AnonymBruker Skrevet 14. april 2016 #1 Skrevet 14. april 2016 " Kjersti og Øystein Bagle-Tennebø skilte lag i 2013 og lot barna Agnes (9) og Jesper (12) bo i rekkehuset ved Ekebergsletta, mens de selv bytter på å bo der og i en felles leid leilighet nede i Oslo. – Det fungerer kjempefint. Barna har stor nok belastning som det er når foreldrene går fra hverandre, så vi bestemte oss for at ungene skal få bli og vi flytte ut og inn hver uke, " http://www.vg.no/nyheter/innenriks/venstre/barna-ble-boende-etter-separasjon-foreldrene-flytter-inn-og-ut-hver-uke/a/23657756/ Er dette noe du ville gjort? Anonymkode: b7692...732 2
Sulosi Skrevet 14. april 2016 #2 Skrevet 14. april 2016 Det ble forsøkt hos oss helt i starten. Hver søndag kom jeg hjem til ett hus som var rene sodoma. Skittentøy lå der det var tatt av rundt I huset. Klær ble ikke vasket. Oppvasken sto langs hele benken (hadde ikke oppvaskmaskin), mat og reste mat sto fremme sammen med melka på bordet. Senga ble ikke reid opp og hans sengetøy måtte jeg ta av selv. Huset var gjennomsyret av innestengt hvitløkslukt. Så nei, det fungerte ikke dengang og nå 12 år etter kan det heller ikke fungere med ny ektefelle hos meg og ny samboer med tre barn hos han. 16
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #3 Skrevet 15. april 2016 54 minutter siden, Sulosi skrev: Det ble forsøkt hos oss helt i starten. Hver søndag kom jeg hjem til ett hus som var rene sodoma. Skittentøy lå der det var tatt av rundt I huset. Klær ble ikke vasket. Oppvasken sto langs hele benken (hadde ikke oppvaskmaskin), mat og reste mat sto fremme sammen med melka på bordet. Senga ble ikke reid opp og hans sengetøy måtte jeg ta av selv. Huset var gjennomsyret av innestengt hvitløkslukt. Så nei, det fungerte ikke dengang og nå 12 år etter kan det heller ikke fungere med ny ektefelle hos meg og ny samboer med tre barn hos han. ÆSJ! Hvordan klarte du å leve som eneste voksen i det forholdet der? Skremmelig å se her inne hvor lite fedre og menn bidrar i hjemmet. Anonymkode: 961e4...ac6 7
Gjest Juami Skrevet 15. april 2016 #4 Skrevet 15. april 2016 Kan være en helt ok ting å gjøre, og det er en fin tanke teoretisk. Men hva når mor og/eller far får seg seg ny kjæreste, gjerne med egne barn. Hvordan løses dette? Vil man da måtte finne en plass å bo med denne ny partneren, og i tillegg være med på å finansiere det gamle huset (og evt. en leilighet de er med på å eie/leie), og samtidig bo en uke hjemme hos den nye partneren og en uke i gamlehuset med barna? Hva om den nye partneren til mor eller far får baby sammen? Barna får jo da ikke være med å ta del i den nye familien sin, for jeg tviler sterkt på at så mange nye partnere gidder denne boløsningen, spesielt om de har egne barn. Da tenker jeg at det ender det jo opp med at barna kommer til å føle seg utenfor sin nye, forstørret familie, fordi de aldri får være med på å ta skikkelig del i den. I praksis vil dette fort kunne bli rotete både økonomisk og i familielivet.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #5 Skrevet 15. april 2016 Dette ble prøvd av flere jeg kjenner, og det fungerte ikke hos noen av dem over lengre tid. Men det er mange løsninger hvis foreldrene klarer samarbeide bra. For eksempel de som kjøpte den ledige naboleiligheten da de skilte seg. De bygget om, og satte inn en dør mellom leilighetene. På "mamma-ukene" var døren inn til "pappa-leiligheten" låst, og motsatt. Barna kunne besøke den forelderen de ikke "bodde hos" når de ville, men da måtte de gå ut i gangen, og inn ytterdøren. (Som de ellers ville gjort om foreldrene ikke bodde i samme hus) På denne måten slapp både barna og foreldrene å flytte mellom to bosteder. Anonymkode: a989f...1c9 7
Peter007 Skrevet 15. april 2016 #6 Skrevet 15. april 2016 10 timer siden, Sulosi skrev: Det ble forsøkt hos oss helt i starten. Hver søndag kom jeg hjem til ett hus som var rene sodoma. Skittentøy lå der det var tatt av rundt I huset. Klær ble ikke vasket. Oppvasken sto langs hele benken (hadde ikke oppvaskmaskin), mat og reste mat sto fremme sammen med melka på bordet. Senga ble ikke reid opp og hans sengetøy måtte jeg ta av selv. Huset var gjennomsyret av innestengt hvitløkslukt. Så nei, det fungerte ikke dengang og nå 12 år etter kan det heller ikke fungere med ny ektefelle hos meg og ny samboer med tre barn hos han. Jeg synes dette innlegget kan fortelle hvordan det ofte vil bli. Jeg har ikke personlig erfaring i dette, men vet noen tidligere foreldre som har prøvd. Felles er det at det har fungert over kort tid for de som prøvde. Kommer det ny partner inn ny partner inn i bildet ramler det hele i sammen uansett. Hele utspillet bygger på et luftslott. Dette er ikke uvanlig når det gjelder enkelte forslag som kommer fra politikere som ikke kjenner the real life de ute. De lever i en beskyttet verden som ikke er lik den vanlige mannen og kvinnens liv. Jeg tror dette forslaget blir umulig og gjennomføre. Det vil bli diskutert og ferdig med det. Jeg tenker for eksempel hvordan løse eierforholdet i boligen når den er ulik. Hvem skal vedlikeholde og koste reparasjoner på boligen.Hvordan skal foreldrene ha økonomi til ny bolig ovs.. Altså en bolig når en ikke er i den tidligere boligen der barna bor. Det er langt fra alle som skilles som venner, det konflikter ovs. det hele virker umulig og innføre som en lov. 4
