AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #21 Del Skrevet 15. april 2016 Leste her om dagen en uttalelse fra en lingvist som mener at l-en på Østlandet er endret innen 40 år. Svært mange unge på Østlandet i dag bruker noe à la Østfold-l. Anonymkode: b7e64...fa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 15. april 2016 #22 Del Skrevet 15. april 2016 Hvorfor er "kj" vanskeligere enn "sch"? Så vidt jeg kan huske har jeg alltid sagt "kj" og selv som barn undret jeg meg over en venninne som tydeligvis ikke fikset den lyden. (Alle andre rundt oss klarte den fint.) Hva er det som fysisk gjør at den er vanskeligere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2016 #23 Del Skrevet 15. april 2016 Dersom man sier begge lydene, merker man jo at det krever mer av munnmotorikken å si "kj". Man bruker flere muskler. "Sch"-lyden krever langt ifra samme anstrengelsen. Anonymkode: 77238...82d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2016 #24 Del Skrevet 17. april 2016 Den 15. april 2016 at 18.18, AnonymBruker skrev: Dersom man sier begge lydene, merker man jo at det krever mer av munnmotorikken å si "kj". Man bruker flere muskler. "Sch"-lyden krever langt ifra samme anstrengelsen. Anonymkode: 77238...82d Jepp. Jeg sier ofte "sh" når jeg skal si "kj". Har bare alltid vært sånn.. Lærte aldri å si "kj". Jeg klarer jo å si lyden, men jeg må konsentrere meg mer når jeg gjør det. Tunga må liksom strammes i akkurat riktig plassering, og det må dyttes ut litt mer luft. En må liksom ha mer fart! Med "sh", så trenger man bare ta tunga litt opp. Anonymkode: dd585...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2016 #25 Del Skrevet 18. april 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Jeg sier ofte "sh" når jeg skal si "kj". Har bare alltid vært sånn.. Lærte aldri å si "kj". Jeg klarer jo å si lyden, men jeg må konsentrere meg mer når jeg gjør det. Tunga må liksom strammes i akkurat riktig plassering, og det må dyttes ut litt mer luft. En må liksom ha mer fart! Med "sh", så trenger man bare ta tunga litt opp. Anonymkode: dd585...285 Du vet vel at det høres helt bak mål ut? Anonymkode: f7f03...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 #26 Del Skrevet 19. april 2016 Den 18. april 2016 at 7.14, AnonymBruker skrev: Du vet vel at det høres helt bak mål ut? Anonymkode: f7f03...2f2 Ja, har hørt det hele livet. "Si kjole da!" "Schole..." "HAHAHAHAHAHA!!!" Kjempegøy.... Husker det stakk skikkelig i magen hver gang noen spurte meg om å si kjole, kjøtt e.l. Og jeg MÅTTE jo svare, for alle sto og venta. Var ikke før jeg ble voksen at jeg lærte meg lyden, og klarte å uttale det riktig når folk spurte meg om det. Så da har folk stort sett slutta med det. Men om jeg slumper og klarer å si det feil, så er det liksom greit å le av meg, eller prøve å få meg til å gjenta det. Syns heller at man burde prøve å hjelpe, enn å bruke det som underholdning. Anonymkode: dd585...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2016 #27 Del Skrevet 22. april 2016 Er dette veldig vanlig i Fredrikstadområdet? Anonymkode: f7f03...2f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå