Gå til innhold

Ops! Hva gjør vi egentlig under vielsen (humanistisk)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vigsler kommer hjem til oss neste uke og det slo oss at vi har jo ikke noen planer om hvordan vielsen skal være. Hva er vanlig? Vielsen finner (forhåpentligvis) sted utendørs. Jeg skjønner jo at vigsler prater, men skal vi gå inn ilag? Vi er to kvinner. Det er unaturlig for oss hvis en av oss står fremme, slik som er vanlig hvis det er mann og kvinne. Jeg ønsker ikke å "gis bort" av pappa/hennes far er død. Vi skal ha forlovere og brudepike. 

Skal vi si noe? Er det vanlig i Norge? 

Vi vil helst at det skal gå litt fort (jeg gruer meg til all oppmerksomheten), men ikke så fort at det blir kjipt. 

Jeg tenkte at det går jo evt å ha solosang eller noe slikt? Hvis vi får noen til å gjøre det. Vi synger begge to som noen esel. Ikke en tone er ren..  Vi bør jo kanskje ha noe når vi går inn og ut, men vet ikke hvordan det lar seg gjennomføre når vi et utendørs. 

Hva bør vi iallefall danne oss noen tanker om før vigsler kommer? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hva som er vanlig i humanistisk bryllup, men synes tanken om at dere skal gå inn sammen var veldig fin da :) eller det blir jo ut da :) eller noe! Gå sammen! 

Syng for harde livet om dere ønsker, et er jo bare skikkelig vittig om dere synger som esler! 

La bryllupet bli deres :)

Anonymkode: 7c3d2...2eb

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan vel sikkert gå inn sammen, det høres veldig fint ut i alle fall :) Jeg har vært i et humanistisk bryllup før, og det var omtrent som vanlig bryllup bare uten det kristne. Var vel noen som sang og en eller to som leste et dikt om jeg husker rett :) Også talen til vigsler, selvsagt. 

Tenker at det går fint at å bruke mikrofoner (gjerne som man bare fester til klær) og lignende utendørs, men må ha et telt eller lignende å ha resten av utstyret i. "Alt" er mulig utendørs også, må bare være litt kreativ :) 

Anonymkode: 585bb...d5d

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ikke humanistisk opplegg, men ble viet av en dommer vi kjente. Vi hadde vielsen i selskapslokalene.

Siden selve seremonien er en ganske kort affære, rådet vår vigsler oss til å ha noe opplegg ved siden av. Vi leide inn en solist som spilte inngangsmarsj pluss en sang midt i. I tillegg leste søsteren min opp et dikt om kjærlighet. Vielsen varte da til sammen ca 15-20 min, og det var helt perfekt for oss! 

Anonymkode: 8f9c4...eb4

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Får nok vite mer av vigsler til uka, men tror vi iallefall skal vurdere innslag av enten sang eller lignende underveis. Vielsen trenger ikke å vare kjempelenge, men 5-10 min blir jo gjerne litt kort igjen. 

Skrevet
Den 14.4.2016 at 23.18, estrella skrev:

Vigsler kommer hjem til oss neste uke og det slo oss at vi har jo ikke noen planer om hvordan vielsen skal være. Hva er vanlig? Vielsen finner (forhåpentligvis) sted utendørs. Jeg skjønner jo at vigsler prater, men skal vi gå inn ilag? Vi er to kvinner. Det er unaturlig for oss hvis en av oss står fremme, slik som er vanlig hvis det er mann og kvinne. Jeg ønsker ikke å "gis bort" av pappa/hennes far er død. Vi skal ha forlovere og brudepike. 

Skal vi si noe? Er det vanlig i Norge? 

Vi vil helst at det skal gå litt fort (jeg gruer meg til all oppmerksomheten), men ikke så fort at det blir kjipt. 

Jeg tenkte at det går jo evt å ha solosang eller noe slikt? Hvis vi får noen til å gjøre det. Vi synger begge to som noen esel. Ikke en tone er ren..  Vi bør jo kanskje ha noe når vi går inn og ut, men vet ikke hvordan det lar seg gjennomføre når vi et utendørs. 

Hva bør vi iallefall danne oss noen tanker om før vigsler kommer? 

Vi hadde besøk av vigsler nå på mandag.

Han foreslo at vi gikk inn sammen, uten at vi hadde sagt noe om det. Så vi skal gå inn sammen, og sitte ved siden av hverandre på stoler forrerst - med forloverne samlet tvers ovenfor oss.