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #7 Skrevet 15. april 2016 Hvis voksne ikke orker tanken på å flytte hver uke, bør de ikke forvente at ungene skal orke det. Anonymkode: 66475...814 16
Angelheart2 Skrevet 15. april 2016 #8 Skrevet 15. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis voksne ikke orker tanken på å flytte hver uke, bør de ikke forvente at ungene skal orke det. Anonymkode: 66475...814 Jeg tenker det ikke går på å orke å flytte, men heller alle de andre utfordringene som blir skissert over her. * Økonomi? Skal man ha flere hus å betale på? * Husarbeid? Hvem har ansvaret når? Hva med vedlikehold? Innkjøp av møbler, husholdningsartikler osv? * Ny partner? Hvordan kan de nye partnerne innlemmes i dette systemet? Flyttingen ut og inn hver uke er den minste utfordringen, slik jeg ser det. Jeg har også et par vennepar som har forsøkt denne løsningen... det ble ikke langvarig. 13
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #9 Skrevet 15. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis voksne ikke orker tanken på å flytte hver uke, bør de ikke forvente at ungene skal orke det. Anonymkode: 66475...814 Samme tenker jeg. Altså; jeg ser at det er noen utfordringer med en slik løsning, men det handler mest om at mor og far føler at det begrenser deres egen livsutfoldelse. Ironisk at ingen iallefall kan innrømme at det er nøyaktig det samme vi utsetter barna for ved å flytte dem fram og tilbake. Men neida, barn er "tilpasningsdyktige" (dvs de er lojale og har ingen forutsetning for å vite hva som er best for dem) så da er det vel greit... Anonymkode: e4954...6f1 7
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #10 Skrevet 15. april 2016 Jeg synes at foreldrene skal ta hensyn til de barna som de allerede har, før de lager nye barn (som noen mener vil gjøre en slik løsning umulig). Det er tross alt foreldrene som har satt barna i denne situasjonen (at foreldrene skiller lag). Anonymkode: b7692...732 12
Sulosi Skrevet 15. april 2016 #11 Skrevet 15. april 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: ÆSJ! Hvordan klarte du å leve som eneste voksen i det forholdet der? Skremmelig å se her inne hvor lite fedre og menn bidrar i hjemmet. Anonymkode: 961e4...ac6 Det var det jeg ikke klarte. Jeg ble behandlet på samme måte som hus og renhold, som uten verdi. Den dag i dag har han fortsatt ikke forstått hvorfor jeg gikk og bruker meg som søppelkasse for alt han er sur for. Heldigvis har jeg en mann nå som hjelper hjemme og han setter også eksen på plass. 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #12 Skrevet 15. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Samme tenker jeg. Altså; jeg ser at det er noen utfordringer med en slik løsning, men det handler mest om at mor og far føler at det begrenser deres egen livsutfoldelse. Ironisk at ingen iallefall kan innrømme at det er nøyaktig det samme vi utsetter barna for ved å flytte dem fram og tilbake. Men neida, barn er "tilpasningsdyktige" (dvs de er lojale og har ingen forutsetning for å vite hva som er best for dem) så da er det vel greit... Anonymkode: e4954...6f1 Barn har ikke ansvar for økonomi og vedlikehold. Det er derfor det ikke går. Ikke pga flyttingen i seg selv. Anonymkode: 1680f...18e 9
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #13 Skrevet 15. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barn har ikke ansvar for økonomi og vedlikehold. Det er derfor det ikke går. Ikke pga flyttingen i seg selv. Anonymkode: 1680f...18e Hvorfor går det ikke? Hvis foreldrene virkelig vil så går det, slik jeg ser det. Anonymkode: e4954...6f1 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #14 Skrevet 15. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor går det ikke? Hvis foreldrene virkelig vil så går det, slik jeg ser det. Anonymkode: e4954...6f1 Fordi de aller færreste har råd til to hus med alt det det innebærer Anonymkode: 1680f...18e 8
Kattugla Skrevet 15. april 2016 #15 Skrevet 15. april 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor går det ikke? Hvis foreldrene virkelig vil så går det, slik jeg ser det. Anonymkode: e4954...6f1 Det er som regel en grunn til at forholdet tok slutt og man skal ha et helt utenom det vanlige godt samarbeide for å få dette til å fungere. Det er dessuten mange voksne som pendler, så jeg tror ikke det at flytte på seg er nødvendigvis et stort problem i seg selv, men all logistikken og ekstra arbeidet og kostnadene som kommer av å ansvar for en ekstra husholdninger med en person du ikke deler livet med. 5
