landsomfattende kjede eller bare her i Midt Norge.

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Jeg har god erfaring med kjeden Interoptik.

AnonymBruker
Skrevet

Godt fornøyd med Interoptik på Øyrane Torg(Arna)

Anonymkode: ecde7...c00

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig langsynt, har skjeve hornhinner så det holder og sliter en liten anelse med samsynet. Styrkene mine er på toppen av det hele ganske variable fordi jeg overkompenserer for mye. Jeg har derfor vært hos mange ulike optikere fordi jeg aldri har blitt helt fornøyd. Jeg fikk anbefalt Hans-Christian et-eller-annet hos Optiker Teigland av en venninne som sliter mye mer med samsynet enn meg. Han er veldig, veldig flink! Utdannet i tyskland og har videreutdanning innefor samsynsproblematikk. Som forøvrig har blitt mye mindre fordi han satte meg ned i styrke på det gode øyet (genialt, funker fjell). Han tar seg god tid (Nå bestilte jeg riktignok en utvidet synstest første gang) og jeg har nå byttet linser tre ganger på rad uten at det koster noe som helst ekstra fordi jeg har valgt linseabbonnement. Anbefales på det varmeste. Sikkert helt kurant å bestille linser på nett for å spare noen kroner dersom man er stabil og "enkel" i styrken, men for sånne som meg som trenger masse oppfølging er linseabbonnement det beste alternativet synes jeg. 

Anonymkode: 560d2...27a

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker både briller og linser, og trenger en ny synstest snart. Har tidligere bare gått til Specsavers, men jeg er nå så misfornøyd at jeg har bestemt meg for at det er på høy tid å slutte med å være lojal kunde. 

Jeg vil ha en optiker som tar seg tid til en grundig og seriøs undersøkelse, er hyggelig og yter god service, men forholder seg profesjonell, og som man kan stole på lar de faglige vurderingene veie tyngre enn ting som mersalg, tidsbruk osv. 

Bor i Bergen. Hvem har du god erfaring med her? Også mulig det blir kjøp av nye briller og linser hos de.

Også interesant å høre fra deg som har gode eller dårlige erfaringer med tilbud som linseabonnement. Opplevde selv å få langt dårligere kvalitet på oppfølgingen hos Specsavers etter jeg gikk med på å ha linseabonnement. 

Jar du brukt Sølvi på Vågsallmenning? Hun er fantastisk flink. Specsavers.) Der andre der vet jeg ingenting om. Eneste mannen hos Brilleland på Bystasjonen kan og sine saker. 

Anonymkode: 029cd...029

• Liker 1
Skrevet

Krogh optikk! I Oslo syns jeg de skiller seg ut som jevnt over veldig dyktige og jeg føler meg alltid godt ivaretatt som kunde hos de, og de har også (i alle fall tidligere) vært den optikerkjeden som har vært tidligst ute med det nyeste av apparater osv. så undersøkelsen er alltid veldig grundig. Krogh optikk er ikke det billigste alternativet, men når det gjelder øyehelse er jeg villig til å spandere på meg det.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig langsynt, har skjeve hornhinner så det holder og sliter en liten anelse med samsynet. Styrkene mine er på toppen av det hele ganske variable fordi jeg overkompenserer for mye. Jeg har derfor vært hos mange ulike optikere fordi jeg aldri har blitt helt fornøyd. Jeg fikk anbefalt Hans-Christian et-eller-annet hos Optiker Teigland av en venninne som sliter mye mer med samsynet enn meg. Han er veldig, veldig flink! Utdannet i tyskland og har videreutdanning innefor samsynsproblematikk. Som forøvrig har blitt mye mindre fordi han satte meg ned i styrke på det gode øyet (genialt, funker fjell). Han tar seg god tid (Nå bestilte jeg riktignok en utvidet synstest første gang) og jeg har nå byttet linser tre ganger på rad uten at det koster noe som helst ekstra fordi jeg har valgt linseabbonnement. Anbefales på det varmeste. Sikkert helt kurant å bestille linser på nett for å spare noen kroner dersom man er stabil og "enkel" i styrken, men for sånne som meg som trenger masse oppfølging er linseabbonnement det beste alternativet synes jeg. 

Samsynsproblematikk reiser folk fra hele sørnorge til Sølvi hos Specsavers på Vågsallm. For hjelp med. Det samme gjelder nakkeslengpasienter. Teigland ligger langt bak i sin erfaring og hjelp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samsynsproblematikk reiser folk fra hele sørnorge til Sølvi hos Specsavers på Vågsallm. For hjelp med. Det samme gjelder nakkeslengpasienter. Teigland ligger langt bak i sin erfaring og hjelp. 

hmmm... tusen takk for info, det noterer jeg meg bak øret:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mer fornøyd med Specsavers enn Brilleland. Hos Brilleland fikk jeg følelsen av at de bare ville ha mest mulig penger fortest mulig. Jeg hadde egentlig et dårlig inntrykk av Specsavers, men er virkelig kjempefornøyd med service, tid, penger og undersøkelsen! (Bor på Sørlandet da :P )

Anonymkode: 31e66...775

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått til Interoptik siden jeg begynte med briller da jeg var ni år gammel. I Bergen har jeg brukt Interoptik i Vaskerelven og vært fornøyd med dem. Eneste negative erfaringen jeg har hatt der var også en veldig positiv en;

For noen år siden trengte jeg nye briller og gikk jeg frem og tilbake mellom Specsavers i Vågsalmenningen og Interoptik i Vaskerelven. TIl slutt bestemte jeg meg for et par hos Specsavers. Jeg tok synstest for briller hos Interoptik, tok med meg brilleseddelen til Specsavers, og de ordnet brillene.

