Gå til innhold

Hva er galt med sykklister?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt ikke alle, men hvorfor er det en del som bare suser forbi deg når du går? Har opplevd dette mange ganger, jeg går og før jeg vet ordet av det så kommer det en på sykkel forbi, du hører vinden suse. Tenk om jeg hadde tatt et skritt til høyre eller venstre akkurat da? For i de fleste tilfeller, så hører jeg ikke en gang at de kommer før de er rett ved siden av og jeg hører aldri på musikk ute. Ja, man bør se seg for, men er jo kanskje ikke alltid man tenker det når man går på en gangvei heller.
Så har man de som kommer i full fart, de brøler løype, men de senker ikke farten. Når noen brøler køype til meg så skvetter jeg litt, jeg blir småforvirret og i verste fall, hva om jeg tar et skritt litt til venstre eller høyre?
Var en gang jeg og tre andre (100 år siden, ung og dum så ikke døm) var ute og gikk, vi sperret veien da, selvsagt ikke akkurat smart, men så kommer det en på sykkel da og brøler løype, han senket ikke farten en gang enda vi var 4 stykker som sperret veien. Vi fikk flyttet oss akkurat, men han traff sekken til ene venninnen min og hun andre falt i grøften.

Hva er det med dem? Og er jo ikke bare de han treffer som vil bli skadet, han kan jo selv bli hardt skadet.

Anonymkode: 32da1...f80

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Syklist. Måtte rette den.

Anonymkode: 32da1...f80

• Liker 2
Skrevet

Syklister er i en unik posisjon i trafikken. De vet at bilister er livredd for å treffe dem, fordi bilistene vet at syklister får en helvettes fart ned i asfalten og vil bli hardt skadet. I tillegg er de klar over at fotgjengere er livredde for å bli truffet av syklister, ja du kan si han på sykkelen også kan bli skadet, men tro meg, å bli truffet av en syklist som kommer i 40km/t gjør mye mer vondt for den som blir truffet enn den som treffer. 

Jeg tror at siden de vet at alt og alle flytter seg så slutter de å ta hensyn og bare kjører på. Det er som å kjøre tanks, du trenger ikke stoppe alt annet gjør det. Dessuten har det få eller ingen konsekvenser å sykle som en iditot. Treffer du en person skjeller du dem ut før du sykler videre. Treffer en bil deg er det deres feil, og treffer du en bil er skadene neppe enorme.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Syklister er i en unik posisjon i trafikken. De vet at bilister er livredd for å treffe dem, fordi bilistene vet at syklister får en helvettes fart ned i asfalten og vil bli hardt skadet. I tillegg er de klar over at fotgjengere er livredde for å bli truffet av syklister, ja du kan si han på sykkelen også kan bli skadet, men tro meg, å bli truffet av en syklist som kommer i 40km/t gjør mye mer vondt for den som blir truffet enn den som treffer. 

Jeg tror at siden de vet at alt og alle flytter seg så slutter de å ta hensyn og bare kjører på. Det er som å kjøre tanks, du trenger ikke stoppe alt annet gjør det. Dessuten har det få eller ingen konsekvenser å sykle som en iditot. Treffer du en person skjeller du dem ut før du sykler videre. Treffer en bil deg er det deres feil, og treffer du en bil er skadene neppe enorme.

Problemet er at verken gående eller bilister tar tilstrekkelig hensyn til at syklister er myke trafikanter som samtidig må kunne kjøre med relativt høy hastighet. Mange av dem som sykler, er midt i en krevende trening, og det er viktig at disse slipper fram uten å måtte miste for mye av opparbeidet hastighet. Det er på tide med trafikkregler som gir syklistene ubetinget forkjørsrett for eksempel ved sykling på fortau, over gangfelt og i ikke lysregulerte veikryss. Det beste ville likevel vært et eget sykkelveinett med like god standard som bilveiene.

Anonymkode: 1d658...945

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at verken gående eller bilister tar tilstrekkelig hensyn til at syklister er myke trafikanter som samtidig må kunne kjøre med relativt høy hastighet. Mange av dem som sykler, er midt i en krevende trening, og det er viktig at disse slipper fram uten å måtte miste for mye av opparbeidet hastighet. Det er på tide med trafikkregler som gir syklistene ubetinget forkjørsrett for eksempel ved sykling på fortau, over gangfelt og i ikke lysregulerte veikryss. Det beste ville likevel vært et eget sykkelveinett med like god standard som bilveiene.

Er du seriøs?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gående er mykere trafikkanter enn syklister.

Anonymkode: 5b180...824

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være tull!

Anonymkode: 8fb24...833

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syklister kan vel begynne å ta litt hensyn først, før de begynner å klage og sutre over alle andre! :angry:

Anonymkode: 84e7c...a0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gående er mykere trafikkanter enn syklister.

Nei, syklistene er mye mer utsatt for alvorlig skade, da de i liten grad er beskyttet, samtidig som de har en halt annen hastighet enn gående.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette må være tull!

Anonymkode: 8fb24...833

Ikke tull, kun et godt forslag til forbedring av syklistenes rettigheter i trafikken.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syklister kan vel begynne å ta litt hensyn først, før de begynner å klage og sutre over alle andre! :angry:

Anonymkode: 84e7c...a0c

Ganske mange av de kan ikke det.

