Gå til innhold

Kombinere et godr kosthold og jobb... HJELP!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg er student og er i praksis på ungdomsskole. Jeg er sammen med to jenter i Mat og helse (de snakker ikke norsk) og jeg skal spise sammen med dem. Problemet mitt er at jeg holder på å gå ned i vekt og vil derfor holde meg unna søtsaker. Jeg spiser mye frukt, grønnsaker, kylling og det går mye i proteinbrød hjemme. Jeg spiser sunt alle dagene i uken og husmannskost på søndager. Problemet er at hver eneste mat og helse time lager de både middag OG dessert. Hva skal jeg gjøre da? Jeg føler det er for dumt å si nei, og disse jentene legger alltid på en kanelsnurr ekstra på tallerkenen min om jeg allerede har spist en... De tror jo selvfølgelig bare de er høflige. Jeg skal faktisk ned 15kg, og jeg føler det ødelegger utrolig mye at jeg må spise slikt som dette en gang i uken. Hva i alle dager skal jeg gjøre?

Anonymkode: 1fd9b...f3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uhøflig å si nei takk. Repeter om nødvendig.

Anonymkode: 3ecce...43e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange kalorier er det i en kanelsnurr? Om det er 200, deler du det på 7 dager og spiser x antall kalorier mindre pr dag. 

Anonymkode: a0b04...950

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si neitakk, forklar evt at det er fordi du prøver å gå litt ned i vekt. Ikke verre enn det. 

Anonymkode: 53f5c...255

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si neitakk, forklar evt at det er fordi du prøver å gå litt ned i vekt. Ikke verre enn det. 

Anonymkode: 53f5c...255

Tuller du? Mener du på ramme alvor at det er ok for en med ansvar for jenter i tenårene å indikere at det er ok å slanke seg?! Nei: det er ikke ok for kvinner å si slikt til jenter! Ts får stå rak i ryggen på jobb, gomle kanelboller og fronte "jeg digger meg selv slik jeg er" 110% enten hun nå mener det eller ikke. 

Og ts: det kostholdet du beskriver er ikke sunt, det er trendy. Et sunt, normalt, forhold til mat inneholder kanelboller, så du spiser det du får og husker at barn lærer det du gjør, ikke det du sier. Og voksne, ansvarlige mennesker slanker seg ikke. De gjør en livsstilsendring, men de slanker seg ikke. Hysteriske tåper er de eneste som slanker seg. Og den holdningen fronter en mot barn.

Anonymkode: 003d3...4c1

AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder den ekstra kanelsnurren, er det jo bare å si takk og at du sparer den til senere (så kan du heller gi den til en kollega, bakst fra mat & helse pleier å få bein å gå på på lærerrommet ;) )for nå er du kjempemett. I blant kan du også takke nei til dessert av samme grunn (å, middagen i dag var såå mettende, jeg klarer rett og slett ikke mer enn en liten skje for å kjenne smaken i dag)

I noen kulturer er det også slik at om du har spist opp alt, er det er tegn på at du fortsatt er sulten, så spis saaaakte og la det være igjen litt til slutt. Så kan du jo flette inn litt kulturkunnskap med det samme, fortelle om hva foreldrene dine pleide å si om bordskikk da du var liten, og spørre hva foreldrene deres har pleid å si.

Anonymkode: 8812d...2b7

Gjest noe tilfeldig
Skrevet

..."jeg er mett".... -?? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen din. Dere er tre studenter som holder Mat og Helse fag for en ungdomsskoleklasse og du spiser med de to andre studentene, er elevene til stedet, eller er disse to jentene elever? Om det kun er dere tre studenter, så syns jeg et enkelt "nei, takk, jeg tror jeg dropper desserten i dag" bør holde lenge. Men om dere spiser sammen med elever så ville jeg spist den kanelsnurren. Det er så mange ungdom på den alderen som har et usunt forhold til kropp og mat og da syns jeg du skal gå frem som er godt eksempel (på samme måte som at du bør spise fisk og grønnsaker selv om du eventuelt ikke liker fisk og grønnsaker). For å begrense deg til kun en bolle, så ville jeg bare spist den sakte. Nyte bit for bit, slik at du tar siste bit i munnen når dere skal til å gå fra bordet. En kanelsnurr på en uke er ikke mye. Du kan jo f.eks gå deg en tur den ettermiddagen/ trene litt ekstra om du allrede trener den dagen, så går du fort i null :)

Anonymkode: bb357...2c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...