Da jeg fikk dem noen få dager merket jeg med en gang at noe var galt - det var helt feil styrke på et av glassene. Jeg gikk tilbake til Interoptik og det viste seg at vikaren som var der fra en annen butikk hadde målt feil styrke. Jeg fikk ny test og ny brilleseddel, og de sa at jeg måtte bare gå til Specsavers for å få byttet glasset og be dem sende regningen til dem. Alt helt uten noe av spørsmål eller protester fra noen som helst. Må si jeg ble veldig imponert over kundeservicen. Ikke fullt så imponert over vikaren.

Nå brukte jeg vanligvis linser, så det at brillene ble noen dager forsinket var absolutt ingen krise for meg. Hadde jeg vært avhengig av dem hadde dette selvsagt ikke vært en veldig hyggelig historie.

Nå skal jeg snart til synssjekk igjen, det er blitt mange år siden sist, og jeg kommer til å gå til Interoptik igjen.

Når det gjelder å kjøpe linser på nett har jeg bare gode erfaringer med det. Jeg har alltid fått vite linsestyrken min av optikeren, og de spør selvsagt alltid om jeg skal kjøpe linser. Det er litt kleint å si nei, skjønner jo så klart at de må tjene penger, men må bare tenke at det koster såpass mye for linsesjekk at jeg kan ikke ha dårlig samvittighet for ikke å kjøpe linsene der hver gang. Men styrken din skal du selvsagt få vite - det er jo det du betaler for :)

(og den lappen trenger du forresten om du skal kjøpe linser over disk et annet sted. En gang en linse ble ødelagt på jobb gikk jeg til en optiker i samme bygning (Brilleland på Bystasjonen) og ba om å få kjøpe en enkelt linse. De prøvde først å ringe min optiker i Vaskerelven, men de var stengt. Jeg fikk til slutt, og under sterk tvil, lov til å kjøpe en endagslinse. 8 kroner kostet den, jeg trodde de sa 80 og betalte med kort. Kanskje like greit at jeg bare så med et øye hvor rart de så på meg akkurat da..)

Skrevet

Jeg har abonnement via Specsavers i Trondheim - og har kun opplevd god service der. Da jeg skulle ha et brilleetui til skytebrillene mine brukte to stykker der sikkert ti minutter på å endevende lageret for å finne et som passet - som de så tok vanvittige 20,- for :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Man skal være forsiktig med å stole på "råd" på forum når det gjelder sånt. Mange lyver og anbefaler kjeder hvor de selv jobbet eller kjenner folk som jobber osv, og gir dårlige skussmål til andre kjeder, uten at dette nødvendigvis stemmer.

Anonymkode: 89680...811

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Den 4/15/2016 at 2.26, AnonymBruker skrev:

Har du først prøvelinser fra optiker som det står verdier på, eller ber du om å få denne informasjonen på utskrift? De vil ikke motsette seg det?

Du får alle verdier på en brilleseddel.

På nett bestiller jeg noen ganger tilsvarende linser som jeg har brukt før, noen ganger andre typer.

Anonymkode: 3f51f...d43

Skrevet
Den 14.4.2016 at 0.46, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ha en optiker som tar seg tid til en grundig og seriøs undersøkelse, er hyggelig og yter god service, men forholder seg profesjonell, og som man kan stole på

Det blir bingo. Det går ikke an å sette opp ei liste der optikere som jobber for Specsavers er best, de i Brilleland nest best osv. Gode og dårlige finner du overalt, likelig fordelt i kjedene!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Vox_populi skrev:

Det blir bingo. Det går ikke an å sette opp ei liste der optikere som jobber for Specsavers er best, de i Brilleland nest best osv. Gode og dårlige finner du overalt, likelig fordelt i kjedene!

Det er selvsagt ikke slik at alle er nøyaktig like bra.

Anonymkode: 89680...811

AnonymBruker
Skrevet
Den 15.4.2016 at 2.26, AnonymBruker skrev:

Å, takk for input på det! Da skal jeg sjekke om jeg kan få mine rimeligere på nett (har mye korrigering på både nærsynthet og hornhinner). Har du først prøvelinser fra optiker som det står verdier på, eller ber du om å få denne informasjonen på utskrift? De vil ikke motsette seg det? :P

Du får alltid med den utskriften hos f.eks brillelanf.

Anonymkode: 81785...f4a

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Brilleland i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...