I noen av tilfellene skyldes det mangelfullt utviklede sjelsevner, i andre tilfeller kan man tilføye en stor dose arroganse, og til slutt har man kondomdressoldingene som lider av alle forenevnte  greier og i tillegg har strammet båndet på sykkelhjelmen alt for mye, noe som begrenser blodtilførselen til hjernen.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, syklistene er mye mer utsatt for alvorlig skade, da de i liten grad er beskyttet, samtidig som de har en halt annen hastighet enn gående.

Det har faktisk vært fotgjengere som har blitt drept i sammenstøt med syklister

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syklister som trener har ingenting å gjøre på fortau, dette burde håndheves mye strengere, gjerne at "gangfart" ble definert, ikke fordi folk ikke vet hva det er, men fordi det gir en signaleffekt å si at sykler har fartsgrense 6km/t eller 5km/t på fortau, og ellers må over på veien. 

Det finnes ikke noe som heter "forkjørsrett". Du har forkjørskryss og forkjørsveier, men det er på ingen måte en rett. Og så har du vikeplikt. Å gi alle biler vikeplikt for syklister vil være utrolig skummelt. Jeg er overbevist om at det vil føre til flere ulykker, fortau er ofte mindre oversiktlig og sykler kan fint komme opp i 50/60km/t, da er det tilnærmet umulig å stoppe hvis de raser ut i et kryss (eller stryk det, ikke tilnærmet, det er umulig).

Å ha et parallelt sykkelveinett ville vært fantastisk men virker utopisk. Sykkelfelt langs veiene ville vært en god ide da. Adskildte sykkelveier har en tendens til å være fulle av bakker og annet tull slik at seriøse syklister uansett velger veien og da hadde det vært bedre med sykkelfelt på vegskulderen. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

Å ha et parallelt sykkelveinett ville vært fantastisk

Det hadde vært absolutt uberfantastisk å faktisk ha et veinett, sykkelveinett får komme i andre rekke.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Syklister som trener har ingenting å gjøre på fortau, dette burde håndheves mye strengere, gjerne at "gangfart" ble definert, ikke fordi folk ikke vet hva det er, men fordi det gir en signaleffekt å si at sykler har fartsgrense 6km/t eller 5km/t på fortau, og ellers må over på veien. 

Det finnes ikke noe som heter "forkjørsrett". Du har forkjørskryss og forkjørsveier, men det er på ingen måte en rett. Og så har du vikeplikt. Å gi alle biler vikeplikt for syklister vil være utrolig skummelt. Jeg er overbevist om at det vil føre til flere ulykker, fortau er ofte mindre oversiktlig og sykler kan fint komme opp i 50/60km/t, da er det tilnærmet umulig å stoppe hvis de raser ut i et kryss (eller stryk det, ikke tilnærmet, det er umulig).

Å ha et parallelt sykkelveinett ville vært fantastisk men virker utopisk. Sykkelfelt langs veiene ville vært en god ide da. Adskildte sykkelveier har en tendens til å være fulle av bakker og annet tull slik at seriøse syklister uansett velger veien og da hadde det vært bedre med sykkelfelt på vegskulderen. 

Generell vikeplikt for syklister ville kreve større aktpågivenhet og mer forsiktig kjøring fra bilistenes side, noe som vil bidra til sikrere trafikk. En syklist bør ha rett til å kjøre ut i kryss og fotgjengerfelt uten å måtte bremse ned farten. En som trener fysisk for å bedre sin helse, bør prioriteres fremfor en latsabb som sitter sedat bak et ratt og forurenser.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Generell vikeplikt for syklister ville kreve større aktpågivenhet og mer forsiktig kjøring fra bilistenes side, noe som vil bidra til sikrere trafikk. En syklist bør ha rett til å kjøre ut i kryss og fotgjengerfelt uten å måtte bremse ned farten. En som trener fysisk for å bedre sin helse, bør prioriteres fremfor en latsabb som sitter sedat bak et ratt og forurenser.

Ingen skal ha rett til noe. I trafikken har man ikke rett til noe, man har plikter, ansvar og privilegier. 

Mange som kjører gjør det i jobbsammenheng, jeg kan ikke akkurat undervise bilkjøring på sykkel. Nyttetrafikk burde prioriteres framfor annen trafikk. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte skal de gående ta "hensyn" til syklister som kommer fykende lydløst bakfra? Syklister skal kjøre i tilnærmet gangfart på gangveier, de skal ikke sykle over fotgjengerfelt etc. Finnes knapt en sjel som følger reglene. 

Anonymkode: 85463...d31

• Liker 4
Skrevet

Jeg er både syklist, gående og sjåfør. Det merkelige er at uansett er jeg mest redd for syklister. 

Jeg har aldri blitt påkjørt av bil, aldri blitt "pågått" av fotgjengere. 

Men jeg har blitt påkjørt av syklister, flere ganger. Flest ganger som syklende selv, men også som fotgjenger og sjåfør. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte skal de gående ta "hensyn" til syklister som kommer fykende lydløst bakfra? Syklister skal kjøre i tilnærmet gangfart på gangveier, de skal ikke sykle over fotgjengerfelt etc. Finnes knapt en sjel som følger reglene. 

Anonymkode: 85463...d31

Det er fordi reglene hele tiden stikker kjepper i hjulene for syklistene. Gående som ikke klarer å følge med på trafikken rundt seg, får gå til anskaffelse av speil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...