smilo Skrevet 15. april 2016 #16 Skrevet 15. april 2016 Det var en grunn til at jeg valgte å flytte ut i sin tid. Skulle vi byttet bolig hver uke så ville det blitt samme resultatet som @Sulosi beskriver. En annen ting er samvær med barna. Min ene sønn har selv valgt å være bare hos meg, da han og far aldri har gått særlig godt overens ( også en av grunnene til at jeg flyttet) Hvordan skulle min sønn gjort det om han hadde blitt boende i huset. Da ville han vært nødt til å forholde seg til sin far annenhver uke. Noe som sannsynligvis ville ført til at min sønn hadde flyttet for seg selv lenge før han hadde hatt økonomi til det.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #17 Skrevet 15. april 2016 9 timer siden, Peter007 skrev: Jeg synes dette innlegget kan fortelle hvordan det ofte vil bli. Jeg har ikke personlig erfaring i dette, men vet noen tidligere foreldre som har prøvd. Felles er det at det har fungert over kort tid for de som prøvde. Kommer det ny partner inn ny partner inn i bildet ramler det hele i sammen uansett. Hele utspillet bygger på et luftslott. Dette er ikke uvanlig når det gjelder enkelte forslag som kommer fra politikere som ikke kjenner the real life de ute. De lever i en beskyttet verden som ikke er lik den vanlige mannen og kvinnens liv. Jeg tror dette forslaget blir umulig og gjennomføre. Det vil bli diskutert og ferdig med det. Jeg tenker for eksempel hvordan løse eierforholdet i boligen når den er ulik. Hvem skal vedlikeholde og koste reparasjoner på boligen.Hvordan skal foreldrene ha økonomi til ny bolig ovs.. Altså en bolig når en ikke er i den tidligere boligen der barna bor. Det er langt fra alle som skilles som venner, det konflikter ovs. det hele virker umulig og innføre som en lov. Utspillet kan godt komme av mennesker som ikke kjenner det real life, som du så fint sier det. Eller så kan det jo være at forskning viser at barn ikke har godt av å flytte mellom to husstander annenhver uke. Første generasjon av barn som har levd på denne måten begynner nå å vokse opp og man kan nå forske på hvilken effekt denne flyttingen har hatt på skilsmissebarn. Skjønner at dette er den eneste praktiske og komfortable løsningen for foreldre, men om barn har så godt av dette, vel tendensene en ser nå når disse begynner å vokse opp er at dette er en dårlig løsning for barn. Anonymkode: 282a2...d65 3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #18 Skrevet 15. april 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis voksne ikke orker tanken på å flytte hver uke, bør de ikke forvente at ungene skal orke det. Anonymkode: 66475...814 Bingo! Anonymkode: 282a2...d65 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #19 Skrevet 15. april 2016 8 timer siden, Angelheart2 skrev: Jeg tenker det ikke går på å orke å flytte, men heller alle de andre utfordringene som blir skissert over her. * Økonomi? Skal man ha flere hus å betale på? * Husarbeid? Hvem har ansvaret når? Hva med vedlikehold? Innkjøp av møbler, husholdningsartikler osv? * Ny partner? Hvordan kan de nye partnerne innlemmes i dette systemet? Flyttingen ut og inn hver uke er den minste utfordringen, slik jeg ser det. Jeg har også et par vennepar som har forsøkt denne løsningen... det ble ikke langvarig. En ny partner burde ikke tas med i denne beregningen. Barnas vel og ve kommer laaaaaaangt foran på liste. Du trenger heller ikke kjøpe et nytt hus, men LEIE en leilighet. Når det gjelder husarbeid er det bare å skrive en liste med hvem gjør hva i hvilken uke. Nei, problemet hos skilte foreldre er vel at dette ikke er den mest komfortable løsningen for foreldre og derfor blir barn de som må ta støyten. Egoisme kalles det ! Anonymkode: 282a2...d65 5
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #20 Skrevet 15. april 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ny partner burde ikke tas med i denne beregningen. Barnas vel og ve kommer laaaaaaangt foran på liste. Du trenger heller ikke kjøpe et nytt hus, men LEIE en leilighet. Når det gjelder husarbeid er det bare å skrive en liste med hvem gjør hva i hvilken uke. Nei, problemet hos skilte foreldre er vel at dette ikke er den mest komfortable løsningen for foreldre og derfor blir barn de som må ta støyten. Egoisme kalles det ! Anonymkode: 282a2...d65 De aller færreste har råd til å eie ett hus og leie en leilighet i tillegg. Det er ikke egoisme, men heller godt gjennomtenkt. Ingen i familien tjener på at foreldrene går konkurs. Anonymkode: 1680f...18e 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå