Gå til innhold

Foreldrene har skylden for barnas drap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest om flere drap som er begått av ungdom/voksne menn, hvor de aller fleste har det til felles at foreldrene (særlig mor!) var fullt klar over at vedkommende hadde problemer. Fra tidlig i barndommen har flere av mødrene fortalt at de merket at noe ikke stemte, hvor barnet har vist tydelige tegn til adferdsproblemer etc. 

De er sjeldent overrasket over at deres barn har begått drap og kan i ettertid fortelle mye som har skjedd gjennom hele oppveksten. Så hvorfor ikke gjøre noe med det??? I denne saken for eksempel: 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/drapet-paa-joakim-ophaug-roeksland/mandal-drapet-de-var-som-broedre/a/23439966/

Mor har sett tydelige tegn til at noe var galt og burde tatt affære. Gutten spilte et dobbeltspill av personlighet, og kun familie var klar over hvor store problemer gutten hadde. 

Ja, jeg er kanskje stygg som sier dette, men i slike saker skylder jeg mer på foreldrene og instanser som ikke gjør noe før det er for sent. Samme mener jeg om ABB. Han har hatt en grusom barndom og MANGE så at han hadde psykiske problemer. 

Til foreldre der ute: TA ansvar om ditt barn viser tegn som man leser om til stadighet. Hvordan unngå drap? Gjør en ordentlig jobb som foreldre og beskytt samfunnet med å ta tak i barnas utfordringer før de dreper andre!!  

Anonymkode: 23615...f5f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke alt foreldre har kontroll over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, MapleSirup skrev:

Det er ikke alt foreldre har kontroll over.

Terskelen for å sende inn barnevernet burde derfor bli lavere. Det burde oppfordres i barnehage og barneskole til å se etter tegn, for de fleste har vist tidlige tegn allerede fra de er 2-3 år (!). 

• Liker 1
Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)

Forskning viser også at spesielt seriemordere mangler deler av frontallappen i hjernen, så det er indisier på at seriemordere er "skrudd sammen" fysiologisk på en annen måte enn andre. Når det er sagt er det mange som har "problembarn" som aldri begår drap. Det er også mange "normale", "enkle" barn som også vokser opp til å gjøre groteske handlinger. Samfunnet klarer neppe aldri å gardere seg mot voldsutøvere, og alle foreldre til alle drapsmenn, voldtektsforbrytere, kriminelle osv. Er ikke nødvendigvis utelukkende dårlige foreldre. Når det er sagt er enig med deg i at alle foreldre må gjøre det ytterste de kan for å hjelpe ungen sin. 

Endret av noe tilfeldig
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Terskelen for å sende inn barnevernet burde derfor bli lavere. Det burde oppfordres i barnehage og barneskole til å se etter tegn, for de fleste har vist tidlige tegn allerede fra de er 2-3 år (!). 

Det er din mening.

Barn med adferdsproblemer skal ha hjelp av PPT, BUP eller annet.

Det tilfelle du linker til gjelder voksne. Hva skal vel foreldre gjøre med at 18-åringen dreper noen? Eller at 18-åringen har adferdsproblemer? Ingenting.... 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, MapleSirup skrev:

Det er din mening.

Barn med adferdsproblemer skal ha hjelp av PPT, BUP eller annet.

Det tilfelle du linker til gjelder voksne. Hva skal vel foreldre gjøre med at 18-åringen dreper noen? Eller at 18-åringen har adferdsproblemer? Ingenting.... 

ABB var også voksen når dette skjedde, men barndommen hans viser tydelige tegn til at dette kunne skje, og noe burde blitt gjort! Nei, ikke alle som har problemer er drapsmenn, men fellesnevneren er likevel klar. Foreldre ønsker barna det beste, men det beste er ikke å skjerme dem fra instanser som kan hjelpe eller tenke "jaja, det går nok over!". 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

ABB var også voksen når dette skjedde, men barndommen hans viser tydelige tegn til at dette kunne skje, og noe burde blitt gjort! Nei, ikke alle som har problemer er drapsmenn, men fellesnevneren er likevel klar. Foreldre ønsker barna det beste, men det beste er ikke å skjerme dem fra instanser som kan hjelpe eller tenke "jaja, det går nok over!". 

Når man har barn med adfersproblemer, så finnes det ingen enkel løsning på dette problemet. Det er heller ikke alle typer adferdsvansker som lar seg regulere, det er vanskelig å få hjelpen man trenger, man kan bli totalt utslitt, rådvill, hjelpesløs., kommunen har ikke ressurser, man blir ikke trodd etc etc

Det er så mange faktorer som spiller inn at overskriften din kun blir flåsete.

Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å rapportere inn en toåring til barnevernet fordi ungen har adferdsproblematikk og man mistenker at vedkommende vil ende opp som drapsmann er åpenlyst helt latterlig. Småbarn bør såklart ha oppfølging slik at de utvikles "normalt" (i takt med normen for sin alder) og tilsers at de stort sett har gode oppvekstvilkår og trygge familierammer. Dette handler ikke om å forebygge en potensiell kriminell handling mange år ned i rekka men i fremste omgang å se til barnets vel og ve. 

Endret av noe tilfeldig
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, MapleSirup skrev:

Når man har barn med adferdsproblemer, så finnes det ingen enkel løsning på dette problemet. Det er heller ikke alle typer adferdsvansker som lar seg regulere, det er vanskelig å få hjelpen man trenger, man kan bli totalt utslitt, rådvill, hjelpesløs., kommunen har ikke ressurser, man blir ikke trodd etc etc

Det er så mange faktorer som spiller inn at overskriften din kun blir flåsete.

Barn med adferdsproblemer er naturligvis en utfordring. Foreldre bør likevel alltid være ansvarlig for barnas lovbrudd inntil den kriminelle lavalderen er nådd. Dersom et barn dreper noen, bør foreldrene straffes med fengselsstraff som om de selv hadde begått handlingen.

Anonymkode: 87ec6...dc5

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn med adferdsproblemer er naturligvis en utfordring. Foreldre bør likevel alltid være ansvarlig for barnas lovbrudd inntil den kriminelle lavalderen er nådd. Dersom et barn dreper noen, bør foreldrene straffes med fengselsstraff som om de selv hadde begått handlingen.

Anonymkode: 87ec6...dc5

Det er godt du står ganske alene om denne reaksjonære tankegangen.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, MapleSirup skrev:

Det er godt du står ganske alene om denne reaksjonære tankegangen.

Det var ikke jeg (ts) som skrev det. Jeg er ikke enig i at de skal ha fengselsstraff, men at foreldrene har ansvar for barna sine. Enkelt og greit. Begår barnet drap, også etter fylte 18 år, burde foreldrene gjort noe med dette. For som jeg sa, i de aller fleste tilfeller var foreldrene fullt klar over barnets adferd. 

Og i denne saken, når PST er kontaktet i forveien, og at gutten har utadgert med vold, skyting med våpen etc, så sier det seg selv at sannsynligheten for drap er stor. 

Og nei, drar ikke alle med utfordringer under samme kam, men av hva jeg har lest, så er disse barna/voksne så utenfor normen, at deg burde vært gjort noe med før det går ut over uskyldige. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke jeg (ts) som skrev det. Jeg er ikke enig i at de skal ha fengselsstraff, men at foreldrene har ansvar for barna sine. Enkelt og greit. Begår barnet drap, også etter fylte 18 år, burde foreldrene gjort noe med dette. For som jeg sa, i de aller fleste tilfeller var foreldrene fullt klar over barnets adferd. 

Og i denne saken, når PST er kontaktet i forveien, og at gutten har utadgert med vold, skyting med våpen etc, så sier det seg selv at sannsynligheten for drap er stor. 

Og nei, drar ikke alle med utfordringer under samme kam, men av hva jeg har lest, så er disse barna/voksne så utenfor normen, at deg burde vært gjort noe med før det går ut over uskyldige. 

Man må ta utgangspunkt i at de fleste foreldre gjør så godt de kan. Eller rettere: etter evne.

Det er alltid historier bak dårlig adferd. Disse historiene har ikke nødvendigvis med foreldrene å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...