Gå til innhold

Utleieleilighet med hage; hvordan ordning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan dere som har bolig hvor dere leier ut en del med tilhørende hage gjør dette? Altså; ift hvem som gjør hva, hvordan Hagen er "delt", regler ift hvordan hagen skal holdes (plenklipp, vedlikehold, hyppighet osv). Har dere separat utstyr (f eks gressklipper) eller står huseier for dette? Er helt grønn på dette som dere skjønner, og håper på noen gode svar og erfaringer :) 

Anonymkode: 984ba...df0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann.
Jeg bodde en stund i en leilighet hvor det var en stor og fin hage. Huseier stod for utstyr (les. Gressklipper)  men så ble det byttet på hvem som klippet plenen. Vi så på det som rett og rimelig å hjelpe til med hagen da dette var et fellesareale. Vi hadde også enkle regler som at plenen skulle ryddes etter bruk..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hagen er naturlig delt iforhold til eierforhold i borettslagetlaget. Leietaker har ansvar for vedlikehold av hage, men om leietakere  ikke klipper plenen noensinne så bryr jeg meg ikke. Gressklipper kan leietaker låne av borettslaget. Hvis ikke så må han/hun stå for den selv, blir som en støvsuger det.

Anonymkode: 455f3...9aa

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et hus hvor leietaker har en egen hageflekk. Hun har ansvar for å holde denne hagen stelt, og klipper gresset selv. Det er jo egentlig rett og rimelig, da det er hun som disponerer hagen. Vi legger oss ikke borti hva hun gjør, men har et krav om at det ikke ser overgrodd ut osv.

Anonymkode: 57348...474

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i et hus hvor leietaker har en egen hageflekk. Hun har ansvar for å holde denne hagen stelt, og klipper gresset selv. Det er jo egentlig rett og rimelig, da det er hun som disponerer hagen. Vi legger oss ikke borti hva hun gjør, men har et krav om at det ikke ser overgrodd ut osv.

Anonymkode: 57348...474

Helt enig. Men hvordan gjør dere det med utstyr da? Er dette også noe leietaker står for selv? 

TS 

Anonymkode: 984ba...df0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som leietaker forventer at det er gressklipper tilgjengelig om jeg skal klippe plenen. Bor man i leid hus så mener jeg dette er utstyr som hører til huset. Kan da ikke forvente at leietakere skal drasse med seg en gressklipper rundt til forskjellige bosteder i tilfelle det er hage?

Anonymkode: 983c3...340

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som leietaker forventer at det er gressklipper tilgjengelig om jeg skal klippe plenen. Bor man i leid hus så mener jeg dette er utstyr som hører til huset. Kan da ikke forvente at leietakere skal drasse med seg en gressklipper rundt til forskjellige bosteder i tilfelle det er hage?

Anonymkode: 983c3...340

Helt enig når det er en del av hagen.

Ikke enig dersom man leier et selvstendig hus.

Skrevet

Leide en leilighet med en liten hage. Jeg hadde ansvaret for å holde det stelt og i orden. Men utstyret fulgte med. 

Jeg syns det er naturlig at utstyr som kreves til det som er krav i følge kontrakten følger med. 

Utstyr til vedlikehold som ikke er påkrevd, feks snømåking,  kan diskuteres. Hun jeg leide av hadde ikke bil, men det hadde jeg. Så jeg kjøpte bedre utstyr for å rydde snø, men det tok jeg selvfølgelig med når jeg flyttet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...