Skal ha en sang som spilles på piano når vi kommer inn. Så en solosang rett etter. Så skal vigsler holde tale til oss, så en sang til før selve vielsen der vi sier ja osv osv. :) Så helt frem til "selve vielsen" sitter vi jo bare. Dvs ikke supermye oppmerksomhet på oss bortsett fra at vi sikkert er veldig fine å se på da.. Hihi :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar! Vi har kommet frem til at vi skal se om noen kjente er flink på et instrument og synge. 

Men hva passer å ha av instrumenter til utendørs vielse? Jeg sa trompet. Samboer fnyste av meg og sa uaktuelt. Vi har jo ikke mulighet til noe form for forsterkning utendørs, til musikk. Eller, vi kan jo helt sikkert få det til om vi vrir hjernene våre :P Men vil helst slippe det arbeidet. 

Vurderte å hyre noen, men minstepris på de fleste er 3000-4000 kr. Og for litt lyd før og etter vielse synes vi det er for dyrt. Samboer foreslo gitar, men hvor bra blir det? Jeg vet ikke hvilke sanger vi skal ha heller. 

Godt det er ei stund til august... Men vi burde jo ha det klart snart mtp at folk drar jo på ferie da. 

Skrevet (endret)

Var i humanistisk vielse i sommer, da kom bruden og brudgommen sammen til vielsen og ble fulgt opp til paviljongen fulgt av foreldrene sine. Med forloverene gående etterpå sammen mens noen sang en sang. Det var veldig fint :hjerte:

Var utendørs i juni, masse fuglesang i parken som nesten kunne vært nok musikk :tongue:

Endret av Tekopper
La til fuglesang
Skrevet

Godt å høre! Jeg fant også ut at det er mange fine sanger som kan spilles på gitar, så da er det bare å finne noen som kan spille 😀

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, estrella skrev:

Godt å høre! Jeg fant også ut at det er mange fine sanger som kan spilles på gitar, så da er det bare å finne noen som kan spille 😀

Et tips kan kanskje være å høre på en musikkskole e.l. om noen kan tenke seg å gjøre det mot en liten slant. Hvis ikke dere kjenner noen da :)

Anonymkode: d5168...121

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et tips kan kanskje være å høre på en musikkskole e.l. om noen kan tenke seg å gjøre det mot en liten slant. Hvis ikke dere kjenner noen da :)

Anonymkode: d5168...121

Takk for tips! 

Skrevet

Vi er også to jenter som skal vies av Humanistforbundet (forhåpentligvis utendørs her også)  Vi har ikke hatt noen samtale med vigsler ennå, men på hjemmesiden deres (http://www.humanistforbundet.no) står det jo litt om selve seremonien. I tillegg til den teksten som må leses opp, så kunne vi også tenke oss å utveksle ringer på slutten. 

Vi har også lurt veldig på hvordan vi skal gå frem til vigsler. Ikke så lett å finne noe informasjon om hva andre har gjort som er 2 jenter :P Men det blir nok enten til at vi kommer innenifra sammen, eller at vi kommer fra hvert vårt hjørne på huset fulgt av hver vår far. Ellers er vi så heldige at vi har to venner som er kjempeflinke til å synge, så da blir det 1 sang på vei inn, og 1 sang på vei ut

Er det lov å spørre om hvilken dato dere har? :)

Skrevet

Vi gifta oss humanistisk i 2012. I samtalen vi hadde med HEF i forkant fekk vi mykje god informasjon og tips. Vi gikk inn i lag (dame og mann) medan søstra til ei nær venninne spelte inngangsmarsj på saksofon. Ho sytte også for utmarsj. Nydelig. I tillegg til talen frå vigslar, las forlovar til mannen min dikt og ein bekjent sang "Eg elskar deg" av Edvard Grieg akkopagnert av elpiano. Vi hadde vielsen innandørs, så lydmessig kom vi litt enklare i frå det. Men det er muleg utandørs også. Husk berre at de bør ha ein plan B om det striregnar :)

Lykke til med planlegginga vidare! Vi er veldig fornøgde med at vi valde humanistisk vielse :) Ein personleg tale og herleg vigslar!

Skrevet

Besøket av vigsler tok tid, fra ca 1930 til 0015. Men det var veldig informativt og veldig hyggelig. Vi fikk mye input ifh til vielse. Det blir musikk inn, via anlegg, forlovere kommer inn først, etter hverandre. Det er to kvinner og en mann, kvinnene skal ha en bukett/blomst, han skal ha ringene. De går inn uten musikk, legger blomstene og ringene på et bord ved siden av vigsler. Musikk starter og brudepike går inn. Deretter oss. Vi går inn sammen. Vigsler har en tale. Og så enten sang eller dikt av noen i familien. Deretter selve vielsepraten. Og så sang ut. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...